Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Rollikat takaisin Tampereelle?

  1. #1
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Rollikat takaisin Tampereelle?

    Olen tässä viime aikoina miettinyt, olisiko Tampereella potentiaalia yksittäisten linjojen muuttamiseksi johdinautolinjoiksi. Olen tullut lopputulokseen, että jos johdinautoja esimerkiksi kokeillaan aluksi yhdellä linjalla ennen liikenteen laajentamista, sopivin kokeilulinja olisi linja 15. Linja kulkee läheltä Nekalan hallia, asiakaspohja on riittävä 10 minuutin välein kulkevalle liikenteelle ja kasvunvaraa voidaan ennakoida hankkimalla nivelkalustoa, eikä linjalla ole tarvetta muuttaa raitiolinjaksi vielä pitkiin aikoihin.

    Jos kokeilu osoittautuisi menestykseksi, voisi johdinautoja levittää muille linjoille tässä prioriteettijärjestyksessä (linjanumerot havainnollisuuden vuoksi nykyisten linjojen mukaiset):
    • 13 Haukiluoma-Hermia ja 22 Pyynikintori-Annala
    • XX Keskustori-Vuores
    • 16 Pyynikintori-Vatiala
    • 2 Pyynikintori-Rauhaniemi
    • 1 Pyynikintori-Härmälä(-Kurikka?), kesäisin myös museorollikkaliikennettä

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Johdinautojen rehabilitointi Tampereella on sinänsä mielenkiintoinen kysymys. Voi olla, että ne voitaisiin palauttaa samaan tapaan kuin Suomi uudelleentunnusti Viron itsenäisyyden, eli todetaan vain, että koska johdinautoja ei virallisesti lakkautettu, ne vain ovat palanneet liikenteeseen. Ks. ketju:
    Johdinautolakkautus Tampereella vastoin päätöksiä?

    Vakavasti ottaen: Johdinautot ovat tämänhetkisen tietämyksen mukaan taloudellisesti mielekäs keino toteuttaa nollapäästöinen joukkoliikenne silloin, kun on olemassa perusteet 5-10 minuutin välein kulkevalle bussilinjalle.

    Tampereella ongelmana on, että johdinautojen kapasiteetti ei riitä hoitamaan Hervannan ja naapurikuntien kysyntää busseja paremmin.

    Ajantasaista, tarkempaa tietoa johdinautoista mm:
    www.trolleymotion.com
    Angelika Gasteinerin esitelmä Turun BUSTRIP-konferenssissa

  3. #3
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Mun mielestä rollikoiden palauttaminen nyt olisi hullun hommaa. Tulee melkoisen kalliiksi rakentaa uudestaan kaikki ajolangat kannatinpylväineen ym. ja itse kalustokin maksaa enemmän kuin dieselkäyttöinen.

    Eiköhän mielummin keskitytä noihin lähijuna- ja ratikkaprojekteihin, niissä saavutettu hyöty on kuitenkin suurempi ja kustannukset maksavat paremmin itsensä takaisin.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  4. #4
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Vakavasti ottaen: Johdinautot ovat tämänhetkisen tietämyksen mukaan taloudellisesti mielekäs keino toteuttaa nollapäästöinen joukkoliikenne silloin, kun on olemassa perusteet 5-10 minuutin välein kulkevalle bussilinjalle.

    Tampereella ongelmana on, että johdinautojen kapasiteetti ei riitä hoitamaan Hervannan ja naapurikuntien kysyntää busseja paremmin.
    En ehdottanutkaan näihin liikennetarpeisiin johdinautoa. Hervantaan pikaraitiotie on sopiva ratkaisu, lähikuntiin lähijuna/duoratikka ja hajautettu bussiliikenteen verkko tiheällä kuntakeskuksen vuorovälillä (ks. TASE 2025 ja Helken diplomityö 2007). Linja 15 on oiva esimerkki 10 minuutin välein kulkevasta runkobussilinjasta, jolla ei pitkään aikaan tule olemaan tarvetta muuttua raitiolinjaksi, sillä linjalla käytetään tällä hetkellä pääsääntöisesti tavallisia 2-akselisia dieselbusseja. Suurelta osalta reittiään linja on pysäkkiensä ainoa linja. Jos kysyntä linjalla lisääntyy, näkisin nivelrollikat mielekkäänä vaihtoehtona samaan tapaan kuin Jyväskylään ideoidulla runkolinjalla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Mun mielestä rollikoiden palauttaminen nyt olisi hullun hommaa. Tulee melkoisen kalliiksi rakentaa uudestaan kaikki ajolangat kannatinpylväineen ym. ja itse kalustokin maksaa enemmän kuin dieselkäyttöinen.
    Ehdotankin vain, että selvitettäisiin, onko rollikoiden palauttaminen joillekin reiteille kannattavaa nyt tai tulevaisuudessa esimerkiksi öljyn kallistumisen myötä. Jos ei ole niin sitten ei ole.

  5. #5
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    • 13 Haukiluoma-Hermia ja 22 Pyynikintori-Annala
    • XX Keskustori-Vuores
    • 16 Pyynikintori-Vatiala
    • 2 Pyynikintori-Rauhaniemi
    • 1 Pyynikintori-Härmälä(-Kurikka?), kesäisin myös museorollikkaliikennettä
    Nuo olisivat erittäin hyvät johdinautolinjoina. Lisäksi linjat 3 ja 21 voisivat olla myös hyviä johdinautolinjoja.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Mun mielestä rollikoiden palauttaminen nyt olisi hullun hommaa. Tulee melkoisen kalliiksi rakentaa uudestaan kaikki ajolangat kannatinpylväineen ym.
    Lisäksi ajolangoista ja kannatinpylväistä tulee selkeästi kaupunkikuvaa rumentava tekijä, joten eiköhän anneta asian olla.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Johdinautoja voi käyttää aivan hyvin siellä, missä kysyntä ei perustele raitiotietä. Ja syynä nimenomaan ympäristötekijät. Jo nyt näyttää varsin selvältä, että erilaiset dieselbussin kehitysviritelmät tai kokonaan uuden energiateknologian bussit tulevat olemaan kokonaiskustannuksiltaan huomattavasti kalliimpia kuin dieselautot, joten johdinten rakentamisen kannattavuusraja tulee suhteessa laskemaan.

    Tamperetta ajatellen johdinautojen käytöstä saadaan synergiaetuja raitioteiden kanssa. Molemmilla voi olla yhteinen komponenttihuolto ja sähkönjakelu. Toisin sanoen sitten kun Tampereella on raitiotiet, johdinautojen käyttö tulee suhteessa halvemmaksi kuin pelkän dieselkaluston rinnalla.

    Antero

  8. #8
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1938

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Tuo vasta typerä idea onkin. Ensinnäkin ihan älytöntä ja katukuvaa rumentavaa!

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jtm Näytä viesti
    Ensinnäkin ihan älytöntä
    Olisi mielenkiintoista kuulla muutama perustelu miksi johdinauto on älytön.
    Tampereen oloissa johdinauto olisi:
    - Saasteeton (voima koskesta)
    - Taloudellinen liikennöidä (käyttökulut ajokilometriä kohden edullisemmat)
    - Hiljainen
    - Kiihtyy nopeammin kuin dieselnysse
    - Todennäköisesti yleisön suosima (Tampereen perinteet)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jtm Näytä viesti
    katukuvaa rumentavaa!
    Tampereella kyse olisi pikemminkin katukuvan entisöinnistä Hämeenkadun, Hämeensillan ja Kalevan osalta.

    Toki johtimia voi vapaasti pitää rumina, mutta rumina voi pitää myös dieselbusseja ja esimerkiksi niiden pakokaasuja.

    Ilmajohdot Tampereen arimmissa paikoissa on ollut 1949-76. Vanhoista kuvista voi katsoa miten rumia ne silloin ovat olleet.

  10. #10

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Rumentaako katukuvaa ratikan johto kannattimineen sitten paljon vähemmän kuin bussin ajojohdot. Nimittäin en ole vielä huomannut kenenkään vastustavan ratikkaa kaupunkikuvallisista syistä, vaikka sitä varten joudutaan katuunkin upottamaan kaikenlaisia ruosteisia rautoja.

  11. #11
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Aamulehdessä tänään ollut erittäin mielenkiintoinen juttu: Palaavatko rollikat Tampereelle?

    Hieno juttu, että rollikatkin otetaan oikein osana TASE-2025 projektia.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Rollikat takaisin Tampereelle?

    Ei ehkä liity suoraan topiciin, mutta tänään 8.12.2008 tulee kuluneeksi päivälleen 60 vuotta johdinautoliikenteen alkamisesta Suomessa ja Tampereella. Joulukuun kahdeksatta pidetään usein myös TKL:n syntymäpäivänä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunulinjat takaisin - taideteos 19.5
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 22.05.2011, 11:20
  2. X-pikalinjat takaisin?
    kirjoittanut Knightrider foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 10.12.2010, 08:32
  3. Hybridibusseja Tampereelle
    kirjoittanut K V foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.02.2010, 18:09
  4. Kolmonen takaisin Kurviin!
    kirjoittanut iTapio foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 29.08.2008, 16:13
  5. Merkitse lukemattomaksi -toiminto takaisin!
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.12.2006, 14:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •