Oriveden ja Ruutanan joukkoliikenne uudistuu

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,271
Nysse on uudistamassa kyseisten alueiden liikennettä yhteen kokonaisuuteen. Linjalle 95 suunnitellaan lisää tarjontaa siten, että se palvelisi myös Ruutanan runkoyhteytenä Tampereen keskustaan. Samalla linjalle 28 tulisi muutoksia, mutta niistä ei suunnitelmassa mainita.

Myös 46 palvelisi uudessa suunnitelmassa laajemmilla liikennöintiajoilla, ja samalla luodaan vaihtoyhteys linjalle 40 Kangasalan keskustassa.

Sinänsä herättää kysymään että millaista kalustoa linjan 95 seuraavaan sopimukseen halutaan. Toivottavasti kuitenkin jotain muuta kuin täysverisiä katureita sähkömoottorilla.

Lisäksi tuon 95: ehdotetun reitin ongelmakohtana on tuo 9-tien ja Korvenperäntien (myös Koko perkeleen tieksi ristityn) liittymä. Ruuhka-aikoina kääntyminen siinä etenkin Ruutanaa kohti ei ole välttämättä mitenkään nopeaa puuhaa.

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...udistetaan-ehdotusta-saa-nyt-kommentoida.html
https://eu.remix.com/project/2ddc2e31?latlng=61.58508,23.81497,9.373&layer=hsl
 
Nysse on uudistamassa kyseisten alueiden liikennettä yhteen kokonaisuuteen. Linjalle 95 suunnitellaan lisää tarjontaa siten, että se palvelisi myös Ruutanan runkoyhteytenä Tampereen keskustaan. Samalla linjalle 28 tulisi muutoksia, mutta niistä ei suunnitelmassa mainita.

Tuota 28:n puuttumista luonnoksesta tavallaan ihmettelin kun se kuitenkin oleellisesti kuuluu tähän pakettiin. Olisko taas määränpäänä Sorilan koulu ja saatais ehkä 91/92 vaihtoyhteydet jotenkin toimimaan

Positiivista tuossa kuitenkin linjan 46 viikonloppuliikenne.
 
Sinänsä herättää kysymään että millaista kalustoa linjan 95 seuraavaan sopimukseen halutaan. Toivottavasti kuitenkin jotain muuta kuin täysverisiä katureita sähkömoottorilla.

En itse odottaisi mitään muuta kuin esim. Yutong E12/E15 -tarjousta voittajaksi. JOLI ei koskaan lähtenyt isommin ajamaan erilaisia kalustoluokkia, toisin kuin mitä joskus hahmoteltiin, niin ei ole kannustinta liikennöitsijöillä hankkia sellaista kalustoa, joka ei olisi monikäyttöistä muihin nykyisiin tai potentiaalisesti tuleviin sopimuksiin. Valkeakoski on ainoa, aito poikkeus käytännössä. Toki soisi Orivedenkin olevan jotain muuta, mutta näen realiteetit sellaisina, että en yllättyisi em. katurivoitosta. Toki, jos pisteytys onkin hyvin hintavoittoinen, niin sitten voi tulla käytettyä dieselkalustoa.

Matkustusmukavuuden käsite tilaajapuolella on vähän yksioikoinen mielestäni. Esteettömyydellä on paikkansa, mutta voiko joku muka sanoa esim. Kuhmoisten peltikuppikyytien olleen aidosti houkuttelevia? No eiväthän ne olleetkaan, kun liikenne väheni. Toki onhan muuttoliikettäkin ollut jnp.

Suomessa ei ole oikein missään toteutunut esim. Norrtälje-tyylinen kuvio.
 
Viikonlopun tunnin matka-aika Ruutanasta Tampereelle (46 -> 40) on aika suuri heikennys arjen 25 minuutin matka-aikaan. Mutta jos kysyntää tälle välille ei ole tarpeeksi niin ehkä matka-ajan tuplaaminen on ok.

Suora asiointiyhteys Koilliskeskukseen poistuu myös. En tiedä asioisivatko ruutanalaiset mielummin Koilliskeskuksessa kuin Kangasalan kaupoissa.
 
Suora asiointiyhteys Koilliskeskukseen poistuu myös. En tiedä asioisivatko ruutanalaiset mielummin Koilliskeskuksessa kuin Kangasalan kaupoissa.
Onhan Alasjärven (Pienkotien) pysäkkipari melko lähellä ja siitä suhaa busseja Koilliskeskukselle ja takaisin yhtenään. Toisaalta tällä ei liene kovinkaan suurta merkitystä. Ruutanalaiset taitavat asioida missä kukin omilla kauppakasseillaan, kun varmaan vähintään 95%:lla alueen asukkaista on sellainen käytössä.
 
Takaisin
Ylös