Ikean liikennöinti

Tuo 3 Lahdesjärvelle on ihan tarpeellinen koska Petsusta päin kulkee paljon porukkaa Lahdesjärvelle töihin varhain aamulla.

Tuon tarpeen voisi hoitaa Y-vuorolla, en oikein jaksa uskoa, että omakotialueelta kovin paljon juuri tuohon yhteen suuntaan on menijöitä. Muun ajan tuo reitti kulkee tyhjähkönä ja varsinkin Eteläpuiston lenkki on turha. Tosin tuleehan sinne liekkimajan tienoilla muutama kerrostalo, mutta kävelymatka Hatnpään Valtatielle on sieltäkin todella lyhyt. Voisikohan Epun kaavailemaa linjaa Jatkaa sen sijaan Keskustorilta Hämeenpuiston kautta Santalahteen, jonne rakennetaan aika lailla kerrostaloja lisää entisten seuraksi. Näin ollen saataisiin yhteys , joka kesäaikaan yhdistäisi Särkänniemen ja IKEA:n .
 
Valitukset liittymäjärjestelyistä on vedetty pois hallinto-oikeudesta ja tontti alkaa olemaan rakennuskunnossa. Aamulehden (20.4.2008) tietojen mukaan IKEA valmistunee syksyllä 2009, jutussa mainittu kuukausi on elokuu. Tämä olisi uusien linjojen kannalta optimaalinen aloituskuukausi. Keskustori-IKEA-Hervanta edelleen järkevin vaihtoehto, alussa vaikka osapäiväisesti aamuin-illoin. Todellinen timantti.
 
Ja mielestäni linjan Y34 jatkaminen mainitulle reitille olisi edelleen paras vaihtoehto.

Aikatauluteknisesti en kannata. Y34 on lähdettävä jatkossakin Myllypurosta viisi yli, jolloin auto olisi Lahdesjärvellä varttia vaille, mikä ei sovi työaikoihin. Jos Y34:ää jonnekin jatketaan niin Ruskoon, sillä pääteparien on sijaittava lähemmäs 60 minuutin ajomatkan päässä toisistaan, jotta kummastakin päästä lähdetään samalla minuuttilukemalla. Ajattelin nimittäin aiemmin tänään ideaa Y34 Sarankulma - Myllypuro (Nuurisarankadun liikenneympyrä - Patamäenkatu - Sarankulmankatu - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu) 90 minuutin kierroksella, mutta jouduin tunnustamaan tappion samaiseen syyhyn vedoten. Keskustori - Ikea - Hervanta -linja on ihan järkevä itsessään, kunhan puolen tunnin ajoaika riittää.
 
Aikatauluteknisesti en kannata. Y34 on lähdettävä jatkossakin Myllypurosta viisi yli, jolloin auto olisi Lahdesjärvellä varttia vaille, mikä ei sovi työaikoihin.
Nimenomaan aikatauluteknisesti ehdottamani vaihtoehto olisi järkevä. Linjalle saataisiin siten hyvin toimiva kahden tunnin kierrosaika ja ajoaika Hervannastakin saa olla sen 30 minuuttia. Väitänpä että jos Lahdesjärvelle lähdetään keskustorilta aina minuuttiluvulla :27, ei se välttämättä ole liian aikaisin Lahdesjärvelle töihin meneviä ajatellen. Ja sitä paitsi mainittu linja ei olisi ainoa sille suunnalle kulkeva.

Myöhemmin voisin povata linjan ajamista jopa puolen tunnin välein ruuhkissa, jolloin lähtöajat Hervannastakin ovat sopivat Lahdesjärveä ajatellen. Silloin tuon Y:n voisi kuitenkin pudottaa linjatunnuksesta pois...
 
Enpä jaksa pelkän aikataulun vuoksi väitellä, mutta pysyn perusteluissani.

Ikean rakentuminen käynnistää linjastossa varmaan suurempiakin prosesseja kuin pelkästään uuden linjan syntymisen. Nyt olisi hyvä sauma uudistaa linjaa 3 oikaisemaan Nekalan läpi, mikä myös samalla vaikuttaa Nekalan ja Hatanpään linjoihin. Kuuntelisin mielelläni myös tältä kantilta ajatuksia.

Esimerkiksi jätän seuraavanlaisia operaatioita sisältävän oman visioni:
3 Lahdesjärveltä Nirvankatu - Koivistontie - Viinikankatu - Kuokkamaantie - Ahlmanintie - Kaartotie
6 Hervannasta Lahdenperänkatu - Hatanpään valtatie - Hatanpään puistokuja - Hatanpäänkatu - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu
12 Hallilasta Loukkaankatu - Hallilantie - Lahdenperänkatu - Ahlmanintie - Kaartotie
 
Viimeksi muokattu:
Ikean liikennöinnin aloittaminen lykkääntyy, mutta joukkoliikenteen palvelutasovaatimukset alueelle kasvavat. Aiempi suunnitelmahan oli 28 000 kerrosneliömetriä perus Ikeana. Nyt tehdään kerralla jopa 70 000 kerrosneliömetrin tavaratalokompleksi. Työpaikka- ja asiakasmäärät lisääntyvät vastaavasti. Avajaiset aikaisintaan 2009 joulukuussa, todennäköisesti menee vuoden 2010 puolelle. Keskustori-IKEA-Hervanta välttämätön linja toteutettavaksi.
 
Nyt kun Tampereen Ikean avaaminen on käytännössä varmistunut kesäksi 2010, voidaan tämäkin ketju herätellä henkiin. Ikea palkkaa Aamulehden mukaan noin 300 ihmistä Lahdesjärven putiikkiin. Nyt varmaan myös muut alueelle jo tontteja varanneet toimijat aktivoituvat ja taloustilanteesta huolimatta voitaneen odotella ilmoituksia muista projekteista.
 
Pikainen idea: Vuoreksen runkolinja ajetaan kahta kautta: nopeampaa reittiä Lahdesjärven liittymän kautta (heti ABC:n itäpuolelta moottoritielle) ja hitaampaa reittiä Automiehenkadun ja Lempääläntien kautta, eli Ikean ja Ikanon ohi. Alkuvaiheessa linjoja ajetaan 30 min välein, eli yhteisellä osuudella porrastetusti 15 min välein ja myöhemmin liikennöintiä tihennetään 20 minuuttiin (10 min yhteisellä osuudella). Toinen linjoista jatkaa Mäyränmäen kautta Hervantaan ja toinen koukkaa Lempäälän puolisen Vuoreksen kautta Vanhaa Hervannantietä Vormistoon (Mäyränmäkeä vastapäätä), kun nämä alueet valmistuvat. Niitä odotellessa kääntöpaikka voi olla muualla Vuoreksen alueella.
 
Pikainen idea: Vuoreksen runkolinja ajetaan kahta kautta: nopeampaa reittiä Lahdesjärven liittymän kautta (heti ABC:n itäpuolelta moottoritielle) ja hitaampaa reittiä Automiehenkadun ja Lempääläntien kautta, eli Ikean ja Ikanon ohi. Alkuvaiheessa linjoja ajetaan 30 min välein, eli yhteisellä osuudella porrastetusti 15 min välein ja myöhemmin liikennöintiä tihennetään 20 minuuttiin (10 min yhteisellä osuudella). Toinen linjoista jatkaa Mäyränmäen kautta Hervantaan ja toinen koukkaa Lempäälän puolisen Vuoreksen kautta Vanhaa Hervannantietä Vormistoon (Mäyränmäkeä vastapäätä), kun nämä alueet valmistuvat. Niitä odotellessa kääntöpaikka voi olla muualla Vuoreksen alueella.
Tämä kaikki on vielä kaukaista tulevaisuutta tällä hetkellä. Ikea avataan noin vuoden kuluttua. Miten liikenne järjestetään silloin? Voisin esittää muutoksia kolmos-linjalle. Linjan 21 vuoroväliä tihentämällä ainakin arkisin, ei kolmosta välttämättä tarvitsisi ollenkaan, mikäli Lahdesjärven työmatkaliikenne hoidettasiin nopeampia reittejä. Toki 3:n nykyinen reittiosuus Lahdesjärvi - Nirva - Hatanpää - keskusta olisi jossain määrin tarpeellinen myöskin, mutta pelkästään arkiliikennettä ajatellen. Tämän reittiosuuden voi korvata uudella linjalla, jota voi sitten myöhemmässä vaiheessa jatkaa Vuorekseen. Silloinkin se kulkisi kuitenkin vain arkisin. Nirvasta ei ole kovin pitkä matka kävellä esim. Lempääläntien varteen (jossa tarjontaa on runsaasti) tai linjan 21 pysäkeille. Kolmoselle varmasti löytyisi jokin uusi reitti lännestä, jonne linjan toisen pään voisi kääntää.
 
Unohdit TAKK:n. Siellä on oikeasti paljon kysyntää, Lahdesjärveltä ei tätä nykyä suunnilleen kukaan hyppää kyytiin. Kaksykkösellä ei TAKKia palvella. Yksi vaihtoehtohan voisi olla kolmosen päättäminen TAKK:lle (jos sillä saa säästöä kalustossa) ja erillisen Ikea-linjan ajaminen Lempääläntien kautta Automiehenkadulle, päättäri nykyisen kolmosen päättärin kohdalla.
 
Unohdit TAKK:n. Siellä on oikeasti paljon kysyntää, Lahdesjärveltä ei tätä nykyä suunnilleen kukaan hyppää kyytiin.
No kun en unohtanut, paitsi ehkä mainita. Tietystikin Ikean/Lahdesjärven linja kulkisi Lempääläntietä suoraan Automiehenkadulle, josta esim. Särkijärvenkatu - Kurssikeskuksenkatu jne. vaikkapa ohitustietä Hervantaan. Näin ollen nykyisen kolmosen (mikä hyvänsä se sitten tulevaisuudessa olisi) rooliksi jäisi lisätarjonta välillä Vuores - Ikea - TAKK - Nirva - Hatanpää - Keskusta. Tällaisen yhteyden olemassaolo on viikonloppuisin toisarvoista, ei TAKK:lle viissinkään ketään viikonloppuisin mene.
 
Tamperelaisessa 29.8.2009 käsitellään Lahdesjärven Ikean peruskivenmuuraukseen liittyvässä uutisessa myös alueen joukkoliikenteen järjetämistä. Koko juttu: http://www.tamperelainen.fi/Paikall.../Ikeaan-nyssella-ainakin-puolen-tunnin-valein

Ote jutusta:

Tamperelainen sanoi:
Jopa 20 prosenttia Tampereen Ikean asiakkaista tulee ostoksille bussilla.

Näin uskoo Tampereen Ikean tavaratalojohtaja Juha Taskinen. Tuoreen johtajan mukaan joukkoliikenne on tontille tulevasta 1 200 autopaikasta huolimatta korkealla yhtiön arvomaailmassa.

– Ympäristöystävällisten ratkaisujen löytäminen, kuten maalämmön hyödyntäminen ja toimivat liikenneyhteydet ovat minulle tärkeitä, toteaa Taskinen.

Ikea on jo käynyt alustavia neuvotteluja Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikön kanssa bussiliikenteen järjestämisestä. Taskisen mukaan yhtiön on toive on, että Lahdesjärvelle pääsisi bussilla ainakin 2–4 kertaa tunnissa.

Joukkoliikenneinsinööri Juha-Pekka Häyrysen mukaan toive pystytään täyttämään. Ikean valmistuminen aiheuttaa muutoksia jo ensi kesän liikenteeseen.

– Yksinkertaisin ratkaisu olisi linjan 3 reitin jatkaminen nykyiseltä päätepysäkiltä Lahdesjärveltä Ikealle. Näin päästäisiin jo puolen tunnin vuoroväliin.

Bussilla alle vartissa

Tällä hetkellä Ikean ohittavaa Automiehenkatua pitkin ei kulje mikään bussilinja. Häyrysen mukaan suunnittelupöydällä on myös uusi linja, joka tulisi suoraan Hatanpään valtatietä ja Lempääläntietä pitkin ja koukkaisi Peltolammin kohdalta Automiehenkadulle.

– Kolmosen reitti mutkittelee melko paljon, mutta uudella linjalla Ikealle pääsisi 10–15 minuutissa. Se voisi sitten tulevaisuudessa jatkua Lahdesjärveltä Särkijärven siltaa pitkin Vuorekseen.

Häyrynen korostaa, että reittipäätöksiä tehdään, kunhan ensi vuoden joukkoliikennebudjetti nuijitaan pöytään. Kesäliikenteestä pitäisi päättää jo alkuvuoden aikana.

Vaikka suuria huonekalupaketteja on hankala kuljettaa bussikyydillä, uskoo Taskinen, että Ikea vetää busseilla pienemmän sisustustavaran perässä olevia kaupunkiseutulaisia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tamperelainen sanoi:
Vaikka suuria huonekalupaketteja on hankala kuljettaa bussikyydillä, uskoo Taskinen, että Ikea vetää busseilla pienemmän sisustustavaran perässä olevia kaupunkiseutulaisia.

Olen vähän mietiskellyt tätä, ja mielestäni vastaus on joko perinteinen kotiinkuljetus jälkikäteen tavaroille, tai sitten Ikean konseptiin ehkä paremmin sopisi jonkinlainen "tavarataksi". Siis pakettiauton tyyppinen taksi, joka tilattaisiin taksikeskuksesta tai sitten otettaisiin suoraan Ikean tolpalta (jos paikalla), lastattaisiin tavarat kyytiin, hypättäisiin itse kuljettajan viereen ja sitten ajettaisiin kotiin. Laskutus taksamittarin mukaan, tai jopa yksinkertaistetusti suoraan osoitteiden koordinaattien perusteella lasketun matkan pituuden mukaaan.

Periaatteessa kai tällaisen tavarataksipalvelun voisi laittaa pystyyn kuka tahansa. Ei tässä tarvita edes yhteistyötä kauppiaiden kanssa, jos auton voi tilata minne tahansa ja ajaa mihin tahansa. Ainoa mutta on, että tämä ei oikein istune minkään lain määritelmään kuljetuksista. Jos ihminen kuljetetaan mukana, niin kyseessä lienee henkilökuljetus, joka vaatisi taksiluvan. Pikakuriirityyppisesti tavaraa ilman ihmistä käsittääkseni saa kuljettaa kuka tahansa ilman kummempia lupia, jos en ole erehtynyt?

Tällaisen palvelun olemassaolo olisi edellytys, että nyky-yhteiskunnassa voisi elää autotta ja silti hyödyntää kaikkea nykyistä kaupallista tarjontaa. Ideaalitilanteessa tietenkin liikkeet (tai ainakin niiden esittelytilat) olisivat kaupungin keskustassa ja tilaa vievät tavarat kuljetettaisiin erikseen suoraan kotiin, vaikka sitten suoraan jostain keskusvarastolta toimitettuna. Näin ei kuitenkaan ole, joten siksi tällaisella palvelulla olisi varmaan kysyntää. Samalla tämä on mielestäni esimerkki siitä, kuinka elintapojen muutoksella voitaisiin luoda myös uutta kannattavaa liiketoimintaa, joka hyödyttäisi sekä asiakasta että palvelun tarjoavaa yrittäjää.

P.S. Useimmat kodinkoneliikkeet itse asiassa kuljettavat maksusta laitteet kotiin ja asentavat vielä paikoilleenkin. Sekä vievät vanhat kierrätykseen. Myös perinteisen huonekalukaupan puolella on laadukkaita yrityksiä, joilla kotiin toimittaminen on normaalisti tarjolla oleva palvelu. Näitä kannattanee suosia. Ikean konseptiin valitettavasti vain kuuluu kaikenlainen omatoimisuus ja palvelun minimointi, mistä seuraa myös tietty autoriippuvuus.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös