Tampereen museobussit

jtm

Liittynyt
24 Tammikuu 2007
Viestit
2,222
Päätimpä Epun ajatuksesta perustaa tämän viestiketjun. Oliko muita museoautoja, kun:#112, #300, #584 sitten olis yksi trollikka ja toinen tavallinen? Näistähän voisi keskustella mitä muistoja kaikilla näistä on.
 
Onhan näitä. Mainittujen lisäksi on myös toinen rollikka sekä autot #148, MAN #107, Sisu #531, #567 sekä eka matala #108. Jos muista yhtiöistä täytyy jotain sanoa, niin Länsilinjoilla on ainakin yksi museopeli. Paunusta en tiedä.

Eräässä Onnikka-lehdessä on juttu siitä, miten museoautoja alettiin tosissaan etsiä. Siinä kerrotaan mm. autojen #112 ja #107 löytymisestä ja siitä kuinka autot ajettiin entisöitäviksi. Voin jossain vaiheessa ottaa jutusta kuvan ja laittaa tänne - heti kun joudan sen etsimään...
 
Vs: Tampereen museo bussit

No Paunullahan on tuo numero 40 eli Sisu Kaipio, sekä 1-19 Leyland Korittamo ?, jota on jo pari vuotta odoteltu kunnostuksesta. Sinänsä harmittaa, että alkupään ToBusseista ei säästetty yhtään yksilöä, esim kutter koriset 18 ja 92 olisivat olleet varsin ainutlaatuisia. sinänsähän ex 18 on vielä jotenkin olemassa Kangasalan Auto Purkamolla tuossa reilun kilometrin päässä... Onneksi myös ex 1-21 myöh. 90 on säästynyt KLHS:n toimesta eli taisi olla viimeinen Vanaja alustainen paikkuri Paunulla. Royaleista soisi säästettävän esim numero 106.n joka lienee lähes alkuperäisasussa...
 
Länsilinjoilla on ainakin yksi museopeli.

Bongasin tuon joskus viime kesänä linja-autoaseman/poliisitalon edessä, mutta koska en ehtinyt nähdä linjakilven sisältöä, en voinut lisätä havaintoa tänne foorumille paikallisliikenteen havainto-osioon enkä "outo auto linjalla"-säikeeseen. :)

Mitä todennäköisimmin kyseessähän oli tilausajo. Vaan voisihan tuo paikata vaikka linjalla 50, jos vaikka 19 sattuisi lahoamaan.
 
Myös AEC 170 on tallessa jossain.Onko tosiaan 567 museoitu?Jos on niin kenen toimesta?
 
Myös AEC 170 on tallessa jossain.Onko tosiaan 567 museoitu?Jos on niin kenen toimesta?
Kyseessä on Kaupunkiliikennehistoriallinen seura KLHS ry. Mainitsemassani Onnikka -lehden jutussa kerrotaan juuri mainitun yhdistyksen toiminnasta ja sen perustamisesta.
 
Vs: Tampereen museo bussit

Royaleista soisi säästettävän esim numero 106.n joka lienee lähes alkuperäisasussa...

Missä mielessä tuo IAU-106 on läheskään alkuperäisasussa? Väritys on Ruskosta valmistumisen jälkeen vaihtunut ainakin kahdesti, penkit verhoiltu uudelleen, kylmästöinti asennettu katolle noin muutamia pikku seikkoja mainitakseni... IAU-108 olisi ollut sikäli oiva museoyksilö, että se ei missään vaiheessa elämäänsä joutunut EB-värityksen raiskaamaksi, eikä siihe ilmastointiakaan asennettu. Kuitenkin kaikista Paunun Royaleista se pysyi "alkuperäisimpänä" poistumiseensa asti.

Harmittavaa on myös se, ettei ainuttakaan M500 Wiimaa säästetty... Niissä kun olisi ollut museobussikäyttöä ajatellen alkuperäiset penkkikankaatkin paikoillaan ;)
 
Vs: Tampereen museo bussit

Missä mielessä tuo IAU-106 on läheskään alkuperäisasussa?
no joo, mutta kuitenkin noista vielä jäljellä olevista paunun Royaleista taitaa nuo 105 ja 106 olla noin 60 % alkuperäisasussa. Sinänsä olisi varmasti jälkipolville opettavaista säilyttää edes yksi autosarjan edustaja, jotka vetivät yrityskauppojen lisäksi yhtiön talouden todella kuralle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
TKL:n entinen matkailuauto #163 vieraili tänään linja-autoasemalla. Autohan on siis Scania-Vabis B7159 Ajokin korilla, vuosimallia 1957. Sitä säilytetään Mobiliassa.
 
Onhan näitä. Mainittujen lisäksi on myös toinen rollikka sekä autot #148, MAN #107, Sisu #531, #567 sekä eka matala #108. Jos muista yhtiöistä täytyy jotain sanoa, niin Länsilinjoilla on ainakin yksi museopeli. Paunusta en tiedä.

Eräässä Onnikka-lehdessä on juttu siitä, miten museoautoja alettiin tosissaan etsiä. Siinä kerrotaan mm. autojen #112 ja #107 löytymisestä ja siitä kuinka autot ajettiin entisöitäviksi. Voin jossain vaiheessa ottaa jutusta kuvan ja laittaa tänne - heti kun joudan sen etsimään...

Bussidatassa on kuva tkl 567:sta itänaapurin omistuksessa,eli ei ole säästynyt tänne kotimaahan valitettavasti.Nopeasti nuo näkyvät siellä rähjääntyvän,uudemmatkin!
 
Bussidatassa on kuva tkl 567:sta itänaapurin omistuksessa,eli ei ole säästynyt tänne kotimaahan valitettavasti.Nopeasti nuo näkyvät siellä rähjääntyvän,uudemmatkin!

Tuosta en olisi lainkaan varma, onko tuo siellä oleva #567 vai ei .Kilpiensä ja Novosibirskissä vaikuttavan kalustolistailijan "ZMS" mukaan auto #0809 olisi sitä mitä suuremmassa määrin alusta- ja korinumeroineen. Mutta suhtautuisin silti varauksella . Sen sijaan samassa kaupungissa
olevat #558, #569, #570 ja #572 on varmasti siellä. Sen verran luotettavat paikalliset eri tahot ovat asian vahvistaneet.

Mutta onko tämä #567 tosiaan jossain museoituna vai ei, Iso Kirja kertoo menneen matkailuautoksi- eipä ole näkynyt. kummassakaan käytössä....

Korostan kuitenkin että kyseisen kuvan on ottanut ihan kotimainen harrastaja- suurkiitokset hänelle. Tuo "tunnistus" tai ei ,on tehty ihan pelkästään paikallisen harrastajan antamien tietojen perusteella. Niihin on kuitenkin luottaminen, kunnes vääriksi todetaan. Ja tottakai korjataan, jos ovat väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös se iso kirja tarkoita,että se oli tkl:llä matkailukäyttöön varusteltu kuten esim 107?Varustus tarkoitti lähinnä perävälitystä ja kangasverhoilua penkeissä.
 
Takaisin
Ylös