Linja-autoaseman remontti

Liittynyt
16 Huhtikuu 2008
Viestit
3
Milloinkohan tampereen linja-auto asema saadaan valmiiksi?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tiettääkseni se valmistui jo vuonna 1938... ;) Tarkoitat varmaankin, että milloin LAS:n remontti saadaan valmiiksi. Syksyllä 2008.
 
Näin suunitelma kuvat silloin aikoja sitten netin kautta Aamulehdessä,;) oli aika pahan näköinen.:eek:

No Mniä en pidä Keskustorinkaa uusista katoksista. :mad:
Ne peittävät hienot rakennukset ja näyttävät ufoilta.:tongue:
 
Näin suunitelma kuvat silloin aikoja sitten netin kautta Aamulehdessä,;) oli aika pahan näköinen.:eek:
Pahinta siinä on että uusien laiturikatosten tulisi olla aseman takana eikä etupuolella. Saa nähdä miten bussien liikenne pärjää etupihalta käsin tulevaisuudessa, kun uusi uljas kauppakeskus nousee aseman takapihalle.

No Mniä en pidä Keskustorinkaa uusista katoksista. :mad:
Ne peittävät hienot rakennukset ja näyttävät ufoilta.:tongue:
Itse taas pidän Keskustorin katosta ihan onnistuneena tapauksena. Katos ei peitä oikeastaan Keskustorin neljästä jugend-talosta muuta kuin Selinin talon, joka onneksi on myös (omasta mielestäni) vähäeleisin näistä neljästä. Kiitos uuden Keskustorin on koko torin (jälleen omasta mielestäni) hienoin rakennus Palanderin talo saatu kokonaan näkyville. Katos soveltuu aika hyvin modernin ulkonäkönsä huomioon ottaen vanhojen talojen kanssa yhteen. Varsinkin iltavalaistuksessa katos on komeimmillaan. Mutta arkkitehtuuri on aika pitkälti mielipidekysymys. Se mikä miellyttää omaa silmää ei välttämättä miellytäkkään toisen silmää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No tulevalla linja-autoasemallahan kaikki liikenne , paitsi etelään menevät sumputetaan vuolteenkadun risteykseen. Suorastaan tahalliselta kaukoliikenteen haittaamiselta tuntuu koko aseman remontti ja uudelleen järjestely. Rahtitoiminnot pakotetaan erittäin ahtaisiin ja epäkäytännöllisiin tiloihin, kun parikymmentä vuotta hyvin palvellut rahtiasema puretaan. Muuhun liikenteeseen liittyvät linja-autot joutuvat kiltisti jonottelemaan liikennevaloissa ja samalla kello raksuttaa, myöhästymiset ovat luokkaa 5-30 min pahimmillaan varsinkin pohjoiseen , sekä länteen. Ja VR taputtaa käsiään... Autoille ei ole riittävästi pysäköintitilaa asemalla, ilmeisesti tarkoitushakuisesti. Nytkin jo jouten seisovat jakeluautot vievät usean linja-auton lastauspaikat rahdista, miten paha tilanne tulevaisuudessa ? Kuljettajille ei ole luvassa minkäänlaisia taukotiloja, eikä muitakaan palveluja, varsinkin kun Ratinan Shell puretaan. Liekö kaupungin ja VR.n kosto, kun yhtenäistä matkakeskusta ei Tampereelle saatu aikaan ?
 
Viimeksi muokattu:
Muuhun liikenteeseen liittyvät linja-autot joutuvat kiltisti jonottelemaan liikennevaloissa ja samalla kello raksuttaa, myöhästymiset ovat luokkaa 5-30 min pahimmillaan varsinkin pohjoiseen , sekä länteen.

Hätäratkaisuna tilanteeseen tulee mieleen hyödyntää etelään vievää moottoritietä niin, että kaukoliikenteen pikavuorobussit menisivät uusittavan (ainakin aluksi) ruuhkattoman eteläisen kehätien kautta pohjoiseen, itään sekä länteen. Yhtä hyvinhän tämä ei palvelisi matkustajia, mutta auttaisi tuohon ruuhkaongelmaan. Onko otettu yhteyttä linja-autoaseman uudistuksesta vastaaviin tahoihin ja kysytty, että miksi on tehty tällaisia ratkaisuja?
 
Hätäratkaisuna tilanteeseen tulee mieleen hyödyntää etelään vievää moottoritietä niin, että kaukoliikenteen pikavuorobussit menisivät uusittavan (ainakin aluksi) ruuhkattoman eteläisen kehätien kautta pohjoiseen, itään sekä länteen. Yhtä hyvinhän tämä ei palvelisi matkustajia, mutta auttaisi tuohon ruuhkaongelmaan. Onko otettu yhteyttä linja-autoaseman uudistuksesta vastaaviin tahoihin ja kysytty, että miksi on tehty tällaisia ratkaisuja?
Ahaa, mitenkäs esim rautatienkadun, teiskontien yms.
pikavuoropysäkit...
 
Muuhun liikenteeseen liittyvät linja-autot joutuvat kiltisti jonottelemaan liikennevaloissa ja samalla kello raksuttaa, myöhästymiset ovat luokkaa 5-30 min pahimmillaan varsinkin pohjoiseen , sekä länteen.

Tarkoitatko, että bussit joutuvat odottamaan yksissä liikennevaloissa jopa puoli tuntia? Kovin pitkät kiertoajat siellä Tampereella on sitten liikennevaloissa. Ei sieltä linja-autoasemalta kai mitään sataa bussia tunnissa lähde? Kyllä kai nyt normaalit liikennevalot jokaisen valokierron (yleensä 1-2 min) aikana useamman auton päästävät läpi?

Helsingin linja-autoasemalta lähtee parhaimmillaan 10 bussia samalla minuutilla ja yksien liikennevalojen kautta nekin kaikki kulkevat. Silti en ole koskaan kuullut tämän järjestelyn aiheuttaneen muutamaa minuuttia pidempiä viivästyksiä. Sitä paitsi kukaan ei tiettävästi ole pakottanut liikennöitsijöitä suunnittelemaan aikataulujaan sellaisiksi, että kaikkien autot ovat siellä rampissa jonossa samalla kellonlyömällä...
 
Kuljettajille ei ole luvassa minkäänlaisia taukotiloja, eikä muitakaan palveluja, varsinkin kun Ratinan Shell puretaan.
Neste löytyy senkin jälkeen noin 100 metriä kauempaa. Ratinan Shell on aikansa elänyt. Muutaman vuoden päästä Ratinan kauppakeskus palvelee myös kuljettajia.
 
Ei sieltä linja-autoasemalta kai mitään sataa bussia tunnissa lähde? Kyllä kai nyt normaalit liikennevalot jokaisen valokierron (yleensä 1-2 min) aikana useamman auton päästävät läpi?

Mikäli tuon oikein ymmärsin, niin lähtevät bussit joutuvat ensiksi odottamaan että Vuolteenkatua ajava liikenne antaa niille tilaa liittyä linja-autoaseman pihalta muun liikenteen sekaan, ja sen jälkeen ollaan vasta liikennevaloissa. Jokainen Tamperelainen tietää kuinka joustavia täällä ollaan liikenteessä, varsinkin ruuhka-aikaan...Kampin montusta pääsee suoraan muun liikenteen sekaan valoista, joten sitä on vähän huono verrata.
 
Pari kuvaa las:n remonttiin liittyen:
Katos valmistuu etupihalle / Rahdin sisäänkäynnille puhkottu oviaukko / Las:n merkki ja nuoli opastavat edelleen työmaalle (valaisintolpassa)
 
Mikäli tuon oikein ymmärsin, niin lähtevät bussit joutuvat ensiksi odottamaan että Vuolteenkatua ajava liikenne antaa niille tilaa liittyä linja-autoaseman pihalta muun liikenteen sekaan, ja sen jälkeen ollaan vasta liikennevaloissa.

Ongelman voisi ratkaista tekemällä jonkun viritelmän, että linja-autoasemalta lähtevä liikenne käynnistää valoetuuden tai muuta vastaavaa?
 
Jokainen Tamperelainen tietää kuinka joustavia täällä ollaan liikenteessä, varsinkin ruuhka-aikaan...

Tampereen liikenne ottaa jatkuvasti askelia parempaan suuntaan. Noin ylipäätään vosii sanoa, että esim. tilan saaminen onnistuu useimmiten, jos tilaa haluava vain tajuaa ajoissa aikeistaan vilkulla ilmoittaa. Uskokaa tai älkää, ongelmat Suomessa ovat kovin samankaltaiset ja erot Tuppuraisen ja Tappuraisen välillä marginaaliset...

Ongelma Tampereella on siinä, että automäärä ja liikennesuoritteet ovat kasvaneet voimakkaan muuttoliikkeen myötä räjähdysmäisesti samalla kun tiet ja kadut ovat entisellään.
Esim. Tamperetta pienemissä kaupungeissa liikenne sujuu törpöistä ja tolloista paviaaneista huolimatta, koska liikennesuoritteet ovat mitättömän pieniä.

Tampereella eletäänkin nyt samanlaisessa kehitysvaiheessa kuin Helsingissä 80-ja 90- luvuilla. Ongelmat siellä/täällä olivat samankaltaisia. Jokainen pääkaupunkiseudulla asunut muistaa tuon ajan, kun ihmeteltiin valovuoden eroa joustavuudessa ja käytöksessä Helsingin ja Tukholman välillä. Nyt 20 v. ajan jatkunut liikennemäärien vahva kasvu on pakottanut suurimman osan tajuamaan sujuvuuden ja joustavuuden merkityksen.

Suomessa ylipäätään kaikenlainen negatiivisuus haittaa paremman liikennekultturin nopeampaa kehitystä. Ja yleensä juuri ne, jotka ovat muita äänekkäimpinä ja aina ensimmäisenä muita leimaamassa/arvostelemassa ovat itse täysiä törppöjä rattiensa takana. Tätä nämä negaajat eivät edes itse tajua. Tunnen tuon itsetunnoltaan heikon ihmistyypin savolaisen sukulaismieheni kautta, jonka ajotyyli on täysin muita huomioon ottamaton, mutta aina sama "jouston ja kohteliaisuuden" mestari muistaa muita arvostella...

Positiivisen palautuksen ja herättelyn kautta olisikin saatavissa paljon parempia tuloksia suomalaiseen liikennekulttuuriin, kuin iänikuisella "ei tästä täällä koskaan tule mitään"- mentaliteettilla.

Mitä tulee itse pääasiaan, eli matkakeskukseen, niin pidän jopa käsittämättömänä, että Tampereelle ei tehty oikeata matkakeskusta, jossa junat, TKL ja kaukobussit ovat toisiensa vieressä. Eihän tämä tuleva malli mikään keskus ole. Tästä kärsii etenkin kaukobussiliikenne, koska jo lähitulevaisuus tulee joukkoliikenteessä olemaan enemmän ja enemmän kiskoliikennettä.
Muutamasta vanhollisesta onnikka- jäärästä huolimatta ei nimittäin ole epäilystäkään siitä, etteikö Tampereella jo 2010- luvulla alkaisi jossain vaiheessa taajamajuna- ja kaupunkiraitioliikennöinti, kuten erittäin laaja TASE 2025- tutkimuskin suosittaa.

Tamperehan on kuin luotu nopealle ja toimivalle kiskoliikennejärjestelmälle. Ainoa hidaste on suuret perustamiskustannukset. Täytyisi kuitenkin ymmärtää, että nopean raitioliikennejärjestelmän kustannuksissa puhutaan 150-200 v. palvelevasta matkustusmukavuudeltaan ja ympäristöystävällisyydeltään ylivoimaisesta hankkeesta. Ja ettei onnikkamiehet säikähtäisi, niin kyllä niitä bussejakin vielä silloin tarvitaan. Syöttöliikenteessä tarvitaan nykyaikaisia maakaasu- ja trollikka-autoja vanhoillisten täryjyrä-dieselakvaarioiden sijaan. Tätäkin ajatellen matkakeskuksen paikka olisi nimenomaan ollut rautatieaseman vieressä.
 
Mitä tulee itse pääasiaan, eli matkakeskukseen, niin pidän jopa käsittämättömänä, että Tampereelle ei tehty oikeata matkakeskusta, jossa junat, TKL ja kaukobussit ovat toisiensa vieressä. Eihän tämä tuleva malli mikään keskus ole. [...] Tätäkin ajatellen matkakeskuksen paikka olisi nimenomaan ollut rautatieaseman vieressä.

Samaa mieltä. Harmittelen vieläkin että päädyttiin nk. hajautettuun matkakeskukseen, joka on jo terminäkin huono vitsi. Toisaalta nyt sekä rautatieasema että linja-autoasema ovat remontissa saamassa / saaneet takaisin jotain vanhasta loistostaan. Arkkitehtuurin kannalta kumpikin on aikakautensa edustuskohteita.

Jos näiden kanssa nyt joudutaan tulemaan toimeen, voisiko niitä yhdistää matkakeskukseksi esimerkiksi jalankulkutunnelin avulla? Viivasuora tunneli olisi kätevin, mutta se jouduttaisiin kaivamaan korttelien poikki ja rakennusten alta, mikä olisi haasteellista. Toisaalta kaivamalla tunneli esim. Sorinkadun alle aina Sorin sillan eteläkupeeseen asti ja rakentamalla 90 asteen kulman jälkeen maanpinnalle katettu yhteys siitä joko laiturille 1 tai laiturille 2-3 (mistä mahdollisesti loivasti laskien uuteen, radan alittavaan matkakeskustunneliin) olisi mahdollisesti edullisempi ratkaisu (?). Liukukäytävillä varustettuna tällainen tunnelivaihtoyhteys olisi kelvollisempi kuin vain teeskennellä asemien muodostavan yhden kokonaisuuden. Vaihtoaikaa bussin ja junan välille pitäisi tietysti varata 5 min ylimääräistä verrattuna täysin integroituun matkakeskukseen.

Vaihtoehtoisesti jonkinlainen people mover voisi myös tulla kyseeseen, mutta sellaiset lienevät jonkin verran kalliimpia ja vähemmän käytännöllisiä ratkaisuja?
 
Takaisin
Ylös