Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2008

Linjasta 10 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Väinö Paunu Oy. Tarjouksen kaksi linja-autoa ovat normaalin kokoisia, jäähdytysilmastoituja ja maalattu tilaajaväreihin.



Mihin tarvitaan midibussrja???
 
Linjasta 10 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Väinö Paunu Oy. Tarjouksen kaksi linja-autoa ovat normaalin kokoisia, jäähdytysilmastoituja ja maalattu tilaajaväreihin.



Mihin tarvitaan midibussrja???

Minun mielestä linja 8 olisi ainakin sopiva. Ja jos lähtee miettiin jotain muuta niin 31. Viikonloppuna linja 3 olisi mun mielestä hyvä.
 
Onko se omapäinen kuski se vanha rääkkä-mummo vai se nuori nainen?

Vaikea ainakaan uskoa, että kyseessä olisi Santra, eli se nuori naiskuljettaja (puolituttu, joten siksi vaikea uskoa :p). Ja onhan Atro Vuolteella mieskuskeja, joka kerta 32:lla matkustaessani on ollut eri kuski.
 
Minun mielestä linja 8 olisi ainakin sopiva. Ja jos lähtee miettiin jotain muuta niin 31. Viikonloppuna linja 3 olisi mun mielestä hyvä.

Lisättäköön tuohon vielä 14. En kannata kuitenkaan midibussien hankkimista hiljaisen ajan käyttöön, koska niistä täytyy maksaa vaunupäivän kustannus myös silloin, kun tarvitaan isoja busseja, ja isojen bussien vaunupäivästä joutuu maksamaan myös hiljaisena aikana, vaikka seisoisivat varikolla. Esimerkiksi kolmoselle ei ole mitään järkeä hankkia viikonloppuja varten erillistä kalustoa, vaan ajaa 5% täyttöasteellakin normaalimittaisilla busseilla.

Entä, jos yhtäkkiä esim. TAKK:lta nouseekin viikonloppuiltana 40 ihmistä kyytiin, vaikka normaalisti sieltä ei jollain vuorolla tule ketään? Midibussista ei olisi hirveästi apua.
 
Vaikea ainakaan uskoa, että kyseessä olisi Santra, eli se nuori naiskuljettaja (puolituttu, joten siksi vaikea uskoa :p). Ja onhan Atro Vuolteella mieskuskeja, joka kerta 32:lla matkustaessani on ollut eri kuski.

Eipä olekaan, tuo "Santra" on tosi asiallinen kuljettaja.
 
Tulipahan mieleen tuosta kymppilinjasta... Mielenkiintoista nähdä millaista kalustoa sinne tulee. Jatkaako Paunu edelleen Volvojen hankkimista vai palaako se takaisin Scalaan. Nythän mahdolliset Volvot tuotaisiin Puolasta, kun Tampereen tehdas loppuu. Ja ilmeisestikin samalla tilataan uusia autoja enemmän kuin tuo 1 kappale.

Ja se toinen auto lienee joko #53 tai #75 - näistä ensimmäinen soveltuisi paremmin pituutensa puolesta.
 
No kaksi Volvoa Paunulle pitäisi tulla tänä vuonna, mutta ne on tilattu Tampereen tehtaalta, jossa on menossa todella todella pitkä Italialainen-lakko.. Eli katsellaan..
 
Olisikohan mahdollista että 10:llä näkisi Ajokki Expressin tai Wiiman?? Tuskinpa ne maalaa niihin 10. Toisin tuurilla siellä voisi nähdä Paunun #90 tai #91, mutta tuskinpa niitäkään. Voiko siellä mennä muuten Paunun omissa väreissä autoa? Jos menisi niin tulisiko sakkoa?
 
Voiko siellä mennä muuten Paunun omissa väreissä autoa?
Ihan varmasti tulee menemään, autoja tarvii välillä huoltaakin. Kun autoja tässä vaiheessa tulee kaksi näihin tilaajan hömppäväreihin, niin ainakin toinen auto linjalla tulee oleen välillä Paunu-värinen.

Mutta eiköhän linjalle tule Volvo 8700RLE (uusi, EEV) ja Lahti402/L94. Varalla voi sit nähdä mitä vain matalalattiaista kalustoa (eli Scalaa, 402:sta Scaniana ja Volvona ja miksei vaikka 8700:aakin)
 
Olisikohan mahdollista että 10:llä näkisi Ajokki Expressin tai Wiiman?

Mikä vain on mahdollista, mutta todennäköisyyksiä ohjaa tilaajan liikennöitsijälle asettamat sakkorangaistukset poikkeustilanteissa. Esimerkiksi korkealattiaisella kalustolla ajamamisesta menettää 20% liikennöintikorvauksista. Tilaajavärien puutteesta taisi mennä sakkoa 5%.
 
Olisikohan mahdollista että 10:llä näkisi Ajokki Expressin tai Wiiman?? Tuskinpa ne maalaa niihin 10. Toisin tuurilla siellä voisi nähdä Paunun #90 tai #91, mutta tuskinpa niitäkään. Voiko siellä mennä muuten Paunun omissa väreissä autoa? Jos menisi niin tulisiko sakkoa?
No tuskin noita Expressejä enää kauheasti linjalla 10 nähdään, eli kun autoja ei ole enää, kuin kolme jäljellä ja kaikki liikkuvat Sahalahden suunnalla. Samoin Wiimalaisista ei ole käytännössä jäljellä, kuin 62, 64, 65 ja 70 jotka kaikki ovat vaki tehtävissä Ruutanan ja Sahalahden suunnilla. Noita vanhempia 402 lahtelaisia on sitten useampia irtonaisena. Mielestäni tuo tilaajavärien pakkokäyttö kuvastaa varsin pahasti Tampereen kaupungin Liikennelaitoksen viimeisiä monopolin säilytyksen yskähteleviä yrityksiä. Ei todellakaan missään muussa kaupungissa tai kilpailutuskohteessa ole moisia kaluston väritykseen kohdistuvia vaatimuksia.
 
Ihan varmasti tulee menemään, autoja tarvii välillä huoltaakin. Kun autoja tässä vaiheessa tulee kaksi näihin tilaajan hömppäväreihin, niin ainakin toinen auto linjalla tulee oleen välillä Paunu-värinen.

Mutta eiköhän linjalle tule Volvo 8700RLE (uusi, EEV) ja Lahti402/L94. Varalla voi sit nähdä mitä vain matalalattiaista kalustoa (eli Scalaa, 402:sta Scaniana ja Volvona ja miksei vaikka 8700:aakin)

Lopetetaanpa arvailu ja kerrotaan asiat.
Toinen linjan 10 busseista on 402 Lahtikko no 81, joka oli viime syksynä lähikontaktissa Länkkärin kanssa vanhan rollikkkahallin tienoilla. Bussi valittiin mm. siksi, että se sattuneesta syystä pääsi perusremonttiin, jossa siihen mm. sattumalta asennettiin kilpailutuksen ehdot täyttävä linjakilpi.
Kasiykkönen tulee saamaan uusissa väreissä numeron 121 ja bussi tupsahtikin muutama päivä sitten pihaan uusissa väreissä.
Täytyy myöntää, että oli vähän ovela olo katsella Paunun pihassa TKL:n väristä paunulaista.

Toinen linjan bussi tulee olemaan uusi Volvo 8700RLE, joka täyttää tiukimman EEV-päästönormin. Tuokin bussin piti olla pihassa näihin aikoihin, mutta Ruskon tehtaan lopettamistieto sai tuotantolinjan tökkimään ja auto nähtäneenkin ajossa vasta vähän syysliikennekauden alkamisen jälkeen. Se tulee kuitenkin Rukosta ja kantaa numeroa 122.
Tästä nokkelimmat voivatkin jo arvata, millaisia numeroita on tulossa, jos Paunu voittaa jatkossa lisää näitä Tampereen sisäisiä linjoja.

Vara-autojakin on arvuuteltu.
Niinä tulee olemaan iso joukko jo olevia tai tulevia Paunun värisiä jäähdytysilmaistotuja matalalattiabusseja. Minua oikeastaan kiinostaisi tietää, miten iso osa maan jäähdytysilmaistoiduista matalalattioista on paunulaisia, kun muualla Suomessa ei juurikaan kaupunkimatkaajaa hellitä ilmastoinnilla.
Jos joku hyvä tilastonikkari tämän lukee, niin laitahan tietoa viestiketjuun.
Ajokki Expressejä tai wiimalaisia tuskin kymppilinjalla nähdään, kun ei niitä pihassamme muutoinkaan enää kauan ole.

Pihaamme tänä suvena ilmestyvien katureiden määrääkin on täällä arvuuteltu hiven virheellisesti. Niitä tulee Ruskosta 4 kappaletta, joista yksi on tuo no 122.

Myös vaaditusta TKL:n värityksestä on taitettu peistä täällä. Kyllähän eri väritys vähän kangistaa ja kallistaa etenkin linjoilla, joilla ei ole seitsemää autopäivää viikossa. Toisaalta ymmärrän tilaajan toivetta yhtenäisvärityksestäkin, vaikkakin sillä ei juurikaan ole merkitystä pysäkillä bussia odottavalle, kun nokassa kumminkin lukee Paunu.

Enempi keskustelisin ympärimaalatuista mainosbusseista. Me Paunulla arvostamme omaa brändiämme ja ainakaan lähitulevaisuudessa ei matalalattioidemme kyljissä tulla näkemään isoja ulkopuolisten mainoksia.
Harkitaan sitten uudelleen, jos rahat käyvät niin vähiin, että mainosrahat ovat tärkeämpiä kuin puhdas oma brändi!
Hyvää kesää ja Jussia kaikille!
Masi
 
Niinä tulee olemaan iso joukko jo olevia tai tulevia Paunun värisiä jäähdytysilmaistotuja matalalattiabusseja. Minua oikeastaan kiinostaisi tietää, miten iso osa maan jäähdytysilmaistoiduista matalalattioista on paunulaisia, kun muualla Suomessa ei juurikaan kaupunkimatkaajaa hellitä ilmastoinnilla.

Tämä on ihan totta. Esimerkiksi Helsingissä on väitetty, että ilmastointi ei paikallisbusseissa kannata, koska ovia availlaan niin usein ja kylmä ilma lähtee pois bussista. Käsittääkseni kuitenkin Paunulla on nähty ilmastointi silti hyväksi asiaksi, siitä ei siis tule turhan paljon lisäkuluja? Matkustusmukavuuttahan se parantaa huomattavasti kuumina päivinä, jota ei ole tarpeeksi mietitty Suomessa.
 
Tämä on ihan totta. Esimerkiksi Helsingissä on väitetty, että ilmastointi ei paikallisbusseissa kannata, koska ovia availlaan niin usein ja kylmä ilma lähtee pois bussista. Käsittääkseni kuitenkin Paunulla on nähty ilmastointi silti hyväksi asiaksi, siitä ei siis tule turhan paljon lisäkuluja? Matkustusmukavuuttahan se parantaa huomattavasti kuumina päivinä, jota ei ole tarpeeksi mietitty Suomessa.
Helsingin sisäisen bussiliikenteen ensi vuodenvaihteessa voimaan tuleviin uusiin liikennöintisopimuksiin, siis niihin, joita Helb alkaa liikennöidä, on uusiin busseihin tulossa täysilmastointi. Ja ilmastointi on nyt yksi laatupisteitä nostava asia jatkossakin HKL-liikenteessä ja toivottavasti myös YTV-liikenteessä.
 
Tämä on ihan totta. Esimerkiksi Helsingissä on väitetty, että ilmastointi ei paikallisbusseissa kannata, koska ovia availlaan niin usein ja kylmä ilma lähtee pois bussista.

Lämmitys taitaa silti olla ihan kaikissa, vaikka sitä voisi pitää turhana vastaavalla argumentoinnilla. Ja kylmähän busseissa usein talvella onkin, paitsi sillä jalalla joka on "punahehkuisena" hohkaavan patterin vieressä... Talvisaikaan taitavat ihmiset järjestään olla pukeutuneita keliin sopivasti, mutta kesäaikaan edes suomessa ei aina pysty julkisilla paikoilla liikkumaan niin vähissä pukineissa mitä keli vaatisi :)
 
Takaisin
Ylös