Seudun rahastusjärjestelmän uusiminen

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,271
Toista viikkoa sitten kilpailu järjestelmän toimittajasta ratkesi ja sen voitti Pusatec Oy. Ja firma vaikuttaa ainakin nettisivujensa perusteella oikein pätevältä.
 
Hyvältä näyttää. Tuon kortinlukijan käyttöliittymä kiinnostaa kovasti. Toivottavasti se löylyttää nykyiset tunnottomat vyöhykenapit.
 
Voittaneen yrityksen tarjoama ratkaisu oli mitä todennäköisemmin Pusatec PT10 (päätelaite) ja PT11 (etälukija), joista PT10 löytyy jo käytöstä mm. Veolia Westiltä, SatLi:tä ja KA-konsernilta, sekä PT11, joka on KA-konsernilla kaupunkiliikenteessä kaupunkikorttien lukijana. Voittohan tuli yksinomaan hinnan perusteella, Enfon ratkaisun saadessa paremmat pisteet ominaisuuksien ja laadun osalta, jääden sitten hinnassa jälkeen. Järjestelmänä Pusatecin ratkaisu ei ole kovin mullistava, vaan sekin tuntuu varsin vanhahtavalta jo nyt.

Mitä nyt sitä on tullut käytettyä niin matkustajan, kuin kuljettajan roolissa, ei se tule radikaalisti eroamaan nykyisestä MTS 2010-järjestelmästä. Joitakin ominaisuuksia on paranneltu siihen verrattuna, mutta toisaalta myös joitain yksittäisiä toimintoja puuttuu. Yksi matkustajien elämää helpottava seikka tulee olemaan se, että MH:n kombikortit eivät mitä todennäköisemmin tule aiheuttamaan tietovirheitä ja etälukijassa ei ole mitään painikkeita, jotka saattaisivat hämätä uusia käyttäjiä. Kun tässä kysyttiin käyttöliittymää, niin se on samanlainen kuin MTS 2010:n, eli suunnilleen ETM- ja SCV-laitteiden näyttöjä vastaavat näkymät.

Tarjouspyynnöstä ilmenikin jo ne uudet ominaisuudet, jotka eniten ehkä kiinnostavat loppukäyttäjää, eli verkkolataus ja personoidut matkakorttikuosit.
 
Järjestelmänä Pusatecin ratkaisu ei ole kovin mullistava, vaan sekin tuntuu varsin vanhahtavalta jo nyt.


Mikäs siinä nyt niin vanhahtavaa on? KA:lla laitetta käyttäneenä voinee sanoa että varsin toimiva laite. Ainoa miinus mitä nyt voinee sanoa on pieni näyttö. Ja varsinkin jos/kun laite tulee myös yksityisille liikennöitsijöille pysäkkipohjaisena, voidaan heittää hyvästit sille A4-saasteelle mitä taksataulukko-nimellä joutuu nykyään kuljettamaan mukanaan.
 
Mikäs siinä nyt niin vanhahtavaa on?

No kieltämättä se kahden rivin mustavalkoinen nestekidenäyttö ei ole kovin kummoinen, eikä käyttöliittymäkään ole kehittynyt juuri ollenkaan n. 10 vuoden takaisesta. Eli varsin vähän mitään pikanappeja, tms. Onhan se toimiva, mutta voisi se olla enemmänkin ajantasalla. Esim. Buscomin uudempi tuote, jota Turussa käytetään, vaikuttaa enemmän nykyaikaiselta, siitä löytyen kunnon näyttö ja näytön kyljessä pikanäppäimet.
 
Juupa juu, muka buscom uudempaa tekniikkaa ja parempaa, pyh. Itse olen rahastellut pusatecilla Vainiolla ja nyt tapellut buscomin kanssa Turun paikallisliikenteessä. Niin kauan buscom on ok kun ei tarvi rahastaa mut ku kosket koneeseen myydäksesi lipun niin kone sekoaa. Näytöstä ei näe aurinkolasit päässä mitään ja näytön katselukulman säätöö ei ole. Puhelimeen ei voi vastata rahastuksen ollessa käynnissä, jos sen soittoäänen edes kuulee. Että onneksi edes tampereen seudulla ollaan sen verran fiksuja et valitaan kone jolla voi myös rahastaa.
 
Näytöstä ei näe aurinkolasit päässä mitään ja näytön katselukulman säätöö ei ole. Puhelimeen ei voi vastata rahastuksen ollessa käynnissä, jos sen soittoäänen edes kuulee.

Eihän kuljettajan sovi pitää päässään aurinkolaseja rahastustapahtuman aikana! Kyseessä on täysin etäinen kuljettaja!!!

Toisekseen, miksi ihmeessä pitäisi voida vastata puhelimeen kesken rahastustapahtuman? Puhelimeen vastataan silloin, kun siihen on aikaa! Ei suinkaan kesken asiakaspalvelutehtävän...
 
Eihän kuljettajan sovi pitää päässään aurinkolaseja rahastustapahtuman aikana! Kyseessä on täysin etäinen kuljettaja!!!

Joop, näille aurinkolasimiehille sopisi hyvin pariksi autoemäntä, niin voisi keskittyä vain siihen kuljettamiseen. Niinhän se olisi järkevintä, että kuljettaja kuljettaa ja rahastaja rahastaa. Se vain ei ole nykyisen tehotalouden aikana mahdollista, vaan kuljettajan niskaan tahtovat jäädä kaikki asiat. Ei kai kukaan ole yhtä hyvä sekä kuljettamaan kuin asiakaspalvelemaan. Ehkä itse kuitenkin ajattelisin, että vaikka kuljettaja olisi asiakaspalvelutilanteessa äkäinen kuin ampiainen ja kiroilisi ajaessaan, ei se haittaa niin kauheasti jos kyyti on turvallista kuitenkin. Eihän sen kuljettajan kanssa tarvitse montaa sanaa vaihtaa, jos ei tahdo.
 
Joop, näille aurinkolasimiehille sopisi hyvin pariksi autoemäntä, niin voisi keskittyä vain siihen kuljettamiseen. Niinhän se olisi järkevintä, että kuljettaja kuljettaa ja rahastaja rahastaa. Se vain ei ole nykyisen tehotalouden aikana mahdollista, vaan kuljettajan niskaan tahtovat jäädä kaikki asiat. Ei kai kukaan ole yhtä hyvä sekä kuljettamaan kuin asiakaspalvelemaan. Ehkä itse kuitenkin ajattelisin, että vaikka kuljettaja olisi asiakaspalvelutilanteessa äkäinen kuin ampiainen ja kiroilisi ajaessaan, ei se haittaa niin kauheasti jos kyyti on turvallista kuitenkin. Eihän sen kuljettajan kanssa tarvitse montaa sanaa vaihtaa, jos ei tahdo.

Huhhuh, jopas on taasen pehmeäpäistä juttua... Aikuisten oikeasti, kuljettajan tehtäviin kuuluu yhtä lailla AJAMINEN, että ASIAKASPALVELU. Kummankaan merkitystä ei voi väheksyä tai aliarvioida. Sinun mielestäsi kuljettajan kiroilu, tai asiakkaille vittuilu / tiuskiminen ei haittaa jos vaan kyyti on turvallista??? En voi muuta, kuin nauraa kommenteillesi...
 
Sinun mielestäsi kuljettajan kiroilu, tai asiakkaille vittuilu / tiuskiminen ei haittaa jos vaan kyyti on turvallista??? En voi muuta, kuin nauraa kommenteillesi...

Minä en välitä siitä, viitsiikö kuljettaja harrastaa asiakaspalvelua ruuhka-ajan työmatkabussissa, koska ruuhkaliikenteessäkin on varmaan tarpeeksi hommaa, mutta se on ihan oma mielipiteeni. Minulle tärkeintä on kaupassakin se, että hinnat ovat kohdallaan ja tuotteet hyviä, mutta myyjän ystävällisyydellä ei ole merkitystä. Sama se vaikka siinä myyjän tilalla istuisi kone rahastamassa. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu sellainen tietty jurous ja ihmiset eivät halua nöyristellä, ei täällä minusta tarvitse alkaa mihinkään etelän tekohymymeininkiin.

Olen jo tottunut tuohon asiakaspalvelun puutteeseen, joten eipä se enää häiritse. Useimmiten kun tulee luettua lehteä tai kuunneltua musiikkia ja matkakortinkin lukee matkakorttiautomaatti. Tuossa jokin aika sitten hämmästyin oikein, kun Paunun pikavuorolla kuljettaja oli iloinen ja palvelualtis. Tuli hyvä mieli sellaisesta, olisi pitänyt laittaa kehujakin oikein Paunulle. Onhan se asiakaspalvelu plussaa, jos halutaan uusia bussimatkalaisia, mutta nykyiset matkalasiet kai ovat hyväksyneet nykytilan, että bussi on vain liikutusväline paikasta toiseen ja asiakaspalvelun hoitaa pääosin Buscom. Ihmiset olivat jo ennen HKL:n matkakorttiaikaa tottuneet kiivastahtisessa työmatkaliikenteessä siihen, että kuljettajalle vain vilautetaan nopeasti kausilippu ja kävellään ohi, jotta seuraavat pääsevät ripeästi sisälle.
 
Ensimmäinen korttini, jonka hankin jo vuonna 1995, oli juuri paksumpaa mallia. Vaihdoin sen toki pois jo pari vuotta sitten, koska se ei enää käynyt kaikissa latauspisteissä ja minua kehoitettiin hankkimaan uusi kortti. Niin sitten tein.
 
Tällä kuluneella viikolla on asennettu yhteen linjan 8 autoon Pusatecin rahastuslaitteet, auto on todennäköisimmin TKL #660. Itse en ole vielä kerennyt testaileen oman MH:n kombikortin toimintaa tässä ympäristössä, mutta hyvin se on toiminut muiden firmojen Pusateceissä.

Saas nähdä meneekö kuljettajat kovin hämilleen, kun tarkoitus on leimata kortti Pusatecin myyntilaitteen etälukupinnalla, eikä erillisessä etäkortinlukijalaitteessa. Ens viikolla nähdään :)
 
Takaisin
Ylös