Väinö Paunu Oy

Tähän kauppaan muuten liittyy muitakin mielenkiintoisia seikkoja. Paunu saisi sen mukana monta Scaniaa, sekä ensimmäiset Fiftynsä, Vegansa, CityL:nsä, OmniExpressinsä, KUB-Scalansa sekä tottakai jo mainitut teliautonsakin. Varsin sekalaista kalustoa toisaalta siis.
Totta. Vihdoinkin Paunulle OmniExpress, eikä unohtaa sovi myöskään kahta suhteellisen tuoretta Scania Falconia, joista toinen onkin jo valmiiksi EB-väreissä. Paunu saa tätä kautta omakohtaista kokemusta kaukoliikenne-Scanioista, ilman että sellaisia tarvitsee mennä uutena ostamaan. Samalla selviää myös todellisuus paljon parjatusta ja jopa "pelätystä" OmniExpressistä linjakäytössä. Näin siis, mikäli siirtyvä kalusto on juuri sama, kuin mitä on Tampereella ollut ajossa ;)
 
Ainakin muutama asia mitkä itseäni mietityttää, jos tapahtuu tuossa muodossa mitä Paavola luetteli:

Onkohan linjan 7 kalusto VT #201, #366 ja kaksi autoa sarjasta #626-#629, vai jatkaisikohan auto #201 vara-auton roolia ja neljäs auto olisi esim. sarjasta Paunu #120-#123? Voiko Paunu sekoittaa autoja sillain, että linjalla 7 ja 27 on 8700:sia ja 10:llä ja 15:lla on Terraarioita, kun eikös autot ole periaatteessa samanlaisia lukuunottamatta penkkejä?

Maalataankohan VT #10 pilaajaväritykseen vai Paunun omiin? Itse veikkaisin todella vahvasti Paunun omia, kun eikös tuo ole Euro 2? Tehdäänkö auton VT #366 väritykselle jotain? Mahtaakohan Paunu värjätä kaikki autot omiin väreihin vai jättääkö esimerkiksi vielä joihinkin autoihin Alhosen & Lastusen värityksen? Itse luulisin Paunun mahdollisuuksien mukaan maalaavan tunnetusti siistinä firmana.

Itse voisin veikata nauhakilpisiin vaihdettavan sähköisempiä kilpiä. Tuleekohan Teiskon ja muun Paunun liikenteen kalusto sekoittumaan jonkun verran? Minun mielestäni varsin sopivia autoja Teiskon suuntaan olisi Paunun #52 ja #68 ja Paunun poistuvan #65 tilalle Sahalahden suuntaan Fifty tai Vega.

Tosiaan ei taida Paunulla olla ollenkaan ennestään samanlaisia autoja mitä kaupassa tulee. Paunulle varmaan mieluista, kun peräti 15 autoista on mahureita. Itse innolla odotan näkeväni Kangasalan suunnan linjoilla 45, 70, 73 sekä Pälkäneen ja Sahalahden vuoroissa Paunun omissa väreissä olevan Fiftyn tai Vegan. :)
 
Todennäköisyys kaluston siirtymiselle HSL-alueelta Tampereelle tai päin vastoin vähenee radikaalisti tässä samalla. 201 ja 366 ovat molemmat entisiä pääkaupunkiseudun busseja, joten noin 10 vuoden päästä, jos tilanne jatkuu muutoksitta, ei Tampereen kaupunkiseudulla ole yhtäkään aiemmin HSL-alueella palvellutta autoa.

Voi toki olla, että esim. LL ostaa vanhoja HSL-liikennettä ajaneita autoja, mutta Veolian tapaan kuuluvat konsernin sisäiset siirrot ovat tuoneet "stadilaisverta" ajoittain varsin tiheäänkin tänne punatiilikylään.
 
Totta. Vihdoinkin Paunulle OmniExpress, eikä unohtaa sovi myöskään kahta suhteellisen tuoretta Scania Falconia, joista toinen onkin jo valmiiksi EB-väreissä. Paunu saa tätä kautta omakohtaista kokemusta kaukoliikenne-Scanioista, ilman että sellaisia tarvitsee mennä uutena ostamaan. Samalla selviää myös todellisuus paljon parjatusta ja jopa "pelätystä" OmniExpressistä linjakäytössä. Näin siis, mikäli siirtyvä kalusto on juuri sama, kuin mitä on Tampereella ollut ajossa ;)
Moro kaikki.
Liiketoimintakauppa ei välttämättä tarkoita, että mukana tulee justiinsa ne bussit, joilla liikennettä on nyt hoidettu - tosin pääosin kyllä. Kaupalle enää ainoana ehtona on se, että Tampere = yhdyskuntalautakunta 1.6. päättää suostua erilaiten sopimusten siirtämiseen Veolialta Paunulle.
Veolian Tampereen henkilölöstölle myönteinen päätös tarkoittaisi sitä, että työsuhteet olisivat varmempia.
Teiskon suunnan liikennehän on menossa uusiin puihin vuoden kuluessa, eikä tätä kirjoitettaessa ole tietoa siitä, millä systeemillä, saati kenen toimesta ko. liikennettä jatkossa hoidetaan.
Pienen yksikön henkilöstölle tuommoinen on iso riski.
Masi
 
Ajaakohan Paunu tuota HSL:n Soukka - Helsinki vuoroa ?

Toivottavasti Paunu ei lopeta noita ainoita suoria H:ki - Tampere - H:ki vuoroja.
Ne oli ainoita joita itse käytin joskus junan korvikkeena.
Ei tarviinnu käydä Riihimäellä toteamassa että kukaan éi jäännyt eikä kukaan tullu.
Valkeakoski on jo tullut nähtyä.
Aika usein olin tosin ainoa matkustaja Hämeenlinnan jälkeen.
 
Ajaakohan Paunu tuota HSL:n Soukka - Helsinki vuoroa ?

Toivottavasti Paunu ei lopeta noita ainoita suoria H:ki - Tampere - H:ki vuoroja.
Ne oli ainoita joita itse käytin joskus junan korvikkeena.
Ei tarviinnu käydä Riihimäellä toteamassa että kukaan éi jäännyt eikä kukaan tullu.
Valkeakoski on jo tullut nähtyä.
Aika usein olin tosin ainoa matkustaja Hämeenlinnan jälkeen.

Ei, Paunu ei aja mitään vuoroa tänä vuonna HSL-liikenteessä.

Hki-Tampere, Tampere-Hki -vuoroille löytyy kyllä tekijät Paunun riveistä, suurin näkyvin ero lienee, että nämä vuorot tulevat myös Paunun aikataulujulkaisuihin ja todennäköisesti saavat lisämatkustajia ihan sitä kautta. Ainakaan kesän osalta mitään aikataulullisia muutoksia ei ole tulossa.

Siirtyvästä kalustosta kyseltiin ja itse listasin esisopimusvaiheessa Tampereen yksikön kaluston. Kuten masikin jo mainitsi, siirtyvä kalusto ei ole ihan yksi yhteen. Veolialle jää käsittääkseni autot #603, #605, #705, #713, #716 ja #2. Ja olikohan vielä #42 menossa elinten luovuttajaksi (ts otetaan kone toiseen autoon). Tilalle kyllä tulee mm kaikki loputkin L94IB Fiftyt (#17, #29), Teli-Falcon (#777), Scania-Eagle (#708), Regal mallia Kannosto (#875) ja pari muuta Scania-Fiftya (#21?, #11?) ja kaiketi loput Tampereen autot.

Se, mitä itse toivoisin, olisi seutu- ja kaukoliikenteessä tapahtuva linjatunnusten hyödyntäminen lähinnä Paunun osalta. Kun tulevaisuudessa Marttila Toursia lukuun ottamatta Ponsantiellä on vain yksi operaattori, niin suorastaan toivoisin, että Paunullakin otettaisiin omiin vuoroihinsa se linjatunnus 75 käyttöön Ponsantielle Kangasalan kautta ajettaessa. Lisäksi yhtenäiset ajantasauspisteet olisivat varmaan paikallaan (Paunu: Naappila, ex Veolia Tampere: Ponsa).

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen paketti tästä syntyy eikä taida Paunun Lahti 402-matalatkaan päästä kesäseisontaan edellisvuosien tapaan, josko niitä vaikka ajelutetaan siirtyvän liikenteen alueilla kesäkauden ajan.
 
Mielenkiintoista sinänsä on sitten se, mitä syysliikenteen alkaessa tapahtuu. Seiskalta edelleen uupuu tuota aikaa ajatellen 2 autoa, eli ts. 2 kpl vähintään EURO IV autoja pitäisi saada lisää pilaajaväritykseen. Itse muistelin, että EURO III olisi riittänyt, mutta ilmeisestikin sitten ei. Näemmä 8700-Volvoja olisi tähän tarkoitukseen otettava. Ja tuo City L sitten varmaankin palvelee Pirkkalan liikenteessä syksyllä - tähän tarkoitukseen se olisikin erittäin käyttökelpoinen auto ruuhkasivuja hoitamaan. Tällaisia asioita nyt tuli tässä ensiksi mieleen...
 
Mihinkäs nämä kaikki autot sitten saadaan mahtumaan, että jääkö Veolian varikko Paunu käyttöön?
 
Mielenkiintoista sinänsä on sitten se, mitä syysliikenteen alkaessa tapahtuu. Seiskalta edelleen uupuu tuota aikaa ajatellen 2 autoa, eli ts. 2 kpl vähintään EURO IV autoja pitäisi saada lisää pilaajaväritykseen. Itse muistelin, että EURO III olisi riittänyt, mutta ilmeisestikin sitten ei. Näemmä 8700-Volvoja olisi tähän tarkoitukseen otettava. Ja tuo City L sitten varmaankin palvelee Pirkkalan liikenteessä syksyllä - tähän tarkoitukseen se olisikin erittäin käyttökelpoinen auto ruuhkasivuja hoitamaan. Tällaisia asioita nyt tuli tässä ensiksi mieleen...
Euro 4 -tason autojahan saadaan seiskalle käyttämällä hieman maaliruiskua. Mitä sitten tulee tuohon pk-seudulta tänne raijattuun City L Volvoon: suotavaa olisi, että se pysyisi "siirtymäajan" Teiskon liikenteessä (eli 2011 kesään asti). Toivon todella, että tuollaista kulahtanutta katiskaa ei Paunun vanhoille "omille" reiteille tuotaisi. Miksi ihmeessä lähdettäisiin heikentämään tietoisesti käytettävän kaluston tasoa liikenteessä, jossa matkustajat jo vuosien ajan on totutettu siihen, että liikenne hoidetaan käytännössä pelkästään ilmastoiduilla, uudehkoilla autoilla?
 
Lopullinen lista näyttänee tältä siirtojen suhteen:
#2, #9. #10, #13, #16, #17, #20, #29, #201, #366, #604, #608, #612, #613, #618, #620, #621, #623, #624, #625, #626, #627, #628, #629, #708, #772 ja #777.

Eli #11 ja #21 vaihtui epävarmoina autoihin #2 ja #20. Lisäksi autosta #29 ei ole havaintoa, ainakaan Lakalaivassa sitä ei ollut. #777 oli ainoa, josta oli nimet, numerot ja keulakaari poistettu,, kylkitippojen ollessa paikallansa.
 
Lopullinen lista näyttänee tältä siirtojen suhteen:
#2, #9. #10, #13, #16, #17, #20, #29, #201, #366, #604, #608, #612, #613, #618, #620, #621, #623, #624, #625, #626, #627, #628, #629, #708, #772 ja #777.
Eikös tuo #875 siirrykään sitten? Näin sen nimittäin - olikohan se torstai vai perjantai - asemalla. Kyljistä ja perästä oli Veolian teipit poistettu, joten oletin sen olevan varmasti Paunulle menossa.
 
Eikös tuo #875 siirrykään sitten? Näin sen nimittäin - olikohan se torstai vai perjantai - asemalla. Kyljistä ja perästä oli Veolian teipit poistettu, joten oletin sen olevan varmasti Paunulle menossa.

Toki siirtyi, unohdin sen listasta, jota näpyttelin kännykällä ihan vaan muistin varassa. Lisäksi listasta unohtui auto #43
 
Joissakin Veolian autoissa mm. #623:ssa jaettiin jo Paunun aikatauluja.
 
No niin, ilmeisesti jotain viitteitä numeroinnista saadaan, kun ex Veolia #9 on nyt Paunu #509
 
Takaisin
Ylös