Nysse-liikenteen poikkeusjärjestelyt Tampereen Kannen / Nokia Arenan massatapahtumien aikana

Keskustan poikkeusreitit jääkiekon MM-kisojen aikaan:


perjantai 27.5. ei poikkeusreittejä

No niin, sitten kun tutkitaan nyssen viikkoaikataulua Lentävänniemestä https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-...MMKISAVKO21v1/stop/1028/9_3,9MM_3,19_3,19MM_3 niin tuosta voisi saada käsityksen, että kaikki vuorot tuplattaisiin perjantaina 27.5. klo 13:40–23:20 ja jos keskiviikkona ei ole poikkeusreittejä on kuitenkin MM-vuorot ajossa. Miten meni noin omasta mielestä?
 
Joitakin linjoja voisi ohjata järkevämmille reiteille, kuten esim 9 ja 19 Rautatieaseman ja Hämeenkadun kautta. Odotettavissa on nyt, että Kanslerinrinne ja Ratapihankatu ovat myös tukossa, joten poikkeusreititkin lienevät tukossa tai erittäin hitaita.

Myös 28:n reitittäminen Rautatienkadun, Satakunnankadun ja Aleksanterinkadun kautta on varsin turhaa ja aikaavievää, kun parempi reitti olisi ollut esim. Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien kautta. Mutta näyttää siltä, että ratikan kulkua ei saa "häiritä" edes tällaisissa poikkeustapauksissa, olisihan se nyt kamalaa, jos ratikka myöhästyisi 30 sekuntia jäätyään bussin taakse jumiin!
 
Osoittaa suurta typeryyttä, suorastaan infernaalista idiotismia rakentaa moinen typerä turhuuspalatsi kaupungin paraatipaikalle liikennettä tukkimaan.

Ota kuitenkin huomioon, että jalan areenalle menevä ja sieltä purkautuva ihmisjoukko on myös liikennettä. Ei ole sen tehokkaampaa liikennettä, eikä sitä kannata moottoriliikenteellä tukkia. Isoihin yleisötapahtumiin voi tulla yllättävän suuri porukka pelkästään jalan keskustan alueelta, kodeista, hotelleista ja muista ajanviettopaikoista. Tämä ei olisi mahdollista syrjäisellä tapahtumapaikalla, johon kaikkien olisi tultava auto- tai bussikyydillä paikalle. Siitä vasta ruuhka saadaan aikaiseksi.
 
Ota kuitenkin huomioon, että jalan areenalle menevä ja sieltä purkautuva ihmisjoukko on myös liikennettä. Ei ole sen tehokkaampaa liikennettä, eikä sitä kannata moottoriliikenteellä tukkia. Isoihin yleisötapahtumiin voi tulla yllättävän suuri porukka pelkästään jalan keskustan alueelta, kodeista, hotelleista ja muista ajanviettopaikoista. Tämä ei olisi mahdollista syrjäisellä tapahtumapaikalla, johon kaikkien olisi tultava auto- tai bussikyydillä paikalle. Siitä vasta ruuhka saadaan aikaiseksi.
Mutta kun koko areenan ympäristö on suunniteltu jo lähtökohtaisesti moottoriajoneuvoliikennevihamielisestä näkökulmasta, mikä ei ole kovinkaan fiksua. Ei se liikenne mihinkään katoa, toki autoilija valitsee olla tulematta keskustaan kun oikein vaikeutetaan, mutta muuta vaikutusta ei ole. Bussiliikenne tässä lienee se suurin kärsijä. Jos areenan eteen olisi jätetty enemmän jalankulku- ja autokaistatilaa, ei olisi tarvittu tällaisia typeriä kiusantekomenetelmiä. Samoin jalankulku olisi voitu ohjata sillan alta radan vierestä. Kyllä siihen tilaa olisi halutessa saatu. Mutta kun idiootit suunnittelee niin lopputulos on sen mukainen.

Hieman jo offtopic, mutta tätä samaa idiotismia on nähtävissä myös Hiedanrannan suunnitelmissa. Alue aiotaan dumpata täyteen yksitoikkoisia uuskommunistisia kerrostaloja ja liikenteelle ei jätetä kovinkaan kummoista katutilaa. Hämmästyttävää ettei kukaan puutu tähän vallalla olevaan rakennustapaan.
 
Hieman jo offtopic, mutta tätä samaa idiotismia on nähtävissä myös Hiedanrannan suunnitelmissa. Alue aiotaan dumpata täyteen yksitoikkoisia uuskommunistisia kerrostaloja ja liikenteelle ei jätetä kovinkaan kummoista katutilaa. Hämmästyttävää ettei kukaan puutu tähän vallalla olevaan rakennustapaan.

Toimiva jalankulkuliikenne vaatii nimenomaan lyhyitä etäisyyksiä matkakohteisiin, joten tilaa ei voi käyttää asfalttikenttiin esim. moottoriliikenteen sujuvuuden vuoksi. Jalankulku on hidasta, mutta ei jalankulkijalla ole loputtomasti aikaa kierrellä maisemakierrosta mennessään johonkin. Eli kapeat kadut ja isot talot vierekkäin on jees.

Kaupungissa pitää tehdä valintoja siitä, mihin tilaa käytetään. Kaikkea ei voi saada yhtäaikaa. Mutta eri paikoissa voi tehdä erilaisia valintoja, toisaalla on isot ja hienot moottoriväylät, toisaalla on taloja ja kävelijöitä. Ota nyt huomioon että Tampereellakin on kaupunkiseutu hajaantunut hyvin suurille alueille joissa autoilu on ykkönen, eikä tähän faktaan pienet jalankulkuun panostavat projektit vaikuta. Autoilijan taivas on siellä edelleen, ja tulee myös olemaan.
 
Ilmeisesti silloin, kun Nokia Areenassa on tapahtuma lukee siellä LED katukylteillä "Arenan ympärillä liikenne on rajoitettu", ja liikennevalot toimivat erilla tavalla.
Se tarkoitaa että esim. bussilinja 14 oli tänään siellä jumissa yli 10 minutia kun se haluti käntää vasemalle Vuolteenkadulta Rautatienkadulle.
 
Takaisin
Ylös