Nysse-liikenteen poikkeusjärjestelyt Tampereen Kannen / Nokia Arenan massatapahtumien aikana

Liittynyt
12 Toukokuu 2008
Viestit
337
Nysse on julkaissut sivuillaan bussiliikenteen poikkeusjärjestelyt uuden Tampereen Kannen / Nokia Arenan massatapahtumien aikana, jolloin areenan edustan kadut suljetaan muulta kuin jalankulkuliikenteeltä. Järjestelyllä varmistetaan, että isot ihmismassat pääsevät purkautumaan areenalta kohtuullisessa ajassa ja turvallisesti, sekä toisaalta varmistetaan joukkoliikenteen sujuvuus tapahtumien loppumisen aikoihin.

https://www.nysse.fi/kansiareena.html

Kadusta esiin nousevat pollarit katkaisevat liikenteen massatapahtumien aikana Vuolteenkadun itäpään, Rautatienkadun eteläpään sekä Kalevantien länsipään muodostaman kolmion alueella. Tällöin normaalisti Vuolteenkatua joko Rautatienkadulle tai Kalevantielle tai päinvastoin ajavat bussilinjat ohjataan poikkeusreiteille. Poikkeusreitit ovat massatapahtumien aikaan aina samat.

Kiertoreitit vaihtelevat linjasta riippuen ja ne hahmottaa parhaiten linkin takana olevista kartoista.
 
Tämäkin on jälleen yksi idiotismin huipentuma. Miksi on pakko tunkea rakennuksia tiiviisti joka paikkaan, sulkea katuja ja kaventaa niitä? Ainakin minun on vaikea ymmärtää. Näin käy kun annetaan grynderien mielivaltaisesti ja mielipuolisesti toteuttaa loputonta ahneuttaan. Mitä vikaa olisi ollut siinä että areena olisi tehty hakametsään ja vanha jäähalli purettu sen tieltä? Mielestäni ei mitään. Jotkut itkevät jäähallin perään kun se on suomen vanhin, mutta moisella betoniarkkitehtuurilla ei oikeasti ole mitään arvoa.
Tämä oli lopulta arvattavissa. Areenan seutu lähikatuineen on nyt pysyvästi kaupungin tukkoisimpia kohtia, oli tapahtumia tai ei.
 
Areenan avajaispäivä aiheutti odotetusti myös massiiviset ruuhkat iltapäivällä. Suurin avoimesta datasta bongaamani myöhästyminen oli 55 minuuttia, tämä oli linjalla 28. Ei muistu mieleen, milloin viimeksi olisin yhtä suurta myöhästymistä nähnyt. Myös Aleksanterinkadun poikkeusreitti vaikutti hyvin tukkoiselta. Naurettavaa kuitenkin oli se, että sekä Aamulehden että Ylen toimittajat, kuin myös jokin tieliikennekeskuksen hemmo vakuuttelivat, että liikenteessä ei ole havaittavissa ruuhkia ja kuinka liikenne sujui alueella "yllättävän sujuvasti". Nysse-kuljettajat saattaisivat olla tästä hieman eri mieltä. 😆
 
Areenan avajaispäivä aiheutti odotetusti myös massiiviset ruuhkat iltapäivällä.
Hatanpään vt linja-autoaseman kohdilla oli suorastaan tukossa suunnassa pohjoiseen. Sorin aukion pysäkille olisi halukkaita busseja pysähtynyt 6 kpl kerralla mutta kun tilaa ei ollut. Ehkä lauantaina sujuu jo vähän paremmin, kun (bussi)liikennettä on myös huomattavasti arkea vähemmän. Toinen scenaario on toki, että sama pullonkaula toistuu ja vuorot ketjuuntuvat ja vuorovälit kasvavat paikoitellen vieläkin hurjemmiksi. Hatanpään valtatien ja Vuolteenkadun risteyksen liikennevalot taisivat olla normaalimoodissa, joka saattoi myös heikentää välityskykyä, vaikka Vuolteenkatua mäkeä alas kulkevaa liikennettä ei ollut.

Vaikutuksia voi olla myös kaukoliikenteeseen, saapa nähdä jääkö rautatieaseman pysäkkipari pian historiaan, samoin yliopiston, kun poikkeusreitit alkavat mennä jo vähän mahdottomiksi.
 
Rautatienkadun autoliikenne etelään päin ohjataan Otavalankadulle, josta päädytään samalle Aleksanterinkadulle, mistä bussienkin tarvitsisi kulkea. Ongelmana on, ettei nykyään enää pääse kuin yhtä kaistaa pitkin kääntymään Aleksanterinkadulta etelään Hatanpään valtatielle. Lisäksi liittymäväli Suvantokadulta Vuolteenkadulle on liian lyhyt ja jo edellisen valokierron jonouttama. Muutama auto kerrallaan saattaa päästä läpi, mutta sitten Suvantokadulta ei pääse kukaan kääntymään, tai tukkii liittymän. Sitten vielä kun busseja tulee solkenaan ja kaikki joutuvat pysähtymään linja-autoaseman pysäkillä, niin autojonot perässä tukkivat vielä Vuolteenkadunkin liittymän. Siinä kohtaa kun tukos on noin laaja ja jokainen sisäänajosuunta joutuu kärsimään yhtä lailla, niin päästäkseen etenemään on pakkokin ajaa tukkimaan liittymä. Ja se puurouttaa liikennettä entisestään. Oravanpyörä on valmis,

Illalla kuuden aikaan tilanne oli aivan kaoottinen. Kahdeksan aikoihin palattuani tarkkailuasemiin liikenne soljui jo sujuvammin. Mutta kyllähän tällainen katujen sulkeminen tuntikausiksi ennen ja jälkeen tapahtuman ja vielä tapahtuman aikana on ihan älyvapaata touhua. Luulisi riittävän että kadut suljettaisiin vasta noin 15 minuuttia ennen tapahtuman päättymistä, sillä tapahtuman päättyessä niitä massoja vasta purkautuu, kun tapahtumiin saavutaan yleensä porrastetummin.
 
Vähän kieltämättä hölmöltä tuntui katusulku itse pelin aikana. Erityisesti pelin jälkeen ja varmasti myös jonkin aikaa ennen pelin alkua oli paikallaan, mutta muuna aikana hieman "hätävarjelun liioittelua". Joukkoliikennepalvelu kuitenkin heikkenee merkittävästi sekä tungoksen että poisjäävien pysäkkien vuoksi. Mikä koomisinta, ihmiset pysyttelivät monin paikoin jalkakäytävillä sulkuaikanakin ajoratojen jäädessä täysin tyhjiksi.

Muutoksen massiivisuuteen nähden ihan hyvinhän tuo meni, mutta hienosäädettävää riittää. Joku voisi kysyä, miten katujärjestelyt voivat olla noin keskeneräiset kun hallia on rakennettu vuosikausia.
 
On teknisesti mahdollista että joukkoliikenne menee sinne läpi vaikka muille katu on suljettu.

Esim. Berliinissa on sellainen systeemi:
https://www.youtube.com/watch?v=VSgra1XTa0s&t=3s


https://www.youtube.com/watch?v=2k1LWj6EEBE

No tuollaiset pollarit on ollut Kohmossa Turun ja Kaarinan rajalla joukkoliikenteen käyttöön tarkoitetulla kadulla. Mutta ne on nyttemmin korvattu puomilla, kun pollarit eivät olleet kovinkaan luotettavia. Paikka Kohmossa on pienessä rinteessä ja Savonlinjan bussi on pari kertaa talvella törmännyt pollareihin, kun liukkauden tähden bussi ei ole pysähtynyt ennen pollareita, eikä pollarit ole ehtinyt laskeutua. Ainakin kerran bussiin tuli melkoiset vauriot. Lisäksi pollareiden toiminta ei ole ollut muutenkaan kovinkaan luotettavaa, joten niitä on usein korjattua ja epäkunnossa olleessaa ne on toki pitänyt olla alhaalla. Näiden ongelmien vuoksi Kohmoon on siis vaihdettu tilalle puomi.

Myös Turussa Itäisellä Rantakadulla on samanlaiset pollarit, ja ne ovat olleet hiljattain epäkunnossa eli alhaalla poissa käytöstä. Kerran taisi Rantakadulla henkilöauto jäädä nousevan pollarin saaliiksi. Tuollaiset pollarit soveltuvat varmaankin Keski-Eurooppaan, kun siellä ei ole samanlaisia talviolosuhteita kuin Suomessa. Itse en tuollaisia suosittelisi Tampereelle Nokia Arenan lähistön katujen sulkemiseen.
 
https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2021/11/29112021_4.html

Laajassa sulussa areenan lähialueen liikennettä ohjataan sähköisellä opastusjärjestelmällä, tilapäisillä sähköisillä liikennemerkeillä ja erillisillä opastustauluilla liikennevalo-ohjauksen lisäksi. Kadut suljetaan moottoriajoneuvoliikenteeltä sähköisillä ajoesteillä eli pollareilla. Sulkukohtiin ja suljettaville kaistoille asetetaan myös erillisiä liikenteenohjauslaitteita. Liikenteenohjaajat huolehtivat pollareiden kohdalla hälytysajoneuvojen esteettömän kulun. Sähköisen järjestelmän rakentaminen on vielä kesken ja arvoitu valmistuminen on vuoden loppuun mennessä.

Juuri sinne Nokian Arenan aluelle tulee mutta niitä pollareita. Ja kun on siellä myöskin liikenteenohjaat vielä lisäksi, en ymmärrä miksi joukkoliikenne ei voi mennä sinne läpi, vaikka 10km/h:lla. On se kuitenkin nopeampi kuin tää pitkä kiertotie.
 
Oleellista tässä tuoreimmassa uutisessa onkin, että liikennettä ei laiteta näillä näkymin poikkeusreiteille kuin vasta tapahtuman päättyessä ja hyvä niin.
 
Pollarit eivät näkyneet olevan käytössä ainakaan eilen lauantaina poikkeusreitin ollessa voimassa, kadut oli tukittu tällä kertaa joillain vanhoilla autonromuilla. Sekä perjantaina että lauantaina poikkeusreitti alkoi ehkä vähän liian aikaisin, koska molempina päivinä kiekko-ottelun kolmatta erää ei oltu vielä edes aloitettu, kun poikkeusreitti jo alkoi. Sen sijaan poikkeusreitin päättyessä (mikä oli n. 30 minuuttia pelin päätyttyä), ihmisiä vielä valui tasaiseen tahtiin ulos areenalta.

Yksi ihmetystä herättänyt asia oli se, että vaikka esim. perjantaina poikkeusreitin oli määrä alkaa klo 20 (tiet suljettiin lopulta ehkä noin 20.15), niin jo 19.45 muutamat oma-aloitteiset kuljettajat ajoivat poikkeusreittiä pitkin jättäen matkustajat hölmistyneinä pysäkille. Samoin vielä 15-20 minuuttia teiden avaamisen jälkeen yksittäiset kuljettajat ajoivat vielä kiertoreittiä.

Erikoisin reitti näkyi perjantai-iltana, kun n. 15 minuuttia teiden avaamisen jälkeen linjan 26 kuljettaja Petsamoon ajaessaan lähti jollekin omakeksimälleen pellereitille, joka kulki Viinikan liittymän, Tampere-talon ja Tammelantorin kautta. Näin ajamalla hän jätti neljä linjan pysäkkiä väliin, kaikki tämä siis silloin kun muut bussit ajoivat jo normaalisti Vuolteenkatua.

Jostain syystä muuten eilen Tappara-HIFK-pelissä kadut haluttiin sulkea, mutta tänään Ilves-HIFK-pelissä tätä ei ilmeisesti olla tekemässä.
 
Myös eilen poikkeusreitti oli pelin jälkeen käytössä, tämä oli kuitenkin ilmeisesti viime hetken päätös sillä mitään ennakkotiedotetta ei tullut, ainoastaan tuntia ennen poikkeusreitin alkamista tuli siitä ilmoitus Reittioppaaseen.

Pollarit eivät kuitenkaan toimineet kunnolla, sillä bussit olivat ainakin vielä keskiyön jälkeen poikkeusreiteillä (peli loppui n. klo 22), saattoivat olla pidemmällekin aamuun. Tänään iltapäivällä kun menin Sorin aukion ohi, kävi ilmi, että pollarit eivät olleet laskeutuneet kunnolla. Osa pollareista oli vielä puoliksi ylhäällä tukkien osan kaistoista, liikenne pääsi paikan ohi kuitenkin kulkemaan. Ilmeisesti keskiyön aikoihin sitten yhtäkään niistä ei oltu saatu laskeutumaan, kun tie oli kokonaan poikki.

Uutinenkin on viimein tullut: https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008662346.html
 
Keskustan poikkeusreitit jääkiekon MM-kisojen aikaan:

"Nokia Arenan alue suljetaan liikenteeltä useana päivänä jääkiekon MM-kisojen aikaan 13.-29.5.2022, jotta yleisö pääsee liikkumaan alueella turvallisesti. Bussit 2, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 19, 26, 27, 28, 30, 31, 40, 80 ja 103 siirtyvät aluesulkujen ajaksi poikkeusreiteille erityisinä MM-kisalinjoina (esimerkiksi 2MM, 15AM, 80YM, 103MM).

MM-kisalinjoilla liikennöidään seuraavasti:

perjantai 13.5. klo 11.30-00
lauantai ja sunnuntai 14.-15.5. kello 10-00
maanantai - perjantai, 16.-20.5. päivittäin kello 14-00
lauantai 21.5. kello 10-00
sunnuntai ja maanantai 22.-23.5. kello 14-00
tiistai 24.5. kello 10-00
keskiviikko 25.5. ei poikkeusreittejä
torstai 26.5. kello 10-00
perjantai 27.5. ei poikkeusreittejä
lauantai ja sunnuntai 28.-29.5. kello 10-00

MM-linjat 7, 9 ja 19 lähtevät pääteasemiltaan Linnainmaa, Annala ja Hervanta 5-7 minuuttia tavallista aikaisemmin poikkeusreitin pidemmästä ajoajasta johtuen. Toisessa ajosuunnassa linjat lähtevät pääteasemiltaan samaan aikaan kuin normaalistikin."


Saa nähdä, millainen kaaos tästä tulee. Esim. linjalla 9 on joillakin vuoroilla todella niukka kääntöaika Annalan päässä, joten en usko, että läheskään kaikki vuorot ehtivät lähtemään 5-7 minuuttia normaalia aikaisemmin. Ilmeisesti kuitenkin Reittioppaassa pitäisi näkyä myös MM-kisalähtöjen oikeat lähtöajat, ettei minuutteja tarvitse itse laskea.

Ymmärsin myös tiedotteesta, että linjakilvissä näkyisi myös MM-tunnus, mikä on kyllä hyvä, ettei matkustajien tarvitse arpoa mitä reittiä auto kulkee. Toinen asia on, alkavatko poikkeusreitit ilmoitettuun aikaan, ainakaan SM-liigapelien aikana Vuolteenkatu pysyi avoimena vielä ainakin 15 minuuttia ilmoitetun ajankohdan jälkeen. Onkohan kuljettajille tullut mitään ohjeistusta siitä, mitä reittiä ajetaan, jos sattuu paikalle esim. 1 minuutti ennen poikkeusreitin alkamista? Otetaanko riskillä vai lähdetäänkö etuajassa poikkeusreitille. Tähän mennessä on näkynyt kuljettajien keskuudessa varsin erilaisia toimintatapoja.
 
Keskustan poikkeusreitit jääkiekon MM-kisojen aikaan:

"Nokia Arenan alue suljetaan liikenteeltä useana päivänä jääkiekon MM-kisojen aikaan 13.-29.5.2022, jotta yleisö pääsee liikkumaan alueella turvallisesti. Bussit 2, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 19, 26, 27, 28, 30, 31, 40, 80 ja 103 siirtyvät aluesulkujen ajaksi poikkeusreiteille erityisinä MM-kisalinjoina (esimerkiksi 2MM, 15AM, 80YM, 103MM).

MM-kisalinjoilla liikennöidään seuraavasti:

perjantai 13.5. klo 11.30-00
lauantai ja sunnuntai 14.-15.5. kello 10-00
maanantai - perjantai, 16.-20.5. päivittäin kello 14-00
lauantai 21.5. kello 10-00
sunnuntai ja maanantai 22.-23.5. kello 14-00
tiistai 24.5. kello 10-00
keskiviikko 25.5. ei poikkeusreittejä
torstai 26.5. kello 10-00
perjantai 27.5. ei poikkeusreittejä
lauantai ja sunnuntai 28.-29.5. kello 10-00

MM-linjat 7, 9 ja 19 lähtevät pääteasemiltaan Linnainmaa, Annala ja Hervanta 5-7 minuuttia tavallista aikaisemmin poikkeusreitin pidemmästä ajoajasta johtuen. Toisessa ajosuunnassa linjat lähtevät pääteasemiltaan samaan aikaan kuin normaalistikin."


Saa nähdä, millainen kaaos tästä tulee. Esim. linjalla 9 on joillakin vuoroilla todella niukka kääntöaika Annalan päässä, joten en usko, että läheskään kaikki vuorot ehtivät lähtemään 5-7 minuuttia normaalia aikaisemmin. Ilmeisesti kuitenkin Reittioppaassa pitäisi näkyä myös MM-kisalähtöjen oikeat lähtöajat, ettei minuutteja tarvitse itse laskea.

Ymmärsin myös tiedotteesta, että linjakilvissä näkyisi myös MM-tunnus, mikä on kyllä hyvä, ettei matkustajien tarvitse arpoa mitä reittiä auto kulkee. Toinen asia on, alkavatko poikkeusreitit ilmoitettuun aikaan, ainakaan SM-liigapelien aikana Vuolteenkatu pysyi avoimena vielä ainakin 15 minuuttia ilmoitetun ajankohdan jälkeen. Onkohan kuljettajille tullut mitään ohjeistusta siitä, mitä reittiä ajetaan, jos sattuu paikalle esim. 1 minuutti ennen poikkeusreitin alkamista? Otetaanko riskillä vai lähdetäänkö etuajassa poikkeusreitille. Tähän mennessä on näkynyt kuljettajien keskuudessa varsin erilaisia toimintatapoja.
Osoittaa suurta typeryyttä, suorastaan infernaalista idiotismia rakentaa moinen typerä turhuuspalatsi kaupungin paraatipaikalle liikennettä tukkimaan. Hakametsä olisi ollut paljon parempi paikka ja siellä ihmismassojen kulkemisia olisi helpompi hallita. Hämmästyttävää miten helposti ahneus voittaa nykyaikana. Mutta tästäkin huolimatta samaa infernaalista typeryyttä on nyt havaittavissa näissä poikkeusjärjestelyissä. Joitakin linjoja voisi ohjata järkevämmille reiteille, kuten esim 9 ja 19 Rautatieaseman ja Hämeenkadun kautta. Odotettavissa on nyt, että Kanslerinrinne ja Ratapihankatu ovat myös tukossa, joten poikkeusreititkin lienevät tukossa tai erittäin hitaita. Jos pitäisi valita, olisi paras vaihtoehto olla tulematta keskustaan lainkaan koko kisojen aikana tai sitten liikkua ratikalla, pyöräillen tai kävellen, mikäli mahdollista ja jaksaa/viitsii. Kaikki muut liikkumisvaihtoehdot lienevät vähintäänkin tuskallisia.
 
Takaisin
Ylös