Kalustopoistot

Liittynyt
30 Heinäkuu 2020
Viestit
453
Kun HSL-alueeltakin tällainen ketju löytyy, niin miksei täältäkin. Tänne voi laittaa varmoja tietoja tai oletuksia/veikkauksia hiljattain käytöstä poistetusta kalustosta.

Esim. Bussikirjastossa tai muissa vastaavissa lähteissä kaikki tiedot eivät ole (eivätkä voikaan olla) ajankohtaisia, joten listaan itse tähän niitä autoja, joita sinne ei vielä ole merkitty poistetuksi.

TKL:n autoista seuraavia en ole itse havainnut liikenteessä hyvin pitkään aikaan:

#7, #22-#24, #29, #38, #51, #52*, #60, #67, #69-#71, #99.

*Auto #52 oli lehtikuvan mukaan marraskuussa koronarokotusbussina, mutta linjalla sitä ei ole näkynyt pitkään aikaan.
Auton #67 olen nähnyt varikon pihassa, mutta sitäkään ei ole liikenteessä näkynyt.

Länsilinjat:

Autot #29, #49, #89, #91 ja #92 ovat edelleen myynnissä. Vain muutaman kuukauden Länsilinjoilla olleet Scalat #65-#67, #70 ja #71 sekä Ikarus #72 eivät ole olleet liikenteessä touko-kesäkuun vaihteen jälkeen.

Pirkanmaan Tilausliikenteen autoa #10 ei ole katsastettu kahteen vuoteen, ja auton #48 katsastus on juuri umpeutunut, nekään tuskin enää palaavat.


Jos jollain on varmempaa tietoa poistumisista tai siitä jos joku ei olekaan poistunut, niin korjatkaa. Näistä minun tiedoista Pirtilin autoja ja Länsilinjojen Scanioita lukuunottamatta kaikki ovat oletuksia, koska jokaisen auton tarkastaminen Traficomin sivuilta on aika työlästä (varsinkin rajoitetun haun takia).

EDIT: Kaksi autoa vielä tarkistin, LL #66:lla ja #67:lla on luovutusilmoitus.
 
Olisiko TKL #60 kuitenkaan poistunut? Saman sarjan muut autot kyllä porskuttavat ahkerasti. Liekö sitten jotain remppaa? Ellei sitten ole käynyt niin että esim. moottori on sanonut sopimuksen irti lopullisesti tmv..?

PirTil:n varikolla Ylöjärvellä on vielä pihassa näitä Paunulta tulleita Scaloja sekä yksi turkulainen 8700-volvo. Odottavat siellä lopullista kohtaloaan, vaikka sikäli erikoista makuuttaa niitä pienellä tontilla kun niillekin neliöille olisi viisaampaakin käyttöä.
 
Kun HSL-alueeltakin tällainen ketju löytyy, niin miksei täältäkin. Tänne voi laittaa varmoja tietoja tai oletuksia/veikkauksia hiljattain käytöstä poistetusta kalustosta.

Esim. Bussikirjastossa tai muissa vastaavissa lähteissä kaikki tiedot eivät ole (eivätkä voikaan olla) ajankohtaisia, joten listaan itse tähän niitä autoja, joita sinne ei vielä ole merkitty poistetuksi.

TKL:n autoista seuraavia en ole itse havainnut liikenteessä hyvin pitkään aikaan:

#7, #22-#24, #29, #38, #51, #52*, #60, #67, #69-#71, #99.

*Auto #52 oli lehtikuvan mukaan marraskuussa koronarokotusbussina, mutta linjalla sitä ei ole näkynyt pitkään aikaan.
Auton #67 olen nähnyt varikon pihassa, mutta sitäkään ei ole liikenteessä näkynyt.

Länsilinjat:

Autot #29, #49, #89, #91 ja #92 ovat edelleen myynnissä. Vain muutaman kuukauden Länsilinjoilla olleet Scalat #65-#67, #70 ja #71 sekä Ikarus #72 eivät ole olleet liikenteessä touko-kesäkuun vaihteen jälkeen.

Pirkanmaan Tilausliikenteen autoa #10 ei ole katsastettu kahteen vuoteen, ja auton #48 katsastus on juuri umpeutunut, nekään tuskin enää palaavat.


Jos jollain on varmempaa tietoa poistumisista tai siitä jos joku ei olekaan poistunut, niin korjatkaa. Näistä minun tiedoista Pirtilin autoja ja Länsilinjojen Scanioita lukuunottamatta kaikki ovat oletuksia, koska jokaisen auton tarkastaminen Traficomin sivuilta on aika työlästä (varsinkin rajoitetun haun takia).

EDIT: Kaksi autoa vielä tarkistin, LL #66:lla ja #67:lla on luovutusilmoitus.

Mitä tiedän, niin Länsilinjojen #89 :stä on otettu moottori irti ja lähti Viroon purettavaksi, muista autoista ei ole vielä mitään tietoa. Enkä ole nähnyt syyskuun jälkeen Pirkanmaan Tilausliikenteen #18 liikenteessä, samoten LL #106 ei ole näkynyt liikenteessä Rantatiellä tapahtuneen törmäyksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
HSL-alueella ”kalustopoistojen” tarkastelu on vuosikaudet tapahtuneet vähän eri näkökulmasta kuin esim Pirkanmaalla. Siellä riitti, jos silloiset HSL:n lipunmyyntilaitteet oli poistettu, oli autokin poistettu.

Ajoneuvorekisterin avoin data oli oikeastaan paras mahdollinen tarkasteluväline kaikkeen, joskin sekin oli tuskallisen kiusallisen ajan poissa käytöstä, samoin Traficomin rekisterihaut sen ammattipätevyyskohun myötä. Ajoneuvorekisteriä vielä rasittaa koronan myötä sivuun siirretyt autot.

Muistampa tapauksen, että jostain autosta oli mennyt katsastuskin umpeen ~3 vuotta aiemmin mutta niin se vaan kuitenkin palasi ajoon yllättäen saman firman toimesta, mutta ko auto näkyi netin harrastelijasivustoilla kovasti poistettuna. Eli sitäkään tietoa vaan ei pitäne tulkita itse, tarvisi oikeasti käydä jokaisen firman kalusto paikanpäällä inventoimassa. Samaten noita haamuautojakin rekisteritiedoissa roikkuu, jotka ovat kilvissä mutta osin purettu jo aikaa sitten varaosiksi, ehkä myöskin myyty valtakunnan rajojen ylitsekin.

Tavallaan korona muutti jo aiemmin hankalan seurantatilanteen vieläkin hankalammaksi. Vihjeiden perusteella kuitenkin mahdollista saada parempaa kokonaiskäsitystä lopullisesta tilanteesta.
 
Enkä ole nähnyt syyskuun jälkeen Pirkanmaan Tilausliikenteen #18 liikenteessä

Avoimesta datasta katsottuna ainakin tällä hetkellä PTL #18 on linjalla 13.

Ajoneuvorekisteriä vielä rasittaa koronan myötä sivuun siirretyt autot.

Muistampa tapauksen, että jostain autosta oli mennyt katsastuskin umpeen ~3 vuotta aiemmin mutta niin se vaan kuitenkin palasi ajoon yllättäen saman firman toimesta, mutta ko auto näkyi netin harrastelijasivustoilla kovasti poistettuna. Eli sitäkään tietoa vaan ei pitäne tulkita itse, tarvisi oikeasti käydä jokaisen firman kalusto paikanpäällä inventoimassa.

Eikös tällaiset tapaukset kuitenkin koske enemmänkin kaukoliikennekalustoa? Varsinkin Nyssen ikärajoitusten myötä niin ajattelen olevan hyvin epätodennäköistä että jokin pitkään katsastamattomana ollut auto palaisikin yhtäkkiä liikenteeseen. Noista listaamistani autoista uusin taisi olla vuodelta 2008, joten jos sen ikäinen auto palaisi pitkän tauon jälkeen liikenteeseen, mahdollisesti yli-ikäisenä, niin siitä tulisi kyllä vuoden havainto.
 
Eikös tällaiset tapaukset kuitenkin koske enemmänkin kaukoliikennekalustoa? Varsinkin Nyssen ikärajoitusten myötä niin ajattelen olevan hyvin epätodennäköistä että jokin pitkään katsastamattomana ollut auto palaisikin yhtäkkiä liikenteeseen. Noista listaamistani autoista uusin taisi olla vuodelta 2008, joten jos sen ikäinen auto palaisi pitkän tauon jälkeen liikenteeseen, mahdollisesti yli-ikäisenä, niin siitä tulisi kyllä vuoden havainto.

Vuoden havainto ehkä, mutta ei ennenkuulumatonta. Mulla juolahtaa mieleen tapaus vuodelta 2017, kun HSL-liikennöitsijä Tammelundin Liikenne palautti kaksi vuotta seisonnassa olleen maakaasu-Citaron #17 ajoon, kun sopimuksen loppupäässä oli kalustosta jo alettu luopua.
 
TKL:n autoista seuraavia en ole itse havainnut liikenteessä hyvin pitkään aikaan:

#7, #22-#24, #29, #38, #51, #52*, #60, #67, #69-#71, #99.

*Auto #52 oli lehtikuvan mukaan marraskuussa koronarokotusbussina, mutta linjalla sitä ei ole näkynyt pitkään aikaan.
Auton #67 olen nähnyt varikon pihassa, mutta sitäkään ei ole liikenteessä näkynyt.
Nämä tosiaan ovat olleet liikenteestä pois jos pidemmän aikaa, kuitenkaan eivät ole vielä poistuneet vaan ovat toistaiseksi ns. reservissä muut, paitsi 69, joka on poistettu kokonaan.
Sen lisäksi autot 14-16 on nyt poistettu käytöstä.
 
Nämä tosiaan ovat olleet liikenteestä pois jos pidemmän aikaa, kuitenkaan eivät ole vielä poistuneet vaan ovat toistaiseksi ns. reservissä muut, paitsi 69, joka on poistettu kokonaan.
Sen lisäksi autot 14-16 on nyt poistettu käytöstä.
Varmaan kannattaakin pitää reservissä. Niille voi olla käyttöä kiskolinjojen häiriötapauksissa.
 
Sen lisäksi autot 14-16 on nyt poistettu käytöstä.

Näistäkö jokin sopimus loppui tähän vuoteen, ja sitä ei sitten uusittu? TKL #13 oli vielä eilen perjantaina 3.12. linjalla, tänään ei ole, olikohan silläkin viimeiset ajot, vai ajaako se kenties pidempään? Tampereella onkin nyt sitten tämän johdosta puoli vuotta sähköbussitonta aikaa, kunnes kesällä 22 Pohjolan Liikenteen sähköbussit aloittavat liikennöinnin.
 
Näistäkö jokin sopimus loppui tähän vuoteen, ja sitä ei sitten uusittu? TKL #13 oli vielä eilen perjantaina 3.12. linjalla, tänään ei ole, olikohan silläkin viimeiset ajot, vai ajaako se kenties pidempään? Tampereella onkin nyt sitten tämän johdosta puoli vuotta sähköbussitonta aikaa, kunnes kesällä 22 Pohjolan Liikenteen sähköbussit aloittavat liikennöinnin.
Tosiaan tuo 5 vuoden vuokrasopimus loppuu nyt ja autoja on vähän kerrallaan otettu pois liikenteestä ja aloitettu niiden valmistelu palautusta varten. 15 tosin jäi tuon Tuulensuun tapauksen takia hieman etuajassa pois liikenteestä. Näillä näkymin viimeinen päivä jolloin tuo auto 13 on liikenteessä on 15.12. Sen jälkeen linja 2 hoituu kokonaan diesel-kalustolla ja ilmeisesti jotain ajoaikataulumuutoksia on tulossa vuoden vaihteessa.
 
TKL:n pikkusähkärit pois liikenteestä, ensi keväänä 26 uuttaa sähköbussia liikenteeseen

"Linjalla 2 tutuiksi tulleet täyssähköbussit poistuvat liikenteestä tällä viikolla, kun viisivuotinen sopimus Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen TKL:n kanssa päättyy. Puhtaan sähköisen liikenteen kehityspolku saa kuitenkin jatkoa Tampereen seudulla, kun Pohjolan Liikenne Oy tuo Nysse-liikenteeseen 26 uuden sukupolven sähköbussia."

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...a-sahkobusseja-liikenteeseen-ensi-kesana.html
 
Onko TKL:n hybridi-Solarikset jo poistettu jolloin telit jää seudun ainoiksi puolalaisiksi?
 
Valtaosa nykyisestä kalustosta, oli sitten Volvoa tai Scaniaa, teliä tai pätkää alkaa olla Puolasta.

Juu, tiedän että Volvotkin tehdään nykyään Puolassa, mutta eiks ne ole silti ruotsalaisia busseja kun merkki on ruotsalainen? nehän on kuitenkin suunniteltu Ruotsissa. Ite ainakin luokittelen vain Solariksen puolalaiseksi bussiksi kun merkkikin on puolalainen.
 
Takaisin
Ylös