- Liittynyt
- 30 Heinäkuu 2020
- Viestit
- 453
Luon nyt oman ketjun joukkoliikennelautakunnan kokouksiin liittyen, kun ihan kaikkea en viitsi havaintoketjuunkaan laittaa.
Eli muutamia poimintoja tämänpäiväisen kokouksen esityslistalta:
- Linjojen 93 ja 94 päätepysäkki siirretään Mäntylästä Kaanaaseen. Perusteluna se, että "nykyisellään Mäntylän päätepysäkki on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin vaarallinen. Linja-auton kuljettaja joutuu peruttamaan Mäntylän päätteellä, jossa Velaatantien nopeusrajoitus on 80 km/h, ja alueella ei ole riittävää valaistusta tai linja-auton kääntöpaikkaa."
Se on kyllä vaarallinen, mutta mietin että miten se Kaanaan päätepysäkki on yhtään turvallisempi? Satelliittikuvasta katsoen en löydä sieltäkään mitään kääntöpaikkaa, ellei sitten ole tarkoitus että bussi käy kääntämässä jossain Teiskon lentokentällä asti.
- Nuorisovaltuusto oli tehnyt useita aloitteita, yksi niistä oli latauspisteiden asentaminen busseihin. Nysse vastaa tähän, että "Nykyiseen kalustoon latauspisteiden asentaminen ei kaluston ikään ja hankinnan sykliin nähden nähdä kustannustehokkaana ratkaisuna."
Nuorisovaltuusto on unohtanut mainita tässä sanan TKL. TKL:llä ei taida olla yhdessäkään bussissa USB-pistokkeita, muilla liikennöitsijöillä on aika laajasti. Laskin, että TKL:llä on 43 autoa, jotka ovat vuodelta 2016 tai uudempia, joten tuo Nyssen vetoaminen kaluston ikään on taas mitä on. Esimerkiksi Länsilinjat asensi näihin poistettuihin 8500:iin latauspistokkeet ihan autojen viimeisinä käyttövuosina, joten selvästikään mikään ylitsepääsemättömän suuri este asentaminen ei ole. Ja on myös mielestäni erikoista, että täysin hyvässä kunnossa olevia penkkikankaita on Nyssen mielestä järkevää vaihtaa, mutta latauspisteiden asentaminen ei ole kustannustehokasta.
- Kesäkauden 2023 palvelutasosta tehdään myös päätös. Liikennöitsijävaihdoksia on useita, ja vaikka monet näistä on jo vanhaa tietoa, niin laitan ne silti tähän.
Linja 2: TKL:ltä Pirkanmaan Tilausliikenteelle.
Linjat 12 ja 26: Kokonaan TKL:lle
Linja 41: Kokonaan Pirtilille
Linja 70: Paunulta Pirtilille
Uudet linjat 73 ja 74: Länsilinjat
Linja 77 uudella reitillä: Pirkanmaan Tilausliikenne
- Ja vielä viimeinen huomio: Linjan 103 reittikuvauksessa kesäkaudella 2023 oli mainittu Linnakallio, Jasperintie ja Kurikantie. Eli jos tämä pitää paikkaansa, niin turistit aiotaan kierrättää kellonajasta riippumatta Linnakallion teollisuusalueen kautta?
Eli muutamia poimintoja tämänpäiväisen kokouksen esityslistalta:
- Linjojen 93 ja 94 päätepysäkki siirretään Mäntylästä Kaanaaseen. Perusteluna se, että "nykyisellään Mäntylän päätepysäkki on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin vaarallinen. Linja-auton kuljettaja joutuu peruttamaan Mäntylän päätteellä, jossa Velaatantien nopeusrajoitus on 80 km/h, ja alueella ei ole riittävää valaistusta tai linja-auton kääntöpaikkaa."
Se on kyllä vaarallinen, mutta mietin että miten se Kaanaan päätepysäkki on yhtään turvallisempi? Satelliittikuvasta katsoen en löydä sieltäkään mitään kääntöpaikkaa, ellei sitten ole tarkoitus että bussi käy kääntämässä jossain Teiskon lentokentällä asti.
- Nuorisovaltuusto oli tehnyt useita aloitteita, yksi niistä oli latauspisteiden asentaminen busseihin. Nysse vastaa tähän, että "Nykyiseen kalustoon latauspisteiden asentaminen ei kaluston ikään ja hankinnan sykliin nähden nähdä kustannustehokkaana ratkaisuna."
Nuorisovaltuusto on unohtanut mainita tässä sanan TKL. TKL:llä ei taida olla yhdessäkään bussissa USB-pistokkeita, muilla liikennöitsijöillä on aika laajasti. Laskin, että TKL:llä on 43 autoa, jotka ovat vuodelta 2016 tai uudempia, joten tuo Nyssen vetoaminen kaluston ikään on taas mitä on. Esimerkiksi Länsilinjat asensi näihin poistettuihin 8500:iin latauspistokkeet ihan autojen viimeisinä käyttövuosina, joten selvästikään mikään ylitsepääsemättömän suuri este asentaminen ei ole. Ja on myös mielestäni erikoista, että täysin hyvässä kunnossa olevia penkkikankaita on Nyssen mielestä järkevää vaihtaa, mutta latauspisteiden asentaminen ei ole kustannustehokasta.
- Kesäkauden 2023 palvelutasosta tehdään myös päätös. Liikennöitsijävaihdoksia on useita, ja vaikka monet näistä on jo vanhaa tietoa, niin laitan ne silti tähän.
Linja 2: TKL:ltä Pirkanmaan Tilausliikenteelle.
Linjat 12 ja 26: Kokonaan TKL:lle
Linja 41: Kokonaan Pirtilille
Linja 70: Paunulta Pirtilille
Uudet linjat 73 ja 74: Länsilinjat
Linja 77 uudella reitillä: Pirkanmaan Tilausliikenne
- Ja vielä viimeinen huomio: Linjan 103 reittikuvauksessa kesäkaudella 2023 oli mainittu Linnakallio, Jasperintie ja Kurikantie. Eli jos tämä pitää paikkaansa, niin turistit aiotaan kierrättää kellonajasta riippumatta Linnakallion teollisuusalueen kautta?