Liikennöintiaikojen erot Tampereella ja pääkaupunkiseudulla

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Vs: Pirkkalan paikallisliikenne

Ja mitä taas tulee ilta-aikojen matkustajamääriin, niin kyllä täällä Mansessa alkaa väki vähentyä huomattavasti kello 17 jälkeen linja-autoissa , eli vuorotiheys on todennäköisesti suurinpiirtein oikea ilta-aikaan.

Mistäs tämä kertoo, että YTV-alueella matkustajamäärät ovat hyviä illallakin, mutta Tampereella tilanne on ihan eri? Onko Tampereen keskusta kuihtuneempi kuin Helsingin keskusta, eikö sinne mennä iltaisin aikaa viettämään? Vai onko Tampereella vielä Helsinkiä yleisempiä 8-16 -työajat? Koululaiset kulkevat päivisin bussilla, mutta iltaisin saavat vanhempien kyyditystä? Helsingissä iltaisin on paljon aikuisiakin liikkeellä, joten liikenne ei perustu niin paljon koululaiskyyteihin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pirkkalan paikallisliikenne

En tiedä onko tilanne pääkaupunkiseudun ja Tampereen seudun välillä ratkaisevasti erilainen, mutta ainakin täällä YTV-alueella bussit ovat arkisin monilla linjoilla melkoisen kuormitettuja vielä klo 18-22. Moni pääsee töistä vasta illalla ja lisäksi harrastus- ja ostosmatkoja tehdään usein tuolloin. Jostain syystä Tampereella vuoroväli niin kaupungin kuin yksityistenkin linjoilla harvenee voimakkaasti klo 17-18. YTV-alueella taas moni linja ajaa alkuillasta tiheämmin kuin keskipäivällä, Tampereella tilanne on päinvastoin eli vuoroväli saattaa jo klo 17 jälkeen pidentyä keskipäivän 20 minuutista puoleen tuntiin tai 40 minuuttiin.

Olen huomannut saman ilmiön eli ihmisten kulkutottumukset näyttävät vaihtelevan jonkin verran Tampereen ja pk-seudun välillä. Liittyisikö tämä jopa Tampereen teollisuuskaupunkihistoriaan, että liikenne alkaa pk-seutua aiemmin jo klo 5 tuntumassa ja vastaavasti päättyy aiemmin puolelta öin (pk-seudulla vasta klo 1-1.30). Tampereella pääsee arkiaamuisin julkisilla minne päin kaupunkia tahansa klo kuudeksi mutta YTV-alueella tämä on mahdollista vain rajatulla alueella.
Yksi havaitsemani ero on myös se, että Tampereella matkustajamäärät ovat varsin korkeat klo 13.30-15.30 välillä kun taas pk-seudulla (erityisesti seutuliikenteessä) ruuhka-aika alkaa vasta klo 15.30 jälkeen ja klo 14 ei ole vielä edes osapäivävuoroja liikenteessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pirkkalan paikallisliikenne

Tampereella pääsee arkiaamuisin julkisilla minne päin kaupunkia tahansa klo kuudeksi mutta YTV-alueella tämä on mahdollista vain rajatulla alueella

Kyllä ainakin helsingissä pääsee lähes joka paikkaan klo. kuudeksi töihin sillä lähes kaikki linjat aloittavat liikennöinnin n. klo 5.20-5.40 ja koska siihen aikaan liikenne on vähäistä niin 20-40 min. ajoaika riittää useimmille linjoille hyvin.
 
Vs: Pirkkalan paikallisliikenne

Liittyisikö tämä jopa Tampereen teollisuuskaupunkihistoriaan, että liikenne alkaa pk-seutua aiemmin jo klo 5 tuntumassa ja vastaavasti päättyy aiemmin puolelta öin (pk-seudulla vasta klo 1-1.30).

Liikenteen väheneminen rajusti aikaisin iltapäivällä voi selittyä teollisuustyöpaikoilla. Niillä normaali työpäivä loppuu sen verran aikaisin, että iltaruuhka voi loppua jo ennen viittä. Pääkaupunkiseutu taas on palveluvaltaisempi ja työpäivät päättyvät myöhemmin.

Iltaliikenteessä saattaa näkyä Tampereen korkeampi autoistumisaste. Tampereella ehkä toinen perheen aikuisista tekee työmatkat joukkoliikenteellä, mutta iltamatkat saadaan hoidettua perheen autolla. Pääkaupunkiseudulla taas on enemmän täysin autottomia talouksia.

Yleisemminhän voitaisiin todeta, että pakkokäyttäjät ovat liikenteessä aamu- ja iltaruuhkissa (koululaiset) ja keskipäivällä (eläkeläiset). Tampereen joukkoliikenne on askeleen lähempänä vain pakkokäyttäjien palvelemista.

Liikenteen loppuminen puolilta öin on todennäköisesti puhdas kustannuskysymys. Arkiöisin joukkoliikenne kulkee varsin tyhjänä pääkaupunkiseudullakin n. kello 23 jälkeen, joten yöliikenne on yksi niitä paikkoja, missä pääkaupunkiseudun selvästi korkeampi subventio näkyy.

Kyllä ainakin helsingissä pääsee lähes joka paikkaan klo. kuudeksi töihin sillä lähes kaikki linjat aloittavat liikennöinnin n. klo 5.20-5.40 ja koska siihen aikaan liikenne on vähäistä niin 20-40 min. ajoaika riittää useimmille linjoille hyvin.

No, Helsingissä pääsee kuudeksi keskustaan. Jos työpaikka on jossakin teollisuusalueella kaukana keskustasta, niin sinne ei sitten välttämättä pääsekään. Itsekin aikanani jouduin polkemaan fillarilla Lauttasaaresta keskustaan, kun olin citybussinkuljettajakurssilla Vantaan Voutilassa, ja aamuvuorot alkoivat kuudelta. Keskustasta meni kyllä sekä 415 että 652 n. 5.10, mutta ensimmäinen bussi Lauttasaaresta keskustaan saapuu Kamppiin vasta n. 5.18. Tampereella pääsee jo puoli kuudeksi keskustaan ja kuudeksi sitten ihan minne vain.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Pirkkalan paikallisliikenne

Yksi havaitsemani ero on myös se, että Tampereella matkustajamäärät ovat varsin korkeat klo 13.30-15.30 välillä kun taas pk-seudulla (erityisesti seutuliikenteessä) ruuhka-aika alkaa vasta klo 15.30 jälkeen ja klo 14 ei ole vielä edes osapäivävuoroja liikenteessä.

Tämä viittaisi (Kuukankon mainitseman teollisuuden ohella) koululaisten suureen osuuteen matkustajissa, he kun pääsevät noihin aikoihin koulusta. Seutulinjoja taas käyttävät pk-seudulla pääasiassa työmatkalaiset ja juhlimaan menijät, kun koululaiset kulkevat kouluun pyörällä tai jollain kaupungin sisäisellä bussilinjalla. Lähinnä lukiolaiset tulevat kyseeseen niillä seutulinjoilla, mutta Helsingin keskustassa ei kovin montaa lukiotakaan ole.

Olen huomannut, että melkein kaikki matkustajat ovat aikuisia ratikkalinjoilla ja kantakaupungin bussilinjoilla. Helsingin bussilinjoilla kantakaupungista lähiöihin ovat kantakaupunkiin asti menijät aikuisia, mutta lähiöiden välillä koululaiset käyttävät myös näitä linjoja. Helsingin lähiöiden välisillä pätkälinjoilla huomattava osa on koululaisia samoin kuin Espoon ja Vantaan sisäisillä linjoilla. Metrossa ja junassa on paljon aikuisia, mutta myös koululaisia on jonkin verran etenkin arkiruuhkan ulkopuolella. Minusta tämä ilmiö, jossa Helsingin kantakaupungin sisällä tapahtuvat matkat tai ne matkat, joissa toinen pää on kantakaupungilla, ovat aikuisten tekemiä ja lähiöiden (ei kantakaupunki) väliset yhteydet enemmän koululaisiin painottuneita.
 
Vs: Pirkkalan paikallisliikenne

Liikenteen loppuminen puolilta öin on todennäköisesti puhdas kustannuskysymys. Arkiöisin joukkoliikenne kulkee varsin tyhjänä pääkaupunkiseudullakin n. kello 23 jälkeen, joten yöliikenne on yksi niitä paikkoja, missä pääkaupunkiseudun selvästi korkeampi subventio näkyy.

Toisaalta liikenteen saatavuus lähes koska tahansa on tärkeää sellaiselle, joka on julkisen liikenteen varassa ilman autoa. Tokihan on taksitkin, mutta edullisempaa on käyttää bussia. Tältä kannalta minusta on harmillista, että Vantaan linja 61 supistettiin kulkemaan ympäri vuorokauden vain viikonloppuisin. Ennenhän se kulki ympäri vuorokauden joka päivä ja oli sinänsä jännä bussilinja, koska ei Suomessa taida missään muualla ole sellaista kaupunkia, jossa bussiliikenne pyörisi 24/7. Vantaa oli ennen sellainen. Ei edes Helsingin kantakaupungissa ole näin jostain syystä, vaikka tuskin maksaisi mahdottomia ajaa vaikka kolmosen ratikkaa toiseen suuntaan ympäri vuorokauden harvalla vuorovälillä.
 
Takaisin
Ylös