Tampereen paikallisliikenteen kesäaikataulujen 2007 hyvyys (?)

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Tämä on saattanut tulla jo esille aiemmin, mutta tulipa tehtyä tänään henkilökohtaisia havaintoja siitä miten hyvin (?) Tampereen paikallisliikenne palvelee nykyisillä kesäaikatauluilla...

Autoomme oli yritetty murtautua sisälle ke-to välisenä yönä ja kuljettajanpuoleinen sivuikkuna oli rikottu. Auto siis seisoo nyt, kunnes rikosilmoitus on kirjattu ja vakuutusyhtiö auktorisoinut korjauksen. Tämä tarjosi hyvän tilanteen testata käytännössä millaista elämä autotta oikeasti on, kun siihen ei voi turvautua niissä tilanteissa missä on tavallisesti tottunut.

Kauppareissu sujui mitenkuten kun näin lomalla ei tarvitse ostaa koko viikon ruokia kerralla. Tapauksesta muutenkaan masentumatta päätimme lähteä illalla ulos syömään ja sen jälkeen elokuviin. Menimme varmuuden vuoksi klo 20.00 näytäntöön, jotta pääsemme vielä bussilla kotiin. Elokuva valitettavan yllättävästi oli kestoltaan lähes piinallisen eeppinen 2 h 45 min.

Hämmästykseni pysäkillä oli suuri, kun havaitsin että lähes kaikilla linjoilla viimeiset normaalit vuorot on ajettu jo ennen klo 22.30. Klo 23.10 lähti muutamilla linjoilla Y-vuoroja Keskustorilta, jollaisella pääsimme kyllä kotiin.

Mutta hämmästys jäi. Eihän tuo klo 23.00 ole oikeasti edes myöhäinen ajankohta. Aikaisemmin lähes kaikilla linjoilla viimeiset normaalit vuorot lähtivät vasta klo 23 jälkeen. Onko joukkoliikenteen tilaajayksikön mielestä kansalaisten tarkoitus pesiytyä koteihinsa katsomaan elokuvat DVD:ltä sen sijaan että rikastuttaisivat paikallista elinkeinoelämää käyttämällä näitä vapaa-ajanpalveluita kaupungilla?

Vaikuttaa siltä, että ajatusmaailma on, että pakkokäyttäjien työmatkat hoidetaan, mutta vapaa-ajan matkustaminen on turhaa luksusta ja autottomat pysykööt kotona. Ei hyvä. Eivätkä tunnin välein kulkevat yöbussit viikonloppuina kuulosta mitenkään hyvältä palvelulta ottaen huomioon kuinka paljon kysyntää todellisuudessa olisi jo pelkästään taksijonon pituutta arvioiden. Aika kaukana ollaan todellisesta 24 h yhteiskunnasta... (Merkittävimpänä positiivisena poikkeuksena tässä on se, että Vantaan lentoasemalta pääsee Tampereen linja-autoasemalle Paunun Expressbussilla läpi yön. Vaan eteenpäin kaupungin sisällä ei sitten pääsekään.)

Muutenkin kesäaikataulukauden alkaessa normaali päiväajan vuorotarjontakin heikkeni niin, että vaikka olimme pääosin kulkeneet koko talvikauden työmatkat bussilla, niin heti kesän koittaessa piti vaihtaa autoon, kun vuorot harvenivat niin rajusti. Vaimokin piti monta kertaa noutaa töistä juuri samasta syystä: työpäivän toisinaan venyessä klo 22 huonommalle puolelle ei bussilla enää päässyt kotiin käytännössä ollenkaan. Voi vain arvata, että joku tutkii nyt tilastoja ja päättelee, että kesällä kysyntä heikkenee eikä vuoroja siksi kannata ajaa. Minun kokemukseni mukaan ainakin meidän joukkoliikennekysyntämme heikkenee juuri siksi, että vuorotarjonta vähenee.
 
Aika kaukana ollaan todellisesta 24 h yhteiskunnasta... (Merkittävimpänä positiivisena poikkeuksena tässä on se, että Vantaan lentoasemalta pääsee Tampereen linja-autoasemalle Paunun Expressbussilla läpi yön. Vaan eteenpäin kaupungin sisällä ei sitten pääsekään.)

Olen itsekin laittanut ilolla merkille sen, että Helsingistä pääsee yöaikaan aika usein Tampereelle, Turkuun ja Lahteen. Kaukoliikenne on niitä harvoja joukkoliikenteen muotoja, jotka toimivat arkiöinäkin 24 h. Junaliikenne lopettaa toimintansa jossain vaiheessa iltaa, paikallisbussiliikenne monesti jo jonkin aikaa iltapäivän työmatkaruuhkan jälkeen. Nykyaikana elämäntyylien eriytyessä olisi tärkeää yrittää tarjonta 24 tunnin joukkoliikennepalveluja edes vahvimmin kysytyillä reiteillä, vaikka sitten kutsutaksina, johon kävisi tavallinen matkalippu. Öisin joutuu Tampereelta Turkuun ja toiseen suuntaan menemään Helsingin keskustan/lentoaseman kautta, mutta silti tarjonta on, se on hyvä.
 
Tosiaan näin kesäaikataulujen vallitessa on odotusajat venyneet jopa arkialkuillasta niin kohtuuttomiksi, että lähes ydinkeskustassa sijaitsevalta linja-autoasemalta ei meinaa päästä Pyynikintorille, kuin odottelemassa toistakymmentä minuuttia, jos haluaa käyttää paikallisliikenteen vuoroja.

Tästä syystä tälle vajaan parin kilometrin matkalle tulee käytettyä nykyisin erityisesti Tampere-Pori pikavuoroja, Ikaalisten/Kauhajoen/Kankaanpään vakiovuoroja tai muita jotka lähtee oikealla kellonlyömällä aseman pihasta.

Itse hyödynnän Tampereen joukkoliikenteen sähköisiä palveluita siten, että jätän tekemättä paikallisbussimatkan, kun sellaista ei todellakaan tule kohtuullisen odotusajan puitteissa. Toisella koneella pyöriikin lähtöpysäkin ohitusajat, josta on helppo tutustua kehnoon tarjontaan varsinkin klo 18 jälkeen.
 
Tässä huomaa kyllä, että vuoroja saisi olla keskellä päivääkin useammin. Kun olin ajatellut lähteä 3ween pikkuveljen kanssa rattailla kaupungille ihaileen maisemia niin kattelin, että kohta tulisi bussi mutta oli niin täyttä, että vajaan puolen tunnin odotuksen jälkeen pääsin bussiin (Pysäkki 5043). Kyllä siinä klo14-17 bussit on täynnä. Ei noi 16:n 20min ruuhka vuorot riitä, sais 18:lla olla kanssa 20min vuorot keskipäivällä. 16:lla sais olla kesällä nämä 15min ruuhka vuorot niinkuin 23:lla 30:llä.
 
Ihme juttu on myös linja 13. Siellähän on 5 autoa arkisin liikkeellä puolen tunnin vuorovälillä. Tästä syystä Hermiassa autot seisovat vähintään 25 minuuttia. Tiheämminkin vois ajella, ruuhkissa linjan autot ovat heinäkuussakin olleet melko täysiä...
 
Takaisin
Ylös