Tilaajaväritys

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,569
Mielestäni tuo tilaajavärien pakkokäyttö kuvastaa varsin pahasti Tampereen kaupungin Liikennelaitoksen viimeisiä monopolin säilytyksen yskähteleviä yrityksiä. Ei todellakaan missään muussa kaupungissa tai kilpailutuskohteessa ole moisia kaluston väritykseen kohdistuvia vaatimuksia.

Tässä on aiheellista kritisointia.

Olisi voinut luulla, että Tampereen Joukkoliikenne olisi lähtenyt uudistamaan nykyistä TKL-väritystä viestinä uudesta joukkoliikenteen ajasta, mutta näinhän ei käynyt. Liekö tilaajaväritys otettu sen verran myöhäisessä vaiheessa kilpailutusasiakirjoihin mukaan, että sitä ei edes keretty sen enempää miettimään millainen se olisi ja kompromissin omaisesti valittu vain vanha TKL:n väritys.

Vaan vielä ei ole ainuttakaan autoa uusiin sopimuksiin maalattu, joten vielä olisi aikaa vaikuttaa tähän hölmöyteen ja keksiä uudet värit.

Laittakaahan ideoita, millaisia bussit voisivat olla.
 
Mielestäni on ihan hyvä ajatus pitää Tampereen joukkoliikenteen perinteinen väritys myös kilpailutetussa liikenteessä, niin matkustajat tunnistavat bussit varmasti Tampereen busseiksi (vaikka todennäköisesti puhuvatkin TKL:n busseista liikennöitsijästä riippumatta). Tilaaja voi joskus myöhemmin vaihtaa tilaajaväritystä, jos niin haluaa. Sinivalkoinen ilme on kuitenkin mielestäni vielä ihan nykyaikainen, joten sitä ei ole vielä tarvetta vaihtaa vielä.
 
Pikemminkin tulee mieleen ajatus, että tilaajavärein pyrittäisiin muokkaamaan yleistä mielipidettä kilpailulle suotuisaksi. Uusi liikennöitsijä varmaan onnistuu hoitamaan liikenteen muuten hyvin. Jos mikään, edes väri, ei muutu ainakaan huonompaan suuntaan, voivat tamperelaiset kokea vieläkin menevänsä omilla Tampereen busseillaan.

Väritys myös auttaa erottamaan kaupunkiliikenteen bussit seutuliikenteen busseista ja kaikenlainen aikataulu- ym. palaute ohjautuu paremmin oikeaan suuntaan.
 
Erittäin hyvä asia, että tilaaja määrää värityksen! Killerpop voisi hiukan muistella TLO-kuviota ja palautetaanpa mieliin esim. Lontoon tiuakt väritysohjeet, siellähän on vaadittu esim. 80% punaista väriosuutta. Ja pysyväthän Tukholmankin linjurit kaunin punaisissa SL-aikaisissa väreissään.
 
Vs: Veolia Transport Tampere

Toinen rekisteröimätön 2-akselinen Scala on VT #626

Kumpaakin edellä olevaan kuvaa viitaten: kyllä on tyylikkäät tilaajavärit kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tampereen joukkoliikenne on edelläkävijä tässäkin asiassa, kuten monessa muussa aiemmin (mm. ensimmäinen pohjoismaalais-pohjainen matalalattiabussi, teli- ja nivelbussit ensimmäisenä yms.)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Veolia Transport Tampere

Makuasioista ei voi riidellä. Onneksi voi sanoa mielipiteensä. Ainakin minusta tuo pakkovärittäminen on taas kyllä yksi mokia, mitä Tampereen joukkoliikenteessä on tehty. Missään muuallahan käsittääkseni tilaaja ei ole vaatinut erillistä väritystä, joka vielä sattuisi olemaan tilaajan omistaman joukkoliikenneyrittäjän väritys. Jyrkkä ei. Jälleen kerran.
 
Vs: Veolia Transport Tampere

Ainakin minusta tuo pakkovärittäminen on taas kyllä yksi mokia, mitä Tampereen joukkoliikenteessä on tehty.
Missä mielessä yhtenäisen brändin luominen kaupungin joukkoliikenteelle on moka? Kiinnostaa vaan tietää. Se, että väritys on kaupungin perinteitä jatkava värikuvio on mielestäni eräänlainen kunnianosoitus ko. kaupungille. Mikä muukaan se voisi olla? Vaikkapa punaiset bussit Tampereelle? Jos YTV-alueella lähdettäisiin joskus samaan suuntaan on mielestäni selvää, että bussien väritys olisi sininen (esim. Helbin nykyinen väri) Helsingin bussien perinteen mukaisesti. Ratikoilla ja metrollahan on jo "tilaajavärit" ja itse voin syödä vaikka hattuni (saan sitten itse valita hattuni, jonka syön, ok? ;)), jos jonkin muun värisiä ratikoita tai metrojunia aikanaan kulkee, jos kilpailutus ulotetaan niihin saakka.

Mielestäni kaikkein tyylikkäin tilaajaväritys on Lontoon busseissa, jotka ovat aina punaisia, liikennöitsijästä riippumatta, mutta pieniä sävyeroja bussien alaosassa sallitaan eri liikennöitsijöiden kesken. Mutta kaikki ovat London Transportin tilaaman sopimusliikenteen "punaisia busseja". Myös Tukholman seudun perinteinen punainen SL-väritys busseissä tai sininen raideliikenteessä on hyvä brändi.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Veolia Transport Tampere

Niin onhan se ikävää ettei kilpailutettua liikennettä saa ajaa sponsorin väreissä rahabussilla ;)

Ylipäätäänkin yhtiön paras mainos on omat värit. Kaikki tavat, syyt ja perusteet omien värien peittämiseksi ovat mielestäni enemmän tai vähemmän kestämättömiä. Sen vuoksi ei mainosautoille (ymmärrän tietysti rahantarpeen, joten tuo on ehkä ainoa jotenkuten hyväksyttävissä oleva peruste), eb-väritykselle, erilaisille "charter" yms. värityksille ja varsinkin "kilpailutuksen" ja vastaavien mielestäni linja-autoalalle kuulumattomien ilmiöiden aiheuttamasta pakkovärittämisestä. Mutta kuten jo aiemmin sanottua, makuasioista ei voi riidellä, mutta aina on hyvä muistuttaa muita kannastaan.
 
Vs: Veolia Transport Tampere

Ylipäätäänkin yhtiön paras mainos on omat värit. Kaikki tavat, syyt ja perusteet omien värien peittämiseksi ovat mielestäni enemmän tai vähemmän kestämättömiä. Sen vuoksi ei mainosautoille (ymmärrän tietysti rahantarpeen, joten tuo on ehkä ainoa jotenkuten hyväksyttävissä oleva peruste), eb-väritykselle, erilaisille "charter" yms. värityksille ja varsinkin "kilpailutuksen" ja vastaavien mielestäni linja-autoalalle kuulumattomien ilmiöiden aiheuttamasta pakkovärittämisestä. Mutta kuten jo aiemmin sanottua, makuasioista ei voi riidellä, mutta aina on hyvä muistuttaa muita kannastaan.
Ymmärrän kantasi kaukoliikenteen tai tilausliikenteen suhteen, jossa eri yhtiöt todella kilpailevat matkustajista toisiaan tai esimerkiksi junaa tai lentoliikennettä vastaan.

Mutta kuntien tai kaupunkien joukkoliikenneviranomaisten järjestämässä sopimusliikenteessä, joka on toimivan kaupungin eräs perusedellytyksiä, ei tällaista kilpailua ole liikennöitsijöiden kesken. Ne kaikki toimivat yhden ison kokonaisuuden eli kaupungin joukkoliikenteen toimivuuden ja laadun turvaamiseksi. Eivät Helsingin HKL-liiketeessäkään Concordia Bus Finlandin liikennöimä linja h55 ja Helb Oy:n liikennöimä linja h65A ole kilpailijoita keskenään, jotka verisesti tappelevat matkustajista mm. erilaisin lipun hinnoin tai aikatauluin. Ne ovat samalla viivalla, samaa HKL-liikennettä. Niin myös Veolia Transport Tampere on nyt TaKL-liikennettä, ihan samalla tavalla kuin Tampereen kaupungin oman bussiyhtiön tuottama liikennekin.

No, tietenkin taidat olla (lukemieni viestiesi ja näkökantojesi perusteella) tällaistakin "pakkotoimintaa" vastaan, vai kuinka? Joukkoliikenteen pitäisi olla aina itsekannattavaa eikä sitä tulisi tukea verovaroin ollenkaan. Miksi et samantien ilmoittaudu yksityisautoilun kannattajaksi?
 
Vs: Veolia Transport Tampere

ei mainosautoille (ymmärrän tietysti rahantarpeen, joten tuo on ehkä ainoa jotenkuten hyväksyttävissä oleva peruste), eb-väritykselle, erilaisille "charter" yms. värityksille ja varsinkin "kilpailutuksen" ja vastaavien mielestäni linja-autoalalle kuulumattomien ilmiöiden aiheuttamasta pakkovärittämisestä. Mutta kuten jo aiemmin sanottua, makuasioista ei voi riidellä, mutta aina on hyvä muistuttaa muita kannastaan.

Mainosväritykset, EB-väritys, Charter-väritykset ja ainakin tämän vuoden Tampereen JoLin kilpailutuksessa tilaajavärit ovat kaikki liikenteenharjoittajan vapaaehtoisesti ottamia. Kukaan ei pakota mainostamaan, ottamaan ExpressBus-brändiä tai osallistumaan tarjouskilpailuihin, joissa edellytetään tietyllä värillä teippailtuja busseja.

Niin myös Veolia Transport Tampere on nyt TaKL-liikennettä, ihan samalla tavalla kuin Tampereen kaupungin oman bussiyhtiön tuottama liikennekin.
Ei ole, sillä Veolian kaupunkiliikenne Tampereella on Tampereen joukkoliikenteen (lyh. Joli) tilaamaa liikennettä. Tampereen kaupungilla ei ole bussiyhtiötä vaan liikennelaitos (lyh. TKL).
 
Vs: Veolia Transport Tampere

Ei ole, sillä Veolian kaupunkiliikenne Tampereella on Tampereen joukkoliikenteen (lyh. Joli) tilaamaa liikennettä. Tampereen kaupungilla ei ole bussiyhtiötä vaan liikennelaitos (lyh. TKL).
Kirjoitin ehkäpä hieman ylimalkaisesti.

Tämä JOLI on kuitenkin Tampereen kaupungin joukkoliikenteen suunnittelu- ja tilaajaorganisaatio samaan tapaan kuin Helsingissä on HKL, joka siellä puolestaan "vastaa Helsingin sisäisestä joukkoliikenteestä. Se suunnittelee liikenteen, tuottaa raitioliikenne- ja metroliikennepalvelut, kilpailuttaa ja tilaa bussiliikennepalvelut sekä huolehtii rataverkon, asemien ja varikkojen rakentamisesta ja kunnossapidosta sekä vastaa joukkoliikenteen taloudesta" (lainaus HKL:n nettisivuilta). Vai kuinka? Siksi nimi Tampereen kaupungin liikennelaitos pelkälle kaupungin bussiyksikölle lienee nykyään hieman harhaanjohtavaa. TKL-Bussiliikenne ;)?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Veolia Transport Tampere

Siksi nimi Tampereen kaupungin liikennelaitos pelkälle kaupungin bussiyksikölle lienee nykyään hieman harhaanjohtavaa. TKL-Bussiliikenne ;)?
Näinhän se on, mutta nykytilanteessa puhuminen "TKL:n kilpailuttamasta liikenteestä" on vähintään yhtä harhaanjohtavaa.

Koska "Tampereen joukkoliikenne" voi olla myös yleisnimi, pitäisi joukkoliikenteen tilaajayksikölle keksiä jokin helppo ja hyvä lyhenne.


Esim.
  • TJT Tampereen joukkoliikennetoimisto
  • TKJ Tampereen kaupungin joukkoliikenne(toimisto)
  • TJL Tampereen joukkoliikenne
Myöhemmässä vaiheessa ehdottomasti TSJ: Tampereen Seudun Joukkoliikenne (-kuntayhtymä/lautakunta)
 
Vs: Veolia Transport Tampere

Mainosväritykset, EB-väritys, Charter-väritykset ja ainakin tämän vuoden Tampereen JoLin kilpailutuksessa tilaajavärit ovat kaikki liikenteenharjoittajan vapaaehtoisesti ottamia. Kukaan ei pakota mainostamaan, ottamaan ExpressBus-brändiä tai osallistumaan tarjouskilpailuihin, joissa edellytetään tietyllä värillä teippailtuja busseja.

Ei ole, sillä Veolian kaupunkiliikenne Tampereella on Tampereen joukkoliikenteen (lyh. Joli) tilaamaa liikennettä. Tampereen kaupungilla ei ole bussiyhtiötä vaan liikennelaitos (lyh. TKL).
No ei ne tilaajavärit mitenkään vapaaehtoisesti ole tulleet voittaneitten yritysten autoihin, vaan pakolla, että kilpaillutuksessa vaadittavat pisteet olisi tulleet täytetyiksi. Tuskin yksikään suomalainen yritys luopuisi omasta tunnetusta brändistään, noin vaan vapaaehtoisesti. Paitsi tietenkin Itella, jonka kuljetuksia
Pirkanmaallakin ajellaan milloin minkäkinvärisillä autoilla ja todella usean toimijan taholta. Viimeksi meikäläienkin pihaan pölähti hopeanvärinen Vito, jossa ei lukenut mitään, kuljettaja oli "siviili" kamppeissa, vähän hirvitti maksaa postiennakkoa, mutta sentään sain jonkinlaisen itellan logolla olevan kuitin...
 
Takaisin
Ylös