Kalustopoistot

Näillä näkymin viimeinen päivä jolloin tuo auto 13 on liikenteessä on 15.12. Sen jälkeen linja 2 hoituu kokonaan diesel-kalustolla ja ilmeisesti jotain ajoaikataulumuutoksia on tulossa vuoden vaihteessa.

Sepä ei sitten toteutunutkaan, taisi jäädä viimeiseksi linjallaolopäiväksi 3.12, ellei ole jäänyt jotain pahasti huomaamatta :icon_frown:

TKL:n pikkusähkärit pois liikenteestä, ensi keväänä 26 uuttaa sähköbussia liikenteeseen

"Linjalla 2 tutuiksi tulleet täyssähköbussit poistuvat liikenteestä tällä viikolla, kun viisivuotinen sopimus Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen TKL:n kanssa päättyy. Puhtaan sähköisen liikenteen kehityspolku saa kuitenkin jatkoa Tampereen seudulla, kun Pohjolan Liikenne Oy tuo Nysse-liikenteeseen 26 uuden sukupolven sähköbussia."

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...a-sahkobusseja-liikenteeseen-ensi-kesana.html

Onkohan tuossa Nyssen tiedotteessa virhe? Sen mukaan myös Teiskon linjoilla 90-94 nähdään ensi kesästä alkaen sähköbusseja, mutta olin siinä käsityksessä, että niille linjoille tulisi Euro 6 -kalustoa, ja sähköbussit olisivat vain linjoilla 5, 10 ja 18. Jos kerran 26 sähköbussia on tulossa, niin pitäisi noiden edellämainittujen linjojen kalustomäärä vähentyä aika merkittävästi, että jäisi Teiskon linjoillekin vapaaksi sähkökalustoa.

Onko TKL:n hybridi-Solarikset jo poistettu jolloin telit jää seudun ainoiksi puolalaisiksi?

Tältä sivulta voi katsoa millä linjoilla tiettyjä autoja näkyy: https://www.pasikuparinen.fi/businfo#/. Näyttää ainakin tällä hetkellä hybridi #11 olevan tuttuun tapaan linjalla 2.
 
Viimeksi muokattu:
Sepä ei sitten toteutunutkaan, taisi jäädä viimeiseksi ajopäiväksi 3.12, ellei ole jäänyt jotain pahasti huomaamatta

TKL #13 kökötti klo 13 maissa yänään 15.12. Tampereen linja-autoaseman rahtiparkissa. Ajettu siis on, vaikkei ehkä linjaa. Rahastuslaitteet oli riisuttu etuosasta.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:29 ----------

Näyttää ainakin tällä hetkellä hybridi #11 olevan tuttuun tapaan linjalla 2.

Oli ne molemmat joskus klo 14 tienoilla vieretysten Pyynikintorin lataamon molemmilla puolilla. Eri asia toki pitäskö niitä enää hybrideiksi kutsua, kun kulkevat dieselin voimin
 
TKL #13 kökötti klo 13 maissa yänään 15.12. Tampereen linja-autoaseman rahtiparkissa. Ajettu siis on, vaikkei ehkä linjaa. Rahastuslaitteet oli riisuttu etuosasta.

Joo, ajopäivällä tarkoitin siis linjalla olemista, linjallaolopäivä kuulostaa niin väkisin väännetyltä. Tai ehkä liikennöintipäivä olisi parempi? Saattoi olla että kalle. tuossa aikaisemmassa viestissään tarkoitti "liikenteessä olemisella" juuri sitä, liikenteessä olemista, kun itse ymmärsin että auto olisi tänään vielä ollut linjalla. No, ainakin jäi viimeiset kuvat ottamatta. :D
 
Onkohan tuossa Nyssen tiedotteessa virhe? Sen mukaan myös Teiskon linjoilla 90-94 nähdään ensi kesästä alkaen sähköbusseja, mutta olin siinä käsityksessä, että niille linjoille tulisi Euro 6 -kalustoa, ja sähköbussit olisivat vain linjoilla 5, 10 ja 18. Jos kerran 26 sähköbussia on tulossa, niin pitäisi noiden edellämainittujen linjojen kalustomäärä vähentyä aika merkittävästi, että jäisi Teiskon linjoillekin vapaaksi sähkökalustoa.

Käsittääkseni Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko on useissa yhteyksissä todennut, ettei PL enää hanki dieselkäyttöisiä kaupunkibusseja. Voisi siis olettaa, että kaikki uutena hankittavat bussit ovat kaikissa kohteissa sähköbusseja.
 
Eli siis kaksi sähköbussia ja loput viisi Euro 6 -autoja Teiskon linjoille. Uusista dieselautoista ei ole kukaan sanonutkaan mitään, mutta kuulemma Pohjolan Liikenteeltä vapautuu käytettyjä dieseleitä eri sopimuksista sen verran, että sieltä voidaan ottaa Teiskon linjoille. Tuossa Rattivaunun linkkaamassa ketjussa oli myös sanottu, että 17 kpl sähköbusseja tulee linjoille 5 ja 10, tällä hetkellä linjat tarvitsevat 18 kpl ruuhka-aikaan, eli sieltä saadaan vähennettyä yksi auto kalustomäärästä (veikkaan, että linjalta 5, jos saadaan lyhennettyä puolen tunnin kääntöaikoja Länsi-Hervannassa). Mutta en jatka enempää, alkaa mennä ohi aiheen.
 
Mitä tiedän, niin Länsilinjojen #89 :stä on otettu moottori irti ja lähti Viroon purettavaksi, muista autoista ei ole vielä mitään tietoa.

Länsilinjat 89 seisoskelee tällä hetkellä Länsilinjojen Joensuun varikolla, ilman konetta. Kyseisen auton kone löytyy nykyään Länsilinjojen autosta 54, jonka oma kone hajosi jokunen aika sitten.
 
Mitä tiedän, niin Länsilinjojen #89 :stä on otettu moottori irti ja lähti Viroon purettavaksi.
Onko tämä viro muuten tieto vai arvaus? Yleisesti ottaen siis, ei vain Joensuussa lepäävän #89 osalta. Ainakin ennen vanhaan noin kaikki pirkanmaalaiset liikennöitsijät veivät romut JV Bussi-Groupille karvilaan. Kävin joskus kauan sitten ja sielä oli sulassa sovussa Helmikkalaa, Paunua, Länskää ja jopa Helbiä. Monen muun lisäksi. Olen ollut siinä luulossa, että vain TKL poikkeaa tästä ja vie viroon romunsa.
 
Ainakin ennen vanhaan noin kaikki pirkanmaalaiset liikennöitsijät veivät romut JV Bussi-Groupille karvilaan. Kävin joskus kauan sitten ja sielä oli sulassa sovussa Helmikkalaa, Paunua, Länskää ja jopa Helbiä. Monen muun lisäksi. Olen ollut siinä luulossa, että vain TKL poikkeaa tästä ja vie viroon romunsa.
Ei se JVBG:lle päätyminenkään taida niin yksiselitteistä olla. Vaikka asiiasta ei ole tietoa, niin sinne on kaiketi viety pääasiassa ajokuntoisia autoja, joissa on sitten vielä paljon purettavaa tekniikkaa myytäväksi eteenpäin tai jopa koko ajoneuvo. Onhan noita joitakin JVBG:n tontille saapuneita autoja nähty sittemmin ajossa, eli ei se välttämättä ole loppusijoituspaikka.

Jos autojen tekniikkaa on jo purettu kotopihassa ja käytännössä jäljelle jää vain tekniikaton hylsy, niin se kelvannee käytännössä Kuusakoskelle tai Stenalle minne lienee niitäkin viety jokusia, myös Pirkanmaalta.

Karvilaan ei muuten ole mikään ihan lyhyt matka. Viro voi olla moneltakin paikkakunnalta se lähempi vaihtoehto. Varmaan paljon vaikuttaa myös se, missä on kysyntää minkäkin alustamallin osille.
 
Onko tämä viro muuten tieto vai arvaus? Yleisesti ottaen siis, ei vain Joensuussa lepäävän #89 osalta. Ainakin ennen vanhaan noin kaikki pirkanmaalaiset liikennöitsijät veivät romut JV Bussi-Groupille karvilaan. Kävin joskus kauan sitten ja sielä oli sulassa sovussa Helmikkalaa, Paunua, Länskää ja jopa Helbiä. Monen muun lisäksi. Olen ollut siinä luulossa, että vain TKL poikkeaa tästä ja vie viroon romunsa.

Ihan tieto tuo oli, näin ainakin kuulin yhden länskän kuskin toimesta.
 
Paunu #63 on poistettu kolarissa vaurioitumisen takia: https://bussikirjasto.fi/tsb/kortti.php?haku=GIO-963. Kumma kun nämä Paunun kolarit eivät ylitä uutiskynnystä, tai ainakin itseltä jäänyt huomaamatta. Tuskin kuitenkaan mistään pikku kolhusta kyse, kun auto on poistoon mennyt.

Paunu #154 on seissyt Nekalassa ikuisuuden, tarkistin Traficomin tiedoista, että ajoneuvo on tällä hetkellä merkitty käytöstä poistetuksi. Mitähän sille on mahtanut sattua, ei ole kuitenkaan kärrätty poiskaan, vaikka aika pitkään se on Nekalassa jo seissyt.

Valkeakosken Liikenteen Scalaa nro #28 ei ole ilmeisesti edelleenkään poistettu Bussikirjaston tiedoista huolimatta, kuulemma ollut tällä viikolla siirtoajossa Kangasalla, linjallahan tuo taidettiin viimeksi nähdä tammikuun puolella. Voisikohan Bussikirjaston tietoja tämän osalta päivittää? :)
 
Paunu #63 on poistettu kolarissa vaurioitumisen takia: https://bussikirjasto.fi/tsb/kortti.php?haku=GIO-963. Kumma kun nämä Paunun kolarit eivät ylitä uutiskynnystä, tai ainakin itseltä jäänyt huomaamatta. Tuskin kuitenkaan mistään pikku kolhusta kyse, kun auto on poistoon mennyt.

Tuon ikäiseen autoon ei enää tarvitse ihmeellisiä vauroita tulla kun korjauskustannukset ylittää lunastusarvon. Voisin kuvitella että vakuutusyhtiö on maksanut autosta kertakorvauksen ja raato jää firmalle varaosalähteeksi. Ompahan yksi auto vähemmän kesällä hukattavaksi.
 
Paunu #63 on poistettu kolarissa vaurioitumisen takia: https://bussikirjasto.fi/tsb/kortti.php?haku=GIO-963. Kumma kun nämä Paunun kolarit eivät ylitä uutiskynnystä, tai ainakin itseltä jäänyt huomaamatta. Tuskin kuitenkaan mistään pikku kolhusta kyse, kun auto on poistoon mennyt.

Paunu #154 on seissyt Nekalassa ikuisuuden, tarkistin Traficomin tiedoista, että ajoneuvo on tällä hetkellä merkitty käytöstä poistetuksi. Mitähän sille on mahtanut sattua, ei ole kuitenkaan kärrätty poiskaan, vaikka aika pitkään se on Nekalassa jo seissyt.
Paunulla lie muutenkin tässä kevään aikana monelle autolle työsarkaa, joka on käytännössä niille loppuunajoa. Kymppilinjan Volvotkin lie jo aika rujossa kunnossa ja kilsoja on kertynyt jokaiselle ihan kiitettävästi. Kesällä sitten isompi satsi autoja poistoon. Ei taida jäädä taloon enää yhtäkään 8700-teliä, ja lyhyistäkin vain muutama Kangasalaa ja Orivettä palvelemaan. Tuo #63 taisi olla se auto, joka sai tällin jossain Orivedellä hiljattain. Tilanteesta oli jossakin joku koululaisen postaama videoklippikin.
 
Takaisin
Ylös