Tampella-Hervanta

Liittynyt
8 Maaliskuu 2007
Viestit
65
TTY:n sivuilla kyseltiin kiinnostusta keskustasta Tampellan kautta Hervantaan kulkevan bussilinjan käyttöön. Onko kellään foorumilla tietoa onko linjaa syntymässä ja mahdollisesti millä aikataululla?

Lisäksi mieltäni on askarruttanut kuinka nopeasti uuden linjan vaatima infra rakennetaan kaupunkiympäristöön. Onko sillä aloittamisen aikataulun suhteen merkitystä pätevän tekosyyn virkaa enempää?
 
Linjaa on suunniteltu tämän vuoden budjettiin ja sen tulo syksyn liikenteeseen näyttää hyvinkin varmalta. Ainoastaan liian korkea hinta suhteessa käytettäviin varoihin voi enää vesittää hanketta, sillä sen voi suunnitelluista kohteista luokitella kakkosprioriteetiksi Rahola-Kaarilan uudistuksen jälkeen. Hintaluokaksihan oli Aamulehteen laskettu 160 000 e / talvikausi.

Infratarvetta ei juuri ole muuta kuin pysäkit katoksineen Tampellan alueelle. Keskustassa pääte tulisi sijaitsemaan Vanhan kirkon pysäkkikatoksella eikä Kekkosentien osuudelle näillä näkymin sijoiteta uusia pysäkkipareja.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kiva tietää myös mahdollisimman varhaisessa vaiheessa esityksen linjan numeroksi ja "nimeksi" (määränpäät), jotta mahdolliset hölmöilyt voi esittää korjattavaksi.

Ehdotan, että linja olisi 24 Hermia - Tampella - Keskustori, päreisiin Hermian ja Tampellan välillä nimenomaan sekä Tampella että Keskustori. Vanha kirkko päätenimenä on hieman hämäävä, sillä kaikki eivät tiedä mikä ja missä Vanha kirkko on. Ja käytännössä Vanhan kirkon pysäkkihän on Keskustorilla – tosin torin pohjoispäässä.
 
Vois ollakin ihan hyvä idea antaa linjalle ihan oma numeronsa. Mihinkähän sitten tuo 160 000 euroa riittää? Ehkä linjasta tulee osapäiväinen ja yhdellä autolla ajettava. Tiedä sitten, olisiko hyvä olla enemmänkin tarjontaa tuolla linjalla. Tampella saisi paremmat ja selkeämmät yhteydet keskustaan, eikä Hermiaan liikennöinti päiväsaikaan tällä linjalla välttämättä mitenkään ihan hukkatarjontaa olisi.
 
kunhan ei nroida uyli kolmenkymmenen, vaan aneetaan joku vapaana oleva nro välistä.

Hämeenpuiston kauttahan tuon pitäisi kiertää, mutta kulku torille päin pitäisi kai silti panna Näsilinnankadun ja Kauppakadun kautta . Torilta pois sitten Puutarhakatua Hämeenpuistoon . Kannattaisi tehdä tämä kieppaus,ei suoraan Aleksis Kiven kadun kautta. Tulisi yhteys mm. Metsoon ja Anttilaan lähemmäksi.

Toisaalta mitäs jos panisivat päättärinkin tuohon Eteläpuistoon vanhan 24 päättärille.
Siinä olisi linjanrolle peruste 24:seksi.

Samalla voisi siirtää kolmosen sitten pois sieltä Eteläpuistosta ja panna sen ajamaan Kauppi-Lahdesjärvi väliä Lapintien - Hämeenpuiston- Hämeenkadun
reittiä....
 
Vois ollakin ihan hyvä idea antaa linjalle oma numeronsa. Mihinkähän sitten tuo 160 000 euroa riittää?

Projektinimenä on käytetty juurikin numeroa 24.

Perustuen toistaiseksi omiin laskelmiini 160 000e voisi parhaimmillaan riittää 20 minuutin vuoroväliin 18 lähtöä per suunta niin, että linja olisi porrastettu kumpaankin suuntaan linjan 20 kanssa, jota liikennöitäisiin nykyistä suorempaa reittiä 80 minuutin kierroksin klo 6-18. Mutta vaihtoehtoja toteutukselle on kuitenkin useita, eikä tuo rahasummakaan ole kiveen hakattu.
 
Viimeksi muokattu:
linja olisi porrastettu kumpaankin suuntaan linjan 20 kanssa, jota liikennöitäisiin nykyistä suorempaa reittiä 80 minuutin kierroksin klo 6-18. Mutta vaihtoehtoja toteutukselle on kuitenkin useita, eikä tuo rahasummakaan ole kiveen hakattu.
Mikä tämä ns. suorempi reitti olisi? Hervannan valtaväylää aina Hermiankadulle saakka vai? Minusta 20 kannattaisi porrastaa keskustasta Hervannan kautta Vuorekseen menevän linjan kanssa, kun kyseinen linja perustetaan (alustavissa arveluissahan 39:ä on pidetty tänä linjana).
 
Mikä tämä ns. suorempi reitti olisi? Hervannan valtaväylää aina Hermiankadulle saakka vai? Minusta 20 kannattaisi porrastaa keskustasta Hervannan kautta Vuorekseen menevän linjan kanssa, kun kyseinen linja perustetaan (alustavissa arveluissahan 39:ä on pidetty tänä linjana).
Tuo reitti vaikuttaa melko todennäköiseltä. Porrastus linjan 39 kanssa onnistuu kyllä, vaikka nämä kaksi linjaa eivät Hervannassa kuljekaan samaa katua. Ratkaisuhan on 39:n osalta vain väliaikainen ja reitin merkitys (ainakin Vuoreksen kannalta) varmasti vähenee jonkin verran Vuoreksen rakentuessa ja uuden runkolinjan aloittaessa...

Mutta 20:lle olis toki toinenkin oikaisu mahdollinen, ja se on tietysti reitin kääntäminen Sammonkadun kautta. Siten sinnekin saataisiin jos jonkinlainen, kaivattu palvelutason nosto. Toisaalta asiaan vaikuttanee se, että kyseinen reittivaihtoehto taitaa olla jopa hitaampi kuin nykyinen Teiskontien kautta ajettava reitti. Ainakin periaatteessa vaihtoehto on kuitenkin ihan mahdollinen, vaikka nopeat yhteydet Hervannasta Taysiin jäisivätkin sitten pääasiassa 39:n varaan - riippuen tuon 24:n reitistä. (Voisihan se koukata ainakin toiseen suuntaan tuon Teiskontien rampin kautta, kun siinä on se yksi pysäkki joka ei ole nyt käytössä.)
 
20, 24, 39 tai vaikka kaikki näistä voisivat ajaa myös Kissanmaan läpi niin, että TAYS tulisi kunnolla palvelluksi. Tämä toki vaatisi muutoksen Kissanmaankadulla olevaan kilpeen "läpiajo Hervannan valtatielle kielletty".;)
 
Vuores ei kai ole rakentumassa vielä tällekään syksylle, joten suurempaa Hervannan suuruudistusta odotellaan vuodelle 2009. Sammonkadun reittivaihtoehto on mielenkiintoinen idea, mutta riittääkö sinne mitään täydentävää linjaa on toinen juttu. Tuosta TAYSin palvelemisesta vuodelle 2009 olisi minulla seuraavanlainen ajatus, jossa 20 ajaisi väliä Hikivuori - Hervanta - TAYS ja sitä täydentäisi Ruskon Y-linja Kauhakorventie - Hervannantie - Hepolamminkatu - Kalevantie jne. sekä yksi tai kaksi Kekkosentie - Teiskontie -reittiä keskustaan ajavaa runkolinjaa Hervannan asuinpromenadeilta. Vuoromäärät paisuisivat Hervannan valtaväylällä merkittävästi, jossa Turtolan kohdalla kulkee nykyisellään 18 vuoroa tunnissa suuntaansa. 2009 tilanne voisi olla vaikkapa:

20 Hikivuori - Tays: 3x20=60
23 Opiskelijankatu - Teiskontie: 6x10=60
24 Hermia - Tampella: 3x20=60
30 Näyttelijänkatu - Iidesranta: 3x20=60
39 Vuores - Teiskontie: väh. 4x20=80
xx Teekkarinkatu - Kalevantie: 6x10=60
YY Rusko - Kalevantie: 2x30=60

Tällöin vuoroja kulkisi Hervannan valtaväylällä jo 27 tunnissa, joista 24 keskustaan :D Autotarve kuitenkin kasvaisi jopa kuudella, joten näin suurten uudistusten edellytyksenä kaupungilta vaaditaan miljoonatukea.

Toki tämäkin nyt on vasta heitto. Ruskon saavutettavuus on ydinkysymys tehtäessä muutoksia Hermian linjastoon ja tässä mallissa se heikkenisi selvästi, ilta- ja päiväliikenteessä ehkä kerran tunnissa ajettavaan Y-vuoroon keskustasta. Kutosen kierto Itä-Hervannassa osoittaa ettei työväestölle riitä vaihdollinen puolen tunnin välein kulkeva yhteys vaan suorat vuorot ovat välttämättömiä, kuten Myllypuronkin tapauksessa on tänä vuonna havaittu.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on ilmeisesti osoite vaihtumissa Armonkallion alueelle. Olin yllättynyt kuinka huonot yhteydet julkisilla alueelle on. Reittiopaskin tarjoaa kilometrin kävelyä Hämeenkadulle kun haluaa itäänpäin lähteä. Mummomuuveri 32 en laske oikeen opiskelijalle sopivaksi joukkoliikennepalveluksi. Mikäli uudelle linjalle tulisi pysäkki Tampellan esplanadin päähän junaradan ja Kekkosentien väliin toisi se prosentuaalisesti paljon parannusta Armonkallionkin yhteyksiin. Kävelytie Massunmäeltä alas esplanadin pohjoispäähän varmasti helpottaisi uuden linjan hyödyntämistä ja voisi kohottaa kysyntää. Koko Tampellan seutu mäkisyydessään ja radan halkaisemana on varmasti mielenkiintoinen alue suunnitella joukkoliikenteen lähestyttävyyden kannalta.
 
...eikä Kekkosentien osuudelle näillä näkymin sijoiteta uusia pysäkkipareja.


Mukava huomata, että näkymät ovat ilmeisesti muuttuneet, kun iltalenkillä bongasin oranssit totsät Tammelan puistotien päästä Kekkosentien laidasta. Toiset totsät rajasivat päällystettävää pysäkkialuetta Kekkosentien pohjoisreunassa Rauhaniementien sillan alla.

Hauska nähdä mitä reittejä pysäkeille ja pysäkeiltä käytetään. Mikäli Lapinniemen suunnalta löytyy reitille käyttäjäkuntaa, voi olla että aamulla Kekkosentien ruuhkissa vilahtaa myös purkittamatonta lihaa. Jälkimmäisenä mainittu pysäkki on hauskasti toisen sillan päässä ja toisen alla. Reittivaihtoehtoja puskia pelkäämättömälle siis on.
 
Viimeksi muokattu:
Tänä aamuna otti bussi pari ihmistä Tammelan puistotien päästä kyytiin, vaikkei pysäkillä näyttänyt olevan vielä kylttiäkään. Kuinkas uudet pysäkit yleensä otetaan käyttöön? Aikatauluihin ei tälle talvelle uutta pysäkkiparia ole merkitty. Onko kellään ennakkotapauksia muistissa?
 
Tänään pysäkeillä näkyi kyltit. Kyydistäkin pääsi pois uudella pysäkillä. Aikaisemmin kuskit ovat ajaneet surutta valmiin näköisen pysäkin ohi, vaikka matkustaja on seissyt ovella valmiina.
 
Takaisin
Ylös