Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2021

1.12.

TKL #89 täräytti TKL #15:n perään Tuulensuussa. Aamulehden uutisen (https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008444806.html) mukaan molemmat jouduttiin hinaamaan pois, #89 ilmeisesti tuulilasinsa takia, mutta olisiko sähköbussista mennyt sitten akku sököksi, sehän tuolla peräpäässä kai on.
Ratikkaliikenne tästä tietysti keskeytyi, mutta tällä kertaa liikenteenohjauksella oli järkeäkin mukana, sillä kolmosen ratikat laitettiin kääntymään Sorin aukiolla, eikä linjan liikenne näin keskeytynyt muuta kuin Koskipuisto-Pyynikintori -välillä. Siitä huolimatta Keskustorin pysäkillä useampi kymmenen ihmistä odotti ratikkaa, vaikka näytön alareunan tiedotteessa hyvin selvästi sanottiin, että ratikat kulkevat vasta Koskipuistosta.
IMG_20211201_113535(1).jpgIMG_20211201_113154(1).jpg
 
Iltapäivästä 1.12. mahdollisesti tämän TKL:n peräänajon myötä oli TKL #132 linjalla 7. Harvemmin tällä runkolinjalla pätkiä on näkynyt sitten elokuun.
 
Iltapäivästä 1.12. mahdollisesti tämän TKL:n peräänajon myötä oli TKL #132 linjalla 7. Harvemmin tällä runkolinjalla pätkiä on näkynyt sitten elokuun.

Linjalla 7 oli tänään myös toinen pätkä, TKL #48, sen lisäksi linjalla 8 näkyi TKL #5. Ihan kuin olisi jotain pulaa teliautoista, ainakin linjalla 8 mikä tahansa muu kuin teliauto on melkeinpä huonoin mahdollinen sijoitus.
 
1.12.

TKL #89 täräytti TKL #15:n perään Tuulensuussa. Aamulehden uutisen (https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008444806.html) mukaan molemmat jouduttiin hinaamaan pois, #89 ilmeisesti tuulilasinsa takia, mutta olisiko sähköbussista mennyt sitten akku sököksi, sehän tuolla peräpäässä kai on.
Ratikkaliikenne tästä tietysti keskeytyi, mutta tällä kertaa liikenteenohjauksella oli järkeäkin mukana, sillä kolmosen ratikat laitettiin kääntymään Sorin aukiolla, eikä linjan liikenne näin keskeytynyt muuta kuin Koskipuisto-Pyynikintori -välillä. Siitä huolimatta Keskustorin pysäkillä useampi kymmenen ihmistä odotti ratikkaa, vaikka näytön alareunan tiedotteessa hyvin selvästi sanottiin, että ratikat kulkevat vasta Koskipuistosta.

Eiköhän noi molemmat olisi ollut ajettavissa paikalta pois jos olisi ollut joku ajamaan. Sähkäristä en tiedä, mutta 89 on vielä siinä kunnossa, että pääsisi linjan loppuun eikä tarvitsisi välttämättä koko keskustaa tukkia.:lol:Tkl:llä olisi kaikella kunnioituksella kehittämistä häiriötilanteiden hoidossa. Tarpeettoman paljon häiriötä syntyy kun autot jää niille sijoilleen vaikka voisi ajaa seuraavalle sivukadulle tai pysäkille.
 
Eiköhän noi molemmat olisi ollut ajettavissa paikalta pois jos olisi ollut joku ajamaan. Sähkäristä en tiedä, mutta 89 on vielä siinä kunnossa, että pääsisi linjan loppuun eikä tarvitsisi välttämättä koko keskustaa tukkia.:lol:Tkl:llä olisi kaikella kunnioituksella kehittämistä häiriötilanteiden hoidossa. Tarpeettoman paljon häiriötä syntyy kun autot jää niille sijoilleen vaikka voisi ajaa seuraavalle sivukadulle tai pysäkille.
Tässä tapauksessa sivuun ajaminen ei ollut luvallista, sillä paikalla ollut poliisipartio kielsi autojen siirtämisen ajamalla.
 
2.12. Pitkästä aikaa Scala runkolinjalla, kun Paunu #165 palveli linjalla 8. Minuutti havaintohetkestä samaan suuntaan (Haukiluoma) kulki myös Paunu #158. Samoin toiseen suuntaan peräkkäin liikkuivat samalla linjalla Paunu #149 ja TKL #84, joista jälkimmäinen ohitti ensimmäisen Tipotien kohdalla. Aika tyypillistä näin pitkällä linjalla, että ajetaan peräkkäin, eikä 7,5 minuutin "etumatkaa" ole lainkaan vaikeaa kuroa kiinni. Riittää vain muutamat punaiset liikennevalot sekä pari isompaa asiakasrypästä tietyiltä pysäkeiltä. Kahden ensimmäisen auton tapauksessa isona tekijänä lie ollut mm. Hatanpään koulu.
 
2.12. Pitkästä aikaa Scala runkolinjalla, kun Paunu #165 palveli linjalla 8. Minuutti havaintohetkestä samaan suuntaan (Haukiluoma) kulki myös Paunu #158. Samoin toiseen suuntaan peräkkäin liikkuivat samalla linjalla Paunu #149 ja TKL #84, joista jälkimmäinen ohitti ensimmäisen Tipotien kohdalla. Aika tyypillistä näin pitkällä linjalla, että ajetaan peräkkäin, eikä 7,5 minuutin "etumatkaa" ole lainkaan vaikeaa kuroa kiinni. Riittää vain muutamat punaiset liikennevalot sekä pari isompaa asiakasrypästä tietyiltä pysäkeiltä. Kahden ensimmäisen auton tapauksessa isona tekijänä lie ollut mm. Hatanpään koulu.

Ohoh, kävipäs tuuri, olin nimittäin juuri tuossa 165:ssa keskustaan asti. Hatanpään koululta ei kuitenkaan tullut kuin muutama kyytiin, ja Sorin aukiolle tultiin noin pari minuuttia myöhässä. Sorin aukiolla oli kuitenkin kuljettajanvaihto, josta iso osa meni ihan heidän rupatteluun. Kun uusi kuljettaja oli vihdoin valmiina lähtöön, niin valot tietysti vaihtuivat punaisiksi, ja tästä tuli vielä minuutti-kaksi lisää myöhästymistä. Joten yhteensä ainakin 4-5 minuuttia oltiin Sorin aukiolla. Keskustorilta lähdettiin jo kahdeksan minuuttia myöhässä ja siinä vaiheessa seuraava auto (eli tuo #158) olikin jo melkein saanut kiinni.

Myös toinen teli-Scala, Paunu #172 oli tänään linjalla 6.
 
Tässä tapauksessa sivuun ajaminen ei ollut luvallista, sillä paikalla ollut poliisipartio kielsi autojen siirtämisen ajamalla.
Siirrän syyttävän sormeni osoittamaan poliisin suuntaan. Kolarissa itsessään tuskin oli aihetta siihen ettei autoja olisi voinut välittömästi siirtää pois aiheuttamasta häiriötä ratikoille ja muulle bussiliikenteelle.
 
Siirrän syyttävän sormeni osoittamaan poliisin suuntaan. Kolarissa itsessään tuskin oli aihetta siihen ettei autoja olisi voinut välittömästi siirtää pois aiheuttamasta häiriötä ratikoille ja muulle bussiliikenteelle.

En ole tarkemmin asiaan perehtynyt, mutta jäin miettimään, että miten tiheään esim. Hämeenkadulla on vaihteita. Olisiko tällainen onnettomuuskohta mahdollista ohittaa vastaantulevan liikenteen kiskoa pitkin, ja näin vältyttäisiin liikenteen katkaisemiselta?
 
3.12 havainnot

PirTil #21 / 19
TKL #68 / 7

lisäksi eilen (2.12) oli molemmat "hybridi"solarikset #11 ja #12 linjalla 58.
 
En ole tarkemmin asiaan perehtynyt, mutta jäin miettimään, että miten tiheään esim. Hämeenkadulla on vaihteita. Olisiko tällainen onnettomuuskohta mahdollista ohittaa vastaantulevan liikenteen kiskoa pitkin, ja näin vältyttäisiin liikenteen katkaisemiselta?

Taitaa tieliikennelaki pistää tässä hanttiin:

Muun liikenteen kanssa yhteisellä ajokaistalla raitiovaunua on ajettava kaistan mukaiseen ajosuuntaan. Raitiovaunua saa peruuttaa tai ajaa muuta liikennettä vastaan vain, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.

En ole lakimies, niin en mene varmaksi sanomaan, että bussien hajoaminen on erityinen olosuhde tai että raitiovaunun ajaminen väärään suuntaan Hämeenkadulla ei vaarantaisi turvallisuutta, mutta luulisin, että tässä nuo ehdot eivät täyty.
 
En ole lakimies, niin en mene varmaksi sanomaan, että bussien hajoaminen on erityinen olosuhde tai että raitiovaunun ajaminen väärään suuntaan Hämeenkadulla ei vaarantaisi turvallisuutta, mutta luulisin, että tässä nuo ehdot eivät täyty.

Toki nyt on kyse joukkoliikennekadusta ja alhaisesta nopeusrajoituksesta. Mutta epäilemättä asia, mikä kannattaa selvittää etukäteen ja kysyä myös poliisin yms. kantaa, kävisikö väärään suuuntaan ajaminen päinsä Hämeenkadulla ja millä edellytyksin. Liikenneohjauksen ei kannata ehkä omin päin ex tempore tehdä päätöstä asiasta.

(Ja taisi sitä paitsi olla, että vaihteiden määrää vähennettiin aika tavalla alkuperäisestä suunnitelmasta ja puolenvaihtopaikkoja on usein vain ns. toiseen suuntaan: siis esim. siirtyminen eteläiseltä raiteelta pohjoiselle onnistuu helposti, mutta toisin päin pitäisi käyttää täsmälleen samaa reittiä, jolloin kokonaisuutena vaunun pitäisi ajaa z-muotoinen lenkki: ensin ajaa puolenvaihtopaikan yli, sitten vaihtaa puolta peruuttamalla ja tämän jälkeen jatkaa eteenpäin väärää raidetta. Eli nämä vaihteet soveltuvat kyllä vaunujen kääntämiseen keskellä linjaa, mutta eivät kovin hyvin yksisuuntaiseen liikenteseen.)
 
Takaisin
Ylös