Havainnot Nysse-liikenteestä, kesä 2022

Liittynyt
30 Heinäkuu 2020
Viestit
453
Kesäkauden avauspäivänä Paunulla ajossa seuraavat autot: #65, 82, 110, 112, 113, 115, 126, 143, 144, 145, 149, 155, 166, 180. Näistä huomiota herättävin sijoitus oli #65 linjalla 70, taidettiin vaihtaa pois linjalta aamupäivän jälkeen, ainakaan tällä hetkellä ei näy avoimessa datassa.

Pohjolan Liikenteen autoissa ei kortinlukijalaitteet toimineet, joten ne eivät myöskään ole avoimessa datassa näkyneet. Testimatkat Yutongeilla #800 ja #804 osoittautuivat kuitenkin mukaviksi, ainoina miinuksina kuuma auto (näissä kai kuitenkin on ilmastointi?) ja #804:ssä ollut käsittämättömän kova vilkun piippaus, #800:ssa ei ollut ihan yhtä kovalla, mutta varsin kuuluva piippaus molemmissa.

Kalustoon liittymättömät havainnot: useita käteisellä maksavia vielä yritti kyytiin, ne joilla ei ollut pankkikorttia, pääsivät ainakin vielä ilmaiseksi, toki Pohjolan Liikenteen autoissa kuka tahansa pääsi myös pankkikortilla ilmaiseksi, kun laite oli pimeänä.

Nysse on myös päättänyt uudistaa tulostettavan aikataulun ulkoasun. Syksystä lähtien paperiaikatauluja tulostetaan asiakaspalvelupisteellä vain maksua vastaan, mutta tämä uusi tyyli ei ole minusta järin selkeä, tässä esimerkki linjan 80 tulostettavasta aikataulusta: https://www.nysse.fi/media/aikataulut/kesa2022/80-linja_kesa2022.pdf
 
Mitä kaikkia Pohjolan liikenteen dieselautoja on nyt siirtynyt Tampereelle? onko niitä yhtään näkynyt tänään liikenteessä?
 
Mitä kaikkia Pohjolan liikenteen dieselautoja on nyt siirtynyt Tampereelle? onko niitä yhtään näkynyt tänään liikenteessä?

Numeroista en tiedä muuta kuin #242 ja #632, varikolla näkyi ainakin neljä VDL:ää rivissä. Linjalla en ole itse nähnyt, mutta muuten on paha sanoa, kun niitä ei näy vielä tutkassa, niin ei voi sitä kautta havainnoida.
 
Sillon kun ne tuli Tampereelle oli jonossa ainakin 646 ja 241 noiden 242 ja 632 lisäksi.
 
Mitä kaikkia Pohjolan liikenteen dieselautoja on nyt siirtynyt Tampereelle? onko niitä yhtään näkynyt tänään liikenteessä?

Itse mitä näin viime viikolla isossa autoletkassa Kolmostiellä olivat ainakin seuraavat: #239, #241, #242, #631, #632 ja #646, sekä Kotkasta tuodut LLE-malliset VDL:ät #955 ja #957. Tietooni tuli myös, että mahdollisesti tulisi Helsingistä vara-autoksi Scala, ellei useampia, mutta sen tarkempaa tietoa ei asiasta ole.

Tänään kävin itsekin nuo Yutongit #801, #804 ja #806 testiajamassa, mukavia oli matkustaa kyllä. #804 oli vilkkuääni aika kovalla, kuten Nickr jo mainitsikin, #806 ei taas vilkkuääntä kuulunut juuri ollenkaan.
 
Itse testasin maanantaina Yutongit #808 linjalla 5 ja #863 linjalla 10.

En ollut matkustanut Yutongeilla aiemmin pk-seudulla tai Turussa, joten yllätyin, että telit olivat LE-mallia. Väärä käsitys syntyi tosin tästä Aamulehden artikkelista 2.6. ( https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008857948.html ) jossa he uutisoivat sähköbusseista näin: "Matkustajat huomaavat muutoksen dieselautoista sähkökäyttöisiin äänen lisäksi siitä, että lattia on matalalla takaovelle saakka. Dieselautoissa keskiovien jälkeen on noustava muutama porras takaosaan." Odotin siis Helbin MAN-telien kaltaista täysmatalaa ratkaisua. No, kaksiakseliset sentään olivat täysmatalia.

Itse matkustuskokemus oli oikein miellyttävä. Vaihteen nykiminen puuttuu ja autot kiihtyvät suht rivakasti pysäkiltä lähdettäessä. Istuimet perustasoa, samanlaiset kuin kaikissa muissakin nykyisin. Sisustus Pohjolan liikenteen perinteisellä harmaanvihreällä värimaailmalla vaaleanvihreine tankoineen ja logoistuinkuoseineen. Linjakilvet HSL-alueen standardin mukaan valkoiset (Mobitecit) ja linjakilvet myös ovettomalla sivulla.

Äänimaailma oli hiljaisehko ja sähköbussien tapaan auton paikallaan ollessa täysin äänetön. Ovet sen sijaan pitävät melkoista melua, mikä entisestään korostuu moottorin hurinan puuttuessa. Ovien sulkeutumisvaroituspiippaus on suorastaan häiritsevä jatkuvasti toistuessaan. Toivoisi busseissakin yleistyvän Tampereen ja Helsingin Artic-ratikoista tutun pehmeämmän varoitusäänen.

Hätäuloskäyntivasaroissa roikkui vielä kiinankielisiä tarkistuslappusia ja kuten aiemmin mainittu, maksupäätteet sekä qr-koodin lukijat eivät vielä kaikissa autoissa maanantaina toimineet.

Lisäksi huomioina maanantailta mainittakoon, että linjalla 8 näin eräässä Volvossa Keskustorin pysäkillä linjakilvet, joissa vuorotteli linjanumeron perässä määränpääteksti sekä teksti "Tämä vuoro on myöhässä". Tällaista ei ollut aikaisemmin tullut vastaan. Liekö otettu uutena ominaisuutena käyttöön nyt kesäliikennekauden alettua?
 
Tässäpä alkuviikon ajalta muutama foto:







Citeoissa on uudentyyppinen maalaus, mikä sinänsä rumentaa autoa valitettavan paljon. Yutongeissa taas keulan väritys on mielestäni sinänsä onnistunut, mutta kaiketi siihen se sitten jääkin, vai jääkö? Eipä ole tullut toistaiseksi testattua.
 
Onkos nämä Pohjolan Citeat LLE- vai SLE- mallisia? Etuosa ainakin eroaa huomattavasti Paunun Citeoista.
Minun ymmärtääkseni PL siirsi Tampereelle Citeoita sekä HSL-alueelta että Kotkasta. Käyttäjän Eppu esimerkkikuvassa on HSL-alueen Citea, joka mallia SLE. Kotkasta tulleet ovat minun tietääkseni taas LLE-tyyppiä.
 
Pari kesäaikatauluihin liittyvää havaintoa:

Edellisistä kesistä tuttuun tapaan Nysse on värkännyt useille linjoille jälleen aivan liian tiukat aikataulut, oletuksena ilmeisesti ettei kesällä ole matkustajia eikä muutakaan liikennettä. Esim. linjalla 8 ainakin ruuhka-aikaan bussit ovat olleet säännöllisesti 10-20 minuuttia myöhässä. Katsoin viiden aikaan, että linjan neljästätoista autosta kahdeksan ajoi toisen auton kanssa peräkkäin, etummaisena tai takimmaisena. Tällaiset aikataulut vaan voivat johtaa pahimmillaan jopa puolen tunnin katkokseen palvelussa.

Toki en ole kaikkien linjojen aikatauluja katsonut, kun en joka linjalla matkusta, mutta paras esimerkki, jonka olen löytänyt on linjan 80B sunnuntaiaikataulusta. Ajoaikaa Asuntilasta Soppeenmäkeen on annettu kahdeksan minuuttia, seitsemän minuuttia vähemmän kuin talviaikataulussa! Matkaa on vajaat kuusi kilometriä, joten tämä tarkoittaisi sitä, että bussin keskinopeuden tulisi olla 43,5 km/h. Google Maps antaa henkilöautollekin ajoajaksi 11 minuuttia. Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla, mitä Nysseltä vastataan jos lähettäisi palautetta tästä. "Aikataulut on arvioita" -selitys olisi kyseenalainen, koska silloinhan Nysse arvioisi, että bussi ajaisi ylinopeutta (40:n rajoitus). Jos ajaa rajoitusten mukaan eikä pysähtyisi yhdelläkään pysäkillä, niin silti olisi tuon pätkän jälkeen myöhässä.

Kaikilla linjoilla sen sijaan ei ole kiire. Linjalla 36 ajetaan Pirkkalan ja Hervannan väliä tunnin välein kahdella bussilla. Pirkkalan päähän jää 35 minuuttia kääntöaikaa, ja Hermiaan 12 minuuttia. 47 minuuttia odottelua yhden kierroksen aikana (olettaen että bussi on aikataulussa) ei kuulosta kovin järkevältä. Ja eilen kun tulin 36:lla Hervannasta, niin bussi oli niin täynnä, että vaikutti että kysyntää olisi tiheämpäänkin palveluun (vaikka matkustajamäärät varmaan vähän kesän edetessä tippuvatkin). Siksi testasin viidessä minuutissa pystyisikö linjan kesäaikataulut järjestämään kahdella bussilla jotenkin järkevämmin. Yksi x-vuoro Pirkkalasta moottoritietä Hervantaan vaadittiin, jotta lähtöajoista tuli järkevät, mutta tällaiset aikataulut sain:

Lähdöt Pirkkalasta: 14:20, 14:55, 15:55x, 16:25, 17:25
Lähdöt Hermiasta: 14:10, 15:10, 15:40, 16:20, 17:10, 18:10

Lähtöminuutit eivät ole ihan samat joka tunnilla, mutta eipä ne sitä olleet talvellakaan. Mutta ilmeisesti sitten on kustannustehokkaampaa seisottaa bussia lähes tunti joka kierroksella, kuin ajaa pari vuoroa enemmän, mistäs minä tiedän.

No mutta ettei menisi ihan valittamiseksi, niin esim. linjalla 34 aikataulujen kiristys on tullut tarpeeseen, ja nyt bussit eivät enää ajele jatkuvasti viisi minuuttia etuajassa. Samoin linjalla 41 oli nähdäkseni aiheellisesti kiristetty ajoaikoja.
 
Pari kesäaikatauluihin liittyvää havaintoa:

Edellisistä kesistä tuttuun tapaan Nysse on värkännyt useille linjoille jälleen aivan liian tiukat aikataulut,
Vielä kun Nysse hoksaisi, että linjat 9 ja 19 ei enää kulje Federleynkatua pitkin ja/tai poistaisivat tuon sangen älyttömän Lielahtikeskuksen seisonta-ajan. Harmi että tänne tätä kireyttä ei ole ulotettu. Ainakin vielä tiistaina katoksissa oli muuten talven aikaiset pysäkkiaikataulutkin.
 
Montako istumapaikkaa noissa Tampereen pätkä-Yutongeissa muuten on? nehän ovat takaovellisia joita ei HSL-alueella ole vielä toistaiseksi.
 
Takaisin
Ylös