Yleisiä havaintoja kuljettajista ja joukkoliikenteestä

Täällä saa kirjoitella ihan vapaasti, kukaan ei saa pahastua.

Itse asiassa ei saa kirjoitella ihan vapaasti. Lisäksi sinulla ei ole valtaa kieltää pahastumasta. Keskusteluketjun aloittajat eivät sanele ketjun sääntöjä, vaan säännöt määrittelee ylläpito.
 
Itse asiassa ei saa kirjoitella ihan vapaasti. Lisäksi sinulla ei ole valtaa kieltää pahastumasta. Keskusteluketjun aloittajat eivät sanele ketjun sääntöjä, vaan säännöt määrittelee ylläpito.

Jos luit toisen keskustelun, tarkoitin, että täällä voi jakaa muitakin kuin kalusto ja aikataulu havaintoja ilman, että ne ovat toisissa ketjuissa häiritsemässä. Tietenkään ketään ei saa mollata eikä muutenkaan höpöttää ihan mitä haluaa mutta ymmärsit varmaan mitä tarkoitan.
 
Jes, meille hulluille bussifaneille oma ketju!

Tänään oli ainutlaatuinen reissu kutosella ja tietty menen aina Väinö Paunu Oy:llä.
Skippasin aika monta Paunua letkassa, kunnes sattui Automyyjä, ja jestas että rallikuski oli tänään ajossa. Nopeaa kyytiä, mutta sekään ei pelastanut myöhässä ajolta.

Moni piteli tangosta, mutta itse tiedän tismalleen tuon kuljettajan ajotavan, niin olin vaan puhelimessa. Ajettiin Hervantaan, sieltä Vatialaan, ja sieltä Tampereelle. Tapahtui kuljettajavaihto ja menin myös pois!!

Kuljettaja sanoi lempeästi poistuessa minulle, edelleen Paunun bussin vieressä, moikka ja nähdään taas.

Hauskin kokemus oli, kun vakiasiakas sanoi hänelle ennen Tamperetta, että "Aina töissä, sinä siellä". Hah, mitäs muutakaan sitä tekisi, tää on just tätä, rallikuski vastasi ennen taukoaan.

Ikimuistoinen matka, ja tästä syystä käytän Väinö Paunu Oy:n vuoroja linjalla 6 jatkossakin 2025 asti.

Minua ei busseissa niinkään kiinnosta tekniset jutut, vaan elämykset, joita bussit tarjoavat. Ikimuistoiset elämykset.
Yläasteella minua on kiusattu bussifaneudestani, koska olin aina se, joka halusi bussikuskiksi Paunulle ja musta ei kuulemma ollut siihen. Paunun autoa odotellessa kotimatkalla koulusta sut tyyliin hakattiin ja vedettiin repusta.

Siltikään en lopettanut sitä harrastusta. Jokainen heitto, että sun mielipide ei merkkaa mitään busseista, saa vaan inspiroitumaan lisää tästä harrastuksesta.

Bussit ovat elämäni ja Paunun bussit toinen kotini.

PS: Voi koittaa sanoa kasvotusten, jos kehtaa. Minuun törmää huomennakin Paunulaisesta. Lähdetään ajeluille!
 
Oliko muuten tänään ketään menossa paunuilemaan? Minäkö ainoa?
Eilenkin meni ainakin 3 tuntia ajeluita Paunun autoissa Rallikuskin kanssa.

Tänään ajattelin mennä 4 tunnin ajeluille vaikka sataa. Edes sade ei saa joukkoliikenneharrastustani lomailemaan. Jumalan lepopäivänä, sunnuntaina, voisi levätä jos ehtii.
Eilen oli muuten kutosella Paunulla Scala ajossa, toivottavasti törmään siihen tänään. Nousen viivyttelemättä.

Tänään bussissa katsellaan maisemia, kuunnellaan uusinta tänään julkaistua tanssimusiikkia ja hieman edm-klassikoita Hifi-kuulokkeilla. Päivitetään soittolistaa.

Sirpis kertoi jo aiemmin, että joulukuussa jää eläkkeelle Paunulla, niin jos joku häntä näkee voi vinkata. Tulen siihen autoon saman tien rupattelemaan ko. hienon naisen kanssa.
Hän tosin kertoi tarinan, että aina kun sataa, niin hänellä on silloin yleensä pekkaspäivä tai muuta vapaata. Niin suuri olettamus on, ettei tänään nähdä.

Siellä on yksi letka paunulaisia 5 kpl peräkanaa tänäänkin liikkeellä niin katson niistä parhaat. Viivytellä ei tosin parane, sillä sen jälkeen tulisi TKL - sillä en mene.

Sirpis on sellainen tupakkataukokuski joka päättärillä, laitan joskus Marjiksen kautta hänelle terveisiä, jos hänet näen (varmemmin näkee).
Aikoinaanhan Sirpis pyysi minua välittämään Marjikselle terveisiä niin kohta voisi itsekin.

Olen joskus kertonut siitä blogissani, mutta minulle Paunu-matkustus on terapiaa. Voin tulla kuinka rikkinäisenä tahansa kyytiin ja poistun sieltä sata kertaa iloisempana.
Sitä ei voi sanoin kuvata, mutta se tuntuu siltä kuin olisit uudesti syntynyt. Samanlaista fiilistä ei tule minkään muun liikennöitsijän bussista.

Nyt aamiainen sapattivapaalla ja bongailemaan sitä Scalaa joka eilenkin näkyi!

Minua kiinnostaa Paunulta myös Autohuoltaja kuskina, jos näkyy niin saa vinkata. Ei olla nähty tosi pitkään aikaan, miltei yli 103 päivään.
Sitä haluaisi jo päivitellä kuulumisia kyseisen herran kanssa.

Paunun busseissa tänään bassot raikaa, kun ensimmäinen kuunneltava biisi on tämä. Yleensä hyppään paunulaisesta aina takimmaiseen, saa nähdä hyppäänkö tänään. Siten olisi kaikki koeajettu.
 
Oliko muuten tänään ketään menossa paunuilemaan? Minäkö ainoa?
Eilenkin meni ainakin 3 tuntia ajeluita Paunun autoissa Rallikuskin kanssa.

Tänään ajattelin mennä 4 tunnin ajeluille vaikka sataa. Edes sade ei saa joukkoliikenneharrastustani lomailemaan. Jumalan lepopäivänä, sunnuntaina, voisi levätä jos ehtii.
Eilen oli muuten kutosella Paunulla Scala ajossa, toivottavasti törmään siihen tänään. Nousen viivyttelemättä.

Tänään bussissa katsellaan maisemia, kuunnellaan uusinta tänään julkaistua tanssimusiikkia ja hieman edm-klassikoita Hifi-kuulokkeilla. Päivitetään soittolistaa.

Sirpis kertoi jo aiemmin, että joulukuussa jää eläkkeelle Paunulla, niin jos joku häntä näkee voi vinkata. Tulen siihen autoon saman tien rupattelemaan ko. hienon naisen kanssa.
Hän tosin kertoi tarinan, että aina kun sataa, niin hänellä on silloin yleensä pekkaspäivä tai muuta vapaata. Niin suuri olettamus on, ettei tänään nähdä.

Siellä on yksi letka paunulaisia 5 kpl peräkanaa tänäänkin liikkeellä niin katson niistä parhaat. Viivytellä ei tosin parane, sillä sen jälkeen tulisi TKL - sillä en mene.

Sirpis on sellainen tupakkataukokuski joka päättärillä, laitan joskus Marjiksen kautta hänelle terveisiä, jos hänet näen (varmemmin näkee).
Aikoinaanhan Sirpis pyysi minua välittämään Marjikselle terveisiä niin kohta voisi itsekin.

Olen joskus kertonut siitä blogissani, mutta minulle Paunu-matkustus on terapiaa. Voin tulla kuinka rikkinäisenä tahansa kyytiin ja poistun sieltä sata kertaa iloisempana.
Sitä ei voi sanoin kuvata, mutta se tuntuu siltä kuin olisit uudesti syntynyt. Samanlaista fiilistä ei tule minkään muun liikennöitsijän bussista.

Nyt aamiainen sapattivapaalla ja bongailemaan sitä Scalaa joka eilenkin näkyi!

Minua kiinnostaa Paunulta myös Autohuoltaja kuskina, jos näkyy niin saa vinkata. Ei olla nähty tosi pitkään aikaan, miltei yli 103 päivään.
Sitä haluaisi jo päivitellä kuulumisia kyseisen herran kanssa.

Paunun busseissa tänään bassot raikaa, kun ensimmäinen kuunneltava biisi on tämä. Yleensä hyppään paunulaisesta aina takimmaiseen, saa nähdä hyppäänkö tänään. Siten olisi kaikki koeajettu.

Bänniä tai varoitusta varmaan satelee mutta sinulla ei kyllä selvästikään ole elämää : D
 
Tänään oli mielenkiintoinen jolipäivä, sillä tuli käytyä peräti viiden eri liikennöitsijän kulkuneuvossa!

Aamulla lähdin töihin kutosella ja pysäkille kävellessä toivoin, että minua tulee noutamaan Paunun teli-Volvo 8900 valkoisella seka Paunun logolla koristellulla keulalla (osaan on vaihdettu "Nysse" teksti). Ja sieltähän tuli auto #112, kuljettajana eräs aiemmin näkemäni nainen. Itse en juurikaan kuljettajia tunne henkilökohtaisesti, mutta samoja naamoja aina silloin tällöin tulee vastaan. Aamulla satoi vettä, eli siitä päätellen ei ole Sirpis, vaan ehkä Marjis? Kun ei myöskään ollut aivan eläkeiän kynnyksellä olevan näköinen.

Palasin sitten töistä kotiin ja jatkoin matkaa kutosella keskustaan, oli TKL:n 8900 tällä kertaa. Sitten jonkin aikaa keskustassa asioituani, sitten siirryin Multisiltaan tapaamaan kaveria. Meinasi tulla kiire Finlaysonin pysäkille kun linja 15 kulkee niin harvoin. Länsilinjojen #3:n kuski huomasi minut peileistä kun tulin raivokkaasti juoksujalkaa ja jäi odottelemaan mua. Oli ystävällistä asiakaspalvelua.

Palasin kotia kohti ensiksi linjalla 50 jota ajatti PirTil, siinäkin auto oli melko siisti ja kyyti mukavan tasaista, ei valittamista. Keskustassa vaihdoin ratikkaan kohti Kaupin kampusta, tätä liikennöi siis VR-yhtymä jos osa ei tiennyt. Kampuksella vaihdoin sitten Pohjolan Liikenteen teli-Yutongiin määränpäänä Linnainmaa-Atala (linja 18).

Kaikista liikennöitsijöistä jäi positiivinen fiilis, toki Paunun kyyti on suosikkini jos täytyy valita. Kuljettajilla usein hieno univormu, sekä värimaailma autoissa (mintunvihreää ja purppuraa) on miellyttävä.

Bänniä tai varoitusta varmaan satelee mutta sinulla ei kyllä selvästikään ole elämää : D

Sinulla on selvästi elämää, kun on aikaa kirjoitella tuollaisia kommentteja nimimerkin takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sinulla on selvästi elämää, kun on aikaa kirjoitella tuollaisia kommentteja nimimerkin takaa.

No ainakaan ei tarvitse päivässä 8tuntia ajella ilman mitään syytä busseilla ja miettiä ajaako siellä tänään Pekka vai K-Marketin kassa Jarkko. Onko värjännyt hiuksensa vai peräti leikannut ne.. : D
 
Tänään oli mielenkiintoinen jolipäivä, sillä tuli käytyä peräti viiden eri liikennöitsijän kulkuneuvossa!
Kaikista liikennöitsijöistä jäi positiivinen fiilis, toki Paunun kyyti on suosikkini jos täytyy valita. Kuljettajilla usein hieno univormu, sekä värimaailma autoissa (mintunvihreää ja purppuraa) on miellyttävä.

Pahoittelut etukäteen, tämä viestini saattaa sisältää hieman asiaakin :lol:

Pidän kanssa tuosta mainitusta värimaailmasta ja TKL:n autojen #87-#98 vastaavasta.

90-luvulla TKL:llä bussien sisäväritys vaihtui joka vuosi. Vuoden 1990 autoissa oli keltaista ja purppuraa, 1991 taas purppuraa ja turkoosia jne. Kyseisen vuoden sisäväritys oli sama niin matalissa, normaaleissa korkeissa, teleissä kuin nivelissäkin. (esim. vuoden 1990 ensimmäinen matala #108 sisältä ja nivel #358 sisältä). Vuosittain vaihtuvat väritykset suunnitteli Juhani Valanto ja käytäntö jatkui johonkin vuoteen 2001 asti kun väritys muuttui vuodesta toisiin melko samaksi (=tylsemmäksi).

Tuolloin kun odotin syksyisin TKL:n sen vuotisia uusia autoja niin osa odotusta oli myös päästä näkemään sisäväritys.

Matkustamon sisätilojen viihtyisyyteen vaikuttaa moni muukin asia kuin värit, esim. avaruuden tuntu. Esimerkiksi Länsilinjat #6 on minusta oikein miellyttävä sisätiloiltaan vaikka värit ovat tuttua harmaata ja sinistä. Ennen Länsilinjojen seutulinjoilla oli joissakin autoissa myös verhot, mikä oli kanssa miellyttävä lisä.

Sisätilojen viihtyisyydestä ja tunnelmasta puhutaan tällä foorumilla aika vähän. Ehkä muutkin voisivat kertoa, missä busseissa on heidän mielestään miellyttävimmät sisätilat? Entä ankeimmat?
 
Viimeksi muokattu:

Mielenkiintoista inffoa, kiitos tästä! Itsekin muistan kanssa että 90-luvun autoissa oli raikkaat väritykset, siitä lähtien kun aloin käyttämään busseja aktiivisemmin vuonna 2012.
Edelleen ikävä noita vanhoja autoja moottori- ja ilmanpaineäänineen, sentään vielä matkustan niissä unissani silloin tällöin! :lol:

Ja tosiaan nuo TKL:n GIO-XXX autoissa Paunun väritys, tekivätköhän Paunun kanssa yhteishankinnan silloin 2009?

TKL:n uusimpien autojen värimaailma on kyllä hirvittävä, pelkkää harmaata ja metalliset kahvat. Sen sijaan vuosien 2011-2015 8900:issa on yllättävän kiva väritys, tykkään keltasinisestä. PirTilin Citywidet kans masentavia sisältä, mutta 8900:t ovat ihan ookoo, harmaa+keltainen, sekä penkkien kankaat jännät. PL Yutongeissa harmaa ja pastellinvihreä, hieman mitäänsanomaton.
 
90-luvulla TKL:llä bussien sisäväritys vaihtui joka vuosi. Vuoden 1990 autoissa oli keltaista ja purppuraa, 1991 taas purppuraa ja turkoosia jne. Kyseisen vuoden sisäväritys oli sama niin matalissa, normaaleissa korkeissa, teleissä kuin nivelissäkin. (esim. vuoden 1990 ensimmäinen matala #108 sisältä ja nivel #358 sisältä). Vuosittain vaihtuvat väritykset suunnitteli Juhani Valanto ja käytäntö jatkui johonkin vuoteen 2001 asti kun väritys muuttui vuodesta toisiin melko samaksi (=tylsemmäksi).

Tuolloin kun odotin syksyisin TKL:n sen vuotisia uusia autoja niin osa odotusta oli myös päästä näkemään sisäväritys.

Sisätilojen viihtyisyydestä ja tunnelmasta puhutaan tällä foorumilla aika vähän. Ehkä muutkin voisivat kertoa, missä busseissa on heidän mielestään miellyttävimmät sisätilat? Entä ankeimmat?
Oikeastaan eka värimaailma aukes IBE-kilpisten autojen myötä 1988, autot #107 ja #595–598. Sitten seurasi vuonna 1989 ICP-kilpiset #350–356. Mutta tosiaan käytännössä joka vuosi väri vaihtu kunnes tuli vuosi 1996, se tuli myös 1997 sarjaan. Lisäksi joku näistä 1997-sarjalaisista oli Paunullakin kokeilussa (#628?) ja sitä myöten tutut kattokanavien värit tarttui myös paunulaisiin.

Ja joo, tuo 1990 värimaailma oli omaan silmään se kaikista huonoin. Toki 1995 oranssi+sininen vaan ei toiminu autossa vaikka tapparan värit olivatkin.
 
Tuli vain mieleen vaikken ole lähelläkään Tamperetta Lähiliikenteen bussit Vantaalla. Ihanat punaiset pehmeät penkit joihin oikein upposi. Verhotkin tietenkin.
 
Ja tosiaan nuo TKL:n GIO-XXX autoissa Paunun väritys, tekivätköhän Paunun kanssa yhteishankinnan silloin 2009?

TKL:n uusimpien autojen värimaailma on kyllä hirvittävä, pelkkää harmaata ja metalliset kahvat. Sen sijaan vuosien 2011-2015 8900:issa on yllättävän kiva väritys, tykkään keltasinisestä. PirTilin Citywidet kans masentavia sisältä, mutta 8900:t ovat ihan ookoo, harmaa+keltainen, sekä penkkien kankaat jännät. PL Yutongeissa harmaa ja pastellinvihreä, hieman mitäänsanomaton.
8700:sten värimaailmasta puhuttaessa, niin kyllä nämä olivat erillisiä hankintoja toinen toisistaan. Värit on kyllä sattumalta melkein samat, mutta muistaakseni erojakin on. Siinä missä ilmakanavat ovat kummallakin vaaleanpunaista ja tangot vihreää, on TKL:n kattolevy sininen ja seinät harmaat ja Paunulla juuri toisinpäin. 8900:sissa taas pitäisi olla kaikissa siniset seinät ja keltainen katto, jollei nyt uusimmissa sitten ollut joku standardikatto jo. Tangot tosiaan muuttuivat matkalla sinisestä "harjattuun teräkseen" ja penkkiverhoilu oli pakko muuttaa uusien tyyppihyväksyntävaatimusten takia viimeisimpiin autoihin.
Jotain uuttakin sisustukseen lienee jossain kohtaa tulossa, kuka mahtaa pongata ensimmäisenä?
 
Bänniä tai varoitusta varmaan satelee mutta sinulla ei kyllä selvästikään ole elämää : D
Varmaan enemmän kuin sinulla, kun olen sapattivapaalla.

On aikaa bongata busseja ja en viitsinyt enää toista kertaa sanoa Automyyjälle, että "Aina töissä", sanoin "Muista, tunti kerrallaan".

Missä vaiheessa bussiharrastus on tarkoittanut sitä, ettei henkilöllä olisi elämää?

Mitä tiedät muiden elämästä ja kas kun minä en sano sinulle, onko sinulla sitä, kun luet vaikkei selvästikään kiinnosta?

Suodattimet päälle ja homma kunnossa.

Minä en bussiharrastustani lopeta bussitietäjän vuoksi.

- Olen kuule matkustanut Paunulaisissa univajeessa (yli 24 tuntia nukkumatta). Silloinkaan en lähtenyt 4.00 lähdöllä TKL, vaan odotin 30 min että pääsin Paunulla silmät vaivalla auki :)
- Kaikki yölähdöt Automyyjän/Autohuoltajan kanssa rupatellen.
- Koko työpäivä taukoineen Marjiksen kanssa Paunulaisessa. Marjis kertoi sulle milloin hän palaa ja mihin suuntaan, jatkettiin.
- Käynyt Paunun varikoilla kuljettajien luvalla.
- Ajanut Paunun autoissa Ei linjalla -kyltein.
- Katsonut onko jäänyt autoihin tavaroita kuljettajan avuksi.
- Nukkunut univajeeseen Paunulaisissa, niin että kuljettaja tuli heräämän kotipysäkillä!
- Marjis jätti mut yksin Paunulaiseen huoltoasemalla tauolla.
- Skipannut kaikki TKL:t linjalla 8 ja 1 jotta vain Paunu olisi alla.
- Saanut Paunun kuskilta Väinö Paunu Oy:n jousiheijastimen asiakasuskollisuudesta.
- Annoin monille Paunun kuljettajille monina jouluina kotilinjalla suklaata tai konvehtirasioita.
- Jutellut Mats Karlssonin kanssa kolme tuntia putkeen linjalla 1.
- Paunun kuljettajien kanssa vaihdetaan aina muutamia sanoja vaikka näemme esim. kauppakeskuksessa.
- Sirpis linkitti monta blogijuttuani Paunun whatsapp-ryhmään ja sanoi että niistä tuli kuskeille hyvä mieli ja paljon työmotivaatiota.
- Ollut tukena silloin kun Sirpiksellä oli tosi hankala tilanne elämässä, kuuntelin niin ilot kuin murheet kun hän yritti kuljettaa meitä minne kukin menikään.
- Saanut paunulaiselta Sirpikseltä hyvät vinkit kukkien kasteluun ja onnistuinkin siinä.
- Mennyt koko 8 päästä päähän viimeisenä päivänä kun Paunu poistui linjalta. Voin sanoa, ettei ollut ketään muita kuin kuski Kyöstiltä Haukiluomaan ja Haukiluomasta Pirkkalaan. Kuskikin sanoi, että sä meet varmaan takas :D
- Ja tietty matkustan busseissa tunteja jopa ilman mitään syytä, Paunulaisissa jopa useita lenkkejä. Ei ole elämää ei, silti bussissa voin budjetoida, lukea vaikka kirjaa, tai katsoa maisemia :)

Siinä on sitä aitoa, omistautunutta, bussiharrastusta, että on niin uskollinen Paunulle, menee sillä viimeiseen asti.

Paljon olisi lisääkin ihania kokemuksia juuri paunulaisista, mutta sä et istuisi enää täällä koneella huomenna lukemassa niitä.

Mitä sä oot tehnyt muuta kuin ihmetellyt harrastustani ja sitä ettei mulla ole elämää?

Minulle elämä on busseja, tanssimusiikkia ja sitä että voit vain olla positiivinen ja jatkaa sitä mikä susta tuntuu hyvältä. Sanokoot muut mitä sanovat siitä mitä teet.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös