Vanhoja linjakarttoja

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,572
Tässä alkajaisiksi pala historiaa 70-luvulta.


Linjakarttoja on digitoitu digikameralla vaihtelevilta etäisyyksiltä, eikä kuvia ole käännetty, mutta toivottavasti saatte selvää. Alkuperäinen 2272x1704 kokoinen kuva aukeaa, kun näytölle skaalautuvaa kuvaa klikkaa.

Vuonna 1974 julkaistiin kaksikin linjakarttaa, kun muutoksia tapahtui niin paljon, 1975 ei lainkaan.

Laitan lisää karttoja mahdollisuuksien mukaan.
 
Kommenttini koskevat ensimmäistä, 1/74-karttaa:

70-luvun määritelmä Hallilalle on näköjään vähän eri kuin nykyään. Juvankatu on nyky-Hallilasta varsin pitkän matkan päässä, väliin jää Lukonmäkikin.
Linjan 20 reitti Haukkamäenkatua ja Irjalankatua pitkin on mielenkiintoinen, asun itse Haukkamäenkadulla ja vaikea kuvitella bussilinjan joskus kulkeneen sitä pitkin, etenkin kun linjan käyttämä Linnankatu on kapea sorapintainen raitti, jolla on nykyään veräjiä esteenä. Ja 27:lla päättäri Irjalanaukiolla, nice.
Onpa linja y24:kin kulkenut vaikeakulkuista reittiä Solkimäkeen, taitaapi sekin olla nykyään lähinnä lenkkipolkuna käytössä liki koko matkalta Haiharasta Hikivuoren-Annalan läpi.
Linja 17: tuore Sammon valtatie - Irjalankatu - Takahuhdintie - Päärtinkatu (!) - wanha kunnon Ristinarkku - nyk. Veijanmäenkatu - nyk. Kotipellonkatu. Nykyään olisi fyysisesti mahdotonta liikennöidä kyseistä reittiä, Takahuhdintieltä Päärtinkadulle pitää ajaa "kateettien kautta" ellei halua ajaa kevyen liikenteen väylää. Päärtinkadulta taas vanhaa maantietä Veijanmäenkadulle pitäisi ajaa Ristinarkun pysäkkikatoksen ja Sammon valtatien meluvallin läpi, Veijanmäenkadun toisessa päässä Kotipellonkadulle taas moottoritien ylittävän sillan kaiteen läpi, joutomaata pitkin ja taas meluvallin läpi Kotipellonkadulle.
Mahtoikohan olla vielä tuolloin suosittua matkustaa Vehmaisista tai Vatialasta (5:n päättärin kupeessa) paikallisjunalla Tampereelle? Toisaalta bussit lienevät olleet vähäisempien automäärien vuoksi kilpailukykyisempiä kuin nykyään, tai toisaalta kehäväylien ja bussikaistojen puutteessa kaupungin keskusta lienee ollut varsinainen sumppu.
Missähän 14:n päättäri idässä oikein on ollut? Tuo osa Armonkalliosta-Tammelasta on minulle vähän pimennossa, mielenkiintoinen valinta kyllä.
29 on kulkenut oikein modernia uutta väylää vanhan Possinsuon läpi, nimittäin Lielahdenkatua. Ja päättäri oli uudenaikaisen Lentävänniemen lähiön ostarilla, vanhan Männistön torpan kupeessa. Ysi ja 14 ovatkin sitten saaneet kulkea vanhempaa tietä Serlachiuksen tehtaan vierestä, reittiä, jota pitkin ei nykypäivänä tulisi kuuloonkaan liikennöidä varsinkaan linja-autolla. Taitaisi reitti kulkea Starkin parkkiksen läpi, Nottbeckien hautausmaan vierestä kuralillinkiä ja teräsportista läpi. Ysi joutuisi jatkamaan niityn läpi Lielahden kirkolle, 14 pääsisi sentään asfalttitietä Rientolankadulle. Hassua, että sieltäkin on joskus tosiaan kulkenut bussi. Aika moni muukin reitti on sellainen, mitä nykyään ei voisi missään tapauksessa kulkea bussilla. Esimerkiksi Viistokatu-Kauppakatu/Aleksis Kiven katu, 22:n käyttämä Pinninkatu (yliopiston kampusaluetta nykyään) ja seiskan reitti Puu-Tammelan läpi. Eipä paranisi kolmosellakaan yrittää vanhaa reittiä Petsamoon, meinaan 80-luvun liikenneratkaisu nimeltä Kekkosentie aiheuttaisi äkkipudotuksen. Saman ilmiön kohtaisi vanhaa Kosken maantietä, tuolloin jo Hippoksenkatua kulkeneita linjoja 17, 18 ja 27: Hippoksenkatu loppuu kuin seinään Kissanmaan koulun kohdalla, sen jälkeen alkaa Kekkosentie. Hippoksen paikallahan on nykyään Sammon urheilulukio, valtion virastotalo (se keltainen), lasten liikennepuisto ja uintikeskus.
 
Kommentit 2/74-kartalle:

Linjan 14 länsipää näyttää jotenkin tutulta. Ettei vaan 27:n linjaukselle olisi otettu jotain mallia 70-luvulta? Tosin päättäri oli tuolloin vähän enemmän Vihattulassa, nykyään bussilla ei pääse yhtä lähelle Nykäs-Tapoloita. Pohtolan ysi kulki vielä viimeisiä aikoja teollisuusalueella palvellen Serlan duunareita, mutta 14 oli jo siirtynyt pois.

Jännää sinänsä, että 70-luvulla ja vielä paljon myöhemminkin, olikos jopa yksittäisiä vuoroja tälläkin vuosituhannella, liikennöitiin tuonne Vormistoon/Matinlahdelle ihan kaupungin rajaan asti kiinni (y23/30). Missään tapauksessa tietenkään ei voinut Lempäälän puolelle linjaa viedä, TKL:n toimivalta loppui tasan kaupungin rajoille. :p Jännä on myös tuo y51, Vilusen kautta ei pahemmin enää bussilla kuljeta. Olikohan harjulla kulkenut Vilusentie alkuperäinen Kangasalantien linjaus (vrt. Vanha Kangasalantie Vehmaisissa)?

76-kartan kommentit:

23 ja vastaperustettu 30 olivat siirtyneet upouudelle Hervannan valtaväylälle. Myöhemmin Hervantaan pääsisi ehkä pikaraidetta pitkin, mutta se jätettiin toistaiseksi tilavaraukseksi Hervannan liikekeskukseen. Ehkä jo vuonna 1990, tai säkällä pikkasen aikasemminkin! (Tänään puhutaan ajanjaksosta 2015-20.)

1978:

Linja 11 jatkettiin länteen korvaamaan linjoja 9 ja 14. Tätä käsittämätöntä linjaspagettia jaksettiin katsella aina vuoteen 1991 asti, jolloin 16 palautettiin Vähäniemenkadulle ja 11 siirrettiin kulkemaan vallan Teivaalantietä Ryydynpohjankadun kautta Pohtolaan. Niemen alue jäi kokonaan y-vuorojen varaan, ulkorajoilla tietenkin pääsi 11:lla ja 16:lla.
y72 toi Sarankulman joukkoliikenteen piiriin, aluksi vain joitakin kertoja päivässä.

Täytyy sanoa, että aivan ilmiömäiset vuorovälit on kyllä ollut. Kissanmaallekin 6,5 min, Sammonkadulle neljän minuutin välein 25:lla ja kahdesti tunnissa 20:lla! Nykyään kolmen linjan keskinäinen vuorovälihän on ruuhkassa yhdessä 17:lla ja 25:lla 10 min + 30 min välein kulkeva 27, hiljaisempaan aikaan kaikilla kolmella yhteensä 10 min.
 
Laitanpa tähän ketjuun oman panokseni siirtymällä talvikauteen 1984-1985. Linkin takaa löytyy linjakartta sekä muutamia aikatauluotteita senaikaisista suosikkilinjoistani(;)) sekä myös linjoista 23 ja 25. Ihan vertailukohtana nykypäivään. Kuvat on otettu kyseisen talven aikataulukirjasta.

Kerrottakoon, että tuo talvi taisi olla omalta osaltani ensimmäinen, kun en enää istunut rattaissa. Sellainen polvenkorkuinen vesseli olin silloin. Jotain on kuitenkin jäänyt noinkin varhaisista ajoista mieleen. Tuolloin tuli paljonkin kuljettua linjalla 3, jolla suosikkiautot taisivat olla #555 sekä #563 (, ennen kuin uudet ajokki cityt tulivat vuonna -88;)). Myös mm. sisut #497-#500 liikkuivat tuolloin kyseisellä linjalla. 13:lta on jäänyt mieleen autot #565-#567. 14:llä taisi liikkua joskus myöhemmin 80-luvulla volvot #468 ja #469, ennen kuin ne korvattiin uudemmilla mahuri-sisuilla. Linjalla 25 taisi puolestaan liikkua koko sarja #537-#544. Aikataulustakin voi automäärän päätellä, ja se taitaa olla yhtä monta kuin tuo autosarja käsittää yksilöitä. Muuta en niin tähän hätään noin varhaisilta ajoilta muistu mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Onpa hienoja karttoja. Mistä näitä vanhoja linjakarttoja on löytynyt, TKL:n arkistostako. Milloin on julkaistu eka linjakartta, itsellä on eka vuodelta 1978, enkä tiennyt että sitä vanhempia on olemassa.

Entäs aikataulukirjat? Oma vanhimpani on vuodelta 1982. Milloin niiden julkaisu on alkanut.

Saatko Killerpop 1970-luvun aikatauluja tänne? Olis tosi makee juttu..
 
Mistä näitä vanhoja linjakarttoja on löytynyt, TKL:n arkistostako. Milloin on julkaistu eka linjakartta, itsellä on eka vuodelta 1978, enkä tiennyt että sitä vanhempia on olemassa.
Juu, TKL:n arkistosta kävin penkomassa 2004 vuonna. Valitettavasti ainoa skanneri paikalla oli A4-kokoinen, joten näin helpommaksi ottaa näistä kuvia.

Ehkä näitä vanhoja karttoja voisi restauroida uudelle pohjalle webbiin, esim Google Mapsia hyödyntäen, vaikka useat tiet ovatkin vaihtaneet linjaustaan.

Tai vaihtoehtoisesti laittaa pelkät linjan viivat kulkemaan valkoisella pohjalla ja samalla mittakaavalla joka vuosi.
Entäs aikataulukirjat? Oma vanhimpani on vuodelta 1982. Milloin niiden julkaisu on alkanut.

Saatko Killerpop 1970-luvun aikatauluja tänne? Olis tosi makee juttu..
Itselläni on vasta 1989 vuodesta alkaen aikataulukirjoja. Ensimmäinen on julkaistu 1980.
 
Olipas kulttuuriteko tuoda kartat kaiken kansan nähtäville. Kiitämme!

Entisenä kaukajärveläisenä voisin vielä lisätä kartoissa 1976/78 vielä näkyvän Juvankadun aiotun linjauksen, joka kulki käytännössä Saarenvainionkadun vierestä. Y24:n (via Alasenkatu!) pääte jäi ainakin minulle vähän hämäräksi, vedenpuhdistamo vai Suomen Trikoo? Hallila tosiaan vaihtui Annalaksi, tosin kiinteistönvälittäjäkielessä Kaukajärven ns. kolmosalue on varsin usein Kaukajärveä :lol:

Hervannassakin on hahmoteltu Postipankin talon takapihalle vielä 1974 vähän tehokkaampaa kaavaa, mutta oliko se kaatopaikka juuri tuossa eli ei sittenkään tehty myllypuroja :smile:

Jo vuoden 1974 kartassa esiintynyt Nirva/Veisu/Korkinmäki -yhdistelmä olikin sitten varsin pitkäikäinen, kun se oli käytännössä muuttumaton kai linjan 12 Hallila-siirtoon (1991) saakka.

Hieno juttu. Vielä kerran kiitoksia!
 
Onpa hienoja karttoja. Mistä näitä vanhoja linjakarttoja on löytynyt, TKL:n arkistostako. Milloin on julkaistu eka linjakartta, itsellä on eka vuodelta 1978, enkä tiennyt että sitä vanhempia on olemassa.

Kirjassa "Onnikoita ja rollikoita" löytyy linjakarttoja jopa vuodelta 1954 ja seuraavat myös: -67, -74, -82 ja -98. Jos joku haluaa, voi sanoa niin voin koittaa otettua siittä jonkinmoisen kuvan.

Siellä on myös muita juttuja. Kysykää jos jotain tietoja voisin koittaa löytää siittä kirjasta. Siellä on mm. matkalippujen hintoja ja kaikkia matkoja ja muutoksia. Minulla on myös kirja "Tampereen siniset bussit". Siinä on autot 1948 - 1998 eli pätkät 1-639, telit 200-222(223-225) ja nivelet 300-361 ja 400-404(405-407).

Tuli noista linjakartoista mieleen että 3 ajoi niin kauan sitä Vainionkatua kunnes se suljettiin liikenteelta ja Kekkosentie tuli.
 
Entisenä kaukajärveläisenä voisin vielä lisätä kartoissa 1976/78 vielä näkyvän Juvankadun aiotun linjauksen, joka kulki käytännössä Saarenvainionkadun vierestä. Y24:n (via Alasenkatu!) pääte jäi ainakin minulle vähän hämäräksi, vedenpuhdistamo vai Suomen Trikoo?

Eipäs mennyt kumpaankaan, päättäri oli jossain Solkimäessä Annalankadun (!) varressa. Hyvin lähellä nykyistä maankaatopaikkaa Kauhakorvenkadun tuntumassa.

Kuka lie tuolla on asunut kun linja hänelle on viety. Ruskon teollisuusalueesta ei ollut tuolloin juuri tietoakaan.

Suomen Trikoolle ajettiin Y22:lla Juvankatua ja Ruskontietä.

Laitetaans vielä vuoden 1979 linjakarttapalaset nähtäville. Tuoltakin vuodelta on kaksi karttaa olemassa. Yksi muutos tuolle vuoden menee esim linjan 27 Irjalan aukion siirrosta Takahuhdin palvelutalolle. Linja 7 kuitenkin pysyi vielä Jaakonmäenaukiolla.

Tässä kuvassa oleva linjan 23 päättäri tietty on ennen 1.10.1979 tulleita muutoksia, olen sen epähuomiossa kuitenkin kuvannut vasta toisen kartan kannen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Tällaisena sekamelskana linjan 11 länsipää pysyikin sitten vissiin jonnekin 90-luvun alkuun saakka. Talvella 84-85 linjan aikataulu näytti seuraavanlaiselta: kuva 1 kuva 2.

Ja senkin muistan, että 80-luvulla linjan kalustona olivat ainakin autot #556-#560.
 
Vuoden 1979 kartassa linja 22:n jatko Annalaan on hassu. Juvankadun jatkehan rakennettiin kaarena eikä tuollaisen mutkana, jollaisena se vielä esiintyy esim. vuoden 1976 kartoissa.
 
Eipäs mennyt kumpaankaan, päättäri oli jossain Solkimäessä Annalankadun (!) varressa. Hyvin lähellä nykyistä maankaatopaikkaa Kauhakorvenkadun tuntumassa.

Ahaa. Oliko se varsin lähellä Kauhakorvenkadun liittymää, kun siinä oli joskus "ruskomainen" ns. päätesilmukka, jos oikein muistan?

Kuka lie tuolla on asunut kun linja hänelle on viety. Ruskon teollisuusalueesta ei ollut tuolloin juuri tietoakaan. Suomen Trikoolle ajettiin Y22:lla Juvankatua ja Ruskontietä.

Noh, ehkä sillekin oli joku järkevä peruste ;) Oliko Y22:lla jossain vaiheessa muuten Y-tunnus 37, reittivariaatio myös Viialan kautta?

Laitetaans vielä vuoden 1979 linjakarttapalaset nähtäville. Tuoltakin vuodelta on kaksi karttaa olemassa. Yksi muutos tuolle vuoden menee esim linjan 27 Irjalan aukion siirrosta Takahuhdin palvelutalolle. Linja 7 kuitenkin pysyi vielä Jaakonmäenaukiolla.

Syksyn mallisto alkaa näyttää varsin tutulta :)

Ilmeisesti jossain vaiheessa on tehty korjauksia lennosta, koska kuvat 4, 9 ja 14 antavat ymmärtää, että karttoja olisi ollut kolmekin erilaista. Kuvien 4 ja 9 eroja ovat ainakin Juvankadun siirto oikeaan paikkaan ja linjan 20 reittimuutos. Kuva 14 lienee sitten syksyn tilanne kutosineen sekä linja 13 uudella Lukonmäen kääntöpaikalla.

Näemmä Sotilaankatu on rakennettu nykykuosiin jonkin verran ennen Citymarketia, kun linja 11 on jatkettu syksyllä uuden sillan yli. Nykymallinen Rukkamäentiekin on varsin tuore keksintö, lienee vielä tasoristeyskin pääradan yli :p

Jotenkin välittyy sellainen fiilis, ettei linjastoa suunniteltaessa ole osattu heti päättää :lol: Toisaalta tuolloin kaupunkia on vielä rakennettu varsin voimakkaasti jopa lähellä keskustaa, jolloin linjastomuutoksia on ollut tarpeen tehdäkin tuhkatiheään.

Olikos sulla muuten kuvaa v. 1979 linjaluettelosta ja ehkä Atala/Sorila-suunnalta, josko siellä olisi tapahtunut mitään mainitsemisen arvoista ennen linjaa 28?
 
Takaisin
Ylös