Lakko maaliskuussa 2023 - Tampereen ketju

Liittynyt
26 Maaliskuu 2014
Viestit
166
Nyt kun tuo lakko on päällä, liikenteessä näkyy kuitenkin olevan joitakin Pirtilejä ja Paunuja ym, onko näitä siis esimiehet ajamassa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt kun tuo lakko on päällä, liikenteessä näkyy kuitenkin olevan joitakin Pirtilejä ja Paunuja ym, onko näitä siis esimiehet ajamassa?

On olemassa useita liittoon kuulumattomia kuljettajia, jotka eivät tietenkään osallistu lakkoon. Eivät siten myöskään tee lakonalaisia työtehtäviä.
 
Nyt kun tuo lakko on päällä, liikenteessä näkyy kuitenkin olevan joitakin Pirtilejä ja Paunuja ym, onko näitä siis esimiehet ajamassa?
Aamun 1.3. liikenteessä oli samanaikaisesti tutkamme mukaan 26 kpl pirtilin autoja ja kirjoitushetkellä iltapäivästä 23 kiinnittyneenä vuoroilleen.

Loppuillan liikenne lienee sitten taas vähän samaa kuin kuljettajapulan aikana, arvelen jo etukäteen Kangasalan olevan hieman motissa, mutta ilta näyttää.
 
On olemassa useita liittoon kuulumattomia kuljettajia, jotka eivät tietenkään osallistu lakkoon. Eivät siten myöskään tee lakonalaisia työtehtäviä.

"Tietenkään" on vahvasti sanottu, sillä liittoon kuulumattomatkin voivat halutessaan osallistua lakkoihin.
 
"Tietenkään" on vahvasti sanottu, sillä liittoon kuulumattomatkin voivat halutessaan osallistua lakkoihin.

Liittoon kuulumaton voi osallistua lakkoon, mutta silloin laiminlyö palkkatyönsä ja ainakin palkanmaksuvelvoite työnantajalta lakkaa välittömästi.. Toki voi ottaa palkatonta vapaata.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:40 ----------

Ja kuka käskee liittoon kuuluvan jäädä lakkoon?

Ammattiliitto voi erottaa jäsenen liitosta. Ei kukaan muu.
 
Ja kuka käskee liittoon kuuluvan jäädä lakkoon?

Liitto ohjeistaa, ja toimii sääntöjensä puitteissa halutessaan, mikäli jäsen kieltäytyy noudattamasta liiton ohjeistusta.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:55 ----------

Liittoon kuulumaton voi osallistua lakkoon, mutta silloin laiminlyö palkkatyönsä ja ainakin palkanmaksuvelvoite työnantajalta lakkaa välittömästi.. Toki voi ottaa palkatonta vapaata.

Täsmälleen sama pätee myös liittoon kuuluvaan.
 
Lakko ei oikeastaan ollut lakko, kun osa ajoi osa ei. Esim itse pääsin kaikkina lakkopäivän paikasta toiseen. Liikennöintikuluissa selvää säästöä. Taisi AKT:ssä lakon suunnittelu mennä pieleen. siksi ratkaisu löytyi nopeasti. En kuitenkaan hyväksy Hesarin tapaa käsitellä asiaa työnantajan näkökulmasta. Paikkasi kyllä seuraavana päivänä.

Epäselvää siis edelleen että jättääkö kuljettaja juomatta jos työputki yli 5 tuntia kesähelteellä. Sen takia että ei pääse vessaan. Työturvallisuusriski selvästi.
 
Ja kuka käskee liittoon kuuluvan jäädä lakkoon?
Ammattiyhdistyksen jäsen on sitoutunut noudattamaan sen sääntöjä. Sääntöjä rikkova voidaan erottaa jäsenyydestä, jolloin muun ammattiliiton tuki ja edut lakkaavat.
Ohessa esimerkkinä ote AKT:n erään osaston säännoistä:
"7 §
Osastosta eroaminen ja erottaminen

e) jos hän menee osaston/liiton hyväksymän lakon tai saarron alaiseen työhön."
 
Epäselvää siis edelleen että jättääkö kuljettaja juomatta jos työputki yli 5 tuntia kesähelteellä. Sen takia että ei pääse vessaan. Työturvallisuusriski selvästi.

Juoda pitää muulloinkin kuin kesähelteellä, jolloin tietysti suurempi osa juodusta nesteestä poistuu hikoiluna. Jos kaikki juotu neste poistuu hikoiluna, on tietenkin juonut selvästi liian vähän. Tässä on vanha esimerkki siitä, miten voi käydä:
https://yle.fi/a/3-5146606

Ohjaamoilmastoinnit ovat parantuneet, mutta silti tuulilasin läpi paistava aurinko saa usein kuljettajan hikoilemaan, vaikka ohjaamon lämpötila olisikin lämpömittarin mukaan sopiva. Ja jos ohjaamon lämpötila on liian korkea, ei joukkoliikeennevälineen kuljettajilla ole tapana siirtyä rekkakuskien tyyliin ajamaan pelkissä minishortseissa.

Jos työntekijä ei pääse vessaan viiteen tuntiin, on kyseessä jo työturvallisuusrikos. Silloin kuljettajan pitää vain mennä sopivassa paikassa vessaan, vaikka olisikin myöhässä. Jotkut pystyvät pidättämään vaikka 10 tuntia, mutta se voi ainakin jatkuvana käytäntönä kostautua virtsarakon tärveltymisenä.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:37 ----------

Lakko ei oikeastaan ollut lakko, kun osa ajoi osa ei.

Ei lakko aina tarkoita kaiken toiminnan pysähtymistä. Työnantajan työsulku sen sijaan voisi niin tehdä.

Kaikki eivät halunneet olla lakossa:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/83378cef-789c-4700-ad32-a848f690a037

Ja sitä eivät (oletettavasti) jotkut lakossa olleet hyväksyneet:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cfa1d869-ae99-4966-8d82-9be9edc80e0c



Nämä esimerkit eivät olleet Tampereelta, mutta tässä ketjussa kysymykset nousivat esille.
 
70-luvulla lakot olivat sellaisia, että kaikki lakkoilivat. Mutta hyvin ymmärrän kun eri kulttuureista tulee kuljettajia ja osa kuuluu liittoon, niin saattaa jäädä historiaan sellaiset "varsinaiset oikeat lakot"
 
Jos työntekijä ei pääse vessaan viiteen tuntiin, on kyseessä jo työturvallisuusrikos. Silloin kuljettajan pitää vain mennä sopivassa paikassa vessaan, vaikka olisikin myöhässä. Jotkut pystyvät pidättämään vaikka 10 tuntia, mutta se voi ainakin jatkuvana käytäntönä kostautua virtsarakon tärveltymisenä.
Itse olen ottanut sen linjan, että menen vessaan jos on tarvetta. Siinä ei ole aikataululla mitään merkitystä. Kerran olen joutunut juoksemaan puskaan kesken linjan kun ei muuta voinut.

Jo ns. "kupla otsassa" ajaminen on todellinen riskitekijä liikenteessä. Mutta tuosta pidättämisestä sen verran, että tiedän esimerkin, jossa sellainen johti jopa hengenvaaralliseen munuaisaltaan tulehdukseen. .
 
Takaisin
Ylös