Väinö Paunu Oy

Varmaankin vanhempi kalusto lähtee poistoon pikkuhiljaa.
Vois tosiaan TKL ottaa mallia paunun ilmastoinnista..
Vanhempaa kalustoa on kesän mittaan poistunut melkoinen kasa. Ja kyllähän TKL nimenomaan on ottanutkin mallia joko Paunusta tai jostain muusta ilmastoituja katureita pitempään hankkineesta yrityksestä... Aikaa vaan vierähti lähemmäs kymmenen vuotta siinä välissä :)

Ainakin toinen noista uusista näemmä on ilman takaovea, mikä itseäni hieman ihmetyttää. Edelliset kaksi tuon väristä matalaa kun kuitenkin tulivat takaovella vaikka ovatkin olleet sijoitettuna Kangasalle ja Lempäälään...
 
Miten Paunun uusien 8700LE:iden ilmastointi sitten eroaa TKL:n 8700LE:iden ilmastoinnista?

Noista uusista tulleista en tiedä, mutta muuten paunulla on aina kylmä bussissa. Ja kertaakaan en oo havainnut ilmastointia TKL:n busseissa, joka viilentäisi.
 
Noista uusista tulleista en tiedä, mutta muuten paunulla on aina kylmä bussissa. Ja kertaakaan en oo havainnut ilmastointia TKL:n busseissa, joka viilentäisi.

Etpä sitten hirveästi ole TKL:n 8700-Volvojen kyydissä matkustanut, tai sitten vain muuten tykkäät mustamaalata. Näissä ilmastointi toimii todella mainiosti. Oli Paunun tai kenen tahansa ansiota tämä ilmastoinnin saaminen, niin sitä osapuolta on todellakin kiittäminen, kun varsinkin kuljettajan työskentelyolosuhteet paranivat monella pykälällä. :) Niissä kolmessa ilmastoidussa TKL:n Scalassa ilmastointi voi paremminkin toimia.

Ja tosiaan, kuten aiemmissa viesteissä joku mainitsikin, tuo 8700LE:n takaosan kuumuus on kyllä noiden "Puolan Volvojen" ominaisuus, niin Paunun (ainakin linjalle 15 sijotetut) kuin TKL:nkin ilmastoidut Volvot ovat olleet takaosastaan aikamoisen kuumia. Asialle ei oikein voi mitään, kun kattoluukkujakaan ei saa auki ilmastoinnin päällä ollessa.
 
Minä ajoin tänään Pispalantorilta linjalla 22. Oli #156. Uskoisin olevan teli-8700:n. En löytänyt autosta mitään pahaa sanomista. Taisi ollakin ensiajoni (neitsytmatka) V.Paunulla. :biggrin: Oulun 8700:sissa ilmastointi toiminut joitain muita paremmin. Parhaiten ehkä toiminut Scalojen ilmastointi, oman vajavaisen käsitykseni mukaan. :-o
 
Minä ajoin tänään Pispalantorilta linjalla 22. Oli #156. Uskoisin olevan teli-8700:n. En löytänyt autosta mitään pahaa sanomista. Taisi ollakin ensiajoni (neitsytmatka) V.Paunulla. :biggrin: Oulun 8700:sissa ilmastointi toiminut joitain muita paremmin. Parhaiten ehkä toiminut Scalojen ilmastointi, oman vajavaisen käsitykseni mukaan. :-o

Viestin alkupätkä on kirjoittajalleen tuttua hölynpölyä.

Loppuosaa kommentoisin: kuinka monta ilmastoitua Scalaa tai Volvo 8700 -yksilöä Oulussa kaupunkiliikennettä ajaakaan? Alamäellä taitaa olla ilmastoitu(ja) Volvoja, mutta siinäpä ne lieneekin?
 
Minä ajoin tänään Pispalantorilta linjalla 22. Oli #156. Uskoisin olevan teli-8700:n. En löytänyt autosta mitään pahaa sanomista. Taisi ollakin ensiajoni (neitsytmatka) V.Paunulla.

Onnea ja menestystä valitsemallenne työuralle Paunu Osakeyhtiössä! ;)
 
Kysyisin että olisiko kellään takaata kuvaa Paunun oman värisestä mahd. uudesta kaukoliikenne-autosta (mieluiten Volvosta) ?
Löytyy toki, oikein mittatilaustyönä. Kuvattu noin tunti sitten. Ei ole aivan uunituore auto, mutta uusin saman väriteeman auto noudattaa samaa tyylisuuntaa. Luojan kiitos muun merkkisiä tuoreita tämän värisiä ei kuvattavaksi, saati ajettavaksi ole tarjolla.
volvo.jpg
 
Paikallisliikenteessä Väinö Paunu Oy:n linjakilometrit ovat laskeneet selkeästi vuodesta 2019 ja vuoden 2022 laskua tulee lisää. Oletan, että 2022 tilastot alkavat kakkosella, valitettavasti...

paunu.JPG

#156 autoa on tässä aiemmin joku kuljettaja kehunut, ja jos vielä olet Paunulla töissä, niin työkaverisi Marja pitää siitä myös! Marjan mukaan 151-159 ovat hyviä autoja, samoin vanhat Veolialta hankitut autot, niissä ei ole ongelmia.

Marjan mukaan autot 141-149 ja vastaavat ovat kaikki ongelmallisia. Milloin keskiovi ei aukea tai se jumittaa tai jotain muuta vikaa...

156 ja vastaavissa on Marjan mukaan ainoa ongelma se että ilmastointi menee rikki ja alkaa huutaa, tämä hänen mukaansa liittyy siihen, että jotkut kuljettajat pitävät ikkunaa auki ajon aikana.

Marja myös tiesi viime vuonna kertoa, että heillä on Pirkkalan varikolla Pirkanmaan tilausliikenne Oy:lle vuokrattu yksi ruutu.

Epäilee, että vuokraavat heille kesäkuusta koko varikon, sillä TKL ottaa haltuunsa linjan 8 kokonaan.

Tällä hetkellä Väinö Paunu Oy ajaa vain harvoja lähtöjä linjalla 8.

Joitakin muita tietoja kentältä:

  • Auto #143 perä oli töhritty kokonaan, mutta se saatiin varikolla puhtaaksi nopeasti ja auto pääsi miltei saman tien kiertoon.
  • Tällä hetkellä auto #158 oli Pirkkalan varikolla, mikä on lähes poikkeuksellista, koska yleensä se on ollut #156.
  • #141 sivulasi töhrittiin sisäpuolelta kuukauden alussa, yleensä TKL:n kaseissa tuota ongelmaa on, Paunu kierrättää Nekalan kautta autot säännöllisesti eli tulee puhtaaksi.
  • #141 autossa on ollut jo kenties vuosia teipattu takaikkunoiden 2 kpl raamit jeesusteipillä, syytä en tarkemmin osaa sanoa. Rikottu tai puuttuu sitä raamia tai jotakin.
  • Kokonaisuudessaan Paunun autot paljon säästyneempiä taiteelta kuin TKL tai PTL tai LL. Ja tulleetkin siivotaan nopeasti pois.
  • Moni kuljettaja vaihtanut ratikkaan, ja mm. Mikko Pirtilille, lisää lähtee Pohjolan Liikenteelle. Moni luottokuski kuitenkin jää Paunulle vaikka ajokilometritilanne heikko. Haastattelin yhtä mieskuskia Pirkkalan varikolta ja hän sanoi ettei hänellä ole mitään aietta vaihtaa Paunulta pois, sitten ajetaan missä ajetaan, sen verran uskollinen työnantajalleen ja pitää työstään sekä työnantajastaan. Hyvä firma ajaa, miksi vaihtaa? Jotkut toki vaihtaa, mutta kaikki ei lähde onneksi Paunulta pois nyt kuitenkaan. Ainoastaan konkurssitilanteessa. Myöskään esim. Marja ei ole haastatteluni mukaan lähdössä, "Kyllä kutosella töitä löytyy", kaikkia Paunun linjoja osaan ajaa!
  • Sunnuntaina ei autoja ajossa Pirkkalan varikolta, lauantaina 1-2 autoa ajossa, arkisin kaikki neljä.
  • Jos tahdot bongata autot 111 tai vastaavat tai esim. 148/147 linjalla 8, niin viikonloput siihen kaikkein parhaimpia.
  • Paunu lopettaa Pirkkalassa liikennöinnin 5. kesäkuuta 2022. Vielä ei ole tarkalleen tiedossa mitä varikolle käy, mutta se todennäköisesti myydään pois tai vuokrataan Pirtilille (tai TKL:lle).
  • Viimeinen Väinö Paunu Oy:n ajama lähtö linjalla 8 suuntaan Haukiluoma klo 22.25 ja päivä on 5.6.22 :) Tervetuloa kyytiin, tehdään historiaa!
  • Pirkkalan varikolla useimmiten kiertävät autot 141, 142, 143, 144, 149 ja joskus 156 (nyt 158). Autoja on kerrallaan sen 4 kpl eli jokunen aina vaihtuu Nekalan varikon kanssa. 148 oli hetken aikaa aiemmin.
Kyösti, pysäkki 7060 (Väinö Paunu Oy)

Arkisin (25 lähtöä, noin 21 %)


00-04: ei Paunun lähtöjä
5: ei Paunun lähtöjä
6: 06.20, 06.52
7: 07.00, 07.52
8: 08.30, 08.37
9: 09.07, 09.15
10: 10.10, 10.50
11: 11.30, 11.40
12: 12.30
13: 13.10, 13.50
14: 14.00, 14.22, 14.45, 14.52
15: 15.22
16: 16.07, 16.15, 16.45
17: 17.07, 17.15
18-00: ei Paunun lähtöjä

Lähtöjä yhteensä 120, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 95, Väinö Paunu Oy: 25.

Lauantaisin (22 lähtöä, noin 23 %)


00-04: ei Paunun lähtöjä
5: 5.30
6: ei Paunun lähtöjä
7: 7.25
8: ei Paunun lähtöjä
9: 9.20, 9.35
10: 10.05
11: 11.35, 11.45
12: 12.15
13: 13.45, 13.55
14: 14.25
15: 15.55
16: 16.05, 16.35
17: ei Paunun lähtöjä
18: 18.05, 18.15, 18.45
19: ei Paunun lähtöjä
20: 20.15, 20.30
21: 21.00
22: 22.20
23-00: 23.00

Lähtöjä yhteensä 95, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 73, Väinö Paunu Oy: 22.

Sunnuntaisin (26 lähtöä, noin 41 %)


00: 00.30
01: 01.00
02: 02.30
03: 03.00
04: 04.30
05: 05.30
06: 06.30
07: 07.30
08: 08.20
09: 09.40
10: 10.15
11: 11.15, 11.45
12: 12.15
13: 13.15, 13.45
14: 14.15
15: 15.15, 15.45
16: 16.15
17: 17.15, 17.45
18: 18.15
19: 19.15
20: 20.15
21: 21.15
22: 22.25
23-00: ei Paunun lähtöjä


Lähtöjä yhteensä 64, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 38, Väinö Paunu Oy: 26.

Mikäli liikennöitsijällä ei ole sinulle väliä, muut TKL:n vuorot ovat käytettävissäsi normaalisti.

Voimassa 05.06.22 asti.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:07 ----------

Tarkalleen 1. huhtikuuta 2021 oli mennyt puoli vuotta siitä kun Matsin kuljettama Väinö Paunu Oy:n bussi numero 126 otti yhteen kevytmoottoripyörän kanssa.

Oletan, että tämä tapahtui linjalla kymmenen bussin ollessa 126.

FPPGYZIXsCAjQiN.jpg

Kuva kuljettajan somesta.

https://twitter.com/MatsKarlsson79/status/1509768413132075022/

Päivityksessään hän kommentoi sitä, että kukaan ei kysellyt hänen vointia, ei edes työnantaja tai poliisi.

Tärkein viesti häneltä on seuraava:

Se miten ulkopuoliset tuli ja melkein kävivät mun kimppuun on surullista. Miten tullaan paikalle ja heti ollaan tuomitsemassa isompaa aina syylliseksi. Onneksi oli myös oikeat silminnäkijät. Linja-autonkuljettaja ei ole aina syyllinen.

Minusta tästä on paljon opittavaa meillä kaikilla!
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli mielekästä keskustelua Paunun bussikuskin kanssa ja eilen.

Minulle oli uutta tietoa, että linjalla 1 Väinö Paunu Oy on pystynyt ajamaan KAIKKI lähdöt, myös talvella. Sen sijaan rinnalle tullut TKL oli ongelmissa, eikä kaikkia lähtöjä kuulemma ajettu kesälläkään.

Auto rikki? Uusi tulee lennossa nopeasti, omakohtaista kokemusta.

TKL:n autoissa mm. ovet jäätyivät talvisin linjalla 1 ja tästä oli omakohtaista kokemusta linjalla. Paunun kuski vitsaili, että TKL:llä pääsette nopeammin linjalla 1B. Mentiin kaikki sinne.

Sitten tultiin Suupantorilla kaikki Paunun autoon. TKL:n etuovi jäätyi eikä avautunut ollenkaan. Ajamaton vuoro. Kuski vähän nauroi taas.

Sitten tuli linjalla 12 Pirtil ja vaikka autot ovat uusia, niin niiden näky on karmeampi kuin 8-vuotiaat Paunun autot mm. voi olla likaa autoissa, taidegalleriaa tai mm. takavaloja säpäleinä.

Pirkanmaan tilausliikenteen voitto on vain nuukailun syytä. Kun autoille ei tarvitse tehdä tuon taivaallista, voidaan alentaa hintaa. Epäilen että Koiviston auto tekisi asialle mitään.

Tosin maineen kannalta ehkä kannattaisi.

Tällä hetkellä Väinö Paunu Oy:llä on riittävästi vapaata kalustoa, jotka voidaan laittaa liikkeelle korvaamaan ajossa rikkoutunut menopeli nopeallakin aikataululla. Sitä on riittävästi, vaikka liikennekilometrejä hieman nostettaisiinkin.

Kyllä jää Paunun palvelua kaipaamaan kesäkuusta. Kuskin kanssa oltiin sitä mieltä, että säästetään väärästä paikasta. Mutta ei sille mitään voi jos yksikään ajamaton vuoro talvella ei ole maksunsa arvoinen ja huolletut/siivotut autot.

Pirtil pystyy voittamaan kilpailutuksia puhtaasti sillä, että autoille ei tehdä yhtään mitään, niiden annetaan rapistua ja ei liemmin työasujakaan.

Tänä vuonna ja viime vuonna peruttuja lähtöjä oli lähinnä koronaviruksen takia, myös muilla toimijoilla, mutta muuten vuoroja on ajettu.

Pirkkalan lopettavan varikon kuljettajat jäävät lähes kaikki eläkkeelle lähivuosina/vuotena ja sijoittuvat loppuajaksi Nekalan varikolle. Yksi ei ole eläkeiässä vielä, siirtyy Nekalan varikolle tai vaihtaa maisemia.

Kehon varikolla on kiintiö tällähetkellä täynnä, vaikka sinne yksi haluaisikin, joka asuu Nokialla.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli historiallisia hetkiä linjalla 8. Ne jotka odottavat TKL-uutisia, poistukaa takavasemmalle :D

Arjen viimeiset lähdöt Pirkkalasta tänään perjantaina 3.6.22: VÄINÖ PAUNU OY

lähtö 17.07 bussi numero 141, Haukiluoma päätepysäkki eli kolmanneksi viimeinen ajo koskaan Paunun ajamana arkisin! Kuski viittoi minulle meno- että lähtösuunnassa, vilkutin takaisin, eilenkin.
lähtö 17.14 bussi numero 149, Haukiluomasta 18.20 eli viimeinen ajo koskaan Paunun ajamana arkisin! Juteltiin mukavia koko matkan ajan.

Molemmat olivat tuttuja kuskeja, Autokorjaaja ja Automyyjä (koodinimet).

12.30 oli eräs naiskuski, joka viisiminuuttisen rupattelun aikana kertoi ettei ihan 20 vuotta tullut talossa, kun joutui vaihtamaan Pohjolan Liikenteelle. Ei näe, että Paunulla olisi jatkossa töitä.
Se oli sitten kuule siinä, sun viimeinen työpäivä Haukiluomassa sanoin ja kiitin samalla vuosien hyvästä palvelusta! Onnea uusiin haasteisiin.

Selvisi myös, että yksi muukin auto, jossa tänään olin, on myyty jo. Eli sen lisäksi, että olin historiallisella matkalla (linja muuttuu 100% TKL) niin olin myös viimeistä kertaa myydyssä autossa.

Ja ehkä jokunen muistakin, jos Paunu sattuu kiinnostamaan.

Parasta oli vielä se, että pääsin vielä varikolle sanomaan viimeiset hyvästit kyseiselle hyvälle autolle.
 
Selvisi myös, että yksi muukin auto, jossa tänään olin, on myyty jo. Eli sen lisäksi, että olin historiallisella matkalla (linja muuttuu 100% TKL) niin olin myös viimeistä kertaa myydyssä autossa.

Ja ehkä jokunen muistakin, jos Paunu sattuu kiinnostamaan.

Parasta oli vielä se, että pääsin vielä varikolle sanomaan viimeiset hyvästit kyseiselle hyvälle autolle.

No voisitko tällä kertaa selventää, että mistä autosta oli kyse? Vai onko nämä sinun havainnot pelkästään sitä luokkaa, että monenko kuskin kanssa olet päässyt juttelemaan, ja kaikki oikeasti havainnon arvoiset asiat kalustoon liittyen jätät sopivasti kertomatta?
 
Takaisin
Ylös