Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/42

Viestiketju: Ikean liikennöinti

  1. #1

    Liittynyt
    23.01.2008
    Viestejä
    2

    oletus Ikean liikennöinti

    Ikea avannee ovensa ensi vuonna Lahdesjärvellä. Uusia työpaikkoja syntyy alueelle satoja, on puhuttu jopa tuhannesta. Miten kilpailukykyinen joukkoliikenne järjestetään alueelle? Nykyinen linja 3 ajelee suoraan Ikean tontille ja Lempääläntietä kulkevat 26 ja 71 muutaman minuutin kävelymatkan päässä. Toisin sanoen keskustasta ja lännestä on suorat yhteydet alueelle tai lähelle sitä. Toisin on kuitenkin esimerkiksi Itä-Tampereen ja Hervannan osalta. Keskustan kautta kulkeminen vaihdollisten yhteyksien kanssa ei ole houkutteleva vaihtoehto ja autopuolueella on ylivertainen etulyöntiasema. Miten asia ratkaistaan edes jollain tavalla joukkoliikenteen eduksi ja työntekijät ja asiakkaat otetaan haltuun jo heti kun puoti avaa ovensa? Mahdollistuuko viimein jonkinlainen suora poikittaisyhteys idän ja etelän välille (esim. Multisilta, Peltolammi, Ikea/ Kalevan uimahalli, Hakametsä, TAYS)?

  2. #2

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    294

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Ikeaan tosin mennään lähes aina autolla. Onko matkustajia riittänyt edes Ideaparkin joukkoliikenteeseen?

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Kyllä ainakin pääkaupunkiseudun Ikeoihin riittää joukkoliikennematkustajiakin paljon. Huonekaluostokset ovat usein sen verran isoja, että niitä varten on kuitenkin tilattava kotiinkuljetus. Koska Tampereella Ikea tulee Tampereen kaupungin puolelle, niin lipun hinnasta (tai kausilipun käyttäjillä sen puutteesta) johtuen joukkoliikenne on varmasti houkuttelevampaa kuin esim. Ideaparkiin.

  4. #4
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1938

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Hervannastahan voisi liikennöidä moottoritien kautta Ikeaan.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Kinmo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Tähän tarpeeseen ei tarvita kuin pieni muutos linjalle 65. Nokia-Pirkkala-Hervanta-Kangasala ajettaisiin pienenä pistona Ikean pysäkille. Hieman lisää vuorotarjontaa ja linjan jatko vain. Aika yksinkertaista olisi.
    There are people talking in sentences that have no punchline and they don't even care.

  6. #6
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Helsingissä IKEA on järjestänyt lauantaisin ilmaisia IKEA-busseja Kiasmalta Espoon ja Vantaan myymälöihin. En tiedä onko näitä liikennöity talvella.

    http://www.ikea.com/ms/fi_FI/campaigns/summerbus.html

    Ainakin mainos on vielä pystyssä ja etusivulla linkki, joten uskoisin että nämä liikennöi.

  7. #7

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kinmo Näytä viesti
    Tähän tarpeeseen ei tarvita kuin pieni muutos linjalle 65. Nokia-Pirkkala-Hervanta-Kangasala ajettaisiin pienenä pistona Ikean pysäkille. Hieman lisää vuorotarjontaa ja linjan jatko vain. Aika yksinkertaista olisi.
    Juup. eli esitin pari kolme vuotta sitten ko. linjaston muutosta silloiselle Paunun liikennesuunnittelijalle. Taisi mennä suoraan mappiin Ö. Mutta eihän kuljettajan/ palkollisen ajatuksia kannata kuunnella. Eli paremmin sanoen ajattelu työpaikalla on kielletty, ainoastaan päällikkötason suorittajat osaavat ajatella !

  8. #8
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Särkijärven silta ja sitä pitkin kulkeva Vuoreksen linja voisi olla ensisijainen ratkaisu, nähtäväksi jääkin millainen väestöpohja Vuorekseen on saatu kun Ikea aukeaa.

    Linjan 65 osalta olisi hyvin luonnollista johtaa vuorot kulkemaan alueen kautta, tosin kulkisiko reitti sitten ohitustieltä Lempääläntieltä Automiehenkadulle vai ohitustieltä suoraan Kuljun moottoritielle ja sieltä uutta liittymää pitkin Lahdesjärvelle? Ensimmäinen vaihtoehto toisi mukanaan pari olemassaolevaakin pysäkkiä reitin varrelle ja olisi siten mielekkäämpi. Nykyisellä kierrosajalla muutos ei onnistu mitenkään, joten aikataulu vaatisi suurta rukkaamista. Vuorot pitäisi saada sitten myös Peltolammi-Hervanta osuudella yhteistariffin piiriin.

    Yksi villi idea olisi johtaa Pyynikintori-Ideapark linjan 55 vuorot koukkaamaan uuden liittymän kautta Ikean alueelle pistona, jolloin saman linjan reitin varrelle osuisi niin Ikea kuin Ideapark. Tätä voisi myös jatkojalostaa siten, että Ikea tukisi liityntäpysäköintiä Ideaparkille, josta bussiyhteys Ikealle olisi esim euron luokkaa (tällaista liityntäkokeilua oli viime kesänä liityntänä Ideapark:sta Särkänniemeen).
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  9. #9
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Hervannan osalta olisi tietysti sekin ihan varteenotettava suunnitelma, että vähintäänkin linjan 65 rinnalle tulisi uusi poikittaislinja reitille Pirkkala - Partola - Sarankulma - Lahdesjärvi - Vuores - Hervanta. Ikeahan olisi tämän reitin varrella.

    Mutta yhtä kaikki toivoisin lähitulevaisuudessa pientä remonttia myös linjalle 3, jolle en muutenkaan oikein näe sen nykyisessä muodossaan kovin pitkää tulevaisuutta. Viime päivinä mietin seuraavanlaisia reittimuutoksia:

    3 Petsamo - Keskustori - Tahmela (2x30=60)
    21 Turtola - Koivistonkylä - Keskustori (2x30=60)

    ...Ja Lahdesjärvelle voisi siten perustaa uuden linjan ja vuorot sovittaa paremmin kysyntää vastaavaksi. Esim. puolen tunnin välein ajaminen viikonloppuisin Lahdesjärvelle ei tuskin ole kannattavaa - paitsi ehkä sitten kun tuo Ikea tulee.

    Sekin vois olla ihan kelpo idea, että Y34:ää jatkettaisiin suoraan Lempääläntietä Lahdesjärvelle ja siten se korvaisi nykyisen Y3:n. Tällainen työmatkaliikenteen heilurilinja voisi toimia edelleen tunnin välein ihan aikataulutuksenkin näkökulmasta.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  10. #10

    Liittynyt
    14.03.2008
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    70

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Mielestäni nyt on mahdollista ja suorastaan välttämätöntä toteuttaa Tampereella ennen näkemätön "turbolinja" Keskustori-IKEA-Hervanta. Reitti keskustasta Helsingin moottoritietä uusien ramppien kautta Ikeaan, josta Automiehenkadun ja Jyväskylän moottoritien kautta Hervannan valtaväylälle ja Hervantaan. Linja olisi tarpeellinen jo ilman Ikeaakin, tarjoaisihan se paitsi nopean yhteyden keskustasta ja Hervannasta Lahdesjärven kasvavalle työpaikka-alueelle, myös yhteyden Hervannan ja Nekalan välillä.

    Ikean merkitystä eivät kaikki ole vielä ymmärtäneet. Se on kiinnostavuudessaan kuitenkin verrattavissa Ideaparkiin. Ikea on paljon muutakin kuin iso huonekalukauppa. Ikean ylivoimainen etu on sen absoluuttinen sijainti parhaalla mahdollisella paikalla. Sisäinen joukkoliikenne voi kuoria lähes ilmaisilla lippuhinnoilla ja nopeilla yhteyksillä suuria matkustajamääriä. Tämä onnistuu parhaiten ehdotetulla nopealla ja kaksi ydintä yhdistävällä linjalla.

  11. #11
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lunastaja Näytä viesti
    Mielestäni nyt on mahdollista ja suorastaan välttämätöntä toteuttaa Tampereella ennen näkemätön "turbolinja" Keskustori-IKEA-Hervanta. Reitti keskustasta Helsingin moottoritietä uusien ramppien kautta Ikeaan, josta Automiehenkadun ja Jyväskylän moottoritien kautta Hervannan valtaväylälle ja Hervantaan. Linja olisi tarpeellinen jo ilman Ikeaakin, tarjoaisihan se paitsi nopean yhteyden keskustasta ja Hervannasta Lahdesjärven kasvavalle työpaikka-alueelle, myös yhteyden Hervannan ja Nekalan välillä.
    Mielestäni ei ole mitenkään välttämätöntä, että Ikean runkolinja kulkisi moottoritietä, etenkin kun Lempääläntietä liikennöinti on vain pari minuuttia hitaampaa ja liikennevaloetuuksin saatavissa nopeammaksi. Minusta Ikean/Lahdesjärven linja on syytä kytkeä Vuoreksen runkolinjan kanssa yhteen ja liikennöidä erikseen ruuhka-aikaan jonkinlainen nopea Y-vuoro Lahdesjärveltä moottoritien kautta keskustaan, jos 6 vuoroa tunnissa keskustasta Vuorekseen ei riitä.

    Esittämäsi linja ei kytkisi millään lailla Nekalaa Hervantaan. Itse asiassa linja 6 tekee sen jo nyt paljon paremmin kuin ehdotuksessasi. Jos Nekala halutaan tosissaan kytkeä Hervantaan, tulee se kytkeä esimerkiksi keskustasta reittiä Lempääläntie - Kuokkamaantie (- Jokipohjantie - Kuoppamäentie -) Nekalantie - Hervannan valtaväylä.

  12. #12

    Liittynyt
    14.03.2008
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    70

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Mielestäni ei ole mitenkään välttämätöntä, että Ikean runkolinja kulkisi moottoritietä, etenkin kun Lempääläntietä liikennöinti on vain pari minuuttia hitaampaa ja liikennevaloetuuksin saatavissa nopeammaksi. Minusta Ikean/Lahdesjärven linja on syytä kytkeä Vuoreksen runkolinjan kanssa yhteen ja liikennöidä erikseen ruuhka-aikaan jonkinlainen nopea Y-vuoro Lahdesjärveltä moottoritien kautta keskustaan, jos 6 vuoroa tunnissa keskustasta Vuorekseen ei riitä.

    Esittämäsi linja ei kytkisi millään lailla Nekalaa Hervantaan. Itse asiassa linja 6 tekee sen jo nyt paljon paremmin kuin ehdotuksessasi. Jos Nekala halutaan tosissaan kytkeä Hervantaan, tulee se kytkeä esimerkiksi keskustasta reittiä Lempääläntie - Kuokkamaantie (- Jokipohjantie - Kuoppamäentie -) Nekalantie - Hervannan valtaväylä.
    Nyt on ensinnäkin huomioitava liikennöinnin aloittamisen aikataulu. Ehdottamani linja voisi aloittaa heti ensi vuonna kun uudet rampit valmistuvat, tai sitä ennen kuten ehdotit Lempääläntien kautta. Vuores ei ole joukkoliikenteen näkökulmasta, eikä muutenkaan ajankohtainen vielä moneen vuoteen. Realistisesti ottaen siellä alkaa olla enemmän kysyntää vasta vuosien 2011-2012 jälkeen. Hervannan ja Lahdesjärven välillä on epäilemättä kysyntää, joka on tyydytettävä suoralla ja nopealla yhteydellä. Tampella-Hervanta linja on hyvä avaus uudenlaiseen ajatteluun ja samaa on syytä ulottaa muillekin linjoille. Ja tuo Nekalan länsiosan ja Hervannan kytkös ei ole pääasia, vaan lähinnä pieni bonus linjalle.

  13. #13

    Liittynyt
    06.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    263

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Hervannan ja Lahdesjärven välinen suora yhteys voisi olla korkeintaan Lahdesjärven Y-vuoron luonnollinen jatke. Tällöin linjan olisi hyvä kiertää niin työpaikka-alueiden, TAKK:n että Ikean kautta esim. reitillä Lempääläntie - Automiehenkatu - Särkijärvenkatu - Kurssikeskuksenkatu - Jyväskyläntie. Hervannassa linja voidaan vakiominuuttisen aikataulun nimissä ulottaa korkeintaan 30 minuutin ajomatkan päähän Keskustorilta. Näin hahmoteltuna ihan varteenotettava idea. Ennen linjan toteutusta olisi kuitenkin syytä tosissaan pohtia, mitä nykyiselle linjalle 3 on tehtävissä.

    Pika-arviona laskin linjan hinnaksi 206 000 euroa per talvikausi, päivittäin 14 lähtöä suuntaansa kahdella autolla.
    Viimeisin muokkaaja Razer; 15.03.2008 kello 22:44.

  14. #14
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Hervannan ja Lahdesjärven välinen suora yhteys voisi olla korkeintaan Lahdesjärven Y-vuoron luonnollinen jatke. -- Ennen linjan toteutusta olisi kuitenkin syytä tosissaan pohtia, mitä nykyiselle linjalle 3 on tehtävissä.

    Pika-arviona laskin linjan hinnaksi 206 000 euroa per talvikausi, päivittäin 14 lähtöä suuntaansa kahdella autolla.
    Jospa Ikean ja Lahdesjärven linjasto näyttäisi lähiaikoina seuraavalta:Google-kartta.

    Ideoinnissa on yhdistelty tämän viestiketjun sisältöjä sekä tuotu esiin oma ideani linjan 34 jatkeesta. Linjalle 65 voisi puolestaan rakentaa pysäkkiparin ohitustielle Sarankulman kohdalle. Sellainen voisi tulla tarpeeseen. Kartassa näkyvä linja 33 puolestaan korvaisi kolmosta ja sen vuoroväli voisi olla 30-60 min. 3:n ja 21:n reitit voitaisiin ehkäpä muuttaa siten kuin edellisessä ketjun viestissä kuvasin.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  15. #15
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1938

    oletus Vs: Ikean liikennöinti

    Tuo 3 Lahdesjärvelle on ihan tarpeellinen koska Petsusta päin kulkee paljon porukkaa Lahdesjärvelle töihin varhain aamulla.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kehäradan liikennöinti
    kirjoittanut joboo foorumissa Junat
    Vastauksia: 289
    Viimeisin viesti: 05.08.2017, 18:50
  2. Juhannuspäivän olematon liikennöinti
    kirjoittanut antti foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 25.06.2008, 11:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •