TKL:n talviliikenne 2007-08

Ikävä kyllä 29:llä ei juurikaan tarvita autokierron yhdistämistä hiljaiseen aikaan. Tunnin kierrosaika on pikemminkin jo hieman liikaa, ja tuolla ratkaisulla sitä olisi vieläkin enemmän, eli sen verran mitä olisi 20:ltä pois. Autokiertoja ei tarvitse yhdistää mikäli toimenpiteellä ei kuitenkaan säästetä linjatunneissa.

Esimerkkinä tehokkaasta illan autokierrosta 12:n ja 20:n yhdistäminen niin, että Hikivuoren kierrokselle annetaan 70 minuuttia ja Hallilaan 50 minuuttia. Autopäivissä ei toki säästetä, mutta illan linjatunneista 1/5.
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2007-08, linja K13

Tämän päivän Aamulehden verkkoversio kertoo linjasta K13, joka starttaa 22.10.2007

Aamulehti sanoi:
Tampereella avataan uusi koululaislinja K13 Haukiluomasta Hermiaan

Koululaisia varten räätälöity liikennelaitoksen uusi linja K13 aloittaa syyslomaviikon jälkeen maanantaina 22.10. Lähtöpaikka on Haukiluomassa, ja reitti kulkee Tyvikadun, Myllypuronkadun, Epilänkadun, Pispalan valtatien, Pirkankadun ja Hämeenkadun kautta Keskustorille, ja sieltä linjan 13 reittiä Hermiaan. Bussi lähtee Haukiluomasta koulupäivinä kello 7.25. Muutkin matkustajat kuin koululaiset voivat hypätä kyytiin.
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2007-08, linja K13

Tämän päivän Aamulehden verkkoversio kertoo linjasta K13, joka starttaa 22.10.2007

Odotettu siirto tuntien linjan 18 aamun 7:20 vuoron kuormitusasteen. Nimitys koululaisvuoro tuntuu ehkä harhaanjohtavalta, mutta tässä varmasti on kyse tavallaan uuden suuntauksen esittelystä. Koululaisliikenteen edellytyksiä on selvitetty ja niitä tullaan jatkossa suunnittelemaan omana erillisenä osa-alueenaan. Samalla saatiin aikaiseksi tämän puhutun linjan 13 Hermia - Haukiluoma esiaste :)
 
Miten tuo eroaa viime talven Y13:sta samaan aikaan (muuten kuin sillä, että paluusuuntaan ei liikennöidä)? Jatkaako auto keskipäivällä linjalla 14?
 
Miten tuo eroaa viime talven Y13:sta samaan aikaan (muuten kuin sillä, että paluusuuntaan ei liikennöidä)? Jatkaako auto keskipäivällä linjalla 14?

Erotus taitaa olla siinä että nyt ajetaan uudella brändillä; K-tunnus merkkinä vain koulupäivisin liikennöinnistä. Ja nämä uutuudet eivät varmasti jää vain tähän, tilaa spesifisille ruuhkavuoroille riittää. Vaikka K13 ei suoraan palvelekaan koululaisia, tarjoaa se heille paremman palvelutason vapauttamalla kapasiteettia ruuhkaisesta Lamminpään vuorosta. K-brändi voidaan nähdä sekä ruuhkaisimpien päivien kapasiteettia vapauttavana että koululaisille suorempia ja täsmällisempiä yhteyksiä tarjoavana toimena. Kummassakin tapauksessa on järkevää ajaa vain koulupäivinä.
 
Mm. 28:lla voisi ajaa aamulla noita "K" vuoroja ainakin minun mielestä, koska on aikas paljon koululaisia käyttämässä 28 aaamulla.
 
Myös linjan 39 vuorot Hervannasta klo 7.05, 7.15 ja 7.25 ovat tuulilasikuormaan asti täynnä koululaisia ja teknilliselle opistolle Kissanmaalle meneviä.
 
Myös linjan 39 vuorot Hervannasta klo 7.05, 7.15 ja 7.25 ovat tuulilasikuormaan asti täynnä koululaisia ja teknilliselle opistolle Kissanmaalle meneviä.

39 on sinänsä hankala järjestää, sillä aamulla vuorot ovat käsittämättömän täysiä kymmenen minuutin vuorovälistä huolimatta, mutta iltapäivällä kahdenkymmenen minuutin vuorovälillä tuskin täydessä istumakuormassa. Nivelen sijoittaminen tuohon 7:25 lähtöön olisi hivenen absurdia... Jonkinlaisen tarkastelun voisi toki suorittaa, josko joltain linjalta voisi telin vaihtaa pätkään linjan 39 kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Myös linjan 39 vuorot Hervannasta klo 7.05, 7.15 ja 7.25 ovat tuulilasikuormaan asti täynnä koululaisia ja teknilliselle opistolle Kissanmaalle meneviä.

Tottakai kaikki Tampereella asuvat pyrkii Hervannasta pois heti aamulla villin ja yön jälkeen ensi tilaisuuden tullen-tekosyynä Teknillinen Opisto ja kouluunmeno.


Oliskohan ihan lasikuorma kuitenkaan tuosta palavasta kaipuusta ihmisten ilmoille huolimatta.Vuoroväli on aika hyvä, ja ajelen nykyään noita Valtaväylällä vastaan aamuisin kohti peräpukamakylää ja kovin tilavilta näyttävät nuo. Eihän Turusta Treelle lähtevissä junissakaan ole enää takavuosien mallista pakolaisryysistä....
 
Oliskohan ihan lasikuorma kuitenkaan tuosta palavasta kaipuusta ihmisten ilmoille huolimatta.Vuoroväli on aika hyvä, ja ajelen nykyään noita Valtaväylällä vastaan aamuisin kohti peräpukamakylää ja kovin tilavilta näyttävät nuo. Eihän Turusta Treelle lähtevissä junissakaan ole enää takavuosien mallista pakolaisryysistä....

Kyllä näissä vuoroissa voi puhua tuulilasikuormasta, mitä itse tänä syksynä olen Hervannasta aamuisin kulkenut. Tilanne on erittäin kiusallinen esim Lukonmäen pysäkeillä Hervannan valtaväylän varrella, josta kyytiin pyrittäessä, on tarjolla joko vuoron hurauttaminen ohi tai sitten todella kiva matka etusillalla etsien mistä voisi pitää kiinni.

Eiköhän 39:lle tule uusi funktio vielä Vuoreksen myötä, mutta ennen tätä voisi toivoa panostuksia jo linjan 30 osalta. Jonkin aikaa aamulla jos saataisiin tiheämpi vuoroväli kuin tuo 10 min, olisin hyvin tyytyväinen.
 
Tottakai kaikki Tampereella asuvat pyrkii Hervannasta pois heti aamulla villin ja yön jälkeen ensi tilaisuuden tullen-tekosyynä Teknillinen Opisto ja kouluunmeno.


Oliskohan ihan lasikuorma kuitenkaan tuosta palavasta kaipuusta ihmisten ilmoille huolimatta.Vuoroväli on aika hyvä, ja ajelen nykyään noita Valtaväylällä vastaan aamuisin kohti peräpukamakylää ja kovin tilavilta näyttävät nuo. Eihän Turusta Treelle lähtevissä junissakaan ole enää takavuosien mallista pakolaisryysistä....

Kyllä tuossa 39 on aika hyvät tuulilasi kuormat ja mä en kyllä ymmärrä minkä takia 39:lle ei voi sijoittaa teliä vähintään vaikka olisi tarve aamulla.
 
Lukonmäestä (tai oikeastaan jo Hervantakeskuksen pysäkiltä) tilanne on helpompi. Linjan 20 bussi tulee usein 2 minuuttia 39:n perässä - ja yleensä puolityhjänä. Mutta Lukonmäestäkin ihmiset mielummin änkeävät tupaten täynnä olevaan 39:ään kuin odottavat pari ylimääräistä minuuttia 20:a, jossa olisi istumapaikka.

39 toki jatkaa Pyynikintorille, jonne asti 20 ei kulje. Mutta tätä porukkaa on ehkä 15 prosenttia 39 matkustajista.

Suosittelen muuten Lukonmäen pysäkillä havainnointia aamulla kello 7-8. Hervannasta tulevien bussien kuormituksissa on huomattavia eroja eri linjojen kesken. 39 on ylivoimaisesti täysin, myös linja 23 on tuhdissa kuormassa. 30 ja 20 ajelee Helsingin mallisessa sivistyneessä kuormassa (=kaikki istuu myös ruuhka-aikoina).
 
Vs: TKL:n talviliikenne 2007-08, linja K13

Hmm, hyvältä näyttää. Tuo linja muuten kannattaisi porrastaa Pyynikintori-Messukylä-välillä linjan 22 kanssa tasaväliseksi jos mahdollista, ruuhka-aikaan 5 minuutin vuoroväli!
Kuullostaa järkevältä molemmat ehdotukset. Miten lie sitten tuon jälkimmäisen toteutus, riittääkö raha...?

Ja vaikka nämä esimerkit ei välttämättä liitykään tähän ketjuun, laitetaanpa vielä toinen :) Ehkä kuitenkin tuon kahden tunnin kierrosaika tekisi vielä tässä vaiheessa tuollaisella linjalla tiukkaa.
 
Takaisin
Ylös