Joukkoliikennelautakunnan kokoukset

Liittynyt
30 Heinäkuu 2020
Viestit
453
Luon nyt oman ketjun joukkoliikennelautakunnan kokouksiin liittyen, kun ihan kaikkea en viitsi havaintoketjuunkaan laittaa.

Eli muutamia poimintoja tämänpäiväisen kokouksen esityslistalta:

- Linjojen 93 ja 94 päätepysäkki siirretään Mäntylästä Kaanaaseen. Perusteluna se, että "nykyisellään Mäntylän päätepysäkki on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin vaarallinen. Linja-auton kuljettaja joutuu peruttamaan Mäntylän päätteellä, jossa Velaatantien nopeusrajoitus on 80 km/h, ja alueella ei ole riittävää valaistusta tai linja-auton kääntöpaikkaa."

Se on kyllä vaarallinen, mutta mietin että miten se Kaanaan päätepysäkki on yhtään turvallisempi? Satelliittikuvasta katsoen en löydä sieltäkään mitään kääntöpaikkaa, ellei sitten ole tarkoitus että bussi käy kääntämässä jossain Teiskon lentokentällä asti.

- Nuorisovaltuusto oli tehnyt useita aloitteita, yksi niistä oli latauspisteiden asentaminen busseihin. Nysse vastaa tähän, että "Nykyiseen kalustoon latauspisteiden asentaminen ei kaluston ikään ja hankinnan sykliin nähden nähdä kustannustehokkaana ratkaisuna."

Nuorisovaltuusto on unohtanut mainita tässä sanan TKL. TKL:llä ei taida olla yhdessäkään bussissa USB-pistokkeita, muilla liikennöitsijöillä on aika laajasti. Laskin, että TKL:llä on 43 autoa, jotka ovat vuodelta 2016 tai uudempia, joten tuo Nyssen vetoaminen kaluston ikään on taas mitä on. Esimerkiksi Länsilinjat asensi näihin poistettuihin 8500:iin latauspistokkeet ihan autojen viimeisinä käyttövuosina, joten selvästikään mikään ylitsepääsemättömän suuri este asentaminen ei ole. Ja on myös mielestäni erikoista, että täysin hyvässä kunnossa olevia penkkikankaita on Nyssen mielestä järkevää vaihtaa, mutta latauspisteiden asentaminen ei ole kustannustehokasta. :confused:

- Kesäkauden 2023 palvelutasosta tehdään myös päätös. Liikennöitsijävaihdoksia on useita, ja vaikka monet näistä on jo vanhaa tietoa, niin laitan ne silti tähän.

Linja 2: TKL:ltä Pirkanmaan Tilausliikenteelle.
Linjat 12 ja 26: Kokonaan TKL:lle
Linja 41: Kokonaan Pirtilille
Linja 70: Paunulta Pirtilille
Uudet linjat 73 ja 74: Länsilinjat
Linja 77 uudella reitillä: Pirkanmaan Tilausliikenne

- Ja vielä viimeinen huomio: Linjan 103 reittikuvauksessa kesäkaudella 2023 oli mainittu Linnakallio, Jasperintie ja Kurikantie. Eli jos tämä pitää paikkaansa, niin turistit aiotaan kierrättää kellonajasta riippumatta Linnakallion teollisuusalueen kautta?
 
Luon nyt oman ketjun joukkoliikennelautakunnan kokouksiin liittyen, kun ihan kaikkea en viitsi havaintoketjuunkaan laittaa.

Eli muutamia poimintoja tämänpäiväisen kokouksen esityslistalta:

- Linjojen 93 ja 94 päätepysäkki siirretään Mäntylästä Kaanaaseen. Perusteluna se, että "nykyisellään Mäntylän päätepysäkki on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin vaarallinen. Linja-auton kuljettaja joutuu peruttamaan Mäntylän päätteellä, jossa Velaatantien nopeusrajoitus on 80 km/h, ja alueella ei ole riittävää valaistusta tai linja-auton kääntöpaikkaa."

Se on kyllä vaarallinen, mutta mietin että miten se Kaanaan päätepysäkki on yhtään turvallisempi? Satelliittikuvasta katsoen en löydä sieltäkään mitään kääntöpaikkaa, ellei sitten ole tarkoitus että bussi käy kääntämässä jossain Teiskon lentokentällä asti.

- Nuorisovaltuusto oli tehnyt useita aloitteita, yksi niistä oli latauspisteiden asentaminen busseihin. Nysse vastaa tähän, että "Nykyiseen kalustoon latauspisteiden asentaminen ei kaluston ikään ja hankinnan sykliin nähden nähdä kustannustehokkaana ratkaisuna."

Nuorisovaltuusto on unohtanut mainita tässä sanan TKL. TKL:llä ei taida olla yhdessäkään bussissa USB-pistokkeita, muilla liikennöitsijöillä on aika laajasti. Laskin, että TKL:llä on 43 autoa, jotka ovat vuodelta 2016 tai uudempia, joten tuo Nyssen vetoaminen kaluston ikään on taas mitä on. Esimerkiksi Länsilinjat asensi näihin poistettuihin 8500:iin latauspistokkeet ihan autojen viimeisinä käyttövuosina, joten selvästikään mikään ylitsepääsemättömän suuri este asentaminen ei ole. Ja on myös mielestäni erikoista, että täysin hyvässä kunnossa olevia penkkikankaita on Nyssen mielestä järkevää vaihtaa, mutta latauspisteiden asentaminen ei ole kustannustehokasta. :confused:

- Kesäkauden 2023 palvelutasosta tehdään myös päätös. Liikennöitsijävaihdoksia on useita, ja vaikka monet näistä on jo vanhaa tietoa, niin laitan ne silti tähän.

Linja 2: TKL:ltä Pirkanmaan Tilausliikenteelle.
Linjat 12 ja 26: Kokonaan TKL:lle
Linja 41: Kokonaan Pirtilille
Linja 70: Paunulta Pirtilille
Uudet linjat 73 ja 74: Länsilinjat
Linja 77 uudella reitillä: Pirkanmaan Tilausliikenne

- Ja vielä viimeinen huomio: Linjan 103 reittikuvauksessa kesäkaudella 2023 oli mainittu Linnakallio, Jasperintie ja Kurikantie. Eli jos tämä pitää paikkaansa, niin turistit aiotaan kierrättää kellonajasta riippumatta Linnakallion teollisuusalueen kautta?
USB-porteista ei ole kamalasti hyötyä esim. sähkökriisin aikana busseissa.

Ne ovat yllättävän hitaita, eli vain muutamia prosentteja latautuu 30 minuutin aikana. Parhaan latausnopeuden saa kun käyttää varavirtalähdettä jossa 2A.
Varsinkin, jos kännykkää käyttää samalla, niin bussissa lataus on todella hidasta ja pahimmillaan pidetään juuri ja juuri nykyistä varaustasoa yllä.

On harmi, että linja 12 on jatkossa pelkästään TKL:ää. Pirtil on tuonut vaihtelua linjalle.

Toisaalta on harmi, että Pirtil saa niin paljon linjoja, koska he voittavat ne edullisuudella, ja siihen ei todellakaan kuulu ammattimaisuus esim. autojen pesu kunnolla ja siivousta.

Kaikkea hyvää Paunulle, nähdään pikavuoroilla sitten kun Nysseltä katoatte. Lupaan suosia vain Paunulaisia viimeiseen asti.

103 oli liian hyvä linja, totta kai se halutaan heikentää, ettei Lentokentältä pääsisi 20 minuutissa Tampereelle. Näin voidaan perustella myöhemmin ratikkaa.
 
Vaikka niistä USB-pistokkeista ei olisi hyötyä, niin kyllä ne olisi hyvä näin vuonna 2022 löytyä, kun kerran niitä näistä kulkuneuvoista löytyykin.

Eikä siellä bussissa yleensä ihan koko päivää muutenkaan olla, jonka myötä on ihan ymmärrettävää ettei sillä noin puolen tunnin pätkällä saa akkuaan täyteen, vaan juuri sen tarvittavan verran. Eikä tietääkseni kukaan ole valittanut edes niiden latausnopeudesta, ainoastaan niiden puutteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mobiililipun kanssa matkustajille USBit antavat sen verran virtaa että puhelin pysyy matkan ajan päällä. Luulen sen olevan se olennaisin idea USBeissa
 
Elokuussa 2023 alkavaan talvikauteen on suunniteltu linjastomuutoksia, joilla parannetaan tiettyjen alueiden joukkoliikennepalvelua. Suunnitelmat koskevat bussilinjoja 5, 11, 18, 26, 29, 30, 31, 36 ja 80. Lisäksi linja 34 on suunniteltu lopetettavaksi vähäisen matkustajamäärän vuoksi.

Atala, Risso ja Lamminrahka


Linjan 29 reitti jatketaan Rissosta Lamminrahkaan. Uusi lähtö- ja pääteasema tulee Rissonkadun itäpäähän, lähelle Mossin puistokadun kiertoliittymää. Samalla linjan 29 reitti siirtyy Atalasta Linnainmaalle (Mäentakusenkatu – Orimuskatu – Rissonkatu). Näin Lamminrahkasta ja Rissosta on suora yhteys Linnainmaan palveluihin sekä esimerkiksi Leinolan koululle. Linnainmaalta linja 29 jatkaa nykyistä reittiään keskustaan ja edelleen Raholaan.
Linja 18 siirretään Atalassa uudelle reitille, joka korvaa linjalta 29 pois jäävän reittiosuuden. Reitti kulkee Atalan lähtö- ja pääteasemalta Nikinväylä – Aitolahdentie – Atanväylä – Orimuskatu – Mäentakusenkatu – Piettasenkatu – Mäentakusenkatu – Linnainmaa, josta jatketaan tuttua reittiä Kaupin kampukselle ratikkapalvelun pariin. Linjalla 18 on vaihtoyhteys jokaiseen Kaupin kampukselle saapuvaan ja keskustan suuntaan lähtevään ratikkaan 1. Linja 37 jatkaa nykyisellä reitillään Nikinväylällä.

Tampella ja Ranta-Tampella


Linjan 5 lähtö- ja pääteasema siirretään Keskustorilta Ranta-Tampellaan. Linja ajaa nykyistä reittiään Ratinaan asti, josta se jatkaa Sorin aukion ja rautatieaseman kautta Juhannuskylään, Tampellaan ja Ranta-Tampellaan. Linja liikennöi päivittäin varhaisaamusta myöhäiseen iltaan tiheällä vuorovälillä. Näin kasvaneelle Tampellan alueelle saadaan palvelutasomääritelmän mukainen palvelu.
Muutoksen toteutuessa linjat 11, 30 ja 31 siirtyvät pois Ranta-Tampellasta ja suora yhteys alueelta Tays keskussairaalalle poistuu. Sairaalalle ja Keskustorille on vaihtoyhteys rautatieaseman ratikkapysäkeiltä. Ratikan 1 kyytiin voi vaihtaa myös jo Sorin aukiolla.
Linjojen 30 ja 31 lähtö- ja pääteasema siirretään Tampereella Keskustorille ja Pirkkalassa Partolaan. Linja 11 alkaa suunnitelmassa kulkea Pereeltä Tampereen rautatieaseman kautta Petsamoon.

Härmälä


Härmälän matkustajamäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Palvelu paranee, kun linja 30 siirretään Nuolialantielle. Linjan lähtö- ja pääteasema säilyy Partolassa, josta reitti kulkee Härmälän ja Hatanpään kautta Keskustorille. Linja liikennöi arkiruuhkissa alle 10 minuutin välein ja hiljaisempaan aikaan sekä lauantaisin puolen tunnin välein.

Petsamo


Linja 26 siirtyy pois Petsamosta ja se korvataan linjalla 11. Linja liikennöi tuttua reittiä Osmonmäen, Tammelan ja rautatieaseman kautta Ratinaan, josta se jatkaa Hatanpään, Toivion ja Partolan kautta Pereelle. Länteen liikennöiville bussilinjoille voi vaihtaa esimerkiksi Klassillisen koulun tai rautatieaseman pysäkeillä.
Linja 26 on siirretty pois Petsamosta Läntinen Linjasto 2024 -projektissa. Kun linja 11 vapautui Tampellasta syksyn 2023 suunnittelussa, löytyi Petsamoon nykyisen palvelutason tarjoava korvaava linja.

Nekala, Koivistonkylä, Jokipohja, Muotiala ja Turtola


Linja 36 palvelu alueella päättyy. Linja 26 siirtyy uudelle reitille Tesoma – Ranta-Kaarila – Pispala – Amuri – Finlayson – Rautatieasema – Ratina – Nekala – Koivistonkylä – Muotiala - Turtola. Toteutuessaan muutos parantaa yhteyksiä Muotialantieltä Turtolaan, Koivistonkylään sekä Tampereen keskustaan. Linja palvelee puolen tunnin välein arkisin ja lauantaisin. Sunnuntaisin linjalla on palvelua tunnin välein aamupäivästä alkaen.

Lahdesjärvi


Linja 34 lopetetaan vähäisten matkustajamäärien vuoksi. Linja 5 jatkaa liikennöintiä Lahdesjärvellä kuten ennenkin, mutta linjan reitti kulkee keskustassa rautatieaseman kautta Tampellaan.
Alueella alkaa liikennöidä poikittaislinjat 36A ja 36B. Kumpikin linja kulkee Taatalan, Härmälän ja Partolan kautta Pirkkalaan: linja 36A suoraan Naistenmatkantietä, linja 36B Linnakallion ja Huovin teollisuusalueiden kautta. Toisessa suunnassa molemmat linjat liikennöivät kehätien ja Hervannan valtaväylän kautta Hervantaan ja Hermiaan.

Pirkkala


Linjastomuutoksia on suunniteltu Pereelle sekä Linnakallion ja Huovin teollisuusalueille.
Linjan 11 reittiosuus Pirkkala – Pere lopetetaan vähäisten matkustajamäärien vuoksi. Linjan lähtö- ja pääteasema on Pere, josta reitti kulkee Nuolialan kautta Partolaan ja edelleen nykyistä reittiä Tampereelle. Pereelle saavutaan suoraan Partolasta eli Pereentietä ajetaan vain itä-länsi-suunnassa. Tampereen päässä linjan lähtö- ja pääteasema siirtyy Petsamoon.
Linjan 30 lähtö- ja pääteasemat muuttuvat. Pirkkalassa linja lähtee ja päättää suunnitelmassa Partolaan, Tampereella Keskustorille.
Linjan 31 lähtö- ja pääteasema siirtyy Tampereella Keskustorille. Pirkkalan päässä linjalle ei ole suunniteltu muutoksia.
Linja 34 lopetetaan vähäisen matkustajamäärän vuoksi. Linnakorven ja Linnakallion korvaava palvelu järjestetään uusitulla linjalla 36B.
Linjojen 36 ja 36x reitit ja linjatunnukset uusitaan. Linjat 36A ja 36B liikennöivät Partolan ja Pirkkalan välillä seuraavasti: 36A kulkee Naistenmatkantietä, 36B Linnakallion ja Huovin teollisuusalueiden kautta. Partolan ja Hervannan välillä reitti kulkee Härmälän, Taatalan, Lakalaivan ja Lahdesjärven kautta.

Ylöjärvi


Linjan 80A reitille lisätään Haavistossa lenkki Lähdevainiontien länsipäähän, Siltatien risteykseen. Muutoin linja kulkee kuten ennenkin. Muutoksella luodaan yhteys vuonna 2023 valmistuvalle Siltatien yhtenäiskoululle.
Linjan 80Y reitiltä on jätetty Haaviston reittiosuus pois ja linjan on suunniteltu ajavan Kuruntietä suoraan Moisioon. Muutoin linjan reitti pysyy ennallaan. Reitin lyhentämisen myötä hiljaisen ajan vuorotarjonta voidaan suunnitella tasaisemmaksi.

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...ta-on-tehty-suunnitelma-kerro-ajatuksesi.html

Kauan siinä menikin ajaa linja 34 alas, eihän sitä käytä kukaan. Tiesi tosin jo ennen kuin yksikään bussi alkoi liikennöidä, ettei tule kannattamaan. Paitsi suunnittelun pöydillä.

1C palveli sen sijaan mainiosti työmatkaliikennettä teollisuusalueille, 1B, 1A ja nuo.
 
Takaisin
Ylös