Nokian linjojen kilpailutus

Onko Nokialla edelleen Paunun varikkoa, en huomannut eilen kuljettajalta kysyä kasissa.

Luin Nyssen sivuilta, että suurin osa Nokian linjoista on nykyään PTL/LL, niin vähän heikolta näyttää tuo Paunun tilanne. Yksi linja löytyi, joka menee moottoritietä Tampereelle, mutta mahtaako sekään pitää tuota Nokian varikkoa Paunulla enää pystyssä. Ylipäätään se, että tuollainen PTL, jota ei palvelusta voi kehua on suorastaan ihme ja kumma Nokian liikenteessä. Hyvä jos ikkunasta näkee ulos, sen verran likaa täynnä etenkin tuo Nokialla menevä vuoro Pirkkalasta / PTL.

20211210_122642.jpg
PTL linjalla Nokialle

Jos tällaisella kalustolla voittaa Nokian linjat jo nyt, niin en halua tietää, mitä tilanne voisi olla silloin 8.8.22 alkaen. :lol:
 
Onko Nokialla edelleen Paunun varikkoa, en huomannut eilen kuljettajalta kysyä kasissa.

Kehon talli toimii yhä Paunun nokian varikkona. Riippuen mitä varikolla tarkoitetaan. On sielä taukotilat ja vaikka yösija kuljettajalle, mutta autoille on tarjolla vain puolilämmintä tai kylmää säilytystilaa. Ei pesua eikä vahausta. Siivouksesta puhumattakaan.
 
Kehon talli toimii yhä Paunun nokian varikkona. Riippuen mitä varikolla tarkoitetaan. On sielä taukotilat ja vaikka yösija kuljettajalle, mutta autoille on tarjolla vain puolilämmintä tai kylmää säilytystilaa. Ei pesua eikä vahausta. Siivouksesta puhumattakaan.
No siivous ja huolto hoidetaan varmaan Nekalassa.

Tuossa vaan malliesimerkki siitä halvimmasta kyydistä, kun ei edes ikkunasta näe, eikä näe rekisterikilpeä tai linjan numeroa takana.

Ja PTL on kovasti haluakas valtaamaan Nokiat ja kaikki, vaan kunpa olisi vielä muu osa-alue kuin hinta kunnossa. Jäädään jännityksellä odottamaan kuka saa ja mitäkin tuossa kilpailutuksessa.

Kilpailutuksessa monesti unohdetaan, että se hinta ei ole enää tärkein, jos joutuu matkustamaan päivittäin näin likaisissa autoissa.
 
Kilpailutuksessa monesti unohdetaan, että se hinta ei ole enää tärkein, jos joutuu matkustamaan päivittäin näin likaisissa autoissa.
Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että hinta on 98% kilpailutuksen pisteistä. Laadusta ne loput 2%. Sekin lähinnä siitä, että autossa on usb-töpselit kännykän lataamiseen tai liikennöitsijä lupaa tankata autoihin biodieseliä. Tilaajan vaatima siisteystaso on todella matala. Paunu tulkitsee vaatimusta vähän tiukemmin kuin Länskä. Ja PirTil menee ihan omassa luokassaan. Ei tämä tervettä kehitystä ole, mutta nykyaikaa. :lol:
 
Kilpailutuksessa monesti unohdetaan, että se hinta ei ole enää tärkein.
Niin no, hinta on yksi elementti kilpailuissa. Jos kuitenkin säästöjä halutaan saada, niin hinnan painoarvoa ei voi sivuuttaa.

Mutta itse Nokian linjoihin, ei enää niiden kilpailutukseen. Nokian linjastosta ei tunnuta saada valmista koskaan. Täällä on jo topic linjastosta 2024, mutta sitä ennen on mm 2023, jollon taas kaikki pitäisi myllätä uusiksi https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...lma-kesalle-2023-on-avoinna-kommenteille.html

Saatiin toivottuja suoria linjoja mutta nyt niitä taas pilkotaan pakkoliityntään.

Toisaalta, tuo 72 Myllypuroon ratkaisisi Myllypuron liikenteen ja 15 voidaan siivota sieltä pois, auton vaihto vaan aina nokialla ja A-C lippu ;)

Mutta alkaa tää veivaus olla jo surkuhupaisaa.
 
Niin no, hinta on yksi elementti kilpailuissa. Jos kuitenkin säästöjä halutaan saada, niin hinnan painoarvoa ei voi sivuuttaa.
Kukapa enää muistaa sitä aikaa kun liikennöitsijä saattoi ilmastoidulla ja puhtaalla kalustolla kilpailla osin samaa reittiä ajavaan kunnallisen operaattorin kanssa asiakkaista. :cool:
 
Onko Nokialla edelleen Paunun varikkoa, en huomannut eilen kuljettajalta kysyä kasissa.

Luin Nyssen sivuilta, että suurin osa Nokian linjoista on nykyään PTL/LL, niin vähän heikolta näyttää tuo Paunun tilanne. Yksi linja löytyi, joka menee moottoritietä Tampereelle, mutta mahtaako sekään pitää tuota Nokian varikkoa Paunulla enää pystyssä. Ylipäätään se, että tuollainen PTL, jota ei palvelusta voi kehua on suorastaan ihme ja kumma Nokian liikenteessä. Hyvä jos ikkunasta näkee ulos, sen verran likaa täynnä etenkin tuo Nokialla menevä vuoro Pirkkalasta / PTL.

Näytä liitetiedosto 3245
PTL linjalla Nokialle

Jos tällaisella kalustolla voittaa Nokian linjat jo nyt, niin en halua tietää, mitä tilanne voisi olla silloin 8.8.22 alkaen. :lol:

Tuo on tuota PirTilin siisteystason luokkaa, ei tosiaankaan hyvältä näytä. Onhan niiden useimmissa scanioissa perävalot hajalla, valot pimeänä kolhuja ja töhryjä kaikkialla, eikä niitä kiinnosta minkälaisessa kunnossa niiden autot ovat, osa uunituoreista volvoistakin on jo huonossa hapessa.
 
Mutta itse Nokian linjoihin, ei enää niiden kilpailutukseen. Nokian linjastosta ei tunnuta saada valmista koskaan. Täällä on jo topic linjastosta 2024, mutta sitä ennen on mm 2023, jollon taas kaikki pitäisi myllätä uusiksi https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...lma-kesalle-2023-on-avoinna-kommenteille.html

Saatiin toivottuja suoria linjoja mutta nyt niitä taas pilkotaan pakkoliityntään.

Toisaalta, tuo 72 Myllypuroon ratkaisisi Myllypuron liikenteen ja 15 voidaan siivota sieltä pois, auton vaihto vaan aina nokialla ja A-C lippu ;)

Mutta alkaa tää veivaus olla jo surkuhupaisaa.

Nysse haluaa kovasti muistuttaa (https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...-jatkuu-yhdessa-asukkaiden-kanssa.html?p288=2), kuinka asiakastyytyväisyysmittausten tulokset kertovat että "Nyssen suunnittelussa on onnistuttu rakentamaan asiakkaiden tarpeisiin sopiva linjasto", mutta ei tosiaan Nokian osalta vaikuta siltä, kun puoli vuotta edellisen Nokian linjastouudistuksen jälkeen suunnitellaan jo seuraavaa. :D
 
Nysse haluaa kovasti muistuttaa (https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...-jatkuu-yhdessa-asukkaiden-kanssa.html?p288=2), kuinka asiakastyytyväisyysmittausten tulokset kertovat että "Nyssen suunnittelussa on onnistuttu rakentamaan asiakkaiden tarpeisiin sopiva linjasto", mutta ei tosiaan Nokian osalta vaikuta siltä, kun puoli vuotta edellisen Nokian linjastouudistuksen jälkeen suunnitellaan jo seuraavaa. :D
Samaa voi todeta myös tästä kaupin kampuksen ratikkavaihtotouhusta, kun liityntälinjojen suosio on alusta asti ollut varsin alhainen ja kesän jälkeen yhdestä linjasta (17) jo ollaan luopumassa. Näin off topicina todettakoon... 😄
 
Tuo on tuota PirTilin siisteystason luokkaa, ei tosiaankaan hyvältä näytä. Onhan niiden useimmissa scanioissa perävalot hajalla, valot pimeänä kolhuja ja töhryjä kaikkialla, eikä niitä kiinnosta minkälaisessa kunnossa niiden autot ovat, osa uunituoreista volvoistakin on jo huonossa hapessa.

Laitoin taas Nysselle palautetta, vaikka en usko sen johtavan mihinkään.

Juurikin laitoin tuon kuvan, linjan ja ajan. Lisäksi kerroin huoleni, että tätäkö tasoa on jatkossa Pirkkalan liikenne. Vakiovastaus sieltä tulee, eikä edes vastaajan nimeä enää mainita.

Se positiivinen tuossa on, että aina on vastattu noihinkin reklamaatioihin Nyssen toimesta. Näkyisipä vielä Pirtilin asenteessa jotenkin...
 
Laitoin taas Nysselle palautetta, vaikka en usko sen johtavan mihinkään.

Juurikin laitoin tuon kuvan, linjan ja ajan. Lisäksi kerroin huoleni, että tätäkö tasoa on jatkossa Pirkkalan liikenne. Vakiovastaus sieltä tulee, eikä edes vastaajan nimeä enää mainita.

Se positiivinen tuossa on, että aina on vastattu noihinkin reklamaatioihin Nyssen toimesta. Näkyisipä vielä Pirtilin asenteessa jotenkin...

Oma kokemukseni Nokian liikenteestä on se, että Länsilinjoilla on paras ja siistein kalusto. Paunulla se on sitä ehkä joskus ollut, mutta nykyisin ajetaan aika vanhoilla ja huonokuntoisilla autoilla.

Länskärillä on jonkinlainen sopimus Mega Auton käsinpesu -nimisen firman kanssa paloaseman vieressä, että käyvät ilta-aikaan siivoamassa ja pesemässä autojaan siellä. Nyt on toki viime päivät ollut niin rapaista, että pitäisi mennä melkein päivittäin pesuun. Esim. tuo 79 ajaa pitkät pätkät maaseudun teitä ja myös maantietä, jossa rapa lentää.
 
Niin no, hinta on yksi elementti kilpailuissa. Jos kuitenkin säästöjä halutaan saada, niin hinnan painoarvoa ei voi sivuuttaa.

Mutta itse Nokian linjoihin, ei enää niiden kilpailutukseen. Nokian linjastosta ei tunnuta saada valmista koskaan. Täällä on jo topic linjastosta 2024, mutta sitä ennen on mm 2023, jollon taas kaikki pitäisi myllätä uusiksi https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...lma-kesalle-2023-on-avoinna-kommenteille.html

Saatiin toivottuja suoria linjoja mutta nyt niitä taas pilkotaan pakkoliityntään.

Toisaalta, tuo 72 Myllypuroon ratkaisisi Myllypuron liikenteen ja 15 voidaan siivota sieltä pois, auton vaihto vaan aina nokialla ja A-C lippu ;)

Mutta alkaa tää veivaus olla jo surkuhupaisaa.

72 pitäisi ajaa vähintään Tesomakeskukseen asti ja tahdistetut vaihdot juniin.

Outoa muutenkin perustaa peräti kolme Nokian sisällä sukkuloivaa linjaa. Ei se Nokian eri lähiöiden välinen matkustus taida olla niin suosittua. Toki jonkinlaiset vaihdot lienee joka haaralta Tampereelle mutta silti kolme sisäistä linjaa on liikaa.

Ehkä tämä linjastosuunnitelma sopii paremmin omaksi ketjukseen.
 
72 pitäisi ajaa vähintään Tesomakeskukseen asti ja tahdistetut vaihdot juniin.

Outoa muutenkin perustaa peräti kolme Nokian sisällä sukkuloivaa linjaa. Ei se Nokian eri lähiöiden välinen matkustus taida olla niin suosittua. Toki jonkinlaiset vaihdot lienee joka haaralta Tampereelle mutta silti kolme sisäistä linjaa on liikaa.

Ehkä tämä linjastosuunnitelma sopii paremmin omaksi ketjukseen.
Nuo 73 ja 74 ovat tuossa suunnitelmassa liityntälinjoja ja toimivat linjaparina. Olisiko niin että Harjuniityn alue on niin nopeaan tahtiin kasvamassa, että suora yhteys Tampereelle halutaankin nyt sieltä? No, joka tapauksessa hieman kummastuttaa tällainen vekslaaminen. Ja sitäkään en ymmärrä miksi tuo Lielahden ja Nokian välinen yhteys pitäisi lopettaa. Kulkeehan nyky 71:llä porukkaa, vaikka onkin hieman päällekkäinen linja 13:n kanssa osittain. Mikäli tuo 72 jatkuisi edelleen Lielahteen, voisi sitä ajaa tunnin kierrosajalla kahdella autolla, tunnin välein, vaikka tunnin vuoroväli onkin varsin onneton etenkin Tampereen puolella. Silti moinen olisi takuulla tuottavampaa kuin tuollainen Myllypuroon päättyvä tynkä.
 
Oliko se nyt 2014 kesällä kun toteutettiin tahtotila, että Vihnuskatua ei pidä ajaman Kankaantaan ja Nokianvaltatien välilä. Sieltähän oli pitkän aikaan kulkeneet 70/71K ja 70/71M. No, nyt tämä 70/71M saa käytännössä paluun 73:n muodossa, mutta liitynnän muodossa.

Jos tuota 73 voitaisiin mitenkään parannella, niin vaihtoyhteys Tampereelle/Tampereelta toteutuisi Nokian kirkon tienoilla, turhauttavaahan se on ajella Ilkan alueelta Nokian asemalle ja tulla samaa reittiä takaisin yhteistä väylää. Ja nyt voisi olla myös mahdollisuus, jos tahtotilaa löytyy, vetää linja myös Nokian Prisman kautta. Mikään linja ei sitä hyödynnä, mutta ehkä tähänkin tarvitaan sitten linjasto 2024, 2025 tai 2026...
 
Takaisin
Ylös