Havainnot Nysse-liikenteestä, kevät 2022

Ohhoh, siitäpä tuli heittämällä Nysse-liikenteen vanhin käytössä oleva auto, vaikka taitaakin olla vain lainassa Hämeenlinnasta. En ainakaan itse ole nähnyt tai kuullut, että olisi aikaisemmin ollut täällä päin. Vieläkö auto on keltaisessa värityksessä?

Maanantaina tosiaan tuon kävin kuvaamassa, ja erään Vekan työntekijän mukaan tuo oli myös perjantaina Nysse-liikenteessä. Maanantain jälkeen se palasi tiettävästi Hämeenlinnaan. (Havaintoviestin unohdin kirjoittaa maanantaina, koska oli tarkoitus samalla kirjoittaa OXI-havainnot, mutta ne olikin ehditty jo laittaa.) Ja auto on tosiaan edelleen keltaisessa värityksessä. Maanantaina havaitsin Nysse-liikenteessä peräti viisi yli-ikäistä autoa (TKL 67, 68, 71, 99 ja Vekan 54). Valkeakosken Liikenteen 28 ei ollut ainakaan avoimen datan mukaan linjalla.
 
14.2.
Vekka 54/67E, 67F & 67C (Scania L94UB Lahti Scala vuodelta 2003)
Tuo taitaa olla vielä tämänkin viikon linjalla 67.
 
14.2.
Vekka 54/67E, 67F & 67C (Scania L94UB Lahti Scala vuodelta 2003)
Tuo taitaa olla vielä tämänkin viikon linjalla 67.

Kiitos vinkistä, pääsin nyt itsekin kuvaamaan sen:

DSC06949-min.jpg

Sisältä auto muistutti enemmän kaukoliikenneautoa hattuhyllyineen, lukuvaloineen ja erittäin pehmeine penkkeineen. Yhtä pehmeitä penkkejä voi olla vaikea löytää jopa nykyajan kaukoliikennekalustosta.:)
 
Kyllä Nysse on tehnyt sunnuntaiaikataulut ihan minimi kalustomäärille. Usealla linjalla on sunnuntaisin todella tiukat kääntöajat (+/- 5 min) ja sen lisäksi vielä arkiaikatauluja reippaasti kireämmät aikataulut. Esimerkiksi tunnin pituisella runkolinjalla 5 minuutin kääntöajat tuntuvat absurdeilta, mutta näin on tehty esim. linjalla 6. Ja jos kuljettaja tarkastaa päättärillä auton ja käy vaikka nopeasti vessassa, niin myöhästymisvaraa ei jää tuollaisilla kääntöajoilla käytännössä yhtään. Aikataulussa ajo onnistuu useassa tapauksessa vain jos ajaa ylinopeutta, ei joudu pysähtymään pysäkeillä ja pääsee jokaisilla vihreillä.

Tänään linjan 6 16:05 lähtö Länsi-Hervannasta oli tuohon aikaan vielä Koskipuistossa menossa Hervantaan, siis n. 30 minuuttia myöhässä. Edellä oli toinen linjan 6 auto, "vain" 10 minuuttia myöhässä. Katselin Nysse-sovelluksesta, että Hervantaan saapuessa eniten myöhässä ollut auto lähti moottoritietä Vatialaan, mutta ei, vaan jättikin vain Lukonmäen ajamatta ja Järvensivun kohdalta meni takaisin reitille. Olisi ehkä kannattanut ajaa suoraan Vatialaan, nyt on edelleen 25 minuuttia myöhässä ja siitä tulee todennäköisesti jäämään edelleen.

Melko harvinaista tuntuu kuitenkin olevan, että ajettaisiin Ei linjalla -autona linjan toiseen päähän saadakseen aikataulua kiinni. Joskus olen sellaistakin nähnyt, mutta useammin näkee, kuinka pahasti myöhässä oleva auto ajaa seuraavan vuoron perässä tyhjänä, joka ei tunnu kovin järkevältä. Matkustajan silmissähän vuoroa ei ole ajettu, vaikka se lopulta tulisikin 30 minuuttia myöhässä toisen auton perässä.

Täällä foorumilla on käsittääkseni muutamia Nysse-alueen kuljettajiakin, niin olisiko tuonkaltaisessa tilanteessa kuljettajalla mahdollisuus pistää Ei linjalla -teksti, ja ajaa nopeinta reittiä linjan toiseen päähän, jotta edes sieltä pääsisi ajoissa lähtemään? Vai pitääkö ajaa peräkkäin toisen auton kanssa, jolloin ei tule ikinä saamaan aikataulua kiinni, ainakaan tällaisilla 5 minuutin kääntöajoilla. Toki esim. 7 tai 10 minuutin välein liikennöivällä linjalla peräkkäin ajoa väistämättä tapahtuu, mutta jos kyseessä on 20 tai 30 minuutin välein liikennöivä linja, niin voiko silloin toimia näin?
 
Täällä foorumilla on käsittääkseni muutamia Nysse-alueen kuljettajiakin, niin olisiko tuonkaltaisessa tilanteessa kuljettajalla mahdollisuus pistää Ei linjalla -teksti, ja ajaa nopeinta reittiä linjan toiseen päähän, jotta edes sieltä pääsisi ajoissa lähtemään? Vai pitääkö ajaa peräkkäin toisen auton kanssa, jolloin ei tule ikinä saamaan aikataulua kiinni, ainakaan tällaisilla 5 minuutin kääntöajoilla.
Ainakaan ilman työnjohdon lupaa niin ei sovi toimia. En tiedä, mutta epäilen myös, että nysse jättää maksamatta ajamattoman linjasivun. Toivottavasti eivät. Parempi olla vaikka tunti myöhässä, nysse maksaa kyllä.
 
Ainakaan ilman työnjohdon lupaa niin ei sovi toimia. En tiedä, mutta epäilen myös, että nysse jättää maksamatta ajamattoman linjasivun. Toivottavasti eivät. Parempi olla vaikka tunti myöhässä, nysse maksaa kyllä.

Juu, ei ilman lupaa. Tosin tähän asti NYSSE on tulkinnut 15 minuuttia lähdöstä myöhässä olevan vuoron ajamattomaksi lähdöksi, joten ei siitäkään rahaa saa vaikka ajaisi. Tai näin on ainakin ollut...
 
Juu, ei ilman lupaa. Tosin tähän asti NYSSE on tulkinnut 15 minuuttia lähdöstä myöhässä olevan vuoron ajamattomaksi lähdöksi, joten ei siitäkään rahaa saa vaikka ajaisi. Tai näin on ainakin ollut...

15 minuuttia tai jos vuoro lähtee vasta seuraavan vuoron lähtöajan jälkeen niin vuoro katsomaan ajamattomaksi. Tosin tuossa on ainakin ollut sellainen ehto että jos myöhässäolo johtuu jostain muusta syystä kuin liikennötsijästä itsestään niin korvausta ei vähennetä. Eli voit olla tunnin myöhässä nyssen suunnittelemien aikataulujen ja ajoaikojen takia niin firma saa rahansa.

Tosin nykyään kun bussipuolella on oma yhteinen valvomo niin en tiedä minkälaiset oikeudet tällä on ohjeistaa kuljettajia ajamaan tyhjänä seuraavalle lähdölle aikataulun kiinnisaamiseksi.
 
TKL on kaivanut takaisin linjoille useita "reserviautoja", joita en ole nähnyt todella pitkään aikaan liikenteessä:

7.2.

TKL #24 / 18
TKL #51 / 18
TKL #67 / 6
TKL #71 / 8
TKL #99 / 7

^samat autot tänään 22.2. jälleen linjoilla, #24 ja #71 linjalla 28 ja #67 linjalla 8.


Lisäksi:

PTL #65 / 84 & 87
PTL #8 / 12

PTL #8:ssa luki kilvissä Pirkkalan suuntaan vain "Pirkkala" ja toiseen suuntaan pelkästään "Reuharinniemi". Aikaisemmin (siis ainakin vielä viime kesänä) on tässä autossa näkyneet tekstit ihan oikein, mutta ovat saaneet nyt tämänkin kilven sekaisin. Varmaan pystyisi tuonkin korjaamaan, mutta tuntuu ettei Pirkanmaan Tilausliikenteellä ole töissä yhtäkään henkilöä, joka osaisi linjakilpien salat. Taidetaanpa nimittäin Kangasallakin edelleen ajella Perliin.:lol:
 
Eilen 23.2 ja tänään 24.2 on jälleen Valkeakosken Liikenteen #28 (L94UB Scala) linjalla 47. Vielä kuva todisteeksi:

DSC07110-min.jpg

Tältä päivältä:

TKL #24 / 38
TKL #51 / 82
TKL #70 / 5 (pitkästä aikaa tämäkin linjalla)
TKL #71 / 12

---------- Viestit yhdistetty klo 13:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:24 ----------

Lisätäänpä vielä, että avoimesta datasta katsottuna TKL #52 on linjalla 6!
 
24.2.

TKL #68/7

---------- Viestit yhdistetty klo 23:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:20 ----------

24.2

TKL #99/18
 
Havainnot.

Pahoittelen, että kirjoitan myöhässä. Mutta torstaina näkyi TKL #38 linjalla 38, luulin että tämänkin auton ajot päättyi, mutta toisin kävi.

Myös perjantailta että lauantailta havaintoja.

LL #117 / 16
LL #116 / 15A
LL #139 / 31.
TKL #78 / 90A

Eilen TKL #46 saanut uudet OP:n mainosteipit.
 
Takaisin
Ylös