Väinö Paunu Oy

Enkä usko, että työnantajani tilaisi enää uusia 8900 malleja jos ei niitä sähköisenä saa. Ehkä 7900 ennemmin. Niissä on samoja ongelmia.

Hieman OT, mut ite pidän jo enemmän tai vähemmän itsestäänselvänä että seuraavan sukupolven 8900:n yhteydessä esitellään myös sähköversio, se kun on muotia tänä päivänä paikallisliikennebusseissa. Sähköbussien kysyntähän kasvaa koko ajan kuten me kaikki tiedämme, samanlailla kuin henkilöautopuolella.

Paunullako olet töissä? enpä oikein usko että Paunulle tulee Nysse-liikenteeseen enää mitään uusia busseja, kun vaikuttaa jo siltä etteivät he enää osallistu kilpailuun kuten on jo sanottu.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:15 ----------

Tästä olen varsin skeptinen. Tietyiltä osin 8900 malliston eri sukupolvet ovat mennyt vähemmän kurjaan suuntaan, mutta perusviat on ja pysyy.

Paitsi että nykyinen sukupolvi on ollut tuotannossa jo vuodesta 2011, ja on vasta ensimmäistä sukupolvea. 2015 tuli toki Facelift jolloin ikkunalinjaa sekä etuvaloja hieman uudistettiin, mut se on silti edelleen ensimmäistä sukupolvea.
 
Hieman OT, mut ite pidän jo enemmän tai vähemmän itsestäänselvänä että seuraavan sukupolven 8900:n yhteydessä esitellään myös sähköversio, se kun on muotia tänä päivänä paikallisliikennebusseissa. Sähköbussien kysyntähän kasvaa koko ajan kuten me kaikki tiedämme, samanlailla kuin henkilöautopuolella.

Paunullako olet töissä?

---------- Viestit yhdistetty klo 19:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:15 ----------



Paitsi että nykyinen sukupolvi on ollut tuotannossa jo vuodesta 2011, ja on vasta ensimmäistä sukupolvea. 2015 tuli toki Facelift jolloin ikkunalinjaa sekä etuvaloja hieman uudistettiin, mut se on silti edelleen ensimmäistä sukupolvea.

Paunulla olin 2012-2016. Sen jälkeen viihtyny Länsilinjoilla. Enkä usko minäkään et Paunulle tulee enää, mutta meillä on jo joensuussa sähkäreitä. Ehkä joku päivä tampereella myös. Mutta merkin ei tarvitse olla volvo.
 
Hieman OT, mut ite pidän jo enemmän tai vähemmän itsestäänselvänä että seuraavan sukupolven 8900:n yhteydessä esitellään myös sähköversio, se kun on muotia tänä päivänä paikallisliikennebusseissa. Sähköbussien kysyntähän kasvaa koko ajan kuten me kaikki tiedämme, samanlailla kuin henkilöautopuolella.

Paunullako olet töissä? enpä oikein usko että Paunulle tulee Nysse-liikenteeseen enää mitään uusia busseja, kun vaikuttaa jo siltä etteivät he enää osallistu kilpailuun kuten on jo sanottu.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:15 ----------



Paitsi että nykyinen sukupolvi on ollut tuotannossa jo vuodesta 2011, ja on vasta ensimmäistä sukupolvea. 2015 tuli toki Facelift jolloin ikkunalinjaa sekä etuvaloja hieman uudistettiin, mut se on silti edelleen ensimmäistä sukupolvea.
Väinö Paunu Oy on jättänyt tarjouksen liikennöinnistä linjalla 42 täältä Kuhmoisiin. Sopimus päättyy muuten ensi vuonna kesällä. He ajavat linjaa nytkin autolla #65.

Haluavat jatkaa, sillä kyseisessä kilpailutuksessa ei vaadittu uutta kalustoa, voisivat saada sopivaa kalustoa esim. linjan 6 varakalustosta. Nykyauto tuskin kelpaa sellaisenaan?
Kuulin tuosta Paunun kuljettajalta kun tuli tuo työn riittävyys puheeksi. Mutta sanoi taas, että kutosella ei tule olemaan mahkuja osallistua kilpailuun, kun ei ole mahdollista saada sähköbusseja, joita vaadittaneen sitten.

Linjalla 6 ja 27 Väinö Paunu Oy:llä on optiot käytössä ensi vuonna, eli liikennöinti loppuu vielä myöhemmin kuin ajateltiin.

Linjalla 6 sopimusta Väinö Paunu Oy:n kanssa jatketaan ajalle 7.8.2023 - 10.8.2025.

Linjalla 27 sopimusta Väinö Paunu Oy:n kanssa jatketaan ajalle 5.6.2023 – 1.6.2025.
 
Väinö Paunu Oy:stä kiinnostuneille tiedoksi. Mahdollisuus tehdä taas historiaa vuonna 2023.

Viimeinen lähtö Nokialta linjalla 70: kello 23.10, 4.6.23.

Viimeinen lähtö Tampereelta takaisin linjalla 70: kello 23.45, 4.6.23.

Viimeinen lähtö Tampereelta linjalla 42: aika ei tiedossa, 6.8.23. Päätökset kesäkauden 2023 palvelusta tehdään loppuvuodesta 2022.

Viimeinen lähtö Kuhmoisista takaisin linjalla 42: aika ei tiedossa, 6.8.23. Päätökset kesäkauden 2023 palvelusta tehdään loppuvuodesta 2022.

Tulen varikolle Nokialle pyörällä ja koen reissun. Myös videon aion tehdä kummastakin, kuten tähänkin asti esim. linjalla 8 eli 10 vuotta ajeluita.

Päivät on jo kalenterissa, ja minullehan INFJ:nä jää kaikki tuollaiset elämykset herkästi mieleen.

Muistan kuin eilisen vieläkin sen, että mikä bussi (#112) ja mikä kuski (Nekalan varikolta) ajoi viimeisimmän lähdön Pirkkalasta Haukiluomaan ja sieltä takaisin Tampereelle. Olin ainoa päästä päähän.

Muistan siitä kaiken yksityiskohtiin saakka, vaikka lähdöstä on jo yli 200 päivää. Se oli sellainen lähtö, että kyllä vetistelyksi meni kun ajatteli 10 vuotta olleen finaalissa kotilinjalla. Hieno kokemus, toivottavasti näin käy myös ensi kesällä.
 

Henkilöstölle tämä esiteltiin luottamuksellisena ja sisäisenä, niin en voinut tulla asiasta kertomaan. Vaikuttaa siltä, että Paunu pyrkii ajamaan koko toiminnan alas mahdollisimman pian. Tässä siirtyy Länskälle kaikki tummansiniset autot ja suuri osa kuljettajista. Ostaminen sanana voi olla väärä. Rahoitettujen autojen maksaja vaihtuu, Paunun omien autojen arvo on vähäinen ja liikennöintikorvausten saaja vaihtuu. Jos ja kun viranomainen asian hyväksyy.
 
Mikäli Paunun toiminta loppuu kevään kuluessa kokonaan, olisi tilanne Nekalan tonttien kannalta erilainen. TKL:lle saisi varikkotilaa tuleville sähköbusseille "paunulasta", tai käytännössä tässä tapauksessa tontit yhdistämällä ja uudisrakentamalla. Toki sillä puolen rakennukset ovat vanhoja, mutta periaatteessa olisi järkevää jatkaa samankaltaista toimintaa silläkin tontilla. Tämä toki ihan teoreettista jargonia, tuli vain mieleen moinen ajatus.
 
Henkilöstölle tämä esiteltiin luottamuksellisena ja sisäisenä, niin en voinut tulla asiasta kertomaan. Vaikuttaa siltä, että Paunu pyrkii ajamaan koko toiminnan alas mahdollisimman pian. Tässä siirtyy Länskälle kaikki tummansiniset autot ja suuri osa kuljettajista. Ostaminen sanana voi olla väärä. Rahoitettujen autojen maksaja vaihtuu, Paunun omien autojen arvo on vähäinen ja liikennöintikorvausten saaja vaihtuu. Jos ja kun viranomainen asian hyväksyy.

Joukkoliikennelautakunta hyväksynee asian omalta osaltaan keskiviikkona kokouksessaan:

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...ketoimintakauppa_joukkoliikennepalvel(361998)
 
Lautakunta hyväksyi kaupan ja yksi aikakausi päättyy kun Paunu vetäytyy Tampereen paikallisliikenteestä.

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/6508236
Mutta mitäpä tapahtuu 25.2.? Nykyiset kaukoliikenteen aikataulut ovat voimassa siihen asti. Loppuuko toiminta tuohon päivämäärään sitten kokonaan?
Ainakin äkkiseltään vaikuttaa nimenomaan siltä, että tuo on viimeinen päivä kun paunulaisia näemme missään linjaliikenteessä. Yhtiön 98-vuotinen taival päättynee sitten siihen.
 
Mutta mitäpä tapahtuu 25.2.? Nykyiset kaukoliikenteen aikataulut ovat voimassa siihen asti. Loppuuko toiminta tuohon päivämäärään sitten kokonaan?
Ainakin äkkiseltään vaikuttaa nimenomaan siltä, että tuo on viimeinen päivä kun paunulaisia näemme missään linjaliikenteessä. Yhtiön 98-vuotinen taival päättynee sitten siihen.

Kuului pauhu. Nousi synkkä sauhu. Väen valtasi kauhu. Mäen takaa nousi harmaa vaunu. Kyljessä luki Väino Paunu.
 
Mutta mitäpä tapahtuu 25.2.? Nykyiset kaukoliikenteen aikataulut ovat voimassa siihen asti. Loppuuko toiminta tuohon päivämäärään sitten kokonaan?
Ainakin äkkiseltään vaikuttaa nimenomaan siltä, että tuo on viimeinen päivä kun paunulaisia näemme missään linjaliikenteessä. Yhtiön 98-vuotinen taival päättynee sitten siihen.

Olet nyt vetänyt mutkat suoriksi tuon toiminnan loppumisen suhteen. Tuolla perusteella voisi vetää myös johtopäätöksen, että Valkeakosken liikenteen pikavuoroliikenne loppuu samana päivänä kuin Paununkin. No, toiminnan loppuminen lienee kuitenkin tosiasia, ennemmin tai myöhemmin.
 
Olet nyt vetänyt mutkat suoriksi tuon toiminnan loppumisen suhteen. Tuolla perusteella voisi vetää myös johtopäätöksen, että Valkeakosken liikenteen pikavuoroliikenne loppuu samana päivänä kuin Paununkin. No, toiminnan loppuminen lienee kuitenkin tosiasia, ennemmin tai myöhemmin.
Voi toki olla että olen. Olennainen kysymys on, miten pelkällä pikavuoroliikenteellä voi elää. Kilpailutilanne kun ei ole mitenkään helppo tätä nykyä. Mutta eipä siinä, saa nähdä sitten mitä tapahtuu ja milloin.
 
Takaisin
Ylös