Tampereen joukkoliikenteen tarjouskilpailu 2/2022 - kohde 73

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Kohteen 73 kilpailutus on alkanut. Siinä on linjat 42, 48(A, B, C) ja 49. Kohteessa on 5 2-akselista bussia.

Sopimuskausi on 07.08.2023 - 09.08.2026 + 2 optiovuotta.

Kalustovaatimuksena on Euro6-päästötaso.

Hinnasta saa 96 pistettä. Laatupisteet tulevat seuraavasti:
  • Palveluntuottaja sitoutuu omalla kustannuksellaan korvaavan kyydin järjestämiseen (esim. taksilla) tilanteissa, jossa vuoro jää ajamatta tai tapahtuu kalustorikko. Tällöin ajamatonta vuoroa ei myöskään sanktioida. Laatupisteiden valitseminen sitoo palveluntuottajaa koko sopimuskauden ajan, sekä mahdollisen optiokauden ajan. 2 pistettä
  • Kaluston käyttöönottovuosi (Sama käyttöönottovuosisitoumus koskee jokaista viittä tarjottavaa linja-autoa). 2017 0,25 p, 2018 0,5 p, 2019 0,75 p, 2020 1 p, 2021 1,5 p, 2022 - 2023 2 p
Tarjoukset on jätettävä viimeistään 21.11.2022.
 
Kohteen 73 kilpailutus on alkanut. Siinä on linjat 42, 48(A, B, C) ja 49. Kohteessa on 5 2-akselista bussia.

Sopimuskausi on 07.08.2023 - 09.08.2026 + 2 optiovuotta.

Kalustovaatimuksena on Euro6-päästötaso.

Hinnasta saa 96 pistettä. Laatupisteet tulevat seuraavasti:
  • Palveluntuottaja sitoutuu omalla kustannuksellaan korvaavan kyydin järjestämiseen (esim. taksilla) tilanteissa, jossa vuoro jää ajamatta tai tapahtuu kalustorikko. Tällöin ajamatonta vuoroa ei myöskään sanktioida. Laatupisteiden valitseminen sitoo palveluntuottajaa koko sopimuskauden ajan, sekä mahdollisen optiokauden ajan. 2 pistettä
  • Kaluston käyttöönottovuosi (Sama käyttöönottovuosisitoumus koskee jokaista viittä tarjottavaa linja-autoa). 2017 0,25 p, 2018 0,5 p, 2019 0,75 p, 2020 1 p, 2021 1,5 p, 2022 - 2023 2 p
Tarjoukset on jätettävä viimeistään 21.11.2022.

Hyvä, että alkaa vasta 7.8.23, ehtii ajella rauhassa Paunulaisella koko kesän sitten Kuhmoisiin.

Niin kuin Sirpis sanoi tuosta kilpailutuksesta, tuskin tule voittoa, eiköhän nuo kilpailijat nappaa. Jos taas hinnalla on väliä, palvelu ei siinä parane.
Niin kauan kuin kilpailutuksissa ei enää katsota laatupisteitä, saadaan nauttia välinpitämättömistä toimijoista jatkossakin.

En tosin usko, että kukaan muu haluaisi tuota reittiä ajaa, Väinö Paunu Oy on ajanut Kuhmoisiin jo ennen talvisotaa. Se ei tosin merkkaa päättäjille.

Toivottavasti yrittävät tässä kisassa, vaikka voittomahdollisuudet ovatkin nolla, jos haluaa Paunun maineensa säilyttää laadukkaana bussiliikkeenä.
 
Hyvä, että alkaa vasta 7.8.23, ehtii ajella rauhassa Paunulaisella koko kesän sitten Kuhmoisiin.

Niin kuin Sirpis sanoi tuosta kilpailutuksesta, tuskin tule voittoa, eiköhän nuo kilpailijat nappaa. Jos taas hinnalla on väliä, palvelu ei siinä parane.
Niin kauan kuin kilpailutuksissa ei enää katsota laatupisteitä, saadaan nauttia välinpitämättömistä toimijoista jatkossakin.

En tosin usko, että kukaan muu haluaisi tuota reittiä ajaa, Väinö Paunu Oy on ajanut Kuhmoisiin jo ennen talvisotaa. Se ei tosin merkkaa päättäjille.

Toivottavasti yrittävät tässä kisassa, vaikka voittomahdollisuudet ovatkin nolla, jos haluaa Paunun maineensa säilyttää laadukkaana bussiliikkeenä.

Mitä linjoja Paunulle jää sitten jäljelle Nysse-alueelle 8/2023 lähtien mikäli eivät voita tätä kyseistä pakettia (mikä on siis todennäköisintä)?
 
Niin kauan kuin kilpailutuksissa ei enää katsota laatupisteitä, saadaan nauttia välinpitämättömistä toimijoista jatkossakin.

En tosin usko, että kukaan muu haluaisi tuota reittiä ajaa, Väinö Paunu Oy on ajanut Kuhmoisiin jo ennen talvisotaa. Se ei tosin merkkaa päättäjille.

Hyvin tehdyt kilpailutusasiakirjat, eli mm. palvelukuvaus, mahdollistavat hinnan ison painotuksen. Mahdolliset laatukriteerit voivat ainoastaan olla käyttövoimaan ja kaluston ikään liittyviä.

Jos Paunu ei halua/pysty panostamaan hyvään hinta-laatusuhteeseen, niin hävitköön. Eivät ne kuljettajat niitä tarjouksia tee, ainakaan toivottavasti.
 
Hyvin tehdyt kilpailutusasiakirjat, eli mm. palvelukuvaus, mahdollistavat hinnan ison painotuksen. Mahdolliset laatukriteerit voivat ainoastaan olla käyttövoimaan ja kaluston ikään liittyviä.

Jos Paunu ei halua/pysty panostamaan hyvään hinta-laatusuhteeseen, niin hävitköön. Eivät ne kuljettajat niitä tarjouksia tee, ainakaan toivottavasti.

Käytännössähän valinta lähes poikkeuksetta tehdään hinnalla, vaikka laskukaava näennäisesti muuta kertoisikin. Jos spesifikaatio on kovin tiukka, laatupisteissä ei ole mahdollista syntyä niin merkittävää eroa, että se nousisi ratkaisevaan asemaan. Lopullisen painoarvon määrää ylimmän ja alimman tarjouksen piste-ero per osio.

Esimerkki: Tarjouskilpailu, jossa 80 pistettä jaetaan hintaosiossa ja 20 laatuosiossa. Paras hinta on saanut 80 pistettä ja huonoin 65. Paras laatu on saanut 20 pistettä ja huonoin 18. Hinnan painoarvo tässä tapauksessa on 15/(15+2) = 88%.

Perusongelma julkishallinnon kilpailutuksissa on juuri "laadun" kilpailuttaminen, koska laatuhan selviää vasta jälkikäteen. Erilaisia sekundäärisiå indikaattoreita laskemalla kuvitellaan ennustettavan tulevaisuuden laatua. Paljon fiksumpaa on asettaa kalustolle täsmälliset ja järkevät minimivaatimukset ja sitten hoidella todelliset laatupoikkeamat sopimusteknisesti: esimerkiksi laatusanktioin tai ääritapauksissa purkamalla sopimus.
 
Käytännössähän valinta lähes poikkeuksetta tehdään hinnalla, vaikka laskukaava näennäisesti muuta kertoisikin. Jos spesifikaatio on kovin tiukka, laatupisteissä ei ole mahdollista syntyä niin merkittävää eroa, että se nousisi ratkaisevaan asemaan. Lopullisen painoarvon määrää ylimmän ja alimman tarjouksen piste-ero per osio.

Esimerkki: Tarjouskilpailu, jossa 80 pistettä jaetaan hintaosiossa ja 20 laatuosiossa. Paras hinta on saanut 80 pistettä ja huonoin 65. Paras laatu on saanut 20 pistettä ja huonoin 18. Hinnan painoarvo tässä tapauksessa on 15/(15+2) = 88%.

Perusongelma julkishallinnon kilpailutuksissa on juuri "laadun" kilpailuttaminen, koska laatuhan selviää vasta jälkikäteen. Erilaisia sekundäärisiå indikaattoreita laskemalla kuvitellaan ennustettavan tulevaisuuden laatua. Paljon fiksumpaa on asettaa kalustolle täsmälliset ja järkevät minimivaatimukset ja sitten hoidella todelliset laatupoikkeamat sopimusteknisesti: esimerkiksi laatusanktioin tai ääritapauksissa purkamalla sopimus.

Juuri näin teemme työssäni, vaikka poliitikot ja lehdistö ovat toista mieltä. Laadun minimivaatimukset määritellään palvelukuvauksessa ja sitten sopimuksessa on sanktiot. Laatua myös valvotaan ja sanktioidaan todennetuilla päätöksillä. Näin voimme mennä hinta 100% ja saamme parempaa laatua kuin laatupisteytyksillä, kun niistä on lähes mahdotonta saada tasapuolisia. Sitten optiokaudelle voi laitaa ostojärjestykseen vaikuttavia laatupisteitä, kunhan ne on vain kehitetty ennen kilpailutuksen alkua.
 
Ei taida jäädä kuin 6 ja 115.

Ai vain 2 linjaa? noh, parempi nyt se kuin ei mitään. Toivottavasti niiden sopimukseen tulee vielä optioita ettei Paunu katoa täysin Nysse-alueelta. Vaikken asu Tampereella, olen vahvasti sitä mieltä että Paunu on olennainen osa Nysse-aluetta (vaikka toiminta olisikin marginaalista). :)
 
Vai tapahtuuko yllätys käänne ja Luopioisten linja tekee paluun:lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 13:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Ai vain 2 linjaa? noh, parempi nyt se kuin ei mitään. Toivottavasti niiden sopimukseen tulee vielä optioita ettei Paunu katoa täysin Nysse-alueelta. Vaikken asu Tampereella, olen vahvasti sitä mieltä että Paunu on olennainen osa Nysse-aluetta (vaikka toiminta olisikin marginaalista). :)

Vaikka ei jäisi kaupunkiliikennettä ja jos firma pysyy pystyssä, niin luulisi heidän satsaavan muihin liikennemuotoihin, palvelubussi, tapahtumakuljetukset, luontobussit tms mitä näitä on? Martti Paununa kääntäisin kaikki mahdolliset kortit mitä mielikuvitus vain tuottaa, tilanne lienee siinä vaiheessa ettei voi muutakaan? Itseäni tässä tarjouskilpailussa mietityttää Kuhmalahden suunnan työntekijöiden työpaikat, jos jatkossa peräkylillä ei seisokaan autoja ja kuljettajat joutuvat ajamaan mahdolliseen tukikohtaan pidemmät matkat. Osa ei ehkä halua enää vaihtaa, ainakin yhdellä eläkeikä kolkuttelee aika pian kilpailutuksen jälkeen.
 
Juuri näin teemme työssäni, vaikka poliitikot ja lehdistö ovat toista mieltä. Laadun minimivaatimukset määritellään palvelukuvauksessa ja sitten sopimuksessa on sanktiot. Laatua myös valvotaan ja sanktioidaan todennetuilla päätöksillä. Näin voimme mennä hinta 100% ja saamme parempaa laatua kuin laatupisteytyksillä, kun niistä on lähes mahdotonta saada tasapuolisia. Sitten optiokaudelle voi laitaa ostojärjestykseen vaikuttavia laatupisteitä, kunhan ne on vain kehitetty ennen kilpailutuksen alkua.
Päästövaatimuksia on helppo valvoa ja siisteyttäkin valvotaan jotenkuten mutta kuntoa ei. Ikävaatimukset eivät takaa hyvää kuntoa. Jos kunnolle asetettaisiin tarkasti määritellyt vähimmäisvaatimukset; esimerkiksi matkustamon räminästä, natinasta, puutteellisesta äänieristyksestä tai moottorin viasta aiheutuva melutasoa ei saa ylittää x dB, kardaanin säteisheitto saa olla korkeintaan 0,0x mm, jousituksen tulee joustaa vähintään x cm ja enintään x cm x cm korkean töyssyn yli ajettaessa jne., niitä olisi liian työlästä valvoa.
 
Ai vain 2 linjaa? noh, parempi nyt se kuin ei mitään. Toivottavasti niiden sopimukseen tulee vielä optioita ettei Paunu katoa täysin Nysse-alueelta. Vaikken asu Tampereella, olen vahvasti sitä mieltä että Paunu on olennainen osa Nysse-aluetta (vaikka toiminta olisikin marginaalista). :)
70 menee ensi kesänä Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:lle:

- Kehon varikko myyntiin, busseja myyntiin.

Jäljellä olevilla linjoilla 42 ja 49 liikennettä vielä jonkun aikaa, kunnes pistetään autoja myyntiin.

Sen jälkeen jää linjat 6 ja 27, ne menevät kilpailutuksissa muille luultavasti sähköbussien takia, autoja myyntiin 2025 kesän jälkeen.

Harmi juttu, mutta ehkä hyvä Paunulle, keskittyvät sitten tapahtumaajoihin ja pikavuoroihin. Suosin mielelläni laadukasta liikennöitsijää.
Esim. Matkahuollon asiakkaat ovat arvioineet Paunun 4,96 asteikolla, edes OnniBus ei pääse yli 4. Laatu maksaa aina.

Antaa sitten isojen bulkkifirmojen kerätä kermat päältä kilpaillussa paikallisliikenteessä ja jättää ne oikeat liikennöitsijät palvelua kaipaaville.

Aina kun yritetään mahdollisimman halvalla päästä, tulos ei ole koskaan hyvä.
Kuten joku sanoi, uusikaan kalusto ei takaa laatua, jos se on parin vuoden jälkeen jäänyt huoltamatta, töhryinen ja ulkopuolelta ajossa kolhittu.

Sitä saa mitä tilaa, Nyssellekin tiedoksi :)
 

Kokouksen pöytäkirja on tarkastettu ja vertailutaulukko näyttää tältä:

1. Pirkanmaan Tilausliikenne, 98,25 pistettä (tarjottu kalusto v.2017)
2. Väinö Paunu, 94,24 pistettä (tarjottu kalusto 2016 tai vanhempi)
3. Vekka Group, 92,92 pistettä (tarjottu kalusto v. 2022-2023)
4. Länsilinjat, 85,26 pistettä (tarjottu kalusto 2016 tai vanhempi)
 
Kokouksen pöytäkirja on tarkastettu ja vertailutaulukko näyttää tältä:

1. Pirkanmaan Tilausliikenne, 98,25 pistettä (tarjottu kalusto v.2017)
Tuo vm. 2017 tarkoittaa siis sitä, että koko sarja #1-5 ilmeisesti menee tähän kohteeseen. Toki ne citeat myös mahdollisia, joskin sellaiset olisivat tähän kohteeseen lähinnä kiusantekoa matkustajille.
 
Tuo vm. 2017 tarkoittaa siis sitä, että koko sarja #1-5 ilmeisesti menee tähän kohteeseen. Toki ne citeat myös mahdollisia, joskin sellaiset olisivat tähän kohteeseen lähinnä kiusantekoa matkustajille.
Nythän on tietysti koko konsernin rahkeet käytössä. Tarjous kuitenkin jätetty sisään uusien omistelujärjestysten aikana.
 
Takaisin
Ylös