Tampella-Hervanta

Tänään pysäkeillä näkyi kyltit. Kyydistäkin pääsi pois uudella pysäkillä. Aikaisemmin kuskit ovat ajaneet surutta valmiin näköisen pysäkin ohi, vaikka matkustaja on seissyt ovella valmiina.

Eipä mistään syvennyksestä tule pysäkkiä ennen kuin siihen saadaan asianmukainen liikennemerkki (muunmuassa vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen). Joten itse en ainakaan ole ajanut tuon ohi kertaakaan, tänään pysähdyin uudella pysäkillä, kun joku painoi nappia.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä mistään syvennyksestä tule pysäkkiä ennen kuin siihen saadaan asianmukainen liikennemerkki (muunmuassa vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen). Joten itse en ainakaan ole ajanut tuon ohi kertaakaan, tänään pysähdyin uudella pysäkillä, kun joku painoi nappia.

Kyltittömän pysäkin ohi ajamisessa oli se hauska puoli, että itsekin näin pari kertaa kaupungin puolen kyltittömältä pysäkiltä otettavan siinä seisovia ihmisiä kyytiin. Hyvä näin. Bussipysäkin välin verran taaksepäin kävely bussimatkan jälkeen harmittaa varmasti vähemmän kuin bussien ohiajelun seuraaminen pysäkiltä. (Joskin tuolla linjalla sitä kävelymatkaa on voinut kertyä) Mutta siis kyytiin pääsi kyltittömältä pysäkiltä, mutta pois ei.

Hauska oli seurata kotiin tullessa, joko tänään pääsis pois uudella pysäkillä. Helpottaa kokeilemista, kun sopivissa poisjääntipysäkeissä riittää vaihtoehtoja. Tuliko monta turhaa pysähdystä uudella pysäkillä? Siis painoiko moni vanhasta muistista hyvissä ajoin?

Mitenkäs se merkki nyt sitten vaikuttaakaan väistämisvelvollisuuteen?
 
Viimeksi muokattu:
Tuliko monta turhaa pysähdystä uudella pysäkillä? Siis painoiko moni vanhasta muistista hyvissä ajoin?

Ei siinä turhaa tarvinnut pysähtyä, ilmeisesti olivat jo aamupäivällä hoksanneet, että ko. pysäkit ovat siihen ilmestyneet. Kyllähän tuossa muutamia ihmisiä pois jäi, ilmeistä päätellen jopa ihan oikeassa paikassa.

Mitenkäs se merkki nyt sitten vaikuttaakaan väistämisvelvollisuuteen?

Ilman merkkiä käytännössä lähdet vain tien laidasta, väistät kaikkea muuta liikennettä. Merkillä toisinpäin.

Meni vähän offtopiciksi, jatketaan tätä aihetta uudessa ketjussa, jos tarvetta vielä on. :smile:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikös linja-automatkustajien ottaminen ja jättäminen ole tieliikenneasetuksessa kiellettyä liikennemerkin 531 tai 532 vaikutusalueen ulkopuolella?
 
Eikös linja-automatkustajien ottaminen ja jättäminen ole tieliikenneasetuksessa kiellettyä liikennemerkin 531 tai 532 vaikutusalueen ulkopuolella?

Tieliikenneasetuksesta en löytänyt äkkiä muuta asiaan liittyvää kuin:

531. Paikallisliikenteen linja-auton pysäkki
532. Kaukoliikenteen linja-auton pysäkki
Merkit 531 ja 532
Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä tiemerkinnöin osoitetulla matkalla merkin kummallekaan puolelle tai, jos merkintää ei ole, 12 metriä lähemmäksi merkkiä. Tälle alueelle saa kuitenkin pysäyttää ajoneuvon siihen nousemista tai siitä poistumista varten, jos se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä. Merkin yhteyteen voidaan asettaa kunnan vaakuna, tariffin ja liikenteenharjoittajaryhmän tunnus, pysäkin nimi, linjojen numerotunnukset sekä linjojen päätepisteiden tai reittien nimet. Pikavuorolinjan pysäkki osoitetaan merkin 532 yhteyteen asetettavalla lisäkilvellä.

Tämä siis Finlex-sivustolta.

Mielestäni aikoinaan (vuonna 2000) oli sellainen asetus/laki, että linja-autolla ei saanut pysähtyä 900 metriä lähemmäs linja-autopysäkkiä matkustajien nousemista tai poispäästämistä varten. Ja kahden pysäkin välin ollessa yli 1900 metriä väliin sai tuon 900 metriä huomioiden pysähtyä. Nyttemmin joku on sanonut, että nämä matkatkin ovat lyhyempiä asetuksessa/laissa. Ei kyllä osunut silmään finlexistä..
 
Ilman merkkiä käytännössä lähdet vain tien laidasta, väistät kaikkea muuta liikennettä. Merkillä toisinpäin.

Meni vähän offtopiciksi, jatketaan tätä aihetta uudessa ketjussa, jos tarvetta vielä on. :smile:


Jääräpäisesti jatkan aiheesta tässä, sillä Hervannan valtaväylä-Kekkosentie on asian kannalta mielenkiintoinen. Autokoulussa erikseen kerrottiin Hervannan Valtaväylän olevan vaaranpaikka, kun siellä bussit tuppaavat jyräämään autojen päälle pysäkiltä lähtiessään. Ymmärsin, että rajoituksen ollessa yli 60 km/h bussilla on pysäkiltä lähtiessään väistämisvelvollisuus. Eilen havahduin huomaamaan, että kotimatkalla bussi kiltisti odotti sopivaa väliä valtaväylän pysäkiltä lähdettäessä. Kovin usein en muista tällaista havainneeni. Valtaväylällä rajoitus taitaa olla 70 km/h mutta näiden uusien pysäkkien kohdalla 60 km/h, joten peräkkäisillä pysäkeillä on eri väistämiskäytäntö. Tulee mieleen kysymys, että kuinkahan hyvin autoilijat sen tiedostavat.
 
Jääräpäisesti jatkan aiheesta tässä, sillä Hervannan valtaväylä-Kekkosentie on asian kannalta mielenkiintoinen. Autokoulussa erikseen kerrottiin Hervannan Valtaväylän olevan vaaranpaikka, kun siellä bussit tuppaavat jyräämään autojen päälle pysäkiltä lähtiessään. Ymmärsin, että rajoituksen ollessa yli 60 km/h bussilla on pysäkiltä lähtiessään väistämisvelvollisuus. Eilen havahduin huomaamaan, että kotimatkalla bussi kiltisti odotti sopivaa väliä valtaväylän pysäkiltä lähdettäessä. Kovin usein en muista tällaista havainneeni. Valtaväylällä rajoitus taitaa olla 70 km/h mutta näiden uusien pysäkkien kohdalla 60 km/h, joten peräkkäisillä pysäkeillä on eri väistämiskäytäntö. Tulee mieleen kysymys, että kuinkahan hyvin autoilijat sen tiedostavat.

Tieliikennelaki (Finlex) sanoo seuraavaa:

22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään
 
Eikös linja-automatkustajien ottaminen ja jättäminen ole tieliikenneasetuksessa kiellettyä liikennemerkin 531 tai 532 vaikutusalueen ulkopuolella?

Ei ole. Se on kiellettyä vain, jos lm. 371, TLL §27 tai TLL§29 sen kieltävät.
 
Ei ole. Se on kiellettyä vain, jos lm. 371, TLL §27 tai TLL§29 sen kieltävät.
Mielenkiintoista. TLL 29 §, 2 mom: "Ajoneuvon ovea ei saa avata eikä ajoneuvoon nousta, siitä poistua taikka sitä kuormata tai sen kuormaa purkaa siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai tarpeetonta haittaa muulle liikenteelle tai ympäristölle."

Monta kertaa olen kouluvuosinani koputellut pysäkiltä juuri lähteneen (metrin verran edenneen), mutta juuri punaisiksi vaihtuneisiin valoihin jääneen bussin etuoveen, enkä ole saanut kuin vihaisen mulkaisun. Joskus kuski sanoi, että hän menettää työpaikkansa ja/tai saa sakkoja, jos ottaa matkustajia muualla kuin pysäkillä. Ajoneuvoon nouseminen, kun liikenne on valokierron takia seis ja ennustettavissa vielä kymmeniä sekunteja olevan seis ei liene lain tarkoittama tarpeeton haitta tai vaara liikenteelle/ympäristölle.

Viimeksi jäin bussista pois muualla-kuin-pysäkillä, kun 71:n kuljettaja ei muistanut kenenkään painaneen stop-nappulaa Lempääläntiellä Viinikan liittymän pysäkin jälkeen (painoin about Railtransin terminaalin kohdilla), ja Kuokkamaantien pysäkin sijaan bussi jätti minut välittömästi risteyksen jälkeen, kuitenkin ennen moottoritien liikennemerkkiä (joka myös kieltää määritelmällisesti pysähtymisen). Jättöpaikka sattui olemaan sama, kuin katusuunnitelmassa esitetty pysäkin 3002 tuleva paikka.
 
Matkustajien ottamisen ja jättämisen kieltävät esim. seuraavat momentit TLL 28§:

1) viiden metrin matkalla ennen suojatietä tai risteävää pyörätietä;

2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;

4) siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy;

7) missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;

9) sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa.

Ilmeisesti joku näistä on ollut voimassa, kun kuljettaja on siirtänyt bussia metrin verran liikennevaloihin.
Tietysti tiellä on voinut olla myös lm. 371 (pysäyttäminen kielletty), joka ei koske linja-autopysäkkejä, mutta on voimassa heti, kun pysäkiltä poistutaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minulle on alusta alkaen sanottu, että liikennevaloista ei enää saa matkustajia ottaa kyytiin. Tästä hyvänä esimerkkinä on molempien torien (Keskustori ja Pyynikintori) valot, jossa lastin tekeminen valojen vaihtumista odotellessa keskellä "risteystä" aiheuttaisi vain turhia vaaratilanteita (kyllä, useasti ollaan oveen koputeltu) niin matkustajille kuin muullekin liikenteelle.

Ja linja-autohan lähtee (tai on lähdössä) pysäkiltä silloin, kun vilkku välähtää vasemmalle. Silloin ei saisi enää matkustajia ottaa lisää.

Ja mitä tuohon Valtaväylään tulee, niin sen pysäkkisuunnittelu on muutenkin suurimmalta osalta täysin käsittämätöntä. Mm. Turtolan pysäkiltä kohti kaupunkia lähtiessä on niin sopiva mutka ja alamäki, että on käytännössä vaikeaa nähdä kaikkia vähänkään kauempana tulevia autoja, varsinkin, kun joidenkin vauhti on aivan jotain muuta kuin 70 km/h. Lukonmäen pysäkeillekin ajettaessa auto on osittain ajoradan puolella, joka aiheuttaa omat hankaluutensa puolin ja toisin. Tuskin kukaan tahallaan päälle noissa ajaa, mutta ruuhka-aikana johonkin väliin on vain tultava, kiihdytyskaistoja kun noihin ei ole saatu tehdyksi. Näin tämän asian näen omasta näkövinkkelistäni. :)

Tuskin kaikki autoilijatkaan ovat selvillä, missä pysäkeillä tarvitsee väistää ja missä ei, kun peräkkäiset pysäkit (Turtola-Jäähalli-Kissanmaa) toimivat aivan eri tavoin tuolta osin.
 
Viimeksi muokattu:
Uusille pysäkeille löytyy netistä aikataulusivulta nimet: Naistenlahti (0705) ja Osmonmäki (0704). Kaupunkiin päin tullessa 24 pysähtyy myös uudehkolla Soukanlahdenkatu (0703) -pysäkillä, joka sijaitsee Kekkosentien ja junaradan välissä.

Nyt kun vielä Soukanlahdenkadun pysäkille saisi parin tien toiselle puolelle...
 
Viimeksi muokattu:
Vaikkei näemmä ole vielä JoLin sivuille tullut, niin mainittakoon että 24:n aiempi poikkeusreitti keskustassa on muutettu pysyväks reitiksi. Eli Tampellan suunnasta tullessa ajetaan Satakunnankatu - Näsilinnankatu - Kauppakatu - Aleksis Kiven katu. Reitin varrelle osuva Finlaysonin pysäkki numerolla 0087 on myös otettu linjan käyttöön.

Näin ollen alunperin tilapäiseksi tarkotettu pysäkki Aleksis Kiven kadulla jääkin linjan viralliseksi päätepysäkiksi. Ihan hyvä siirto sinällään, tilausajobusseille sekin tila. Ja onhan tuosta nopeampi lähteä liikkeelle, kun on nokka jo valmiiksi lähtösuuntaan.
 
Tylsää, ilahduin 24-suunnitelmien myötä aikoinaan sitä, että Vanhan kirkon pysäkki otetaan käyttöön. No, nyt pysäkillä seisova kakkosnelonen näkyy paremmin Hämeenkadulle.
 
Takaisin
Ylös