Tampereen joukkoliikenteen tarjouskilpailu 1/2023

Liittynyt
17 Lokakuu 2011
Viestit
2,910
Huomenna alkaa uusi tarjouskilpailu, missä on kaksi kohdetta. Paunun päivät Nysse-liikenteessä vähenee, mikäli voittoa ei tule.

Kohde 1: linjat 80, 81, 83, 33, 35 (15 autoa, edellytetään sähköbusseja)
Kohde 2: linja 6 (9 autoa, vähintään Euro 6 ja vaatimuksena puhdas käyttövoima, eli esim. biodiesel)

Muutama ote esityslistan tekstistä:
Käynnistetään avoin tarjouskilpailu bruttokustannusperiaatteella linjojen 80 (Moisio - Haavisto - Vuorentausta - Keskustori), 81 (Asuntila - Hiedanranta), 83 (Metsäkylä - Keskustori), 33 (Mäyränmäki - Keskustori), 35 (Mäyränmäki - Keskustori) ja 6 (Vatiala - Linnainmaa - Sorin aukio) liikennepalveluiden hankkimiseksi.

Tarjouskilpailussa linjoista 80, 81, 83, 33 ja 35 muodostetaan yksi kilpailutuskohde, jonka sopimuskausi on kahdeksan (8) vuotta alkaen 3.6.2024. Linjasta 6 muodostetaan toinen kilpailutuskohde, jonka sopimuskausi on neljä (4) vuotta alkaen 3.6.2024. Molempiin kohteisiin sisällytetään optio sopimuksen jatkamisesta enintään kahdella (1+1) vuodella. Tarjouspyynnössä edellytetään liikennöinnissä käytettävän ainoastaan EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukaisia käyttövoimia. Linjoilla 80, 81, 83, 33 ja 35 liikennöintiin käytettävien linja-autojen tulee olla sähkökäyttöisiä.

Ehdotuksena on kilpailuttaa liikennöintiä linjoille 33 ja 35 Mäyränmäki – Keskustori sekä nykyisestä linjasta lyhennetylle linjalle 6 Vatiala – Linnainmaa – Sorin aukio. Linjoja 33 ja 35 liikennöidään Keskustorilta Lahdesjärven ja Vuoreksen kautta Mäyränmäkeen arjen ruuhka-aikoina 20 minuutin välein ja arjen keskipäivällä 30 minuutin välein. Linjoja 33 ja 35 liikennöidään niin, että linja 33 liikennöi aamulla Keskustorilta Mäyränmäkeen ja linja 35 liikennöi aamulla Mäyränmäestä Keskustorille. Iltapäivällä liikennöintisuunnat vaihtuvat päinvastaisiksi. Linjojen 33 ja 35 liikennöintiin vaaditaan kolme (3) linja-autoa. Linjaa 6 liikennöidään Vatialasta Linnainmaan kautta Sorin aukiolle arjen ruuhka-aikoina 10 minuutin välein sekä arjen muina aikoina ja lauantaisin 15 minuutin välein sekä sunnuntaisin 20 minuutin välein. Linjan 6 liikennöintiin ruuhka-aikoina vaaditaan yhdeksän (9) linja-autoa.

Kilpailutettava hankinta jaetaan kahteen kohteeseen ja tarjouskilpailu ratkaistaan kohteittain kokonaistaloudellisen edullisuuden (hinta ja laatu) perusteella. Linjojen 80, 81, 83, 33 ja 35 kilpailutuksessa esitetään edellytettävän uudet sähkölinja-autot, ja linjan 6 kilpailutuksessa sallittavan käytetyt linja-autot ja vaihtoehtoisina kaikki puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukaiset käyttövoimat. Uusien linja-autojen mahdollisesta saatavuusongelmasta johtuen sallitaan käyttöönotossa viive 31.12.2024 asti. Autopäiväkorvausta vähennetään 10 % siltä ajalta, kun ajetaan korvaavalla kalustolla (puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukainen käyttövoima vaaditaan).

Linkki esityslistaan:
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...kkoliikenteen_tarjouskilpailu_12023__(301774)
 
Mielenkiintoista "Linjasta 6 muodostetaan toinen kilpailutuskohde, jonka sopimuskausi on neljä (4) vuotta alkaen 3.6.2024"

Nyssen sivuilta lainattua:

"Linjojen 6 (Vatiala – Länsi-Hervanta) ja 45 (Kangasalan keskusta – Vatiala) liikennöinnistä on tehty kilpailutuksen jälkeen sopimus Väinö Paunu Oy:n kanssa kuudeksi vuodeksi. Lautakunta päätti käyttää sopimukseen sisältyvän option, ja sopimusta Väinö Paunu Oy:n kanssa jatketaan ajalle 7.8.2023 - 10.8.2025."
 
Tampereellahan on ihan yleistä, että kesken sopimusten aletaankin liikennöidä ihan eri liikennettä kuin mitä sopimuksessa on alun perin ollut.

Sinänsä aloitusviestin teksti "Paunun päivät Nysse-liikenteessä vähenee, mikäli voittoa ei tule." ei pidä paikkaansa, koska tässä ollaan kilpailuttamassa liikennettä sen seurauksena, että Länsilinjojen sopimukset kohteissa 32 ja 34 ovat päättymässä. Kuten Tampereella on tavallista, uusi kilpailu ei tulekaan täsmälleen samoista linjoista kuin päättyvissä sopimuksissa, vaan samassa yhteydessä järjestellään liikennöitsijöitä.
 
Ens viikon keskiviikkona joukkoliikenne lautakunnan kokouslistalla on tämän kilpailutuksen ratkaisu käsillä.

Samassa kokouksessa annetaan Pirkanmaan Tilausliikenteelle toisen asiakohdan perusteella 3 vuoden optio linjoille 9, 13 ja 19.
 
Mitenkähän tuo kuutosen Hervannan pää hoidetaan? "Uusvanhalla" nelosella, jonka päättäri Sorin aukiolle tai rautatieaseman kautta Tampellaan. Mutu-tuntuma on, että Hervannan päähän saattaisi riittää 12/20 min vuorotiheys.
 
Takaisin
Ylös