Väinö Paunu Oy

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,569
Maanantaina Nekalaan laskeutui jälleen yksi uusi Scala, oli sitten 17. järjestyksessään. Numero #77 kantaa kilpiä KBF-503. Toista samanlaista odotellaan kuluvan viikon aikana.
 
killerpop sanoi:
Maanantaina Nekalaan laskeutui jälleen yksi uusi Scala, oli sitten 17. järjestyksessään. Numero #77 kantaa kilpiä KBF-503. Toista samanlaista odotellaan kuluvan viikon aikana.
Meneekö näistä uusista hankinnoista johtuen, joitain vanhoja autoja poistoon/myyntiin? Ainakin Paunulla on vielä jäljellä jokunen Ajokki express ja yksi kasitonninen, joilla on jo ikää parisenkymmentä vuotta.
 
Ja kuten aiemmassa viestissä mainitsin, oli toistakin lupa odottaa ja se on sitten auto #88.

Uutta autoissa edellissarjaan nähden: linjakilvet: ledikilpi edessä ja myös takana, tavaratila keskioven ja taka-akselin välissä, 60 cm lyhyempi pituus ja sitä myötä paikkoja vain 45 kpl. Kuljettaja saa istua Isrin jakkaralla ja siinä ne sitten olikin. Niin ja autot tuoksuvat uudelle ;)

#77 KBF-503 Scania L94UB 4x2 1852292 / Lahti Scala 96505
#88 KBF-518 Scania L94UB 4x2 1852299 / Lahti Scala 96605
 
Lomat loppuu maanantaina, josko pääsis tekstaan sen 77 auton.
 
Tässä otsikossa voisi kysellä seuraavan auton EJV-610 (Volvo B9M / Wiima K202) perään. Eli onko autossa ollut manuaalivaihteisto ennen Voithin automaattia (joka myöhemmin vaihtui Allisonin laatikoksi) ? Asia tuli pohdintaan, kun ohjaamon lattiassa on peitetty reikä vaihdekepin läpiviennin yhteydessä. Myös pakokaasujarrun olemassaolo viittais manuaalivaihteiseen historiaan.
 
killerpop sanoi:
Tässä otsikossa voisi kysellä seuraavan auton EJV-610 (Volvo B9M / Wiima K202) perään. Eli onko autossa ollut manuaalivaihteisto ennen Voithin automaattia (joka myöhemmin vaihtui Allisonin laatikoksi) ? Asia tuli pohdintaan, kun ohjaamon lattiassa on peitetty reikä vaihdekepin läpiviennin yhteydessä. Myös pakokaasujarrun olemassaolo viittais manuaalivaihteiseen historiaan.
Menee arvaamiseksi, mutta eikös Paunu vaihtanut Länskästä poiketen Vantaan Liikenteen keppivaihde-Wiimoihin automaatit, joten miksei turkulaiseenkin?
Nim. "Länskällä manuaali-B9M/B10M-Wiima K202:ta ajanut" :?
 
Tarkennan killerpop:n puolesta kysymystä...

Eli siis se on selvää, että tuohon EJV-610:aan vaihtui Voith:n tilalle Allison Paunun toimesta. Kysymys koskee lähinnä sitä, että onko tuo tosiaan ollut manuaalivaihteinen alun perin, kuten voisi tunnusmerkeistä päätellä. Pakokaasujarru ja vaihdekepin (peitetty) läpivienti tuosta tosiaan löytyy.

Ja mitä JudgeT:n muisteluihin tulee, Paunu vaihtoi kaikkiin käytettyinä hankkimiinsa laatikko-Volvoihin Allisonit. Länsilinjoilla kaikki kolme jäljellä olevaa UVM-lootaa liikehtii edelleen keppivetoisena.
 
Joo, nyt on uusi 77 auto tekstattu, ilta tuuri ajettu. Auto on hyvä, näppärämpi käänteissään, kuljettajan penkki hyvä.
 
Kyllä auto EJV-610 on ollut alkujaan manuaalivaihteistolla varustettu. Auton on aikoinaan tilannut Aallon Liikenne Turun sisäiseen liikenteeseen. Sillä ajettiin jonkun aikaa manuaalivaihteistolla, mutta sitten siihen vaihdettiin Voithin automaattilaatikko. Kyseinen auto taitaa olla Turussa viimeinen katuri, joka on tilattu manuaalivaihteistolla. Tämän jälkeen ovat uudet autot olleet automaattivaihteisia.
 
Tänään saapui Scala-kolmikon viimeinen auto,

#50 HTF-703 1852654 / 96705

Auto on yhtiön 19. Scala ja matalalattiabussien kokonaisvahvuus on nyt 32 kpl.

Erona kahteen aiempaan, että autossa ei ole tavaratilaa matkustamon alla. Muuten kuten edelliset, 45+33 paikkaa, 12.90 pituutta ja Mitronin ledikilvet edessä ja takana.

Eli vuoden 2005 uudet paikkurit ovat #50, #77 ja #88
 
Yritys on tänään luovuttanut SLHS:lle ex #50:n

Luovutettu auto oli Ajokki Victor / Volvo B58 (IBU-150), joka valmistettiin "tobus"-menetelmin ja sillä ajettiin valmistumisensa jälkeen pääasiassa Pirkkalan lähiliikennettä. 90-luvun puolivälin tuntumissa auto on siirtynyt lyhyille vakiovuoroille ollen aina keväälle 2005 asti Kuhmalahden ja Sahalahden vakioilla.

Kuvia autosta ennen luovutusta on täällä
 
Auto #1-1 Ajokki Express / Volvo B10M on saanut uuden keulamaskin puskureineen. Ilme poikkeaa tutuista Volvokeulaisista siten, että lyhyen ritilän vieressä on luukun paikka, jollaisia on esiintynyt ainakin joissain Scania-alustaisissa versioissa. Keula on myöskin maalattu kokonaan siniseksi.

Kuva 1, kuva 2
 
Oliskos muuten ihan mahdoton pyyntö, että rupeaisivat Paunun kaikki kuskit käyttämään paikkuri-Scaloissa myös takaikkunassa linjanroa, kun sitä varten on vermeet kuitenkin olemassa.

Jos tähtäät esim. Stokkan, Linja-autoaseman,
Tuulensuun, Koskipuiston pysäkille johonkin tiettyyn aikaan menevään autoon ja aikataulut tasataan vasta torilla ja nokan edestä menee joku Paunu-Scala, josta myöhästyt, et tiedä millä linjalla se oli- koska aikataulut heittelevät kuskista ja tilanteesta riippuen paljonkin, tuo ei olisi ihan mahdoton pyyntö.

Näitä Scalansa takasoikioon linjanron sytyttäneitä kuskeja on aika vähän- vähemmistö veikkaisin.
 
Oliskos muuten ihan mahdoton pyyntö, että rupeaisivat Paunun kaikki kuskit käyttämään paikkuri-Scaloissa myös takaikkunassa linjanroa, kun sitä varten on vermeet kuitenkin olemassa.

Näitä Scalansa takasoikioon linjanron sytyttäneitä kuskeja on aika vähän- vähemmistö veikkaisin.

Asiaan vaikuttaa ehkä se seikka, että vasta uusimmissa, ledikilvin varustetuissa Pauski-Scaloissa ylipäänsä on tuo takalinjakilpi. Vanhemmissa on vain tyhjä kotelo.
 
Vaikuttaa totta kai ja oli mulle ihan uusi tieto, että näin on. Siitä huolimatta tänäänkin jouduin kaksi kertaa menemään TKL:llä torille , jossa oli Paunu-Scaloja enemmänkin.

Toinen kerta onnistui ja ledikilvetkin oli keulassa eli #70 Kangasalle seisoi sitten 6 minuuttia siellä .Viimeksi viime torstaina samaan autoon samalta Tuulensuun pysäkiltä muuten minuutilleen samalla kellonlyömällä pyrkiessäni sain taas odottaa siinä noin 9 minuuttia ja auto lähti lopulta torilta 11 minuuttia aikataulusta myöhässä. Emännän kyydillä keskustaan kun tulee, niin minuutit on joka kerta samat- osaan jopa liki ulkoa pysäkin ohi aamulla menevät muut bussit.;)
 
Takaisin
Ylös