Tampereen paikallisliikenteen kilpailutus

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,572
Aamulehden lyhentämätön uutinen asiasta:
Aamulehti 2.11.2007 sanoi:
Tampere aikoo kilpailuttaa aluksi kuuden bussin ajot

02.11. - 21:51 (Luotu: 21:51)

Joukkoliikenne: Sdp:n ryhmänjohtaja haraa puolueen apulaispormestarin hyväksymää suunnitelmaa vastaan.

Kiista Tampereen kaupungin parin bussilinjan ulkoistamisesta saattaa nousta riidanaiheeksi valtuustoryhmien budjettineuvotteluissa sunnuntaina. Riita voi repiä demariryhmän sisäisiä välejä,

Sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Pauli Ruoholahti haluaisi pitää bussilinjat TKL:llä. Hänen vähimmäisvaatimuksensa on se, että jos kilpailutukseen mennään, niin TKL saisi osallistua kilpailutukseen.

Demarien kunnallisjärjestön mielestä linjakohtainen kilpailutus nakertaa TKL:n toimintakokonaisuutta.

Yhdyskuntalautakunta on kuitenkin jo viime keväänä yksimielisesti hyväksynyt hankintasuunnitelman, johon kuuluu kilpailutuskierros sekä vuonna 2008 ja 2009. Lautakunnan puheenjohtajana myös sdp:n apulaispormestari Tarja Jokinen on sen hyväksynyt.

- Ruoholahti voisi kysellä asiasta oman ryhmänsä apulaispormestarilta, piikittelee kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Miikka Seppälä.

Aamulehti ei tavoittanut Jokista perjantaina kommentoimaan tilannetta.

Ulkoistamista pienissä erissä
Joukkoliikennepäällikkö Mika Periviidan mukaan bussilinjojen kilpailuttaminen tapahtuu kahdessa pienessä erässä. Kumpikin vastaa noin kuuden bussin kalustotarvetta. TKL ajaa vuorojaan nykyisin noin 130 bussilla.

Ensi vuonna kilpailutetaan joko linja 15 (Keskustori-Kaukajärvi ) tai linjat 7 (Keskustori-Sarankulma) ja 27 (Takahuhti-Ryydynpohja). Yksityiset pääsisivät ajamaan näitä kilpailutettavia vuoroja elokuussa 2008.

Kilpailuttamisen pääsääntönä Tampereella on se, ettei kaupungin oma tuotanto yleensä osallistu kilpailutuksiin yksityisten kanssa. Periviidan mukaan niin tehdään nytkin.

Vasta yhtä linjaa ajaa yksityinen
Tampereen kaupungin bussilinjoista on tähän mennessä hankittu yksityiseltä liikennöitsijältä vain yksi. Atro Vuolle ajaa Kaupin sairaalan, keskustan ja Hatanpään sairaalan välistä linjaa 32 pikkubusseilla. Sen linjan kilpailutukseen TKL ei olisi voinut edes osallistua, koska sillä ei ole sopivaa kalustoa.

Bussivuorojen kilpailutus käy kaupungin budjettikirjasta ilmi vain taulukosta, jossa kuvataan TKL:n markkinaosuuden laskemista muutamalla prosentilla tulevina vuosina.

Valtuustoryhmien puheenjohtajat kokoontuvat ratkaiseviin budjettineuvotteluin sunnuntai-iltana. Kaupunginhallitus päättää kaupunginvaltuustolle annettavasta budjettiesityksestä maanantaina. Tavoitteena on ollut aiemmasta käytännöstä poiketen se, että ryhmien sopimat budjettilisäykset tehtäisiin valtaosin jo kaupunginhallituksessa.

Aki Taponen

Lyhyesti: kuuden linja-auton ajot, joko linja 15 sellaisenaan tai sitten linjat 7 ja 27.
 
ja seiskahan on nykyisellään katastrofi ruuhka-ajan ulkopuolella.

Ei juuri lainkaan matkustajia ja jono-ajoa ykkösen kanssa. Kyllähän se täytyisi palauttaa Satakunnankadulle - mites olis Sarankulma- Postitalo Hämeenpuiston ja Satakunnankadun kautta. Tulisi Tampella ja Finlayson edes palvelluksi. Ja Postitalo on perinteinen päättäripaikka. Kolmekakkonenkin voisi sitten kulkea ajallaan ja saada muitakin matkustajia kuin liikuntarajoitteisia vanhuksia ( tulijoita olisi , mutta kun ei mahdu)

Keskustorilla seisoo parhaimmillaan 5-7 autoa yhdellä pysäkillä, johon vielä maaseutuvakkareiden pitäisi tulla. Pientä järkeilyä hei suunnittelijat ja hieman laajemmalla katseella kuin oman MUTU:n perusteella.
 
Kuinkahan vaikeaa kilpailutuksen myötä on tehdä muutoksia aikatauluihin ja reitteihin kesken sopimuskauden? Ainoa seikka mikä minua tässä huolettaa on, että tehdään 5-7 vuoden sopimuksia ja saman suunnan linjat päätyvät kilpailutukseen jokainen eri vuosittaiskierroksella, mikä saattaa johtaa linjastosuunnittelussa tehottomuuteen, kun uusien linjojen päitä ei voidakaan vapaasti yhdistää vanhojen kanssa tai reittejä eri linjojen välillä sotkea. Toivottavasti neuvotteluvaraa liikennöinnin lisäämiseksi tai muuttamiseksi kesken kauden osataan jättää.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan vaikeaa kilpailutuksen myötä on tehdä muutoksia aikatauluihin ja reitteihin kesken sopimuskauden?

En tiedä mitä Tampereella on ajateltu sovittavan, mutta usein liikennöintisopimuksissa on määritelty kuinka paljon kyseisen kohteen suorite saa muuttua sopimuskauden ja/tai vuoden aikana. YTV-alueella on muistaakseni saanut muuttaa suoritetta enintään 10 % vuodessa ja 20 % sopimuskauden aikana. Tästä syystä isot kohteet ovat tilaajan kannalta usein mielekkäämpiä kuin pienet muutaman auton kohteet, koska isoissa kohteissa on yksittäisen linjan kohdalla enemmän pelivaraa.
 
TKL "häviää" tämän kisan automaattisesti, koska se ei kaupungin periaatteen mukaisesti osallistua kisaan.

En pidä tätä hyvänä. Tarjouskisasta TKL saisi kokemusta siitä, millä hintaa vuoroja muut ajavat. Samalla ulkopuoliset näkisivät, mikä on TKL:n kilpailukyky.

Linja 15 (tai 7 + 27) jälkeen lienee vuorossa Vuoreksen liikenteen kilpailuttaminen. Ja siitä vähitellen täyteen kilpailuttamiseen. Näen että TKL:llä on hyvät mahdollisuudet menestyä tässä kisassa.
 
Sangen kiintoisaa.

Näistä kahdesta vaihtoehdosta kilpailuttaisin mielummin linjan 15. Se on sikäli selkeä kohde, että sille en povaisi suuria muutoksia lähivuosina. Kuudella autolla voidaan siis suhteellisen varmasti ajella samaa reittiä seuraavat 5 vuotta.

7 ja 27 puolestaan eivät välttämättä ole yhtä pysyviä linjoja kuin 15. Jo nyt toivoisin 27:lle pari lisäautoa Sammonkadun porrastusten takia.

On toki hassua että tällaiseen ratkaisuun on päädytty, eikä esim. sellaisia linjoja kuin 31 tai 39 lähdetä kilpailuttamaan.

Joka tapauksessa nyt voimme ensimmäistä kertaa kunnolla spekuloida, mikä liikennöitsijä korjaa potin tässä ensimmäisessä kohteessa, oli se mikä hyvänsä. Ainakin itse uskon, että eniten kiinnostusta tähän löytyy Veolialta ja pidän sen voittoa melko selvänä jo tässä vaiheessa.
 
Miksi Tampereella on noin että "Kilpailuttamisen pääsääntönä Tampereella on se, ettei kaupungin oma tuotanto yleensä osallistu kilpailutuksiin yksityisten kanssa. Periviidan mukaan niin tehdään nytkin" ?

Siihen on varmaan joku ihan hyvä syy, mutta mikä se mahtaa olla?
Mitä sille aikaisemmin asiaa hoitaneelle väelle ja kalustolle tapahtuu tämän toiminnan mukaan, onko se ajateltu siirtää kilpailun voittajalle "jättipottina" vai kuinka?
 
Mitä sille aikaisemmin asiaa hoitaneelle väelle ja kalustolle tapahtuu tämän toiminnan mukaan, onko se ajateltu siirtää kilpailun voittajalle "jättipottina" vai kuinka?

Koska nyt ollaan kilpailuttamassa vain kuuden auton ajoja, ei tälläisiä vaikeita asioita tarvitse vielä miettiä. Kunhan kilpailutus laajenee, voi asiasta nousta isokin poliittinen vääntö. TKL:n alasajoa ei varmastikaan niellä kaikissa piireissä suosiolla. Poliittisena kompromissina voidaan sitten sopia, että TKL saakin jossakin vaiheessa alkaa osallistua kilpailutuksiin tai sitten Turun tyyliin osa liikenteestä jätetään kilpailuttamatta. Jos TKL:n alasajoon päädytään, voi yksi mahdollisuus olla TKL:n yhtiöittäminen ja myynti jollekin yksityiselle.

Kilpailutuksessa todennäköisesti edellytetään, että liikenteen voittanut liikennöitsijä palkkaa hävinneen liikennöitsijän mahdollisesti irtisanomat kuljettajat. Näin pienessä kilpailutuksessa irtisanomisia tuskin tulee, koska vaihtuvuutta on muutenkin sen verran. Kalustolle tuskin tulee mitään lunastuspakkoa, vaan hävinnyt liikennöitsijä joutuu sitten myymään ylimääräistä kalustoaan.
 
Olen sattuneesta syystä kulkenut viime aikoina paljon tällä nyt kilpailetulla kolmekakkosella- ja voi hyvää päivää yhden liki vakikuskin osalta. Lukee ääneen lähtöajoista piittamattaa päivän iltapäivälehtiä matkustajille.Suurin osa jo nuo samata lehdet lukenut ja kulkee näitä pieniä siirtymiä juuri ajansäästön vuoksi, kun kerran kausilippu tms. on.

Tänäänkin myöhästyin yhdestä kokouksia 6 minuuttia siksi, että kuski lähti juurikin tuon ajan myöhässä pysäkiltä lukiessaan kolmelle matkustajalle ääneen noituen Ilta-Sanomien uutista Urpo Leppäsen ja muiden tulevista velan anteeksiannoista.

Tämän takiako kilpailutetaan....
 
TKL "häviää" tämän kisan automaattisesti, koska se ei kaupungin periaatteen mukaisesti osallistua kisaan.

Tämän päivän Aamulehti taas kertoo toisin kuin viikonlopun, eli TKL saisi sittenkin osallistua kisaan:

Aamulehti 6.11.2007 sivu A8 sanoi:
Kaupunginhallituksen päättämistä yhteensä 1,5 miljoonan euron budjettilisäyksistä suurin potti, 450000 euroa menee TKL:n bussivuorojen lisäämiseen.
- Määrärahalla voidaan lisätä ruuhka- ja koululaisvuoroja. Lisäksi voidaan harkita Atalan ja Hermian välisen suoran linjan perustamista, iloitsee joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita
Lisäksi päätettiin että TKL:n annetaan osallistua kisaan, kun sen linjoja aletaan vähitellen pienissä erissä kilpailuttaa. Lippujen hinnat pysyvät ennallaan.
 
450 000 on muuten mukavankokoinen summa rahaa. :D

Vaikuttaisi siltä, että jos TKL voittaisi tuon kilpailuun menevän kohteen, kalustoa ei menisi poistoon kovinkaan montaa kun autoja tarvitaan enemmän. Noilla -93 vuoden autoilla kun voitaisiin vielä seuraavakin talvikausi ajella.

Ensi vuonna uutta kalustoa on TKL:lle tulossa noin 10 auton verran. Onkin hyvä kysymys, vaaditaanko tähän kilpailuun menevään kohteeseen erikseen uutta kalustoa, vai voiko TKL kilpailuun lähtiessään tarjota tähän kohteeseen kenties ensi vuoden uutuuksiaan? Sellainen tuntuisi hieman oudoksuttavalta ja kilpailua vääristävältä seikalta.
 
Onkin hyvä kysymys, vaaditaanko tähän kilpailuun menevään kohteeseen erikseen uutta kalustoa, vai voiko TKL kilpailuun lähtiessään tarjota tähän kohteeseen kenties ensi vuoden uutuuksiaan? Sellainen tuntuisi hieman oudoksuttavalta ja kilpailua vääristävältä seikalta.

Onhan Tampereella myös muilla merkittävillä toimijoilla uutta/uudehkoa kalustoa kilpailukohteisiin tarjottavaksi. Esimerkiksi Länsilinjat hankki juuri pari uutta Volvo 8700LE:tä, jotka alittavat Euro 5 -päästönormit. Linjaliikennelupavuorothan voi ajaa vaikka vuosimallin 1986 laatikko-Wiimoilla...

Samalla kaavalla kalustotilanne edistyi pääkaupunkiseudulla ja Turussa kilpailutuksen edetessä. Ensimmäisillä kierroksilla yritykset pystyivät sijoittamaan uusia ja uudehkoja autojaan kilpailutetuille linjoille kun samaan aikaan vielä kilpailuttamattomia linjoja saatettiin ajaa ties millä raadoilla.

Esimerkiksi HKL-Bussiliikenne ajoi kevääseen 2002 asti linjojen 18, 65A ja 66A liikenteestä suurimman osan 80-luvun nivelbusseilla niin arkena kuin pyhänä. Samoihin aikoihin kilpailutetuille seutulinjoille hankittiin uusia matalalattiabusseja jopa ruuhkavuoroille.

Nyttemmin kun kaikki linjat on kilpailutettu on tilanne se, että kaikilla linjoilla on voimassa suunnilleen samanlaiset vaatimukset koskien ikää ja muita laatutekijöitä.
 
Toivottavasti ainoa vaikuttava asia ei ole hinta. Kyllä täytyy tarjottava kalusto pisteyttää myös. En ota kantaa, millainen malli olisi sopivin. Jos vain hinta ratkaisee, niin Veolia vie voiton. Uskoisin, että vähintään vaaditaan matalalattia-busseja ja jonkinlainen ikärajakin tulee takuulla. (15 v?)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Toivottavasti ainoa vaikuttava asia ei ole hinta. Jonkinlainen ikäraja tulee takuulla (15 v?).
Kalustopisteytykseen otetaan varmasti pitkälti mallia pääkaupunkiseudulta, osuuden ollen kokonaispotista siten muutaman kymmenen prosentin luokkaa. Vaikuttavina tekijöinä mm. istuinmäärä- ja väljyys sekä melu- ja päästöhaitat. Matalalattiaisuutta ja ikää pitäisin ensikilpailutuksessa ihan kiinteinä arvoina. Ainakaan yli viiden vuoden ikäistä vakiokalustoa en linjaliikenteeseen näe järkevänä hyväksyä. Varsinkin, kun näitä autoja löytyy nykyisellään kaikilta liikennöitsijöiltä paitsi Veolialta, jonka pääomat kyllä tunnetaan.
 
No eikai viisi vuotta mikään raja ole?? Suurin sallittu ikä esim 15v, ja joku keski-ikä vaatimus - tai tarjouksessa luvattu vaatimukset ylittävä kalusto. Lisäksi varmaan määritellään ovi järjestys ( myös takaovi), lastenvaunutilan koko, päästöt, linjakilvet jne. Kuljettajien rikkeistä tehdään varmaan samanlainen sanktiolista, kuin Turussa! :D
 
Takaisin
Ylös