Vaihtopysäkki Hervantaan

Liittynyt
8 Maaliskuu 2007
Viestit
65
Kuutosta lukuunottamatta kaikki Hervannan linjat kulkee valtaväylän yli kulkevan Orivedenkadun pätkän päästä tai sitä pitkin. Vuoreksen rakentamisen alkaessa alkaa Hervannan kautta liikenne myös sinne. Pienillä reittimuutoksilla voitaisiin kaikki bussit siirtää kulkemaan nyt alikäyttöisen oloisen Orivedenkadun sillan kautta ja sillalle rakentaa vaihtopysäkki. Jos vielä aikataulut saataisiin natsaamaan, voisi vaihdot suorittaa Hervannassa. Vuoreksesta voisi tulla Hervantaa ja vaihtaa siellä mikä nopeuttaisi yhteyksiä mm. Messukylän kirkolle ja kaukajärvelle matkustamista. Tuo olisi mahdollista nykyisilläkin reiteillä mutta pienellä suorien linjojen matkan kestoon vaikuttamattomalla reittimuutoksella olisi se helpompaa. Kanjonin toisella puolella valtaväylää ajavien bussien vaihdothan voi tehdä valtaväylän pysäkeillä, mutta selkeä ja siihen suunniteltu vaihtopysäkki, tai imagosyista vaihtoterminaaliksi kutsuttu katospari, helpottaisi ainakin satunnaisen käyttäjän liikkumisen suunnittelua.
 
Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin Hervannan sisääntulosta on suunniteltu edustuksellisempaa kokonaisuutta rakennushankkeineen, joiden tieltä Orivedenkadun siltaakin on tavoiteltu purettavaksi Opiskelijankadun jatkeen myötä, jonne liikennevirta on ohjattavissa. Myös joukkoliikenteen suuntaus hakee suorempia väyliä Hervannassa; valtaväylän rooli korostuu ja itä-länsi-suuntaisten katujen käyttö vähenee. Vaihdon tarve Hervannassa vielä bussiliikenteen valtakaudella on kuitenkin hyvin minimaalista.
 
Minusta Postipankin tontin uudisrakentamisen myötä kannattaisi myös raitiotien linjausta tarkentaa niin, että se kulkisi Tieteenkatua ja Orivedenkatua Insinöörinkadulle, palvellen samalla myös valtaväylän itäpuolista Hervannan työpaikka-aluetta ja ammattikoulua. Hervannan valtaväylää pohjoiseen sitten autokaistojen itäpuolella (helpompi saavutettavuus väylän varren pysäkeiltä vähemmin eritasoratkaisuin verrattuna ajoradan keskellä olevaan pysäkkiratkaisuun).
 
Hieno puoli Hervannassa on se, että sitä on aikoinaan rakennettu vision ympärille. Pari valtavaa autotietä halkomassa uutta satelliittikaupunkia. Nyt tätä visiota ollaan purkamassa ja syystäkin. Kuitenkin vaikuttaa siltä ettei mitään uutta visiota ole.
Hervanta on itseoikeutetusti Tampeen ratikan tai pikaraitiotien ensimmäinen kohde. Näillä näkymin tämä raideliikenne tulee kulkemaan kanjonin yli valtaväylän kohdalla. Eli Pohjois-Hervantaan tulee melko varmasti raideyhteys joka ampaisee suoraan valtaväylää pitkin keskustaan(toivottavasti ilman venkoiluja sairaalan kautta).
Alueelle saisi siis hienon ratikkaan pohjautuvan asuinalueen. Kuitenkin taas valitetaan, että on vaikea kaavoittaa kun ei alueelle mahdu paljon autopaikkoja. Kun kaavoiteuksessa otettaisiin huomioon ratikka uudenlaisen kaavoituksen mahdollistajana, voisi aluetta kehitää autottomampaan suuntaan ja ratikka olisi asukkaiden luonnollinen kulkuväline.
 
Takaisin
Ylös