Nykybussien räminä

J_J

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
717
Matkustinpa JT:n mainitsemalla viimeisellä Paunu Oy:n "kasitonnisella" eilen. Täytyy todeta, että valitettavasti tuo parikymmenvuotias vanhus tarjosi kyytiä paljon vähemmin kilinöin, kolinoin ja räminöin kuin myöhemmin samana päivänä koematkustamani vuoden 2002 mallia ollut Scala...

Tokihan tuo ei tuota kasitonnista tee uudeksi tai saasteettomaksi tai matalalattiaiseksi... Lähinnä kirjoitukseni tarkoitus onkin herättää keskustelua siitä, miksi nykyautoista ei saada tehtyä yhtä jämäkän tuntuisia, kuin tuo -84 vuoden B10M/Ajokki on edelleen siitä huolimatta, että kilometrejäkin taitaa olla takana jonkun verran.

MODEDIT/kuukanko: JT mainitsi Paunun viimeisen Ajokki 8000:n tässä ketjussa. Tämä ketju on jaettu siitä omakseen
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
J_J sanoi:
Tokihan tuo ei tuota kasitonnista tee uudeksi tai saasteettomaksi tai matalalattiaiseksi... Lähinnä kirjoitukseni tarkoitus onkin herättää keskustelua siitä, miksi nykyautoista ei saada tehtyä yhtä jämäkän tuntuisia, kuin tuo -84 vuoden B10M/Ajokki on edelleen siitä huolimatta, että kilometrejäkin taitaa olla takana jonkun verran.
Nykyisin uusissa autoissa ikkunoidenpuitteet päällystetään muovilla lähes kaikissa autoissa, kun taas vanhoissa Laatikko-wiimoissa ja varmaan myös Ajokeissa karmit ovat metallia. Töyssyissä ja mutkissa muovipäällysteet aiheuttavat uusissa autoissa kitinää, eikä näin ollen vanhoissa busseissa ole tämäntapaisia ääniä.
 
Itsekin olen ihmetellyt samaa. Matkustimme muutama vuosi sitten MCW:n kanssa Kuopion Liikenteen 19 vuotta vanhalla, entisellä Vantaan Liikenteen Wiima K-200 bussilla. Eipä sekään pitänyt mitään meteliä itsestään - Volvo B58:n normaalia äänimaailmaa lukuunottamatta.

Matalalattiaisuus tuntuu lisäävän kolinan määrää. Ainakin jousituksen kolina tuntuu kuuluvan huomattavasti herkemmin kuin korkealattiaisissa busseissa. No, ehkä matalalattiabusseissa on tilanpuutteen vuoksi jouduttu tinkimään joistain asioista - kuten äänieristyksestä. Yhtenäisrakenteiset (matalalattia)bussit tuntuvat olevan hiljaisempia ainakin korinsa osalta.
 
Takaisin
Ylös