Tilaajaväritys

Vs: Uudet bussit 2014

Tähän on pakko pistää, että ensimmäinen ihan oikea tilaajaväritys otettiin käyttöön meillä Turussa. ;)

Ja siitä teille onnittelut! Turussa on myös tähänastisista se komein! Tosin pelkään Jyväskylän menevän edelle enis kesänä....
 
Vs: Uudet bussit 2014

Vaikkei Tampereen nykyinen tilaajaväritys täysin TKL:n "oma" väritys olenkaan, se on sitä matkustajien silmissä. Tämä onkin yksi syy, miksi matkustajat mieltävät kaikki siniset bussit TKL:n busseiksi, niin hyvässä kuin pahassa. Toki muitakin syitä on.

Parempi tulos olisi tullut, kun olisi lähdetty täysin puhtaalta pöydältä liikkeelle. Sininen on mielestäni liian helppo (tai liikaa firmojen omana värinä käytetty) bussien väritykseksi.

Nyt tuota väritystä tuskin lähdetään ihan heti muuttamaan, ilmaista teippaus tai maalaaminen kun ei ole, Jolia tuskin tässä saisi maksumieheksi.
 
Vs: Uudet bussit 2014

Eihän niitä autoja ole pakko kerralla maalata. Jos nyt varmistettaisiin kilpailutetuille linjoille uudet värit (vaikka onkin varmaan myöhäistä), uudet autot tilataan uusissa väreissä ja auto kerrallaan teippaillaan autoja uusiksi?
 
Bongasin viime kuussa Tampereella tämän TKL:n Lahti 402:n.



Muistelen, että joskus tuo etulamppujen alue on ollut yhtenäisesti sininen rekkarinkin kohdalta. Onko tuo valkoinen osuus joku tilaajan vaatimus vai ihan vain liikennöitsijän lisäys jonkun kunnostuksen yhteydessä? Tuon mallin keulaan ei se valkoinen kohta oikein sovi tyylikkäästi.
 
Kunpa teippaukset olisikin tehnyt taiteilija, eikä insinööri. Insinöörin tekemä teippaus on yleensä täydellisesti (toisen insinöörin tekemän) ohjeen mukainen, ja esteettisesti epäonnistunut, eli ruma. Taiteilija osaa tulkita ohjeen niin, että lopputulos on esteettisesti tyydyttävä, eli kaunis.

Nokan, kyljen, ja perän väliin ei saa muodostua epäjatkuvuuskohtia. Erityisen rumalta näyttää, kun peräluukku on kokonaan saman värinen, ja värien raja hyppää peräluukun reunan kohdalla puoli metriä.

Jos joku ei tiennyt: olen koulutukseltani insinööri.

Scalan hymynaamaan tilaajaväritys sopii erinomaisesti. Alkavat vaan Scalat vähenemään, ja mieluummin ajan Volvolla. Eikä se väritys kuljettajalle näy.
 
Insinöörin tekemä teippaus on yleensä täydellisesti (toisen insinöörin tekemän) ohjeen mukainen, ja esteettisesti epäonnistunut, eli ruma. Taiteilija osaa tulkita ohjeen niin, että lopputulos on esteettisesti tyydyttävä, eli kaunis.

Nokan, kyljen, ja perän väliin ei saa muodostua epäjatkuvuuskohtia. Erityisen rumalta näyttää, kun peräluukku on kokonaan saman värinen, ja värien raja hyppää peräluukun reunan kohdalla puoli metriä.

Tampereen tilaajaväritysohjeen mukaan väritys tulee toteuttaa kunkin automallin saumat, muodot ja luukut huomioiden.

http://www.tampere.fi/ekstrat/ptdata/kilpailutus/2010_1/liite_10_ulkovaritys.pdf
 
Takaisin
Ylös