Havainnot Nysse-liikenteestä, kesä 2022

Mutta mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa käytännässä? Siirtyykö muutama Iveco esim. Vaasaan? Valkeakoski kun ei montaa katuria tarvitse.
 
Jos en ihan väärin nähnyt auton numeroa niin PirTil #18 oli tuossa klo 23 aikaan pysäkillä Särkänniemi B hinurin takana odottamassa pilkkimistä ja perässään Pirkanmaan pelastuslaitoksen paloauto. Liittynee tähän tapaukseen https://www.tilannehuone.fi/tehtava.php?hash=1551fb65f70b6730a0db51009a210490

Liekö viimeistä kertaa linjallaan?

16.6.

PTL #18 / 79 (tämäpä korjattiin nopeasti)

Lisäksi avoimen datan mukaan LL #124 on ollut koko päivän linjalla 16, vaikka todellisuudessa auto on varikolla parkissa.
 
Paunu kierrättää autojaan nyt oikein kunnolla. Kesäisin linja 48 pyörii yhdellä autolla, mutta tänään aamulla linjalla oli #129, keskipäivällä tilalle tuli #128 ja tällä hetkellä linjalla on #80.

Lisäksi linjalla 26 on tänään PTL #86.
 
28.6.
PL #956 / 10
Eli kevyt-Citeoita onkin pohjolalla ainakin 3 kpl Nysse-asussa (955-957).
 
PL #632@10. Kirjoitushetkellä lähti Keskustorilta Tahmelaan päin
 
No nyt on koettu lentokenttäbussi 103. Menin ilmeisesti pahimmalla mahdollisella vuorolla (lähtö Nalkalasta 16:30), joka palveli kahta lähtevää lentoa, mutta valinnanvaraa ei juuri ollut.

Matka sujui suht. jouhevasti rautatieasemalle saakka, josta kyytiin oli pyrkimässä arviolta noin 50 ihmistä. Todella monet ulkomaisista turisteista astuivat kyytiin ja sanoivat kuljettajalle esim. "two tickets", tai "three adults and one child" tietämättä ettei bussissa ole lipunmyyntiä. Sitten kun oli selvitetty, että käteinen ei kelpaa, niin ongelmaksi muodostui, ettei lähimaksulla voinut maksaa kuin yhden matkustajan. Jotkut alkoivat kuumeisesti etsiä toista maksukorttia, monilla sitä ei ollut, ja kuljettaja täysin oikein päästikin sitten monia ilmaiseksi. Myös ennakkokertalippuja oli monilla, yhdenkään QR-koodi ei aiheuttanut lukijalaitteessa mitään reaktiota, eli ilman leimausta pääsivät hekin. Pysäkillä seistiin lopulta 12 minuuttia, ja lähdettäessä oltiin jo tuulilasikuormassa. Sorin aukiolta vielä 5 ihmistä änkesi kyytiin, mutta sen jälkeen enempää ei mahtunut ja myöhemmiltä pysäkeiltä jäikin noin 20 ihmistä vihaisena viittomaan. Toivottavasti ehtivät jotenkin lennolle.

Kuljettaja myöhemmin sanoi, että on yrittänyt "kaupungille" valittaa lippuongelmista, mutta mitään ei tapahdu. Vaikutti jo todella tympääntyneeltä, kun joka pysäkillä joutui selittämään että lähimaksulla voi maksaa vain yksi matkustaja. Laskin, että tämän takia noin kolmannes vuoron matkustajista pääsi ilmaiseksi. Onkohan tällainen sitten Nysselle halvempaa kuin esim. nämä "käteisen käsittelystä aiheutuneet kulut"? Näiden ilmaismatkustajien lisäksi suurimmalla osalla ei tosiaan QR-koodit toimineet, eli arviolta vain puolet matkustajista sai jotenkin leimattua lippunsa.

Nysselle kehitysehdotuksia on siis turha laittaa, laitan kuitenkin omat ehdotukseni tänne vaikkei siitä mitään hyötyä olekaan:

- linjalle isompi auto tai kaksi autoa ruuhkaisimmille vuoroille

- jonkunlainen matkatavaratila autoon, pikkuruisessa VDL:ssä ei ole mitään paikkaa ihmisten pakaaseille

- lähtöpaikaksi esim. linja-autoasema, josta non-stoppina lentokentälle. Tällaisilla matkustajamäärillä ei pysäkkiajosta oikein tule mitään, kun yhdellä pysäkillä saatetaan jumittaa jopa 12 minuuttia. Linja-autoaseman laiturissa olisi myös hyvin aikaa sählätä lippujen kanssa, ja vieressä on vielä R-kioskikin josta saa niitä ennakkokertalippuja.

Lentokentältä keskustaan en ole ikinä linjalla mennyt, mutta mietin, että miten se todellisuudessa toimii. Nyssen sivujen mukaan bussi odottaa matkustajia, vaikka lento olisi myöhässä (niin kuin on odottanutkin), mutta esim. ensi yönä saapuvia lentoja on klo 00:35, 00:40 ja 00:45. Olen joskus Flightradarista katsonut kuinka yksi noista tulee puoli tuntia myöhässä, toinen tunnin myöhässä ja kolmas on aikataulussa. Mitenköhän kuljettaja tällaisessa tilanteessa menettelee, odotetaanko myöhässä tulevia lentoja, jos osa matkustajista istuu jo autossa? Tällaiseenkin tilanteeseen olisi kaksi autoa tarpeen.

Saa nähdä, millaisella kalustolla Vekka aloittaa linjan liikennöinnin elokuussa.
 
otkut alkoivat kuumeisesti etsiä toista maksukorttia, monilla sitä ei ollut, ja kuljettaja täysin oikein päästikin sitten monia ilmaiseksi. .
Se ei todellakaan ole oikein, että päästetään ilmaiseksi kun matkustaja ei ole viitsinyt ennalta selvittää maksutapoja. :mad:
 
Se ei todellakaan ole oikein, että päästetään ilmaiseksi kun matkustaja ei ole viitsinyt ennalta selvittää maksutapoja. :mad:

Eli sinun mielestä parempi ratkaisu esim. jonkun perheen kohdalla olisi päästää vain se yksi perheenjäsen kyytiin ja jättää muut pysäkille? Siinäpä vasta mukava loppu lomalle ja itseään vaan saavat syyttää? Kyllä kuljettajalta täytyy jotain tilannekohtaista harkintaakin löytyä. Itse en ole vielä kertaakaan nähnyt kuljettajaa, jolla olisi ollut pokkaa tällaisessa tilanteessa sanoa että "kyytiin ette pääse".

Toki tällaisessa tilanteessa tuo ehdottomani linja-autoaseman lähtöpysäkki olisi hyvä, kun kuljettaja voisi kehottaa nopeasti käymään viereisessä R-kioskissa ostamassa ennakkokertaliput.
 
Ennen koronaa Tokee ajoi tuota rautatieasema-lentokenttä väliä omaan piikkiin ja ilmeisesti homma toimi mutta näemmä nysse on halunnut sosialisoida ja pilata tuonkin liikenteen. Niinkuin kaiken muunkin liikenteen lentoaseman suunnalla.
 
Jos ei mitään muuta keksitä, niin eikö joku linjan 36 vuoroista voisi pahimpina ruuhka-aikoina ajaa lentoaseman kautta? Hervannassahan on muistaakseni joku hotelli (Hermica?). Turistit voi majoittua sinne. Voivat ihastella ratikkaa ja uida Suolijärvessä + shoppailla Duossa yms.... Herwoodihan on vähän kuin oma pikku kaupunkinsa ison kaupungin sisällä :lol:
 
Ennen koronaa Tokee ajoi tuota rautatieasema-lentokenttä väliä omaan piikkiin ja ilmeisesti homma toimi mutta näemmä nysse on halunnut sosialisoida ja pilata tuonkin liikenteen. Niinkuin kaiken muunkin liikenteen lentoaseman suunnalla.
Käsittääkseni ne tokeen vuorot olivat ennen jollakin tavalla kytköksissä Finaviaan,eli ei ihan täysin Tokeen omaan piikkiin liikennöity...?
 
Käsittääkseni ne tokeen vuorot olivat ennen jollakin tavalla kytköksissä Finaviaan,eli ei ihan täysin Tokeen omaan piikkiin liikennöity...?

Sitä en tiedä mutta nysseltähän Tokee on reittiliikenneluvat hakenut, ja saanut.
 
Mä olen jo pitkään ollut sen kannalla että joukkoliikennevälineistä pitäisi aina saada jonkinlainen kallis lippu joka kelpaa kaikkiin mahdollisiin matkoihin, esim. kympin päivälippu. Joko kuljettajalta tai jostain simppelistä automaatista jossa on lukumääränappi ja korttipääte. Ehkä setelisyöttökin voisi olla, ei vaihtorahaa, saat vaan enemmän lippuja käteen jos ei ole viittäkymppiä pienempää.

Hintatietoisemmat ja harrastuneemmat asiakkaat voivat sitten ostaa erikoisempia lipputuotteita puhelinsovelluksesta, matkakorttipäätteestä tms.
 
Mä olen jo pitkään ollut sen kannalla että joukkoliikennevälineistä pitäisi aina saada jonkinlainen kallis lippu joka kelpaa kaikkiin mahdollisiin matkoihin, esim. kympin päivälippu. Joko kuljettajalta tai jostain simppelistä automaatista jossa on lukumääränappi ja korttipääte. Ehkä setelisyöttökin voisi olla, ei vaihtorahaa, saat vaan enemmän lippuja käteen jos ei ole viittäkymppiä pienempää.

Hintatietoisemmat ja harrastuneemmat asiakkaat voivat sitten ostaa erikoisempia lipputuotteita puhelinsovelluksesta, matkakorttipäätteestä tms.

Näin juuri. Sivistysvaltiossa pitäisi näin tehdä. Tai edes siten, että kuljettaja antaa vaihtorahaa jos on, jos ei ole niin saa koodin jota vastaan saa hakea käteisen Frenckelistä tai koodin ja tilitiedot toimittamalla heille saa vaihtorahan tilille. Nyt tiedän, että nykyinen järjestelmä johtaa monessa kohtaa oven näyttämiseen jos asiakkaalla ei ole pankkikorttia jossa olisi lähimaksuominaisuus tai korttia kohti on liikaa asiakkaita.
 
Takaisin
Ylös