Pirkkalan paikallisliikenne

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,568
Pirkkalan paikallisliikenteessä on odotettavissa talviaikataulujen (2007-2008) myötä suurta myllerystä. Vaikka jo viime talveksi saatiin 10 minuutin vuorovälit ruuhka-aikaan, oli tämä vasta alkua kasvavassa puutarhakaupungissa.

Uudet tieyhteydet Kurikasta tulevalle moottoritielle mahdollistaa nyt myös Kurikan "pussinperän" palvelemisen. Tätä tarkoitusta varten perustetaan linja 60, jonka vuoroista osa on entisiä Toivion vuoroja ja muutama aamuvuoro Suuppa-Tre suunnassa ajetaan Koivistonkylän ja Viinikan kautta Tampereelle.

Tulevan talven arkiaikataulu näyttää suorastaan komealta, tästä voisi antaa kunniamaininnan Paunulle, joka on parina viime vuotena kehittänyt kunnan bussiliikennettä parempaan palvelutasoon.

Tampere-Suuppa suunnassa uusi aikataulu näyttää kutakuinkin seuraavalta:
Koodi:
05: 15  40
06: 10  35  50
07: 05x 20  45  50x
08: 00  15x 30  45  45x 55
09: 15  30  45
10: 25  40
11: 05  30
12: 00  15  30  45
13: 00  10  20  30  40  50
14: 00  10  15x 20  30  40  50
15: 00  10  15x 20  30  40  50
16: 00  10  15x 20  30  40  50
17: 00  15  20x 30  50
18: 00  35 
19: 15  45
20: 25
21: 00  30
22: 05 
23: 10
01: 05P
02: 10P
03: 15P
Vastaavasti Suuppa - Pyynikintori -suunnassa
Koodi:
05: 15
06: 05  35  50
07: 15  15x 20  25  30  35  50
08: 05  15x 20  30  45
09: 00  05  15  15x 30  45
10: 10  25  45
11: 05  30  55
12: 15  55
13: 10  15x 35  50
14: 00  05  15x 25  45x 55
15: 10x 20  25  30  45x 50  55
16: 10  25  35  45  50x
17: 00  15  35  50
18: 15  45
19: 25
20: 00  35
21: 15  40
22: 20
22: 45
01: 45P
02: 50P
x -merkinnällä varustetut siis Kurikantien, moottoritien ja Härmälän tai Viinikan kautta. (linja 60)
Toivottavasti tähän aikataulukoosteeseen ei putkahtanut pahemmin virheitä, mutta mainitaan sitten oikolukemisen jälkeen että miten on :)
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä nämä x-merkityt reitit nyt tarkalleen ovat katu kadulta? Ei kuulosta lainkaan järkevältä jos todella kiertävät Härmälän tai Koivistonkylän kautta kehätien jälkeen. Yhteistariffiko siinä taas houkuttaa? Kaikesta huolimatta tulee aikamoista kilpailua Härmälän asiakkaista. Autoja kulkee ruuhkassa 5 minuutin välein :D Olisivat kyllä saman tein saaneet parantaa myös illan vuorovälejään.

Ja tapahtuuko todella jotain myös Toivion vuoroille?
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä nämä x-merkityt reitit nyt tarkalleen ovat katu kadulta? Ei kuulosta lainkaan järkevältä jos todella kiertävät Härmälän tai Koivistonkylän kautta kehätien jälkeen. Yhteistariffiko siinä taas houkuttaa? Kaikesta huolimatta tulee aikamoista kilpailua Härmälän asiakkaista. Autoja kulkee ruuhkassa 5 minuutin välein :D Olisivat kyllä saman tein saaneet parantaa myös illan vuorovälejään.

Ja tapahtuuko todella jotain myös Toivion vuoroille?

Reittivariaatio 1: Suupantie - Naistenmatkantie - Kurikantie - moottoritie - Lempääläntie - Tampereen valtatie - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu - Keskustori - Hämeenkatu - Pirkankatu - Pyynikintori ( Suupalta 7:15 ja 8:15). Näillä saadaan muun muassa suhteellisen kivuton yhteys Pirkanmaan taitokeskuksen oppilaitoksiin (lue: vaihdoton).

Reittivariaatio 2: Suupantie - Naistenmatkantie - Kurikantie - moottoritie - Kenkätie - Nuolialantie - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu - Keskustori - Hämeenkatu - Pirkankatu - Pyynikintori (Suuri osa vuoroista)

Reittivariaatio 3 on muuten sama kuin 2, mutta Toivion pistolla.

Sen sijaan Pereen kautta kulkeva liikenne loppuu vallan, kun nämä 60:t alkavat kulkemaan uutta reittiä.

Osuus Linnakorven liittymän ja Partolan välillä ajetaan toistaiseksi moottoritietä, koska siihen valmistuu rampit ensimmäiseksi (kuka tietää koska, toisen puolen ramppi on vielä kasa hiekkaa)... tälle välille rakentuu kuitenkin paikallistie, jonne vuorot tulevat joskus tulevaisuudessa siirtymään.

Kutakuinkin nyt panostukset Pirkkalaan auttaa myös Härmälän tilannetta, joka laajentuu edelleen kovaa tahtia (ja loppua ei ole tulossa ihan hetkeen, aletaanhan entisen Valmetin alueelle rakentaan voimakkaasti).
 
Joo elikkäs Lempääläntielle kurvataan noilla muutamalla vuorolla jo Veolian varikon kieppeiltä? Aika hauskasti ne nuo reittinsä lopulta sijoittivat. Veikkaanpa että tuohon 7:15 lähtöön porukkaa hyppii ihan mielellään. Mutta Kenkätien ja Härmälän kautta kulkemisen en usko houkuttelevan Kurikkalaisia aivan yhtä lailla, mutta saapa nyt nähdä.

Härmälä - Keskustori:
07: 03 13 23 23 28 33 33 38 43 43 53 58
Keskustori - Härmälä:
15: 02 05 10 15 20 22 25 30 35 42 45 50 55

Jos nyt oikein vain muistan... Kova kisa tulee, mutta toivottavasti poikii myös Härmälästä uutta asiakaskuntaa.
 
Joo elikkäs Lempääläntielle kurvataan noilla muutamalla vuorolla jo Veolian varikon kieppeiltä? Aika hauskasti ne nuo reittinsä lopulta sijoittivat. Veikkaanpa että tuohon 7:15 lähtöön porukkaa hyppii ihan mielellään. Mutta Kenkätien ja Härmälän kautta kulkemisen en usko houkuttelevan Kurikkalaisia aivan yhtä lailla, mutta saapa nyt nähdä.

Keskustori - Härmälä:
15: 02 05 10 15 20 22 25 30 35 42 45 50 55

Jos nyt oikein vain muistan... Kova kisa tulee, mutta toivottavasti poikii myös Härmälästä uutta asiakaskuntaa.

Paunulaiset lähtee kylläkin Pyynikintorilta, laita Keskustorin aikaan vaan ~3 min lisää suosiolla.

Itseasiassa uskon, että ainakin itse tulen käyttämään useamman ostoseuron Pirkkalassa kiitos näiden Kenkätietä ajavien vuorojen, nythän Bauhaus ja Citymarket, osin myös Kauppakeskus Veskakin on jäänyt turhan pitkän matkan päähän pääreitistä. Varsinkin kun pysäkit Pirkkalan suuntaan (Karhumäki ja Pakkalankulma) on sijainneiltaan mitä ovat. Ja mitä suuremmat kantamukset, sitä suurempi on laiskuus reippailla kaukana sijaitsevalle pysäkille.
 
Paunulaiset lähtee Pyynikintorilta, laita Keskustorin aikaan vaan ~3 min lisää suosiolla.

Viittä minuuttia itse käyttävät aikataulukirjassa, mutta eipä sen väliä. Ei nuo ykkösetkään aina Kalkusta kerkiä 27 minuutissa. Suunnilleen samaan aikaan kulkevat kuitenkin.

(ja siis tummennetut ovat linjan 1 vuoroja)

Kiertävätkö nuo Kenkätienkin vuorot nyt sitten KTV-lenkkiä muiden vuorojen tapaan? Jos näin on, niin sitten ehkä jo järkytyn :D
 
Viimeksi muokattu:
Viittä minuuttia itse käyttävät aikataulukirjassa, mutta eipä sen väliä. Ei nuo ykkösetkään aina Kalkusta kerkiä 27 minuutissa. Suunnilleen samaan aikaan kulkevat kuitenkin.

(ja siis tummennetut ovat linjan 1 vuoroja)

Kiertävätkö nuo Kenkätienkin vuorot nyt sitten KTV-lenkkiä muiden vuorojen tapaan? Jos näin on, niin sitten ehkä jo järkytyn :D

Riippuu paljolti siitä, että onko auto tullut Pirkkalaan linjan 62 vuorona ja vaihtaa kilpee lennossa 60:ksi. Esim Toivion vuorot ovat juuri tällaisia VTK/KTV -vuoroja (nehän ovat käytännössä siis entisiä 62:n vuoroja, oikaistuna Kurikan kautta, kun aiemmin tekivät piston Karhumäestä.

Monet uusista 60:n vuoroista kylläkin aloittaa ja/tai päättyy Suupantorille ja on omiaan pitämään kierrosajat kurissa (sikäli jos samalla autolla ajetaan toinen kierros 60:stä mennen tullen heti perään)
 
Ihan ilman hiuksia halkomatta, osa vuoroista ei kulje koivistonkylän, vaan mahdollisesti lakalaivan ja taatalan kautta viinikkaan?
 
Ihan ilman hiuksia halkomatta, osa vuoroista ei kulje koivistonkylän, vaan mahdollisesti lakalaivan ja taatalan kautta viinikkaan?

Juu, Taatala on aivan oikea termi, itse kylähän on selvästi sivussa. On muuten varmaan yksi heikoiten tunnettuja paikannimiä Tampereella tuo Taatala - ei tätä tunnu esim Multisillassa ja Peltolammilla asuvatkaan tietävän vaikka päivittäin ohi kulkevatkin :)
 
Onnittelen veli "Killeriä" oivasta paikantuntemuksesta. Taatala jää juurikin koivistonkylän ja rantaperkiön väliin. Itseasiassa joskus historiassa liikennelaitoksen joku linja käänsi juuri taatalassa, en nyt muista taas sitten nummeroa. 60-70 luvulla kuitenkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tulevan talven arkiaikataulu näyttää suorastaan komealta, tästä voisi antaa kunniamaininnan Paunulle, joka on parina viime vuotena kehittänyt kunnan bussiliikennettä parempaan palvelutasoon.

Toki jokainen lisävuoro on askel kohti parempaa vuorotarjontaa, mutta en minä vielä alkaisi Paunua ylistämään. Ruuhka-ajan ulkopuolisessa liikenteessä on edelleen järkyttävän pitkiä vuorovälejä (esimerkiksi Pyynikintorilta 9:45 - 10:25 ja Suupalta 12:15 - 12:55 illoista ja viikonlopuista puhumattakaan. Lisäksi vuoroväli on epäsäännöllinen. Eikä tuo Kurikankaan tunnin vuoroväli ruuhka-aikaan vielä kovin kummoista tarjontaa ole ottaen huomioon, että kyseessä on kasvava kerrostaloalue Tampereen rajan pinnassa.

Keväällä liikuin työasioissa Pirkkalassa ja paluumatkalle sattui Toivion kautta kiertänyt vuoro. Yllätyin kuinka isosta ja kohtalaisen tiheästi asutusta pientaloalueesta oli kyse. Tuolle alueelle kun ei joukkoliikennevälineitä kulje kuin arkisin ruuhka-aikoina ja silloinkin lähinnä koululaisten tarpeisiin.

En tiedä onko tilanne pääkaupunkiseudun ja Tampereen seudun välillä ratkaisevasti erilainen, mutta ainakin täällä YTV-alueella bussit ovat arkisin monilla linjoilla melkoisen kuormitettuja vielä klo 18-22. Moni pääsee töistä vasta illalla ja lisäksi harrastus- ja ostosmatkoja tehdään usein tuolloin. Jostain syystä Tampereella vuoroväli niin kaupungin kuin yksityistenkin linjoilla harvenee voimakkaasti klo 17-18. YTV-alueella taas moni linja ajaa alkuillasta tiheämmin kuin keskipäivällä, Tampereella tilanne on päinvastoin eli vuoroväli saattaa jo klo 17 jälkeen pidentyä keskipäivän 20 minuutista puoleen tuntiin tai 40 minuuttiin.
 
Keväällä liikuin työasioissa Pirkkalassa ja paluumatkalle sattui Toivion kautta kiertänyt vuoro. Yllätyin kuinka isosta ja kohtalaisen tiheästi asutusta pientaloalueesta oli kyse. Tuolle alueelle kun ei joukkoliikennevälineitä kulje kuin arkisin ruuhka-aikoina ja silloinkin lähinnä koululaisten tarpeisiin.
No mitä tuohon Toivioon tulee, niin takavuosina sinne ajettiin melko useita vuoroja myös pelkkää Tampere-Toivio väliä, mutta käyttäjä määrät olivat ja ovat edelleenkin varsin pieniä koululaisia lukuunottamatta. Sittemmin Pirkkalan kunta ratkaisi jollain tapaa Toiviolaisten kulkuyhteydet ostamalla TaKL:tä muutaman vuoron sivupiston linjalla 7. Ja mitä taas tulee ilta-aikojen matkustajamääriin, niin kyllä täällä Mansessa alkaa väki vähentyä huomattavasti kello 17 jälkeen linja-autoissa , eli vuorotiheys on todennäköisesti suurinpiirtein oikea ilta-aikaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko Pirkkalan joukkoliikenne jotenkin poikkeuksellisen painottunut työmatkoihin kun ruuhka-ajan 10 min vuorovälin ulkopuolella ajetaan puolen tunnin välein tai harvemmin? Esimerkiksi Nokian suuntaan aikataulu on huomattavasti tasapaksumpi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös