Havainnot Nysse-liikenteestä, kevät 2022

Valkeakosken Liikenteen Scala 28 on merkitty poistetuksi, mutta se näkyy edelleen avoimessa datassa: tällä hetkellä linjalla 47. Onko laitteet siirretty toiseen autoon ja numero unohtunut vaihtaa?

Tosiaan, mistäköhän tuommoinen tieto on Bussikirjastoon saatu, merkitty vielä että olisi 2021 poistettu, vaikka myös tänään oli linjalla 47 (jos siis kyseessä on vielä se sama FHP-318, kuten olen ymmärtänyt). Kyseessä taitaakin olla Nysse-liikenteen ainut käytössä oleva L94 UB Scala, täytyykin pitää silmällä sen liikkeitä.


PTL:n autoja taas bongattu liikenteessä:

Täytyisi ennemminkin havainnoida, että mistä heidän autoista ei löydy jotain kolhua. :lol:

Uusissa Volvoissa toivoisi olevan vielä kolhuttomia autoja, mutta onkohan heillä enää yhtään teli-Scaniaa, jossa ei olisi jotain mäsänä.
 
Tosiaan, mistäköhän tuommoinen tieto on Bussikirjastoon saatu, merkitty vielä että olisi 2021 poistettu, vaikka myös tänään oli linjalla 47 (jos siis kyseessä on vielä se sama FHP-318, kuten olen ymmärtänyt). Kyseessä taitaakin olla Nysse-liikenteen ainut käytössä oleva L94 UB Scala, täytyykin pitää silmällä sen liikkeitä.




Täytyisi ennemminkin havainnoida, että mistä heidän autoista ei löydy jotain kolhua. :lol:

Uusissa Volvoissa toivoisi olevan vielä kolhuttomia autoja, mutta onkohan heillä enää yhtään teli-Scaniaa, jossa ei olisi jotain mäsänä.

On jo uusissa volvoissakin, kesällä #65 perä ajettu jakeluautoa päin ja autosta vääntyi runko. Samoten #66 kylki hajotettu Lempäälässä.
 
Hei,

Väinö Paunu Oy:n vuoroja jää ajamatta tänään linjalla 8:

Linja 8, Kyösti - Haukiluoma, lähtö 28.1. 14:52 on peruttu.
Linja 8, Haukiluoma - Kyösti, lähtö 28.1. 16:07 on peruttu.
Linja 8, Kyösti - Haukiluoma, lähtö 28.1. 17:15 on peruttu.
Linja 8, Haukiluoma - Kyösti, lähtö 28.1. 18:20 on peruttu.

Puuttuu kuljettaja ajamaan näitä vuoroja. Myös joitakin 10-linjan lähtöjä on peruttu.
 
Tuttu pysäkki Metsäkylän kääntöpaikka on nykyään Metsäkylä reitillä 80C, Ylöjärvi.

Jonkin verran se reittikin muuttui aiempaan verrattuna ja aikataulut vähän harvemmat, ennen kulki 30 min välein ympyrää länkkäri.

Tuli tämäkin koettua, 2,10 euroa maksoi matka C-vyöhykkeelle kikkailemalla. Eli rajaton AB lainaksi vuosilippuna, ja Soppeenmäellä leimasimelle oman kortin Arvolla BC-koneeseen ja pääsi Metsäkylään edullisemmin verrattuna ABC.

ABC-lippu olisi normaalisti 3,40 euroa eli 1,30 euron säästöt :)
 
Tuli tämäkin koettua, 2,10 euroa maksoi matka C-vyöhykkeelle kikkailemalla. Eli rajaton AB lainaksi vuosilippuna, ja Soppeenmäellä leimasimelle oman kortin Arvolla BC-koneeseen ja pääsi Metsäkylään edullisemmin verrattuna ABC.

ABC-lippu olisi normaalisti 3,40 euroa eli 1,30 euron säästöt :)

Itsekin jokunen vuosi sitten yritin tuollaista mutta toiseen suuntaan. Eli tulin Ylöjärveltä C-vyöhykkeeltä arvolla, ja Soppeenmäessä olin menossa leimaamaan A-B-kuukausilippuani, kun kuljettaja pysäytti minut. Hän oli ihan tuohtunut, ja sanoi ettei sitä noin saa tehdä, ja että joko jään bussista heti pois tai sitten pääsen enintään Hiedanrantaan (jossa B-vyöhyke vaihtuu A:ksi), mutta etten voi kesken kaiken tulla kuukausikorttia leimaamaan. Ihmettelin aluksi, että mitä ihmettä hän höpisee, mutta en halunnut jäädä jankkaamaan niin jäin sitten Lielahdessa, ja vaihdoin toiseen autoon. Myöhemmin kuitenkin katsoin Nyssen sivuilta, ja yllätyksekseni hän oli ollut oikeassa. Nyssen sivuilla nimittäin lukee näin: "Lippuja ei voi käyttää osamaksuun, vaan koko matka on maksettava samalla lipulla. Jos kausilipun vyöhykkeet eivät riitä koko matkan tekemiseen, matkan voi maksaa joko matkakortille ladatulla arvolipulla, käteisellä tai mobiililipuilla."

Eli periaatteessa tuollaista kikkaa voi yrittää, jos vaihtaa autoa siinä välissä, mutta jos samalla autolla yrittää mennä kahdella lipulla, niin saa varautua, että kuljettaja puuttuu asiaan. En tiedä, olisiko tuollaisessa tapauksessa kuljettajalla oikeus estää matkustajan matkan jatkuminen, en ole vielä halunnut kokeilla. :D
 
Itsekin jokunen vuosi sitten yritin tuollaista mutta toiseen suuntaan. Eli tulin Ylöjärveltä C-vyöhykkeeltä arvolla, ja Soppeenmäessä olin menossa leimaamaan A-B-kuukausilippuani, kun kuljettaja pysäytti minut. Hän oli ihan tuohtunut, ja sanoi ettei sitä noin saa tehdä, ja että joko jään bussista heti pois tai sitten pääsen enintään Hiedanrantaan (jossa B-vyöhyke vaihtuu A:ksi), mutta etten voi kesken kaiken tulla kuukausikorttia leimaamaan. Ihmettelin aluksi, että mitä ihmettä hän höpisee, mutta en halunnut jäädä jankkaamaan niin jäin sitten Lielahdessa, ja vaihdoin toiseen autoon. Myöhemmin kuitenkin katsoin Nyssen sivuilta, ja yllätyksekseni hän oli ollut oikeassa. Nyssen sivuilla nimittäin lukee näin: "Lippuja ei voi käyttää osamaksuun, vaan koko matka on maksettava samalla lipulla. Jos kausilipun vyöhykkeet eivät riitä koko matkan tekemiseen, matkan voi maksaa joko matkakortille ladatulla arvolipulla, käteisellä tai mobiililipuilla."

Eli periaatteessa tuollaista kikkaa voi yrittää, jos vaihtaa autoa siinä välissä, mutta jos samalla autolla yrittää mennä kahdella lipulla, niin saa varautua, että kuljettaja puuttuu asiaan. En tiedä, olisiko tuollaisessa tapauksessa kuljettajalla oikeus estää matkustajan matkan jatkuminen, en ole vielä halunnut kokeilla. :D
Tuo on aina kinkkinen juttu, mutta minun mielestäni autosta ei voi noin vain heittää jos on käypä lipputuote jatkamaan matkaa.

Tosin varmuuden vuoksi tosiaan itsekin suosittelen vaihtamaan ajoneuvoa välissä, sillä säästetyllä rahalla voi vaikka käydä lihapiirakan ostamassa Lidlistä ja juoman niin saa ajan mukavasti kulumaan.

Niitä busseja kuitenkin kulkee Ylöjärvellä miltei jatkuvasti kuitenkin.

Jos auto on tasaamassa, mikään ei estä menemästä pois ajoneuvosta ja tulemasta takaisin uudella lipputuotteella, silloin on toiminut ihan laillisesti. Silloin säästää nekin rahat kun ei tarvitse Lidliin mennä :wink:

Tänään uusi havainto: bussissa #156 oli ilmeisesti peruutettu johonkin niin yksi neliömäinen kulma takaosasta lähti jonnekin. Auto on Paunun.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:42 ----------

Paunun kesäkuussa poistuvalla Pirkkalan varikolla Pirkanmaan tilausliikenne Oy:n 49 ollut usein parkissa.

Tänään siellä oli lisäksi kolme Paunun autoa, yleensä on neljä, loput tulevat linjalle 8 auttamaan Nekalan varikolta.

Oman havainnon mukaan viikonloppuisin kaikki Pirkkalan varikon autot on seisonnassa, maksimissaan yksi ollut ajossa. Loput tulevat Nekalasta.

Arkena kaikki autot ovat ajossa, kunnes iltaa kohti palaavat omille paikoilleen yksi kerrallaan ja viimeinen palaa kello 19 jälkeen.

Pirkkalan varikolla on useimmiten jokin näistä autoista 141, 142, 143, 144, 156 ja nykyään näkyy 149 useasti. Kerrallaan on max. 4 autoa.

Paunun omalla Pirkkalan varikolla on kirjoilla kuusi kuljettajaa, useampi Pirkkalasta, ja tuuraajat tulevat Nekalasta kaseihin (sairauspoissaolot, lomat, kuljettajatauot), kun ei Pirkkalan varikon väkeä riitä.

Luottokuskin mukaan on vuokralla PTL:lle yksi parkkiruutu. Jatkossa saatetaan vuokrata koko varikko PTL:lle tai myydä pois. Ainakaan kyseinen luottokuski ei usko, että Paunu saa lähivuosina liikennettä takaisin Pirkkalasta.

Tuskin näkevät järkevänä pitää sitä varikkoa edes vuokralla.

Kyseisen tilanteen vuoksi Pirkkalan varikon kuljettajakokoelma on pienentynyt kuuteen, sillä moni on vaihtanut PTL:lle, TKL:lle, Pohjolan Liikenteelle tai muutama ajaa ratikkaa, myös Nekalan ja Nokian varikkojen päässä :)
Tuon takia jää varmaan nykyään paljon vuoroja ajamatta Nysse-liikenteessä sairauspoissaolojen takia, ei ole ajajia kun moni lähtenyt muualle kun liikennöinti vähenee. Kohta ei ole varmaan koko firmaa.

Väinö Paunu Oy ei enää osallistu kasin liikennöintiin kesäkuusta alkaen, jolloin linja menee kokonaan TKL:n liikennöitäväksi. Nytkään eivät aja kuin n. 20 lähtöä päivässä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin Tampereellahan ei ole vyöhykelisää. Muuten AB-kausilippuun voisi vain ostaa C lisävyöhykkeen. Pääkaupunkiseudulla vastaava maksaa 2,50 eli vähemmän kuin erillinen seutulippu (4,10).

Toinen vyöhykkeisiin liittyvä kysymys: Jos matkustan Hervannasta Nokialle 36 & 79 kombolla niin riittääkö minulle BC-lippu?
 
Niin Tampereellahan ei ole vyöhykelisää. Muuten AB-kausilippuun voisi vain ostaa C lisävyöhykkeen. Pääkaupunkiseudulla vastaava maksaa 2,50 eli vähemmän kuin erillinen seutulippu (4,10).

Toinen vyöhykkeisiin liittyvä kysymys: Jos matkustan Hervannasta Nokialle 36 & 79 kombolla niin riittääkö minulle BC-lippu?
Tuo on hyvä kysymys, koska kyseiset linjat ei milloinkaan käy Tampereen keskustassa.

Nyssen reittioppaan mukaan reitillä tarvitaan ABC-lippu:

Nysse.jpg

Tämä johtuu siitä, että Hatanpään koulu yms. pysäkit reitillä on vielä A-vyöhykettä. Kikkailun mahdollisuus, jos sinulla on AB rajaton lainata ja maksat sitten BC Pirkkalan päässä poistumalla ajoneuvosta ja tulemalla takaisin sisään.

Kulkisiko tuo 36X takaisin päin Hervannasta moottoritietä? Sillä todennäköisesti saat vältettyä sen A-vyöhykkeen. Pirkkalasta Hervantaan moottoritieyhteysbussi kulkee ainakin.

Silloin tosin havainto on että pitää kulkea aikaisin aamulla:

Nysse1.JPG

36X ja 79A riittää BC-lippu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on hyvä kysymys, koska kyseiset linjat ei milloinkaan käy Tampereen keskustassa.

Nyssen reittioppaan mukaan reitillä tarvitaan ABC-lippu:

Näytä liitetiedosto 3268

Tämä johtuu siitä, että Hatanpään koulu yms. pysäkit reitillä on vielä A-vyöhykettä. Kikkailun mahdollisuus, jos sinulla on AB rajaton lainata ja maksat sitten BC Pirkkalan päässä poistumalla ajoneuvosta ja tulemalla takaisin sisään.

Kulkisiko tuo 36X takaisin päin Hervannasta moottoritietä? Sillä todennäköisesti saat vältettyä sen A-vyöhykkeen. Pirkkalasta Hervantaan moottoritieyhteysbussi kulkee ainakin.

Silloin tosin havainto on että pitää kulkea aikaisin aamulla:

Näytä liitetiedosto 3270

36X ja 79A riittää BC-lippu.

Aivan oikein tulkittu. Ei linjan täydy käydä keskustassa, riittää että sillä on pysäkki A:n puolella kuten 36:lla on. 36X ei ole, joten tälläin voi matkustaa Hervannasta BC:nä Nokialle 79:llä. Toinen vaihtoehto olisi mennä 5 linjalla Ikean nurkille, josta 34:lla Pirkkalaan ja sieltä 79:llä Nokialle. Vastaavastihan taas linjalla 70 ei ole pysäkkejä ollenkaan vyöhykkeellä B vaan se on A-C välin linja. Kyllä Hervannasta jo ennen nykymuutoksia matkusti väkeä linjalla 20 ensin linjan 9 varrelle josta taas linjalle 40 kohti Kangasalaa vain BC lipulla.
 
Kikkailun mahdollisuus, jos sinulla on AB rajaton lainata ja maksat sitten BC Pirkkalan päässä poistumalla ajoneuvosta ja tulemalla takaisin sisään.

Eikä sitä edes tarvitse samaan autoon mennä kahdesti, vaan maksaa AB-kuukausi-/vuosilipulla 36:n matkan ja vasta 79:ssä laittaa BC-matkan arvolta.

Mutta laitetaas ihan varsinainen havainto välillä: Lukonmäki oli eilen illalla kumpaankin suuntaan tukossa lähes kolmen tunnin ajan. Ainakin pari linjan 6 bussia oli siinä jumissa, loput menivät kiertoreittiä Hervannan valtaväylän kautta. Tänäänkin yksi auto siihen jäi jumiin, mutta muut pystyivät sen kiertämään jäämättä itse jumiin, joten yhtä pahaa tukosta ei ole tänään vielä ollut.
 
Eikä sitä edes tarvitse samaan autoon mennä kahdesti, vaan maksaa AB-kuukausi-/vuosilipulla 36:n matkan ja vasta 79:ssä laittaa BC-matkan arvolta.

Mutta laitetaas ihan varsinainen havainto välillä: Lukonmäki oli eilen illalla kumpaankin suuntaan tukossa lähes kolmen tunnin ajan. Ainakin pari linjan 6 bussia oli siinä jumissa, loput menivät kiertoreittiä Hervannan valtaväylän kautta. Tänäänkin yksi auto siihen jäi jumiin, mutta muut pystyivät sen kiertämään jäämättä itse jumiin, joten yhtä pahaa tukosta ei ole tänään vielä ollut.
Tuohon mäkeen auttoi ruuhkavuorossa se, että kuljettaja poisti toiseksi yritykseksi jokaisen kyydistä, nousi ylämäen yksin autossa ja asiakkaat käveli ylämäkeen takaisin kyytiin Lukonmäellä siihen Paunun autoon :wink:

Toimi oikein hyvin, ainakin kun se tuntemani paunulainen luottokuski oli kuljettajana! Naiset osaa.
 
Klo 14.00 linjalla 8 #143, Väinö Paunu Oy.

Marja kuskina, tavattiin Suupantorilla, heiluteltiin kättä toisillemme, sellainen havainto ja kohtaaminen... niin kuin aina ennenkin nähdessä.

Sitä edeltävä auto klo 13.50 oli Paunun #156.
 
Länsilinjat Liikenne Oy peruu paljon vuoroja tänään 2.2.2022 linjalla 11, 31, 15 ja 30.

Linja 11, Pirkkala - Tays Arvo, lähtö 2.2. 4:55 on peruttu.
Linja 11, Pirkkala - Tays Arvo, lähtö 2.2. 5:30 on peruttu.
Linja 11, Pirkkala - Tays Arvo, lähtö 2.2. 7:05 on peruttu.
Linja 11, Pirkkala - Tays Arvo, lähtö 2.2. 7:35 on peruttu.
Linja 11, Pirkkala - Tays Arvo, lähtö 2.2. 9:05 on peruttu välillä 7017 Pirkkala - 2555 Patamäenkatu 5.

Linja 11, TAYS Arvo - Suuppa, lähtö 2.2. 6:05 on peruttu.
Linja 11, TAYS Arvo - Suuppa, lähtö 2.2. 6:35 on peruttu.
Linja 11, TAYS Arvo - Suuppa, lähtö 2.2. 8:05 on peruttu.
Linja 11, TAYS Arvo - Suuppa, lähtö 2.2. 8:35 on peruttu.

Linja 31, Ranta-Tampella - Nuoliala, lähtö 2.2. 4:45 on peruttu.
Linja 31, Ranta-Tampella - Nuoliala, lähtö 2.2. 6:05 on peruttu.
Linja 31, Ranta-Tampella - Nuoliala, lähtö 2.2. 7:15 on peruttu.
Linja 31, Ranta-Tampella - Nuoliala, lähtö 2.2. 8:35 on peruttu.

Linja 30, Nuoliala - Ranta-Tampella, lähtö 2.2. 5:20 on peruttu.
Linja 30, Nuoliala - Ranta-Tampella, lähtö 2.2. 6:35 on peruttu.
Linja 30, Nuoliala - Ranta-Tampella, lähtö 2.2. 7:57 on peruttu.
Linja 30, Nuoliala - Ranta-Tampella, lähtö 2.2. 9:10 on peruttu.

Linja 15A, Höytämö - Myllypuro, lähtö 2.2. 4:55 on peruttu.
Linja 15B, Höytämö - Pitkäniemi, lähtö 2.2. 7:10 on peruttu.

Linja 15A, Myllypuro - Höytämö, lähtö 2.2. 5:55 on peruttu.
Linja 15B, Pitkäniemi - Höytämö, lähtö 2.2. 8:25 on peruttu.

Jos liikutte näillä vuoroilla, suunnitelkaa matkanne jollekin sellaiselle vuorolle tai linjalle, joka ei ole peruttu.
 
Viimeksi muokattu:
Länsilinjat Liikenne Oy, #77, takaovi ei toimi.

Linjalla 15B juuri nyt.

Sivuhuomiona kysyn, että onko tämän yrityksen nimi nyt Länsilinjat Oy vai Länsilinjat Liikenne Oy? Mistään Länsilinjat Liikenne Oy:stä en ollut kuullutkaan, ennen kuin vaajy liittyi sivustolle, joten onko minulta mennyt jotain ohi?
 
Takaisin
Ylös