Väinö Paunu Oy

Riippuu varikon ja kodin välisestä etäisyydestä mutta polkupyöräkin on keksitty. Myös sellainen, jolla voi ajaa talvella.
 
Eikö hänellä ole ketään läheistä tai kaveria, jonka autoa hän voisi lainata aina kun hän on menossa töihin, tai siis silloin kun hänen työvuoronsa on päivän ensimmäinen/viimeinen linja heidän talossa eikä ole mahdollisuutta päästä bussilla duuniin? onko hänen omassa autossaan jotain suurta ja kallista vikaa jonka korjaamiseen menee paljon aikaa ja maksaa liikaa? ite jos olisin toi kyseinen kuljettaja, käyttäisin vapaa-aikani autoni korjaukseen, että saisin ehjän, toimivan menopelin työmatkaani varten. Tai sitten muuttaisin jonnekin lähemmäksi Nekalan varikkoa.

Jokatapauksessa nostan hattua tolle kuljettajalle ja ennenkaikkea työnantajalle, Paunulle, joka antaa hänelle mahdollisuuden nukkua varikolla ja jopa viettää siellä vapaa-aikaa. Sellainen ei varmanakaan ole mahdollista läheskään kaikissa firmoissa.
Kesälomalla meinasi laittaa, mutta se meni jo. Ei ole saanut kai aikaiseksi.

Ymmärsin, että auto oli aika vanha jo, joten ei välttämättä ole edes kannattavaa korjata. Toinen kuski sanoi, että hän olisi lähivuosina jäämässä eläkkeellekin, niin ehkä ei myöskään koe tarpeelliseksi autoa enää hankkia tässä vaiheessa.
Ennen hän juoksi äkkiä viimeiselle 34:lle kun arjen viimeinen 18.20 kasilla tuli Kyöstiin 19.10 ja sieltä varikolle. Jos ei ehtinyt ko. bussiin niin hän joutui kävelemään noin kilometrin kotiinsa.

En usko, että alkaisi polkea töihin, jos meni kilometrin bussilla kotiin. Ei ole tukeva kuski tuo.

No kai hän jotenkin pärjää siellä, vähän vaan huvitti tuo, että joku varikolla joutuu elämään kun ei kotiin ole järkeä mennä noilla ajoajoilla ja 3h tauoilla.

Siellä on monet kuskit sairaslomallakin olleet, kun on saatu tarpeeksi ajamisesta 12 h päivillä.
Niillä on vielä se 42 ohjelmassa ja siinä vaaditaan digikortti. Ilmeisesti se Paunu ei sitä maksa, koska sitä ei ole suurimmalla osalla kuskeista. Näin ollen suurin osa kuskeista ei voi ajaa linjaa 42 kuin Sahalahteen asti.
Se ei olisi taas järkevää, kun se tyssäisi sinne. Nyssen kuljettajapulainfo sanoo, että myös linjalla 42 voi olla peruttuja vuoroja, en tiedä liittyykö digikorttiin kun digikortilliset ajavat myös pikavuoroja Paunulla.

Digikortti maksaa 104 euroa tjsp. Yksi kuski vaan sanoi, että ei sitä kyllä hae, kun täytyisi itse maksaa ja voimassa 5 vuotta.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:14 ----------

Pirkkalan bussiparkkipaikka on kunnan omistuksessa. Sarankulmasta pirtsun varikolta on käytännössä yhtä nopea siirtoajo pirkkalan linjoille.
Oliko se Länsilinjojen varikko, josta Paunun kuski puhui, että siinä on Pirtilille kaksi paikkaa ainakin Nokialla.

Ostaisiko ne Pirtilillä sen Paunun varikon, kun viimeisin Nokia-linja Paunulta siirtyy heille ensi kesänä? Sehän on aika hyvässä paikassa.

Tein myös toisen huomion linjalla 6, todella paljon oli tuntemattomia kuljettajia, käytän tosi paljon Paunun lähtöjä kuitenkin.

Myös kuljettajan puhe tukee asiaa, kaksi kertoi että ovat hankkineet nyt paljon uutta porukkaa. Ikinä en ole nähnyt Paunun lähdöillä noin paljon uutta porukkaa.
Melkein ketään en tunnistanut. Joku sanoi että ainakin 40 olisi lähtenyt Pohjolalle.

Toivon itse ettei Pirtil enää mitään voittaisi lisää, alkaa muuten olla kohta ainoa mitä seudulla on.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:33 ----------

Nyssen sivuilta:

paunu.jpg

https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjat.html

Linja 79

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy
Väinö Paunu Oy

Missä päin tuo Paunu ajaa linjalla 79, kun ainakaan Pirkkalan päässä ei ole kuin Pirtilin autoja? Onko taas joku virhe siellä?


 
Itse arvostaisin, jos 12 tunnin työvuoroja tehdessä voisi nukkua työpaikalla työvuorojen välissä (ei joukkoliikenteeseen liittyvä työ). 12 tunnin työvuoroja tehdessä ei kuitenkaan ehdi tekemään mitään vapaa-ajalla, jolloin on enemmän riesa että joutuu matkustamaan kotiin ja takaisin, kun menee kuitenkin hetki työvuoron jälkeen, että rauhoittuu ja nukahtaa.

Mitä tulee itse työvuorojen pituuteen, 12 - 13 tuntia on työvuoron optimipituus, sillä pitkät työvuorot merkitsee sitä, että jossain kohtaa tulee paljon vapaapäiviä, usein enemmän kuin kaksi peräkkäin. Esimerkiksi jos tekee 12 tunnin työpäiviä 11 peräkkäin, työnantajan on pakko antaa 10 vapaapäivää.

Työehtosopimuksessa saattaa olla sovittu jokin tarkasteluaikaväli. Esimerkiksi bussinkuljettajilla on kahden viikon tarkastelujaksot, joten kahden viikon aikana voi tehdä seitsemän 12 tunnin työpäivää ja saa seitsemän vapaapäivää.
 
Linja 79

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy
Väinö Paunu Oy

Missä päin tuo Paunu ajaa linjalla 79, kun ainakaan Pirkkalan päässä ei ole kuin Pirtilin autoja? Onko taas joku virhe siellä?

Nokialla.

Tätähän on ollut useita vuosia, että linjan 70 autolla ajetaan sitten 79:n iltalähtöjä, kaiketi nykyisin 21:30 Tampereelta.
 
Niillä on vielä se 42 ohjelmassa ja siinä vaaditaan digikortti. Ilmeisesti se Paunu ei sitä maksa, koska sitä ei ole suurimmalla osalla kuskeista. Näin ollen suurin osa kuskeista ei voi ajaa linjaa 42 kuin Sahalahteen asti.Se ei olisi taas järkevää, kun se tyssäisi sinne. Nyssen kuljettajapulainfo sanoo, että myös linjalla 42 voi olla peruttuja vuoroja, en tiedä liittyykö digikorttiin kun digikortilliset ajavat myös pikavuoroja Paunulla.

Digikortti maksaa 104 euroa tjsp. Yksi kuski vaan sanoi, että ei sitä kyllä hae, kun täytyisi itse maksaa ja voimassa 5 vuotta.


Kuhmalahden kirkonkylälle asti voi ajaa ilman piirturia. Työnantaja sen kortin maksaa jos kuljettajalla sellaiselle tarvetta on. En tiedä miksi 42 tuolla listalla on kun ei sieltä tietääkseni ole peruttu yhtään lähtöä.
 
Viimeksi muokattu:
Yhdellä kuskilla ei muuten ole Paunulla autoo.

En kerro yksityiskohtaisesti, mutta hän oli ennen Pirkkalan varikolla töissä, ja ja se työ- ja kotimatka meni ihan kävellen.

Nyt tietysti autoilu ja auton omistus on kallista, niin hän liikkuu töihin busseilla.

Varikko on Nekalassa, mutta jos pitäisi aloittaa ensimmäisin vuoro, niin eihän hän välttämättä töihin pääse. Tai töistä, jos lopettaa viimeisenä...
Kertoi, että joutuu jopa nukkumaan varikolla, kun ei autoo oo. Tai tulemaan bussilla jo tunteja ennen töitä, että pääsee töihin.

Hänen kuitenkin pitäisi päästä Nekalaan, kasilla kyllä pääsee vissiin keskustaan, mutta ilmeisesti kymppiä ei kulje niin aikaisin. Se auto, mitä hänellä on, on itse asiassa rikki.

Nostan hattua sille kuskille, kun ei ehdi edes töistä kotiin busseilla, vaan nukkuu Nekalan varikolla ja viettää siellä vapaa-ajatkin hyvissä määrin.
Mutta mistä hän saa aikaa korjaamaan sitä menopeliään, kun pitäisi koko ajan busseja ajaa? Eli hän nukkuu varikolla ja auto on pois liikenteestä, pärjää jotenkin busseilla. Mutta noilla kun menee kotiin, niin ei paljoa juhlita, kun syö 12 tunnin päivästä kaksi tuntia lisää. Olen monesti ihmetellyt, että kuka on sanonut, että bussikuskin pitää olla töissä taukoineen 12 tuntia? Eikö heille ihmisille saisi antaa jotain elämääkin? Paljon on kortistossa kuitenkin ammattilaisia.

Kuskin työpäivä 12 tuntia taukoinaan, niin miksi hän tuhlaisi kaksi tuntia liikkumisiin busseilla päivässä, jolloin tulisi kotiin kirjaimellisesti nukkumaan? Hän nukkuu varikolla ja saa edes 1,5h vapaa-aikaa.

Hän käy kotona vain kun on vapaapäiviä tai pekkasvapaata/lomaa. Muulloin ei ole järkeä kotona käydä vain nukkumassa.

Näin hänet just kutoslinjalla ja hän oli niin hyvä asiakaspalvelija, vaikka tuo tilanne yhdistettynä pitkiin työpäiviin ei varmastikaan ole mitään mukavaa.

Mutta eikö se ole Paunulle normaalia, siellä ei lähdetä asiakkaisiin purkamaan omia asioitaan, mm. nykivänä ajona tai olemalla katsomatta heitä silmiin.

Olen todella surullinen että tällaista voi edes tapahtua, kuka siis oikeasti haluaa, että bussikuskilla ei saa olla mitään elämää?

Tiedän tyypin, hyvä tyyppi kertakaikkiaan, ei ajaessa ole koskaan pahalla tuulella, päinvastoin.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:32 ----------

Nokialla.

Tätähän on ollut useita vuosia, että linjan 70 autolla ajetaan sitten 79:n iltalähtöjä, kaiketi nykyisin 21:30 Tampereelta.

Olen ollut siinä käsityksessä, että Siuroon/Linnavuoreen ei aja, kuin Pirtil.
 
Paunun kuljettaja Mats Karlsson päässyt ohjelmaan Ylelle.

https://areena.yle.fi/1-51007357

Kuljettajavaihtokin näköjään taltioitui, niin tunnen hänetkin läpikotaisin. Tosin jaan tänne vain koodinimen, Automyyjä eli se kuuluisa rallikuski.

Hän ajaa tosi rivakasti ja on hyvä kuljettaja. Minusta jopa hiukan parempi kuin Mats :D

Mats ajaa tosi rauhallisesti, mutta kaikkiaan kaikki hyviä kuljettajia.

Harmi, että kilometrimäärät vähenevät.
 
Paunun kuljettaja Mats Karlsson päässyt ohjelmaan Ylelle.

https://areena.yle.fi/1-51007357

Kuljettajavaihtokin näköjään taltioitui, niin tunnen hänetkin läpikotaisin. Tosin jaan tänne vain koodinimen, Automyyjä eli se kuuluisa rallikuski.


Hän ajaa tosi rivakasti ja on hyvä kuljettaja. Minusta jopa hiukan parempi kuin Mats :D

Mats ajaa tosi rauhallisesti, mutta kaikkiaan kaikki hyviä kuljettajia.

Harmi, että kilometrimäärät vähenevät.

Samasta tyypistä puhutaan, J;llä alkaa nimi.
 
Samasta tyypistä puhutaan, J;llä alkaa nimi.

Kyllä, huippukuski.

Siirtynyt autoliikkeestä Paunulle, toinenkin kuski sama nimi, siksi tämä eka on Automyyjä ja toinen Autohuoltaja.

Tulivat samasta autoliikkeestä Paunulle ;) Ja jotta tietää kummasta J:stä puhutaan, on koodinimet :D

Olen antanut kyseiselle Automyyjälle Fazerin "Thank you" -suklaarasian Geishoilla ja appelsiinimehulla ennen kuin liikenne kasilla heillä päättyi.

Oli kovasti mielissään vaikka ei meinannut alkuun ottaakaan meluisan yövuoron päätteeksi. Kun linja päätti Haukiluomaan, hän kirjaimellisesti lähti tankkaamaan sekä autoa että itseä :)
 
Paunun kuljettaja Mats Karlsson päässyt ohjelmaan Ylelle.

Käyttääkö muuten Mats työssään nimikylttiä lipuilla, jolla hän kertoo asiakkaille millä kaikilla kielillä hän osaa palvella? mukavaa jos Tampereelta löytyy myös yksi ruotsinkielinen bussinkuljettaja, jos vaikka kyytiin sattuu astumaan ruotsalaisia turisteja. Ruotsinkielinen palveluhan on Tampereella jotain hyvin, hyvin harvinaista, mut kaikkihan on aina mahdollista. Saaako kysyä että onko Mats ihan syntyperäinen tamperelainen vai onko hän muuttanut sinne joltain toiselta paikkakunnalta (Helsinki, Turku, Vaasa jne.)? :)
 
Käyttääkö muuten Mats työssään nimikylttiä lipuilla, jolla hän kertoo asiakkaille millä kaikilla kielillä hän osaa palvella? mukavaa jos Tampereelta löytyy myös yksi ruotsinkielinen bussinkuljettaja, jos vaikka kyytiin sattuu astumaan ruotsalaisia turisteja. Ruotsinkielinen palveluhan on Tampereella jotain hyvin, hyvin harvinaista, mut kaikkihan on aina mahdollista. Saaako kysyä että onko Mats ihan syntyperäinen tamperelainen vai onko hän muuttanut sinne joltain toiselta paikkakunnalta (Helsinki, Turku, Vaasa jne.)? :)
Hänellä lukee vaan Mats Karlsson siinä kyltissä.

ExpressBussissa hän hyvin usein kuuluttaa ruotsiksi, englanniksi ja suomeksi. Ulosanti on todella hyvää.

Sitäkin voi koittaa, että kertoo Matsille jo noustessa missä pois jää, niin hän pysähtyy siinä ilman Stop-nappiakin.

Jos haluat Matsin kyytiin, niin sanoisin, että ajaa todennäköisemmin Helsinkiin pikavuoroa EB, mutta myös Turkuun ja Lahteen päin liikkuu.

Paikallisliikenteessä 42 ja 6 varmoja paikkoja päästä hänen kyytiin.

Vapaa-ajalla hän Jopoilee, näkee tosi usein Pirkkalassa esim. Naistenmatkatietä kulkemassa.

Mats on muutamalta vuodelta takaperin vuoden EB-kuski palautteiden perusteella. Vuoden tamperelaisena hän sijoittui toiseksi, sillä somesiivoja Auri Kananen nappasi tuolloin ekan sijan.
 
Monessa paikassa esillä ja moneen paikkaan kuvattu. Olisi hienoa jos muitakin kuljettajia nostettaisiin Mansesta esiin esimerkiksi jollain ohjelmalla, jossa näkisi onnikkakuskin työtä ja autoja, voisi tuoda lisää arvostusta.
 
Vaikken ite asu Tampereella (tai muualla Nysse-alueella), eikä näin ollen ole mitään vahvoja mielipiteitä Nysse-alueen bussioperaattoreista, niin täytyy kyllä sanoa, että kun olen nyt lukenut paljon Vaajy-käyttäjän Paunu-aiheisia viestejä sekä jonkin verran myös katellut Mats Karlssonin Twitter-tiliä, niin Paunu vaikuttaa kyllä kieltämättä todella luotettavalta bussiyhtiöltä, jossa todellakin panostetaan hyvään palveluun, jolloin Paunua voisi melkein verrata taksifirma Kovaseen. Vaikuttaa vahvasti siltä että Paunulla hyvä asiakaspalvelu on kaiken A ja O, jonka takia Paunun palveluun voi aina luottaa, ja että Paunun kuljettajille asiakaspalvelulla on enemmän tai vähemmän yhtä suuri merkitys kuin K-Marketin henkilökunnalle, ja Paunua voisi melkeinpä kutsua bussifirmojen "Kovaseksi". Sen takia toivonkin onnea ja menestystä Paunulle, ja vaikka Paunu viime aikoina onkin hävinnyt runsaasti liikennettä eikä ole enää voittanut mitään moneen vuoteen, niin toivottavasti Paunulle jää kuitenkin vielä sen verran jäljelle että firma pysyy Tampereen katukuvassa vielä pitkään. Uskoisin myös että niin Mats kuin monet muutkin Paunun kuljettajat pitää Paunua työnantajana jopa tärkeänä osana identiteettiään eikä mielellään vaihda työnantajaa ellei ole todellakin pakko. Ens kerralla kun ite lähden Tampereelle bussibongailulle (toivottavasti kerkeen ens kesänä), aion keskittyä suurimmaksi oaksi Paunuun, ja hyvällä onnella toivoa että törmäisiin Matsiin, niin voisi diskuteerata hänen kanssaan vähän bussiasioita på svenska. Mieluiten näkisin ite Matsin Scalan ratissa, kun ajaa Volvoilla niin paljon muutenkin. ;)

Mitä kaikkia Nysse-linjoja Paunu muuten ajaa vuodenvaihteen jälkeen?
 
Vaikken ite asu Tampereella (tai muualla Nysse-alueella), eikä näin ollen ole mitään vahvoja mielipiteitä Nysse-alueen bussioperaattoreista, niin täytyy kyllä sanoa, että kun olen nyt lukenut paljon Vaajy-käyttäjän Paunu-aiheisia viestejä sekä jonkin verran myös katellut Mats Karlssonin Twitter-tiliä, niin Paunu vaikuttaa kyllä kieltämättä todella luotettavalta bussiyhtiöltä, jossa todellakin panostetaan hyvään palveluun, jolloin Paunua voisi melkein verrata taksifirma Kovaseen. Vaikuttaa vahvasti siltä että Paunulla hyvä asiakaspalvelu on kaiken A ja O, jonka takia Paunun palveluun voi aina luottaa, ja että Paunun kuljettajille asiakaspalvelulla on enemmän tai vähemmän yhtä suuri merkitys kuin K-Marketin henkilökunnalle, ja Paunua voisi melkeinpä kutsua bussifirmojen "Kovaseksi". Sen takia toivonkin onnea ja menestystä Paunulle, ja vaikka Paunu viime aikoina onkin hävinnyt runsaasti liikennettä eikä ole enää voittanut mitään moneen vuoteen, niin toivottavasti Paunulle jää kuitenkin vielä sen verran jäljelle että firma pysyy Tampereen katukuvassa vielä pitkään. Uskoisin myös että niin Mats kuin monet muutkin Paunun kuljettajat pitää Paunua työnantajana jopa tärkeänä osana identiteettiään eikä mielellään vaihda työnantajaa ellei ole todellakin pakko. Ens kerralla kun ite lähden Tampereelle bussibongailulle (toivottavasti kerkeen ens kesänä), aion keskittyä suurimmaksi oaksi Paunuun, ja hyvällä onnella toivoa että törmäisiin Matsiin, niin voisi diskuteerata hänen kanssaan vähän bussiasioita på svenska. Mieluiten näkisin ite Matsin Scalan ratissa, kun ajaa Volvoilla niin paljon muutenkin. ;)

Mitä kaikkia Nysse-linjoja Paunu muuten ajaa vuodenvaihteen jälkeen?
Matsia näkyy varmimmin Helsinki-Tampere-yhteysvälillä pikavuorolla.

Korona toi hänet Nysseen, pikavuoroja kun ei ajeta vieläkään entiseen mallin. Suosittelen että tulet ajeluille vielä ennen kesää, niin pääset nauttimaan Väinö Paunun viimeisimmästä Nokian linjasta ennen kuin siirtyy Pirtilille.

Se menee moottoritietä, 70. Tarvitset siihen ABC-lipputuotteen.

6 on osa lähdöistä Paunua, sitä on ainakin 2025 asti. Sitten luultavasti heittävät pyyhkeet kehään, kun tulee varmasti sähköbussivaatimus. Paunu ei niihin kilpailutuksiin osallistu sitten.

42 on vielä jonkun aikaa ajossa, Sirpan mukaan on kylläkin kilpailutuksessa. ABCDEF. Tuo on ehkä tunnelmallisin Paunun linja. Mats on sitä ajanut kanssa.

27 ajetaan Paunun pikkubussilla, en tiedä mihin asti. Tuskin kauaa.

48 on Paunun kanssa, CDEF. 49, EF. 79:ää Paunu ei mielestäni aja, vaikka se tuolla niin lukeekin. https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjat.html

Aika vähän on Paunulla enää mitään ajettavaa. En siis ole töissä Paunulle, olen vaan tavallinen matkustaja, joka pitää Paunusta yleisesti ja siellä tarjottavasta huippupalvelusta, johon kuuluu myös hyvä kalusto.

Monilla muilla liikennöitsijöillä kalusto voi olla uudempaa ja paljon huonommassa kunnossa esim. (Pirkanmaan Tilausliikenne) eli bussiyhtiöiden Lidl.

Paunu on minulle paras valinta, mutta sitä ei enää kotikulmillani liikennöi. Siitä bussiliikkeestä tykkään ja matkustaisin mielelläni vieläkin Nysse-alueella. :)

Tervetuloa kyytiin, tuet paikallista bussiliikettä. Itsekin yritin linjalla 8, kun kirjaimellisesti en koskaan käyttänyt siellä TKL:ää. Nytkin karsastan niitä, eli käytän Länsilinjoja tai Pirtiliä.

Länskää jos haluaisit koittaa, niin reitti Metsäkylään on tosi kaunis. Menen itse huomenna sillä. ABC. Palvelutaso ei yllä ihan Paunuun, mutta autot vähän uudempia kyllä. Joskus on VDL noilla matkoilla ja se on Länskällä aika jees.
Paunulla on muuten yksi ex-länsilinjat naiskuski joka on ajanut vuosia tuota Metsäkylä-reittiä Julkujärven kautta, mutta hän sanoi suoraan kysyttäessä että Paunua ei jätä, ei vaikka LL tarjoaisi isompaa palkkaa :D
Ajanut nyt Paunua varmaan 11 vuotta, tuttu jo ikiajoilta. Pohjolan Liikenteeltä sai tarjouksen, ei ottanut vastaan, jäi Paunulle. Kuulemma ei rahkeet riittänyt, vaan pitää itseään paunulaisena kuskina.

Sitten nuorempi naiskuski otti Pohjolan tarjouksen heti vastaan, 19,5 vuotta Paunulla. Että eivät kaikki ole uskollisia, tosin kun katsoo noita ajomääriä Paunulla, niin en ihmettelisi että ihmisiä katoaa. Nehän palkkasi nyt lisää harjoittelijoita.

Oon kuullut sen ex-länskäkuskin kautta paljon hyviä bussitarinoita, saat hyvät keskustelut aikaan Paunun busseissa. Kaikki kuskit ei ole aina juttutuulella ;) Siellä on myös paljon ujoja.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös