Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2022

11.11.:

TKL #60 / 8
TKL #81 / 90
PTL #48 / 55

Tänään muuten kulunut tasan 14 vuotta TKL:n vanhemman 8700LE-sarjan rekisteröinnistä (eli siis #60 sekä #77-86)
 
https://aronee.kuvat.fi/kuvat/Kuukausikuvasto/2008/11/850228_tkl280.jpg

Tuossa kuvassa #280 eli nyk. #60 aloittamassa, jos ei ensimmäistä niin ainakin yhtä ensimmäisistä linjasivuistaan.

Matkustin tuolla autolla eilen, ja yllätyin kuinka hyvässä ja siistissä kunnossa se sisältä oli verrattuna muihin saman sarjan autoihin. Penkkikankaatkin olivat niin siistit ja vähän kuluneet, että kesti hetken tajuta että kuosihan oli sama kuin muissakin noissa autoissa. En tiedä, onko kenties kankaat joskus vaihdettu, mutta tuskin ainakaan lähimenneisyydessä, kun kuosi oli kuitenkin se alkuperäinen eikä TKL:n sininen. Onkohan tässä autossa sitten ollut jotain teknistä vikaa kun se oli todella pitkään pois, ja nyt tänä syksynäkin se on ollut melko vähän ajossa.:confused:
 
https://aronee.kuvat.fi/kuvat/Kuukausikuvasto/2008/11/850228_tkl280.jpg

Tuossa kuvassa #280 eli nyk. #60 aloittamassa, jos ei ensimmäistä niin ainakin yhtä ensimmäisistä linjasivuistaan.
Ensimmäiset linjasivut taisivat olla linjalla 39 reilua 17.11.2008 http://jlf.fi/f15/3209-havainnot-pa...teesta-marraskuu-2008-a/index2.html#post58228

Autoon liittyen pari muistelokuvaa pari päivää rekisteröintinsä jälkeen

Ja päivämääräksi näyttää tallentuneen 13.11.2008, mutta tuohon aikaan kamera nollasi päivämäärätietonsa päivittäin, joten tiedä sitten pitääkö paikkansa.

Tuohon RAI-sarjaanhan liittyi myös tavallaan aikamoista porua, kun oman kaupungin liikennelaitos päätti hankkia puolalaisvalmisteisia autoja, kun samana syksynä Tampereella toiminut Volvon bussitehdas pisti ovensa kiinni.
 
Kädentaitomessut ovat taas alkaneet. Väkeä jälleen liikkeellä käsittämättömissä määrin. Tämän vuoden messuilla ensimmäistä kertaa uusi linja 104 Hervannasta.

Kalustohavainnot perjantaina aamupäivällä:

Linjalla 101: TKL:ltä autot #86, #100 ja #103, Pirkanmaan Tilausliikenteeltä #38 ja #43, Länsilinjoilta #102 ja #103 sekä Paunulta #64.

Linjoilla 102 ja 104 (autot kiersivät molemmilla linjoilla): TKL #104, #105 ja #106, Länsilinjat #105 sekä Pohjolan Liikenne #239.

Ideaparkin etäpysäköintiin ajoi Paunulta autot #127, #128 ja #165.
 
Suurten messujen aikaan pelkästään linjan 12 varrella asuvat joukkoliikenteen käyttäjät jäävät kyllä jonkinlaiseen mottiin, sillä vaikka messubussit ovat suosittuja, on aina myös niitä messuvieraita, jotka ovat kykenemättömiä käyttämään näitä messuvuoroja ja tulevat sitten 12:lla. Tänään aamupäivällä aikalailla jokainen linjan 12 vuoro seisoi Rautatieaseman pysäkillä 10-20 minuuttia ja lähti siitä sitten "TÄYNNÄ"-kilvin, joten jos joku halusi esimerkiksi mennä Ratinasta kotiinsa Kurikkaan niin se ei kyllä joukkoliikenteellä aamupäivän aikana onnistunut, ellei sitten kävellyt johonkin Amuriin josta varmasti mahtui kyytiin.

Lisäyksenä vielä edelliseen viestiin, Paunun etäparkkikuljetuksissa oli eilen myös autot #82 ja #171, sekä jokin Expressbus-auto. Vuoroväliksi oli merkitty 15 minuuttia, mutta Alihankintamessujen tapaan Paunu jostain syystä ajoi puolet tiheämmällä välillä, ja näin ollen myös autoja oli enemmän. Ilmeisesti korvaus ajoista on ollut varsin kunnollinen?
 
21.11.

LL #144 / 80 (ensimmäinen päivä Nysse-liikenteessä?)

Vekka #317 / 103

TKL #79 / 90 (mikähän Pohjolan VDL-telejä vaivaa, jokin TKL:n laina-auto melkein päivittäin linjalla, mutta VDL-teleistä useimmiten vain yksi tai kaksi ajossa, loput seisovat varikolla)
 
TKL #79 / 90 (mikähän Pohjolan VDL-telejä vaivaa, jokin TKL:n laina-auto melkein päivittäin linjalla, mutta VDL-teleistä useimmiten vain yksi tai kaksi ajossa, loput seisovat varikolla)
Voisi olettaa että tilannetta saisi helpotettua lähiaikoina, kun hsl-ajoihin on tulossa iso satsi lisää näitä kiinalaiskärryjä. Sen myötä käyttökelpoisia vaunuja voisi tuoda nysse-ajoon lisää, vaikkapa sitten loputkin tuosta vdl-sarjasta joka käsittää 5 autoa ja joista 3 on jo täällä.
 
Suurten messujen aikaan pelkästään linjan 12 varrella asuvat joukkoliikenteen käyttäjät jäävät kyllä jonkinlaiseen mottiin, sillä vaikka messubussit ovat suosittuja, on aina myös niitä messuvieraita, jotka ovat kykenemättömiä käyttämään näitä messuvuoroja ja tulevat sitten 12:lla. Tänään aamupäivällä aikalailla jokainen linjan 12 vuoro seisoi Rautatieaseman pysäkillä 10-20 minuuttia ja lähti siitä sitten "TÄYNNÄ"-kilvin, joten jos joku halusi esimerkiksi mennä Ratinasta kotiinsa Kurikkaan niin se ei kyllä joukkoliikenteellä aamupäivän aikana onnistunut, ellei sitten kävellyt johonkin Amuriin josta varmasti mahtui kyytiin.

Lisäyksenä vielä edelliseen viestiin, Paunun etäparkkikuljetuksissa oli eilen myös autot #82 ja #171, sekä jokin Expressbus-auto. Vuoroväliksi oli merkitty 15 minuuttia, mutta Alihankintamessujen tapaan Paunu jostain syystä ajoi puolet tiheämmällä välillä, ja näin ollen myös autoja oli enemmän. Ilmeisesti korvaus ajoista on ollut varsin kunnollinen?
Joo ja hölmöt suunnittelijat meinaa vielä lyhentää Länsilinjan reittiä vain Pereelle.

Maksaa kuulemma liikaa ajattaa sitä Suupantorille asti. Kasit on aina niin hemmetin täynnä ruuhka-aikaan ja muutenkin Tampereelta ettei sinne kyllä mene puristettavaksi. 10-15 min myöhässä tai TÄYNNÄ.

12 voi olla sen 10-20 minuuttia myöhässä tai TÄYNNÄ.

Nyt on myös bongattu vanha tuttu, #149, linjalla 70. Sentään yksi auto jäi aitoon ja oikeaan paikkaan! Loput onkin jo myyty. :mad:

Pirkkalassa toisen puolen ehjä Suupantorin pysäkki siirretty bussin turmeltaman tilalle Salen puolelle kauemmaksi aiemmasta paikasta, se toinen puolisko on nyt ilman pysäkkiä.

ExpressBus-autossa oli Mats Karlsson kuljettajana. Olisit tullut kyytiin, hän on hyvä kuski :)
  1. https://twitter.com/MatsKarlsson79/status/1593578743582302208
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös