Väinö Paunu Oy

Osaako joku Paunun historiaa tunteva, mahdollisesti siellä töissäkin ollut sanoa, missä Paunulla on ollut varikoita, talleja tai autojen säilytyspaikkoja. Ainakin tietty päävarikko Nekalassa, Kangasalla Pikkolan vatrikko, Nokian kehossa ihan varikko, Pirkkalassa Turkkiradalla hiekkakenttä, oliko Lempäälässä myös, missä siellä?

Turussa oli joskus 1970-luvulla tallit Itäharjulla Tierankadulla. Rakennus on edelleenkin olemassa, ja siellä on ollut useammalle autolle paikka.
 
Osaako joku Paunun historiaa tunteva, mahdollisesti siellä töissäkin ollut sanoa, missä Paunulla on ollut varikoita, talleja tai autojen säilytyspaikkoja. Ainakin tietty päävarikko Nekalassa, Kangasalla Pikkolan vatrikko, Nokian kehossa ihan varikko, Pirkkalassa Turkkiradalla hiekkakenttä, oliko Lempäälässä myös, missä siellä?
Jyväskylässä oli Seppälänkankaalla Ahjokadulla alunperin kuuden auton talli ja asuintalo kuljettajille saunoineen. Tallissa oli pesukone, läpiajettava ja tankkauspiste pihassa. Tuosta luovuttiin, joskus 1990-luvun puolen välin aikaan. Jyväskylän toimipiste oli tehty, sekä Paunun rekka- että rahtiliikenteen tarpeisiin.
 
Jyväskylässä oli Seppälänkankaalla Ahjokadulla alunperin kuuden auton talli ja asuintalo kuljettajille saunoineen. Tallissa oli pesukone, läpiajettava ja tankkauspiste pihassa. Tuosta luovuttiin, joskus 1990-luvun puolen välin aikaan. Jyväskylän toimipiste oli tehty, sekä Paunun rekka- että rahtiliikenteen tarpeisiin.
Tuo oli ihanaa aikaa, yksi Paunun naiskuski kehui sitä.

Nykyään ei ole sekään työ enää kovin ainutlaatuista, kun pitkät linjat on paloiteltu, ja noitakaan talleja enää ole. Harvoin menee enää yöpymiseksi.
Esim. Jyväskylän vuoro Turkuun tulee Paunun ajamana niin että Tampereella on auton vaihto.

No, aikansa kutakin. Onneksi tarinoiden kautta pääsi tuohon aikaan kiinni. Sekin oli kiinnostavaa kuulla, miten ennen vanhaan sama kuski ajoi Metsäkylän reitistöä Länsilinjoilla.

On tosi hienoa, että Länsilinjat on onnistunut säilyttämään ne seudut itsellään halpaoperaattoreista huolimatta (bussiyhtiöiden Lidl).
 
Paunun kuljettaja Mats Karlsson päässyt ohjelmaan Ylelle.

https://areena.yle.fi/1-51007357

Kuljettajavaihtokin näköjään taltioitui, niin tunnen hänetkin läpikotaisin. Tosin jaan tänne vain koodinimen, Automyyjä eli se kuuluisa rallikuski.

Hän ajaa tosi rivakasti ja on hyvä kuljettaja. Minusta jopa hiukan parempi kuin Mats :D

Mats ajaa tosi rauhallisesti, mutta kaikkiaan kaikki hyviä kuljettajia.


Harmi, että kilometrimäärät vähenevät.

Mats oli eilen perjantaina Puoli seiska ohjelmassa
https://areena.yle.fi/1-3234909
 
Paunun entinen #48, rekisterinumero CFJ-747, bongattu Kyynäröstä yksityiseltä.
Itse näin taas #147:n eilen Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n reitillä Lielahteen, #48 heidän numeroissa.

Meinasin ihan oikeasti alkuun ihmetellä, mites se Paunu eksyi tälle reitille, kunnes tajusin... FLM-447 on minulle ikuisesti #147.
Pirtilin auton kylkeen myös joku taidepätkä tuli, eli on jonkun verran muuttunut se auto sitten Paunun :(

Toivoa sopii, etteivät tuolla välinpitämättömyydellä saa autosta romua vuoden päästä.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:36 ----------

Mats oli eilen perjantaina Puoli seiska ohjelmassa
https://areena.yle.fi/1-3234909
Näkyy olevan.

Tosin nykyään tuntuu, että aina kun joku bussikuski on näkyvästi esillä, on se Mats. Saisi toki muitakin bussikuskeja haastatella, ehkä heidän pitäisi aktivoitua somessa?
Tuskin Mats on ainoa kuski, joka esittelee työtään positiivisesti.

Mats on huippukuski, joten lähden tätäkin jaksoa katsomaan mielenkiinnolla.
Vielä kun saataisiin enemmän sitä Automyyjää Ylelle niin olisin super onnellinen. Nautin joka kerta kun Automyyjä ohjaa kutosta Nysse-alueella.

Se on, toisin kuin Mats, nopea kuski. Mats on liian varovainen ja hänen vuorot yleensä myöhässä. Automyyjä taas on useimmiten ajoissa tai etuajassa ja ajotyyli on rivakkaa. Jotkut tykkää, jotkut ei.

Olen oppinut Automyyjän kaasujalan hyvin, niin ei tarvitse enää tangosta pidellä Paunulaisessa. Toivottavasti tavataan linjalla :D
Kylmälaukunkin voi jättää kotiin, kun tää paahtaa nopeeta. Hukkainvestointi ollut tuo kylmälaukku kun Paunuja liikkui Pirkkalassa, nyt on pitänyt hommata.

Kun ei enää kylmäosasto kulkeudu niin rivakasti kotiin ;)
 
Ilmeisesti tänään Pikkolan varikko tyhjennetty.

Mikähän mahtoi olla tähän syynä? Kangasalla kuitenkin vielä useamman auton ajot vajaan vuoden ajan. Nekalasta on lyhintä reittiä 15 km ja nopeinta reittiä 19 km Tredu Kangasalan päätteelle, kun taas tuolta vanhalta varikolta oli ehkä 200 metriä. Jossain Kuhmalahden seudulla on ainakin pakko olla jonkun auton yöpymispaikka, koska linjaa 49 tuskin ajetaan Nekalasta.
 
Mikähän mahtoi olla tähän syynä? Kangasalla kuitenkin vielä useamman auton ajot vajaan vuoden ajan. Nekalasta on lyhintä reittiä 15 km ja nopeinta reittiä 19 km Tredu Kangasalan päätteelle, kun taas tuolta vanhalta varikolta oli ehkä 200 metriä. Jossain Kuhmalahden seudulla on ainakin pakko olla jonkun auton yöpymispaikka, koska linjaa 49 tuskin ajetaan Nekalasta.

Todennäköisesti rahapula tai on laskettu käyttövoluumin olevan liian pieni. Loppuaikoina yöpyi muutama auto ja ainakin kaksi Expressbussia oli sijoitettu tuonne ajojen vähennyttyä. Linjan 45 loputtua tuolla oli vielä vähemmän liikettä ja linjan 41 liikenteen Paunulta lakatessa oli se aika tyhjä.Tauoilla näki, kun kuljettajat ajoivat tuonne käymään. Kuhmalahdella seisoo ainakin yksi auto tällä hetkellä ja kuljettaja asuu suhteellisen lähellä, aiemmin seisoi enemmänkin, kun linjaa 42 kulki useamman kertaa tunnissa. Tuntuu ainakin, että ajettava vanhalla linjalla 42 (nykyisillä 42 & 48) on vähentynyt myöskin.

Sitä mietin, että eihän tuolta ole matkaa kun muutama kilometri linjan 6 päätepysäkille mutta ilmeisesti ajattava sinnekin autonsa mieluummin Nekalasta.
 
Todennäköisesti rahapula tai on laskettu käyttövoluumin olevan liian pieni. Loppuaikoina yöpyi muutama auto ja ainakin kaksi Expressbussia oli sijoitettu tuonne ajojen vähennyttyä. Linjan 45 loputtua tuolla oli vielä vähemmän liikettä ja linjan 41 liikenteen Paunulta lakatessa oli se aika tyhjä.Tauoilla näki, kun kuljettajat ajoivat tuonne käymään. Kuhmalahdella seisoo ainakin yksi auto tällä hetkellä ja kuljettaja asuu suhteellisen lähellä, aiemmin seisoi enemmänkin, kun linjaa 42 kulki useamman kertaa tunnissa. Tuntuu ainakin, että ajettava vanhalla linjalla 42 (nykyisillä 42 & 48) on vähentynyt myöskin.

Sitä mietin, että eihän tuolta ole matkaa kun muutama kilometri linjan 6 päätepysäkille mutta ilmeisesti ajattava sinnekin autonsa mieluummin Nekalasta.

Päätettiin niin Marjiksen, Sirpiksen kuin Katriksen kanssa niin Hervantaan kuin Vatialaan. Auto muuttuu Ei linjalle vasta kun perillä.

Sitten kuljettajat ajavat autot Nekalaan, josta kotiin.

Nekala on varmaan luontevampi muutenkin nyt, kun siellä on myös ne muutkin autot, esim. se pikkubussi linjalta 27. Vaihdot tehdään kaikki siinä.
Nekalan varikon kuskeja näkyy Nokian linjalla, ja ihan syystä, paikkaavat Nokian varikon kuskeja kun menevät tauolle.

Paunulla on rahaongelmia varmasti, ei se auto tyhjäkäynnillä tuota, totta kai myyntiin laitetaan mitä ostetaan.
Vanhimmat autot ei kaupaksi mene.

Tuen kaikin keinoin paunulaisia, mm. valkkaamalla kuutosella vain paunulaiset, ajelen Paunu-linjoilla Kuhmoisiin ja Loimaalle ym. EB on aina paunulainen jos mahdollista tai muu pikavuoro.
En tiedä paljonko se vaikuttaa firman kassaan, mutta minä tuen heitä kaikin mahdollisin keinoin. On hyvä firma, en halua sen nukkuvan pois.

Siinä olen samaa mieltä että jonkun pitäisi uudistaa Paunua, niin ettei maine kärsi, eli ei mitään halpuuttamista.

Perinteikäs firma, täydelliset matkat täynnä seikkailuja. Marraskuussa taas, Loimaalle ja paunulaisella.
 
Mikähän mahtoi olla tähän syynä? Kangasalla kuitenkin vielä useamman auton ajot vajaan vuoden ajan. Nekalasta on lyhintä reittiä 15 km ja nopeinta reittiä 19 km Tredu Kangasalan päätteelle, kun taas tuolta vanhalta varikolta oli ehkä 200 metriä. Jossain Kuhmalahden seudulla on ainakin pakko olla jonkun auton yöpymispaikka, koska linjaa 49 tuskin ajetaan Nekalasta.

Nopealla vilkaisulla Kangasala-Sahalahti-Kuhmalahti-Kuhmoinen -suunnan aikataulurakenteeseen voi päätellä, ettei niistä saa aikaan kovin tehokkaita työvuoroja, jos kuljettajien asemapaikka on jossain tuolla syrjäseudulla. Vaikka siirtoajot muodostuvat pidemmiksi, lienee silti kokonaisuuden kannalta tehokkaampaa niputtaa tuotanto yhteen keskitetysti Paunun muun liikenteen kanssa isommalle asemapaikalle (varikolle).
 
Nopealla vilkaisulla Kangasala-Sahalahti-Kuhmalahti-Kuhmoinen -suunnan aikataulurakenteeseen voi päätellä, ettei niistä saa aikaan kovin tehokkaita työvuoroja, jos kuljettajien asemapaikka on jossain tuolla syrjäseudulla. Vaikka siirtoajot muodostuvat pidemmiksi, lienee silti kokonaisuuden kannalta tehokkaampaa niputtaa tuotanto yhteen keskitetysti Paunun muun liikenteen kanssa isommalle asemapaikalle (varikolle).
Viikolla Paunun kuljettajat ja tietenkin auto yöpyvät Kuhmoisissa, mutta kenenkään asemapaikka ei ole Kuhmoinen.
 
Takaisin
Ylös