TKL:n talviliikenne 2007-08

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
TKL.n talviliikenne on esillä yhdyskuntalautakunnan ensi tiistain 27.3. kokouksessa.
Linjamuutoksia on tulossa jonkin verran: ykkönen alkaa kulkea uutta Kalkunvuoren siltaa pitkin, 7 pätkästään Sarankulman ja Keskustorin välille, 15 katkastaan välille K:tori-Kaukajärvi, 17 jatketaan Pyynikintorille ja 29 jatketaan Leinolaan.

Vuoroväleihin tulee muutoksia: 15 tihenee ruuhkassa 10 minuuttiin, 13 päivällä 15 minuuttiin.
Harvennuksiakin on erityisesti Sammonkadun suunnassa: 25 harvenee arkisin 20 minuuttiin ja 17 harvenee keskipäivällä ja lauantaisin puoleen tuntiin.
Itäpuolelle tulee mm. Ruotulaa hoitava uusia asiointi LInja OOA ja OOB. Lisäksi Reuhariin tulee Y-vuoro. Lisäksi linjalle 39 tulee keskipäivän liikennettä 50 minuutin välillä
 
TKL.n talviliikenne on esillä yhdyskuntalautakunnan ensi tiistain 27.3. kokouksessa.
Linjamuutoksia on tulossa jonkin verran: ykkönen alkaa kulkea uutta Kalkunvuoren siltaa pitkin, 7 pätkästään Sarankulman ja Keskustorin välille, 15 katkastaan välille K:tori-Kaukajärvi, 17 jatketaan Pyynikintorille ja 29 jatketaan Leinolaan.

Pientä yhteenvetoa:

linja 1: hyvä uudistus, Kalkunvuoren nykyiset joukkoliikennepalvelut ovat pussinperämäisyydensä vuoksi onnettomat

linja 7: :O - Miten käy Satakunnankadun, Ilmarinkadun ja itäisen Kissanmaan perinteikkään joukkoliikenteen? Tampellan alueelta on sitten entistäkin pidempi matka bussipysäkille.

linja 15: matka-aikojen kannalta hyvä juttu

linja 17: myönteinen uudistus, tosin vuorovälin pidennys harmittaa

linja 29: jos linja tahdistetaan linjan 19:n kanssa niin, että Takahuhdintiellä on 10 min vuoroväli, ERINOMAINEN uudistus. Tuleeko 29:n päättäri olemaan Hussankadun tienoon entinen "Leinola" vai 16:n nykyinen Kiveliönkadun "Leinola"?

Vuoroväleihin tulee muutoksia: 15 tihenee ruuhkassa 10 minuuttiin, 13 päivällä 15 minuuttiin.
Harvennuksiakin on erityisesti Sammonkadun suunnassa: 25 harvenee arkisin 20 minuuttiin ja 17 harvenee keskipäivällä ja lauantaisin puoleen tuntiin.
Itäpuolelle tulee mm. Ruotulaa hoitava uusia asiointi LInja OOA ja OOB. Lisäksi Reuhariin tulee Y-vuoro. Lisäksi linjalle 39 tulee keskipäivän liikennettä 50 minuutin välillä

Jälleen yhteenvetoa:

linjat 13 ja 15: ovat sen verran täysiä, että syytä onkin vuorovälin tihennykseen. Kalustona 15:lla telejä vai pätkiä + teli?

linjat 17 ja 25: olisin toivonut tahdistettua vuoroväliä, eli Sammonkadulle 10 min vuoroväli + linja 27. Sammonkadulla kaikki linjat yleensä täyttyvät/puolityhjentyvät, joten sikäli muutos on erittäin negatiivinen. Parempi olisi ollut oikeastaan jopa sekin, mitä täällä aiemmin ehdotettiin, eli 17:lle 15 min vuoroväli, kierto Jankan kautta ja haarautuminen Vestonkadulta Holvastiin ja Vehmaisiin. Mallissa 25 olisi typistetty wanhanksi kunnon Pyynikintori-Sammonkatu-linjaksi 10 min vuorovälillä.

Linja 39: pidennetäänkö jo Vuorekseen? Miksi 50 min eikä 60 min vuoroväliksi?

Reuharin Y-vuoro: hyvähyvä, mutta kulkeeko tyyliin kahdeksaksi kaupunkiin ja viideksi Reuhariin?

Ruotulan asiointilinjat: mikähän lienee linjasto ja vuoroväli?
 
Täältä voit lukea yksityiskohtaisemmin - ja kannattaa lukea, ennen kuin kommentoi.

Minusta ensi syksyn plussat ja miinukset ovat melko selkeitä:

+ Linjan 15 reitti ja vuorovälin tihennys: ehkä ens talvena homma toimii ilman jatkuvia myöhästymisiä.

+ Linjat 0 ja 7 ja 32: Seiskan reitin mutkaisen itäpään korvaaminen asiointiliikenteellä on tervetullut asia. Samalla myös 32 selkiytyy ja mitä ilmeisemmin odotettavissa on myös selkeämpi ja tasaminuuttinen aikataulu. 0-linjat tuovat myös mukanaan uusia yhteyksiä, joista myös Ultrixin peräänkuuluttama Itä-Vehmainen saa osansa. Ja huomionarvoista on myös Kissanmaan yhteyksien säilyminen...

+ Uudet Y-vuorot: tuovat ehkä kaivattuakin lisäkapasiteettia muutamille reiteille

+ Linja 19: Tasainen 20 minuutin väli myös iltapäiväruuhkaan.

+ Hermia: Vuoroväli linjoilla 13 ja 20 porrastuu järkevämmin

- Sammonkatu: 8 vuoroa tunnissa on huolestuttavan vähän ko. aluetta ajatellen, kun linjaa 25 harvennetaan 20 minuuttiin. Mitä ilmeisemmin 25:a ajettaneen ensi talvena teleillä, sillä pätkät eivät enää millään voi riittää. Vaan miten olisi ollut, jos 27:aa oltaisiin puolestaan tihennetty myös 20 min vuorovälille ruuhkissa? Tänä talvenahan jouduttiin jo laittamaan Ryydynpohjan aamuruuhkaan lisäauto, joten varmasti 2 lyhyttä osapäivää olisi maksanut itsensä takaisin hyvänä vuorovälin porrastuksena Sammonkadulla kuin lisävuoroina Ryydynpohjassa...?

- Linja 13: Usein yli 7000 matkustajaa päivässä herätti jo miettimään, olisiko tälle linjalle tarvetta lisätä autoja. No, ainakin pieni parannus saatiin aikaiseksi.

- Tampella: Tosiaankin, 7:n poistuminen Satakunnankadulta jättää jonkinlaisen aukon reittiverkkoon - joskaan kyse ei ole mitenkään kovin tärkeästä reitistä. Ja ehkä selkiytyvä 32 korvaa tätä muutosta joiltakin osin. Jospa parin vuoden sisällä 32:lle saataisiin hieman suurempaa kalustoa (esim. samankaltaista kuin TuKL:lla on turun palvelulinjoilla), niin linjan profiilikin muuttuisi "mummobussilinjasta" oikeaksi joukkoliikenteeksi.

Linkin takaa löytyy myös seuraava lause:
Liikenteen kilpailuttaminen on käytännössä mahdollista vuoden 2008 alkupuolella käyttöönotettavan uuden rahastusjärjestelmän myötä.
Tämä ennakoi jo tulevaisuutta melkoisen paljon. Veikkaan että edessä on vielä ainakin yksi kunnon lakko ennen kuin päästään sanoista tekoihin...
 
Viimeksi muokattu:
linja 7: :O - Miten käy Satakunnankadun, Ilmarinkadun ja itäisen Kissanmaan perinteikkään joukkoliikenteen?
Perinteikäs tuo Ilmarinkatu kylläkin, mutta ei tarpeellinen. Ei kannata siis suotta huolestua tämän väylän bussitarjonnan suhteen.

Kalevassa linja 7 ei palvele ketään, kun vieressä menee bussikatu nimeltä Teiskontie, jossa vuorotarjonta on moninkymmenkertainen. Vähän sama asia kuin että keskustassa joku linja ajettaisiin Kauppakatua kerran tunnissa vain sen takia, että senkin kadun varrella on taloja, vaikka vieressä menee vilkas Hämeenkatu.

Toisaalta, muistuupa mieleen yksikin purnaus. Kun Tampereen joukkoliikenteen neuvonta muutti Aleksis Kiven kadulta Kelan talosta Frenckelliin, oli paikallisen sanomalehden yleisönosastolla kirjoitus, kuinka hankalaan paikkaan se muuttaa: "eihän sinne mene kuin yksi bussi kerran tunnissa ja pitää vaihtaa Keskustorilla"... (Mitenkähän ko asiakas muuten sitten pääsee Frenckelliin kun liikenne Satakunnankadulla loppuu, vai onkohan hän keksinyt jo että lippuja voi ladata muuallakin tai keksinyt sen että Keskustorin halkikin voi kävellä.)
 
Miten olisi ollut, jos 27:aa oltaisiin puolestaan tihennetty myös 20 min vuorovälille ruuhkissa?

Olen täysin samaa mieltä. Tämä olisi toistaiseksi paras ratkaisu Sammonkadun tilanteeseen ja vuoromäärän säilymisen lisäksi porrastuksen kannalta täydellinen toimenpide, kun kaikki kolme linjaa kulkisivat samalla vuorovälillä. Ja autopäiviäkin se ei lisäisi kuin sen yhden kun jo nykytilanteessa on se viides auto mukana. Herätän myös kysymyksen, jos linjan reittiä nopeutettaisiin muotoon Paasikiventie - Sepänkatu - Satakunnankatu - Hämeenpuisto - Hämeenkatu, yltäisikö se jopa 100 minuutin kierrosaikaan ja näin viiteen autopäivään 20 minuutin vuorovälillä? Toki tämä vaatisi taas niitä bussikaistoja, joten ehkä sitten joskus myöhemmin...

Linjan 32 olisi kyllä voinut pätkäistä ihan kokonaan Kaupin sairaalan ja keskustan välille, myös keskipäivällä. Hatanpäälle on sen verran reilusti päällekkäistä tarjontaa eikä matkustajiakaan kuulemma ole. Näin linjalle saataisiin 30 minuutin vuoroväli koko liikennöintiajaksi.

Mutta päätökset on tehty ja niihin on tyytyminen. 4% lisäkustannukseen nähden hyvää työtä, tosin kaudelle 2008-09 alan jo toivomaan mittavampia uudistuksia. Varsinkin näiden Linnainmaan linjojen 19 ja 29 asemaa ja mahdollista yhdistämistä tulisi mielestäni miettiä, kuten myös mahdollisia uusia yhdyspareja länteen harkita. Ja Kolmenkulman alue kun vielä lisää lusikkansa soppaan...

Toivottavasti myös saamme jatkossa lisärahoitusta vuorovälien tihentämiseen entisestään, kuten TASE 2025 -suosituksessakin neuvotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aika erikoinen ratkaisu ottaa linjanumero 0 käyttöön. Kyllähän noita vapaita numeroita olisi nyt muualtakin riittänyt.
 
Aika erikoinen ratkaisu ottaa linjanumero 0 käyttöön. Kyllähän noita vapaita numeroita olisi nyt muualtakin riittänyt.

Jospa tuo on ennuste, että se linja ja sen suosio on täysi nolla. Aiheuttaa myös vähemmän vaivaa päreiden kiinnittäjille, kun sen nollan voi laittaa ihan suosiolla viimeiseksi pysäkkitolppaan ja silti numerojärjestys säilyy järkevänä. On myös helpompi poistaa kun linja lopetetaan.

Olishan tuon voinut ihan pelkällä kirjaimellakin ilmaista. No, Tampere lienee yksi harvoista kaupungeista, jolla on nollalinja :)
 
Kyllä Satakunnankatu tarvitsisi linjan Tampellan sekä myös Anttilan pohjoispuolisen aika isonkin kerrostaloalueen ja osittain jopa Amurin takia, tuolla alueella asuu paljon vanhempaa väkeä, jotka ovat kulkeneet paljon Seiskalla mm. Hatanpäälle terveydenhoitoasioissa ja muutenkin esim. Hämeenpuistosta on seiskaan noussut paljon väkeä ajoittain.

Mielstäni kolmosen voisi palauttaa tälle reitille sitten entiseen malliin. Se tekee aivan turhan lenkin eteläisen Hämeenpuiston kautta ja onkohan tuolla pätkällä peräti yksi pysäkki ja harvinaisen pitkät pysäkkivälit tältä pysäkiltä kumpaankin suuntaan. Kolmonen voisi siis ajaa Hatanpään Valtatietä Koskipuistoon asti sieltä Torin kautta Hämeenpuistoon ja sieltä seiskan reittiä Lapintielle jne.

Tämä lisäisi tuon hiljaisen linjan vakimääriä ja toiseen suuntaan suora yhteys myös Hatanpäälle säilyisi monille nykyisille seiskan käyttäjille.

EDIT: Tuli vielä mieleen , että seiskan katkaiseminen jo muutenkin täydelle Keskustorille on turhaa. Miksei se saman tien voisi mennä Pyynikintorille asti, jossa on tilaa ja palvelisi Amurilaisiakin edelleen .

EDIT 2: Ja tuo nolla linjanrona on todella surkea päätös, jos on olevinaan jotain teekkarihuumoria mitä epäilen itse ex-teekkarina , niin ei uppoa , reitin muodosta ei saa linjan nimeä. Ajatelkaa nyt ihmisten tyypillistä kännykkäajankulujutustelu busseissa olen nyt täällä nolla beessä jne. Kahdeksikko on vapaana ja vaikkei reitti kahdeksikkoa muodostakaan tai risteä kasin muotoon, niin kasi aaa ja kasi bee kuulostavat
paljon luontevammilta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielstäni kolmosen voisi palauttaa tälle reitille sitten entiseen malliin. Se tekee aivan turhan lenkin eteläisen Hämeenpuiston kautta ja onkohan tuolla pätkällä peräti yksi pysäkki ja harvinaisen pitkät pysäkkivälit tältä pysäkiltä kumpaankin suuntaan. Kolmonen voisi siis ajaa Hatanpään Valtatietä Koskipuistoon asti sieltä Torin kautta Hämeenpuistoon ja sieltä seiskan reittiä Lapintielle jne.
Minäkään en ole käsittänyt Eteläpuiston lenkin tarkoitusta, ollessani kolmosen kyydissä kukaan ei ole koskaan poistunut eikä noussut autoon Nalkalan suunnalla. Kolmosen voisikin periaatteessa linjata seiskan reittiä Satakunnan sillalle asti, josta Lapintietä Tammelaan, ja jotain poikkikaduista Kalevan puistotielle, josta Petsamoon. Siis näin esimerkiksi.

EDIT 2: Ja tuo nolla linjanrona on todella surkea päätös, jos on olevinaan jotain teekkarihuumoria mitä epäilen itse ex-teekkarina , niin ei uppoa , reitin muodosta ei saa linjan nimeä. Ajatelkaa nyt ihmisten tyypillistä kännykkäajankulujutustelu busseissa olen nyt täällä nolla beessä jne. Kahdeksikko on vapaana ja vaikkei reitti kahdeksikkoa muodostakaan tai risteä kasin muotoon, niin kasi aaa ja kasi bee kuulostavat
paljon luontevammilta.
Linjanumero 8 olisi todellakin paljon luontevampi, tai vaikkapa 5, joka sopisi Vehmaisiin kuin nenä päähän. Nolla on outo kompromissi, josta saatetaan vielä vääntää kättä. Vehmainen-Koilliskeskus-palvelulinjanhan piti olla linja 8, ja samalla linjanumerolla ajettiin muistaakseni muinoin (olisko ollut 1993) rengaslinjaa keskustassa, joten linjanumero sopisi erinomaisesti uudelle kehälinjalle.

Jos 0A ja 0B selviävät yhdyskuntalautakunnassa, ja jos kh ei käytä otto-oikeuttaan asiassa, kehittyy kohta uusia slangisanoja linjalle. Miltäs kuulostaisi "reikälinja", "rinkula aa" tai "oo bee"?

Tietääkö kukaan mihin 0 linja menee Ruotulasta?
Tässä kartta linjasta: http://www.tampere.fi/ekstrat/aikataulut/rengaslinja.pdf
 
Minäkään en ole käsittänyt Eteläpuiston lenkin tarkoitusta, ollessani kolmosen kyydissä kukaan ei ole koskaan poistunut eikä noussut autoon Nalkalan suunnalla.

Oma näkemykseni usein linjaa käyttäneenä on kylläkin toinen. Viime vuoden 7:32 lähdössä arkisin Lahdesjärveltä oli useimmiten sekä nousevia että poistuvia asiakkaita Hämeenpuistossa. Ja uskaltaisin väittää, että toiseen suuntaan käyttämistäni iltapäivän/illan vuoroista on varmaan joka toiseen noussut joku Nalkalantorilta.

Tästä huolimatta on aivan totta, että enemmistö kärsii linjan hitaudesta. Olen pohtinut mm. linjalle 12 nopeampaa reittiä (Jokipohjantietä, Nekalantietä tai Lempääläntietä) ja vastaavasti linjan 3 kääntämistä Viinikankadulle.

Kolmosen voisikin periaatteessa linjata seiskan reittiä Satakunnan sillalle asti, josta Lapintietä Tammelaan, ja jotain poikkikaduista Kalevan puistotielle, josta Petsamoon.

Tämä on ihan kiintoisa ajatus, mutta lisäisi turhaa mutkittelua nykyisellään nopealle linjalle ensijaista Petsamon asiakaskuntaa ajatellen. En usko Lapintien tuovan mitään merkittävää lisää vastapainona tälle ja Tammelan koulun pysäkin menetykselle ilman hyvää yhdistävyyttä johonkin merkittävään kohteeseen (kuten TAYS:iin, joka olisikin ihan toteutettavissa).
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on ihan kiintoisa ajatus, mutta lisäisi turhaa mutkittelua nykyisellään nopealle linjalle ensijaista Petsamon asiakaskuntaa ajatellen. En usko Lapintien tuovan mitään merkittävää lisää vastapainona tälle ja Tammelan koulun pysäkin menetykselle ilman hyvää yhdistävyyttä johonkin merkittävään kohteeseen (kuten TAYS:iin, joka olisikin ihan toteutettavissa).
No entäs jos seiska siirrettäisiin reitille Keskustori - Hämeenpuisto - Satakunnankatu - Lapintie - Juhlatalonkatu - Tammelan esplanadi - Ranta-Tampella? Parempi niin kuin pätkäisy Keskustorille. Uskoisin lisääntyneiden kulujen vastapainoksi tulevan matkustajia eritoten Tampellan alueelta. Voisi olla jopa itsekannattavaa, joku tehköön TALLI-mallilla liikennemalliajot tarkistaakseen tämän. ;)
 
No entäs jos seiska siirrettäisiin reitille Keskustori - Hämeenpuisto - Satakunnankatu - Lapintie - Juhlatalonkatu - Tammelan esplanadi - Ranta-Tampella?
Kuten totesin jo edellä, tulokset riippuvat pitkälle yhdistävyydestä. Tampellasta kävelee alle kymmenessä minuuttissa keskustaan, joten Hämeenpuistossa asti kiertävä linja ei uskoakseni keräisi kuin vain laiskimmat matkustajat. Mutta sen sijaan jos samalla vuorolla pääsisi matkansa päätepisteeseen asti, mikä bussimatkoilla tahtoo sijaita hieman kauempana kuin sen kilometrin päässä, niin kysyntää voisi löytyäkin tarpeeksi. Ainoita tällaisia luotettavia kohteita taitaa kuitenkin olla vain Hervanta ja Tays.

Voisi olla jopa itsekannattavaa.

Näin alustavasti sanoisin tuon tapaisen muutoksen tietävän yhden autopäivän, 12 linjatunnin ja 72 linjakilometrin lisäystä nykyiseen (90 minuutin kierros, illalla pitäisi ehtiä tunnissa). Pyöreästi arvioiden uuden asiakaskunnan pitäisi siis tuottaa reilut 500 € päivässä, jotta sijoitus olisi taloudellisesti kannattava.

Vuositasollahan tämä tietäisi lähes 200 000 € lisävarausta budjettiin, että siitä vain ehdottamaan ;)
 
Viimeksi muokattu:
Aina vaan rahalla ajatellaan, jumankekka , väestö vanhenee ja ne kymmenen minuutin kävelijät on aika vähissä jo nyt noilla alueilla- Amurissa ja Finlayson/ Tampellassa asuu toki paljon nuorta väkeä- niillä mainitsemillasi laiskoilla bittiniiloilla on autot; ja muut ne kävelevät, mutta niissä asuu myös pirun paljon eläkeläisiä, joilla on rahaa ja myös vaikutusvaltaa, mutta ei kiirettä, valintasyistä ei omaa autoa ja kohta ei
enää polvia ja terveyttä kävellä kovin pitkiä matkoja. Monet ovat lasten lähdön ja eläköitymisen takia myyneet omakoti- tai rivitalonsa jossain lähiöissä jne ja muuttaneet tarkoituksella keskustaan. Siksi risoo tuommoinen äärimmäisen lyhytnäköinen ajattelutapa joka teissä nuorissa tuntuu olevan vallalla- helppoahan se on sieltä Korkeakoulun tai opiskelija-asunnon koneilta huudella asioista, joiden todellinen tuntemus tuntuu olevan pikkuisen heikolla pohjalla varsinkin jos itse jostain huitsin persereiästä tänne Manseen tullut opiskelemaan ja kuvittelee olevansa maailman napa- ja kaikenlaisia " mitääntietämättömiä ilmestyskirjan petoihin verrattavia räkänökkia" tuntuu olevan kaupungin palkkalistoillakin nykyisin, ei tunnu hyvältä ollenkaan....

EDIT: Ja tässä ei siis ollut tarkoitus mitään henk.koht kiukuttelua kenellekään heittää, vaan ihan yleistää tätä vallalla olevaa touhua. Jos joku on vaikkapa Tohmajärveltä ( ihan hatusta mieleen tullut kunta) tännepäin tullut mutta Hervannassa elänyt, niin opiskelkoon täällä rauhassa , mutta tietämys keskustan ja oikean Treen oloista on usein aika heppoista...pientä provoa, mutta kieli poskessa vedettyä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös