Ikean liikennöinti

Liittynyt
23 Tammikuu 2008
Viestit
2
Ikea avannee ovensa ensi vuonna Lahdesjärvellä. Uusia työpaikkoja syntyy alueelle satoja, on puhuttu jopa tuhannesta. Miten kilpailukykyinen joukkoliikenne järjestetään alueelle? Nykyinen linja 3 ajelee suoraan Ikean tontille ja Lempääläntietä kulkevat 26 ja 71 muutaman minuutin kävelymatkan päässä. Toisin sanoen keskustasta ja lännestä on suorat yhteydet alueelle tai lähelle sitä. Toisin on kuitenkin esimerkiksi Itä-Tampereen ja Hervannan osalta. Keskustan kautta kulkeminen vaihdollisten yhteyksien kanssa ei ole houkutteleva vaihtoehto ja autopuolueella on ylivertainen etulyöntiasema. Miten asia ratkaistaan edes jollain tavalla joukkoliikenteen eduksi ja työntekijät ja asiakkaat otetaan haltuun jo heti kun puoti avaa ovensa? Mahdollistuuko viimein jonkinlainen suora poikittaisyhteys idän ja etelän välille (esim. Multisilta, Peltolammi, Ikea/ Kalevan uimahalli, Hakametsä, TAYS)?
 
Ikeaan tosin mennään lähes aina autolla. Onko matkustajia riittänyt edes Ideaparkin joukkoliikenteeseen?
 
Kyllä ainakin pääkaupunkiseudun Ikeoihin riittää joukkoliikennematkustajiakin paljon. Huonekaluostokset ovat usein sen verran isoja, että niitä varten on kuitenkin tilattava kotiinkuljetus. Koska Tampereella Ikea tulee Tampereen kaupungin puolelle, niin lipun hinnasta (tai kausilipun käyttäjillä sen puutteesta) johtuen joukkoliikenne on varmasti houkuttelevampaa kuin esim. Ideaparkiin.
 
Tähän tarpeeseen ei tarvita kuin pieni muutos linjalle 65. Nokia-Pirkkala-Hervanta-Kangasala ajettaisiin pienenä pistona Ikean pysäkille. Hieman lisää vuorotarjontaa ja linjan jatko vain. Aika yksinkertaista olisi.
 
Tähän tarpeeseen ei tarvita kuin pieni muutos linjalle 65. Nokia-Pirkkala-Hervanta-Kangasala ajettaisiin pienenä pistona Ikean pysäkille. Hieman lisää vuorotarjontaa ja linjan jatko vain. Aika yksinkertaista olisi.
Juup. eli esitin pari kolme vuotta sitten ko. linjaston muutosta silloiselle Paunun liikennesuunnittelijalle. Taisi mennä suoraan mappiin Ö. Mutta eihän kuljettajan/ palkollisen ajatuksia kannata kuunnella. Eli paremmin sanoen ajattelu työpaikalla on kielletty, ainoastaan päällikkötason suorittajat osaavat ajatella !
 
Särkijärven silta ja sitä pitkin kulkeva Vuoreksen linja voisi olla ensisijainen ratkaisu, nähtäväksi jääkin millainen väestöpohja Vuorekseen on saatu kun Ikea aukeaa.

Linjan 65 osalta olisi hyvin luonnollista johtaa vuorot kulkemaan alueen kautta, tosin kulkisiko reitti sitten ohitustieltä Lempääläntieltä Automiehenkadulle vai ohitustieltä suoraan Kuljun moottoritielle ja sieltä uutta liittymää pitkin Lahdesjärvelle? Ensimmäinen vaihtoehto toisi mukanaan pari olemassaolevaakin pysäkkiä reitin varrelle ja olisi siten mielekkäämpi. Nykyisellä kierrosajalla muutos ei onnistu mitenkään, joten aikataulu vaatisi suurta rukkaamista. Vuorot pitäisi saada sitten myös Peltolammi-Hervanta osuudella yhteistariffin piiriin.

Yksi villi idea olisi johtaa Pyynikintori-Ideapark linjan 55 vuorot koukkaamaan uuden liittymän kautta Ikean alueelle pistona, jolloin saman linjan reitin varrelle osuisi niin Ikea kuin Ideapark. Tätä voisi myös jatkojalostaa siten, että Ikea tukisi liityntäpysäköintiä Ideaparkille, josta bussiyhteys Ikealle olisi esim euron luokkaa (tällaista liityntäkokeilua oli viime kesänä liityntänä Ideapark:sta Särkänniemeen).
 
Hervannan osalta olisi tietysti sekin ihan varteenotettava suunnitelma, että vähintäänkin linjan 65 rinnalle tulisi uusi poikittaislinja reitille Pirkkala - Partola - Sarankulma - Lahdesjärvi - Vuores - Hervanta. Ikeahan olisi tämän reitin varrella.

Mutta yhtä kaikki toivoisin lähitulevaisuudessa pientä remonttia myös linjalle 3, jolle en muutenkaan oikein näe sen nykyisessä muodossaan kovin pitkää tulevaisuutta. Viime päivinä mietin seuraavanlaisia reittimuutoksia:

3 Petsamo - Keskustori - Tahmela (2x30=60)
21 Turtola - Koivistonkylä - Keskustori (2x30=60)

...Ja Lahdesjärvelle voisi siten perustaa uuden linjan ja vuorot sovittaa paremmin kysyntää vastaavaksi. Esim. puolen tunnin välein ajaminen viikonloppuisin Lahdesjärvelle ei tuskin ole kannattavaa - paitsi ehkä sitten kun tuo Ikea tulee.

Sekin vois olla ihan kelpo idea, että Y34:ää jatkettaisiin suoraan Lempääläntietä Lahdesjärvelle ja siten se korvaisi nykyisen Y3:n. Tällainen työmatkaliikenteen heilurilinja voisi toimia edelleen tunnin välein ihan aikataulutuksenkin näkökulmasta.
 
Mielestäni nyt on mahdollista ja suorastaan välttämätöntä toteuttaa Tampereella ennen näkemätön "turbolinja" Keskustori-IKEA-Hervanta. Reitti keskustasta Helsingin moottoritietä uusien ramppien kautta Ikeaan, josta Automiehenkadun ja Jyväskylän moottoritien kautta Hervannan valtaväylälle ja Hervantaan. Linja olisi tarpeellinen jo ilman Ikeaakin, tarjoaisihan se paitsi nopean yhteyden keskustasta ja Hervannasta Lahdesjärven kasvavalle työpaikka-alueelle, myös yhteyden Hervannan ja Nekalan välillä.

Ikean merkitystä eivät kaikki ole vielä ymmärtäneet. Se on kiinnostavuudessaan kuitenkin verrattavissa Ideaparkiin. Ikea on paljon muutakin kuin iso huonekalukauppa. Ikean ylivoimainen etu on sen absoluuttinen sijainti parhaalla mahdollisella paikalla. Sisäinen joukkoliikenne voi kuoria lähes ilmaisilla lippuhinnoilla ja nopeilla yhteyksillä suuria matkustajamääriä. Tämä onnistuu parhaiten ehdotetulla nopealla ja kaksi ydintä yhdistävällä linjalla.
 
Mielestäni nyt on mahdollista ja suorastaan välttämätöntä toteuttaa Tampereella ennen näkemätön "turbolinja" Keskustori-IKEA-Hervanta. Reitti keskustasta Helsingin moottoritietä uusien ramppien kautta Ikeaan, josta Automiehenkadun ja Jyväskylän moottoritien kautta Hervannan valtaväylälle ja Hervantaan. Linja olisi tarpeellinen jo ilman Ikeaakin, tarjoaisihan se paitsi nopean yhteyden keskustasta ja Hervannasta Lahdesjärven kasvavalle työpaikka-alueelle, myös yhteyden Hervannan ja Nekalan välillä.

Mielestäni ei ole mitenkään välttämätöntä, että Ikean runkolinja kulkisi moottoritietä, etenkin kun Lempääläntietä liikennöinti on vain pari minuuttia hitaampaa ja liikennevaloetuuksin saatavissa nopeammaksi. Minusta Ikean/Lahdesjärven linja on syytä kytkeä Vuoreksen runkolinjan kanssa yhteen ja liikennöidä erikseen ruuhka-aikaan jonkinlainen nopea Y-vuoro Lahdesjärveltä moottoritien kautta keskustaan, jos 6 vuoroa tunnissa keskustasta Vuorekseen ei riitä.

Esittämäsi linja ei kytkisi millään lailla Nekalaa Hervantaan. Itse asiassa linja 6 tekee sen jo nyt paljon paremmin kuin ehdotuksessasi. Jos Nekala halutaan tosissaan kytkeä Hervantaan, tulee se kytkeä esimerkiksi keskustasta reittiä Lempääläntie - Kuokkamaantie (- Jokipohjantie - Kuoppamäentie -) Nekalantie - Hervannan valtaväylä.
 
Mielestäni ei ole mitenkään välttämätöntä, että Ikean runkolinja kulkisi moottoritietä, etenkin kun Lempääläntietä liikennöinti on vain pari minuuttia hitaampaa ja liikennevaloetuuksin saatavissa nopeammaksi. Minusta Ikean/Lahdesjärven linja on syytä kytkeä Vuoreksen runkolinjan kanssa yhteen ja liikennöidä erikseen ruuhka-aikaan jonkinlainen nopea Y-vuoro Lahdesjärveltä moottoritien kautta keskustaan, jos 6 vuoroa tunnissa keskustasta Vuorekseen ei riitä.

Esittämäsi linja ei kytkisi millään lailla Nekalaa Hervantaan. Itse asiassa linja 6 tekee sen jo nyt paljon paremmin kuin ehdotuksessasi. Jos Nekala halutaan tosissaan kytkeä Hervantaan, tulee se kytkeä esimerkiksi keskustasta reittiä Lempääläntie - Kuokkamaantie (- Jokipohjantie - Kuoppamäentie -) Nekalantie - Hervannan valtaväylä.

Nyt on ensinnäkin huomioitava liikennöinnin aloittamisen aikataulu. Ehdottamani linja voisi aloittaa heti ensi vuonna kun uudet rampit valmistuvat, tai sitä ennen kuten ehdotit Lempääläntien kautta. Vuores ei ole joukkoliikenteen näkökulmasta, eikä muutenkaan ajankohtainen vielä moneen vuoteen. Realistisesti ottaen siellä alkaa olla enemmän kysyntää vasta vuosien 2011-2012 jälkeen. Hervannan ja Lahdesjärven välillä on epäilemättä kysyntää, joka on tyydytettävä suoralla ja nopealla yhteydellä. Tampella-Hervanta linja on hyvä avaus uudenlaiseen ajatteluun ja samaa on syytä ulottaa muillekin linjoille. Ja tuo Nekalan länsiosan ja Hervannan kytkös ei ole pääasia, vaan lähinnä pieni bonus linjalle.
 
Hervannan ja Lahdesjärven välinen suora yhteys voisi olla korkeintaan Lahdesjärven Y-vuoron luonnollinen jatke. Tällöin linjan olisi hyvä kiertää niin työpaikka-alueiden, TAKK:n että Ikean kautta esim. reitillä Lempääläntie - Automiehenkatu - Särkijärvenkatu - Kurssikeskuksenkatu - Jyväskyläntie. Hervannassa linja voidaan vakiominuuttisen aikataulun nimissä ulottaa korkeintaan 30 minuutin ajomatkan päähän Keskustorilta. Näin hahmoteltuna ihan varteenotettava idea. Ennen linjan toteutusta olisi kuitenkin syytä tosissaan pohtia, mitä nykyiselle linjalle 3 on tehtävissä.

Pika-arviona laskin linjan hinnaksi 206 000 euroa per talvikausi, päivittäin 14 lähtöä suuntaansa kahdella autolla.
 
Viimeksi muokattu:
Hervannan ja Lahdesjärven välinen suora yhteys voisi olla korkeintaan Lahdesjärven Y-vuoron luonnollinen jatke. -- Ennen linjan toteutusta olisi kuitenkin syytä tosissaan pohtia, mitä nykyiselle linjalle 3 on tehtävissä.

Pika-arviona laskin linjan hinnaksi 206 000 euroa per talvikausi, päivittäin 14 lähtöä suuntaansa kahdella autolla.
Jospa Ikean ja Lahdesjärven linjasto näyttäisi lähiaikoina seuraavalta:Google-kartta.

Ideoinnissa on yhdistelty tämän viestiketjun sisältöjä sekä tuotu esiin oma ideani linjan 34 jatkeesta. Linjalle 65 voisi puolestaan rakentaa pysäkkiparin ohitustielle Sarankulman kohdalle. Sellainen voisi tulla tarpeeseen. Kartassa näkyvä linja 33 puolestaan korvaisi kolmosta ja sen vuoroväli voisi olla 30-60 min. 3:n ja 21:n reitit voitaisiin ehkäpä muuttaa siten kuin edellisessä ketjun viestissä kuvasin.
 
Tuo 3 Lahdesjärvelle on ihan tarpeellinen koska Petsusta päin kulkee paljon porukkaa Lahdesjärvelle töihin varhain aamulla.
 
Takaisin
Ylös