Tampereen talviliikenne 2008-2009

Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

Miltähän tuo näyttäisi seuraavin muutoksin:
  • 19 ja 29 porrastettuina (joko 30 tai 20 min vuorovälit kummallekin linjalle)
  • 20 ja 39 porrastettuina (20 min vuorovälit molemmille, 39 Vuorekseen)
  • "K13" liikennöimässä myös iltapäivällä (vaihtaisin linjanumeron, sekoittuu liikaa varsinaiseen 13:aan)
Kulkisiko 19 Lamminpään kautta vai suoraan Myllypuronkatua?
Varsin kivoja ideoita. Voi toki olla että 29:lle riittää läpi päivän mainittu puolen tunnin väli. Mutta vois siellä osapäiviäkin liikkua, esim vain toisessa välissä, jolloin vuoroväli olisikin 15-30' ja luonnollisesti nuo osapäivävuorot menis silloin peräkkäin 19:n auton kanssa.

19 ajaisi ehdottomasti suoraan Myllypuronkatua, samoin kuin 17. Lielahdessa reitit menisivät: 18--> Vaasantie - Lielahdenkatu - Harjuntausta - Enqvistinkatu - Paasikiventie jne... 19--> Myllypuronkatu - Teivaalantie - Lielahdenkatu - Paasikiventie jne...

20 ja 39:n porrastus olisi myös hauska toteuttaa. Jos 13 ajelee 10 minuutin välein, ei 20:lla muutenkaan vartin väliä tarvi. Autopäivissä käy käytännössä niin, että 20:lta siirtynee 1 auto 39:lle. Vaan miten on aamujen laita, silloin kun tarvitaan tiettyyn aikaan tunnista enemmän vuoroja? (linja 39) Iltapäivällä porrastus kyllä toimisi.
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

Joo. Mikäs linja sitten ajaisi Lamminpään kautta, siis Pänninsaarenkatu-Kivilevontie-Rauhantie? Jos ei mikään, niin voit olla varma, ettei ideasi mene läpi. Lamminpääläiset älähtivät sen verran rankasti jo viimeksi, kun 22:n korvaajaksi meinattiin 14:a keskustan jatkolla.
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

Päivitetty versio pienine muutoksineen.

Muutoksia lyhyesti (verrattuna kuluvaan talvikauteen):
- 13 Tesoman kautta Haukiluomaan
- 14 lopetetaan
- 17 jatketaan Epilän ja Myllypuronkadun kautta Ikuriin ja Myllypuroon
- 18 reitti lännessä Lielahti - Lamminpää - Tohloppi - Länsitori
- 19 reitti lännessä muuttuu myös: ajetaan Sepänkadun kautta Lielahteen, josta Teivaalantien kautta Myllypuronkadulle, päätepysäkki Haukiluomassa
- 25 ajaa Raholan sijasta Länsitorille
- 26 katkaistaan Pyynikintorin ja Multisillan välille
- 29 jatketaan Keskustorilta suoraan Epilän kautta Raholaan
- uusi linja 36 Atala - Hermia
- uusi työ- ja koululaislinja Y37 Hallila - Nekala - Sampola - Tays
- K13:n uusi reitti Keskustori - Tampella - Hermia
- Linjat 20 ja 39 tahdistetaan samalle vuorovälille (20 min) ja vuorot porrastetaan (paitsi aamuruuhkassa)
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

Nyt on jotain viitteitä tulevasta havaittavissa. Tuli nimittäin nyt illalla vaihteeksi tutkittua JOHONKIn aikatauluja päivämäärällä 13.8.2008. Esimerkiksi valitsemalla pysäkin 3703 (Hermiankatu 3), voidaan havaita linjojen 20 ja 24 aikataulut. Molemmilla näyttäisi ruuhkissa olevan 20 min vuoroväli. 24:n pääte sijaitseekin näköjään Itä-Hervannassa, eli vissiin kutosen vanha pääte otettaneen käyttöön.

Toisaalta tutkimalla aikatauluja tuleekin vastaan iso kysymysmerkki länsipuolen suhteen. Näyttäisi, ettei siellä tapahtuisikaan mitään muutosta, vaan ainakin linjat 13, 18, 19 ja 26 näyttävät samanlaisilta kuin tänä talvena. Silti esim. pysäkin 1523 (Winterin alue) lähtöajoissa näkyy myös linjan 29 vuorot.

Onko niin, että suunnittelu on vielä kesken, vai käykö niin ettei länsipuolen linjastoa sittenkään merkittävästi uudisteta ensi syksyksi, eli myös mm. uusi vahva runkolinja 13 Haukiluoma - Hermia jää toistaiseksi saamatta?
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

ja Satakunnankatu/Armonkallio on edelleen paitsiossa toista talvea peräkkäin. Eikö mene millään jakeluun asioista päättäville, että Hervannan ulkopuolella sitä elämää vieläkin vaan on. Ja juuri sellaista iäkästä asiakaskuntaa, joka ei osaa itse pitää puoliaan.
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

Käykö niin ettei länsipuolen linjastoa sittenkään merkittävästi uudisteta ensi syksyksi, eli myös mm. uusi vahva runkolinja 13 Haukiluoma - Hermia jää toistaiseksi saamatta?

Winbusiin on nyt tosiaan syötetty linjasto, jossa on muutoksia linjoille 12, 20, 24, 25 ja 29. Muita lisäyksiä ei ole edes suunnitteilla. Mikä pahinta, budjetti voi vielä pakottaa karsimaan. Ymmärtääkseni eräpäivä on keskiviikkona.

Linjatunnukset vielä heittävät; 25 Janka - Kaarila, 29 Linnainmaa - Rahola.

Se 450 000 mikä Aamulehdessä aikoinaan mainittiin on ainoa lisäraha, mikä tälle vuodelle on saatu ja sekin on suunnilleen kulunut koululaisvuoroihin ja kasvaviin liikennöintikustannuksiin. Mitään merkittäviä uudistuksia ei ole varaa tehdä ilman, että hyvissä ajoin suunnitellaan ja esitetään tarvittavat miljoonalisäykset valtuustolle. Toivottavasti tästä vuodesta on nyt otettu opiksi ja vuoden päästä ei olla samassa tilanteessa.

Satakunnankatu/Armonkallio on edelleen paitsiossa toista talvea peräkkäin.

Eikös linjan 32 puolen tunnin vuoroväli iltapäivisin riitä sinne suunnalle palautettavalla reitillä Hämeenpuiston kautta?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

voidaan havaita linjojen 20 ja 24 aikataulut. Molemmilla näyttäisi ruuhkissa olevan 20 min vuoroväli. 24:n pääte sijaitseekin näköjään Itä-Hervannassa, eli vissiin kutosen vanha pääte otettaneen käyttöön.

Voidaan myös havaita, että kyseessä on selvästi ruuhkalinja. Lähtöajat Itä-Hervannasta:

06 00
07 00 20 40
08 00 20
09 00

14 00 20 40
15 00 20 40
16 00 20 40
17 00

ja Vanhalta kirkolta:

05 30
06 30
07 10 30 50
08 10 30 50
09 30

14 10 30 50
15 10 30 50
16 10 30 50
17 10

Ei siis liikennöintiä keskipäivällä eikä iltaisin. Eikä myöskään viikonloppuisin.
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

Mitä muutoksia linjualle 12 tulee? Tiheneekö mikään linja tähän talveen verrattuna? Entä otetaanko mistään pois autoja?
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

Mitä muutoksia linjualle 12 tulee? Tiheneekö mikään linja tähän talveen verrattuna? Entä otetaanko mistään pois autoja?

Aamuruuhkassa 10 minuutin vuoroväli muuttuu kummassakin suunnassa 15 min vuoroväleiksi. Eli ainakin täältä autoja otetaan pois.
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

On todella harmillista, ettei lännen linjastouudistusta päästy vielä toteuttamaan. Saapa nähdä menivätkö lisärahat oikeaan kohteeseen. Linjan 25 länsipää kun ei kuitenkaan ole niitä kuormitetuimpia, ja silti linjalla joudutaan joka tapauksessa käyttämään teliautoja Sammonkadun takia.

Vuoden päästä tilanne tuolle lännen linjastouudistukselle voi toisaalta olla vieläkin otollisempi. Jospa Länsitorin parkkipaikkaa uudistettaisiin siihen mennessä siten, että siellä voi sijaita jonkun linjan pääteasema. Lisäksi Lielahden asemakaavamuutos tuo mahdolliseksi yhden linjan ajattamisen reittiä Paasikiventie - Enqvistinkatu - Turvesuonkatu, eli uutta katua pitkin, rakennettavan Prisman vierestä Myllypuronkadulle. Käytännössä molempia edellisiä uudistuksia tulisi mitä ilmeisimmin käyttämään linja 18.

Ja niin, linjan 12 vuoroväli lienee kuitenkin kohdallaan ensi talvenakin, tuo K12 kun korvaa poistuvan vuoron kapasiteettia. Kuitenkin on yllättävää, että linjalta 8 autoja ei oteta - ainakaan JOHONKIn mukaan.
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

Kuitenkin on yllättävää, että linjalta 8 autoja ei oteta - ainakaan JOHONKIn mukaan.

Vissiin halutaan vielä antaa armonaikaa kasille, jos ihmiset alkavat ottaa sen omakseen. Lupaan itse matkustaa ensi talvikautena kasilla enemmän, ainakin väliä K:tori-Vehmainen! ;)
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

Onkohan tuo linjan 20 siirto pois Insinöörinkadulta sittenkään ihan tarpeen? palvelutarjonta heikkenee pysäkeillä Hervantakeskus ja Ahvenisjärvi entisestään, kun käytännössä katu jää vain 30:n palveltavaksi. Keskipäivän ja lauantain osalta huononnus on merkittävä.

Ja onko Hervannan valtaväylän varteen ajateltu pysäkkejä, lähelle ammattikoulua, kun linja on tarkoitus siirtää pois Tieteenkadultakin?

Aamulehden uutisessakin keskityttiin isoihin muutoksiin, mutta tätä linjamuutosta ei käsitelty muuten kuin nopeuttavana tekijänä. Esim linjan 20 vuorovälin heikentämistä ja Hervannan palvelujen karsimista ei tässä puitu. Puidaan sitten täällä.

Ehkä tarkoitus onkin, että tämäkin muutos hyväksytään kaikessa hiljaisuudessa ja asiakkaat huomaavat muutoksen vasta talvikauden alkaessa, kun bussi ajaakin "väärää reittiä" tai sitä ei tule tutulle pysäkille lainkaan.
 
Vs: Tampereen talviliikenne 2008-09

Tämän päivän Aamulehden (10.3.) uutisoinnin perusteella olen kyllä kovin pettynyt, että oiko-/ruuhka-aikavuoro Itä-Tampereelta Hervantaan (työnimellä Atala-Hermia?) on poistettu suunnitelmista. Ihmettelen vaan että olisiko tätä yhteyttä käyttäviä todella niin vähän ettei tällaista vuoroa haluta edes kokeilla.

Lisäksi Piettasenkadulla asuvana olen ehkä vieläkin enemmän suuttunut siihen että 29:n päätepysäkki siirretään väärään suuntaan kannaltani (eli takaisin Koilliskeskuksen viereen Lahtomäenkadulle, jolla muuten mielestäni ei saisi olla läpikulkuliikennettä ollenkaan). Linjan 29 päätepysäkin siirto poistaa järkevän mahdollisuuden käyttää Ristinarkkua/Jankaa/Messukylää vaihtopysäkkinä Hervantaan (eli 29 <-> 6/13).

Joten näistä on pääteltävä se että liikennesuunnittelu väkisin haluaa kierrättää koilliskulmasta Hervantaan pyrkivät TAYS:n / Valtion virastotalojen kautta (Teiskontien pysäkki) tai sitten jopa keskustan kautta. Kierto pidentää matka-aikaa ja vähentää matkustusmukavuutta (väli Tays - keskusta on ärsyttävä sumppu ja hidas väli busseissa). Linjan 20 siirto Hervannassa voisi teoriassa vähän nopeuttaa matkaa, mutta epäilen vahvasti koska 20 tulee jatkossa täyttymään erityisesti TTY:n kohdalta kyytiin tulevista/poistuvista.

Saas nähdä hetken sulattelun jälkeen, olenko valmis tuhlaamaan rahani omaan autoon ja irtisanoutumaan kaupungin linja-autoliikenteestä. Houkutus on suuri.
 
Takaisin
Ylös