Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?

Kannattaisiko Hämeenkatu muuttaa joukkoliikennekaduksi?

  • Kannattaisi

    Äänet: 77 90.6%
  • Ei kannattaisi

    Äänet: 8 9.4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
Liittynyt
21 Maaliskuu 2007
Viestit
625
Silloin tällöin on noussut esiin ajatus Hämeenkadun muuttamisesta joukkoliikennekaduksi. Myös tällä foorumilla on eräissä viestiketjuissa asiasta keskusteltu. Myös TASE 2025 suunnitelmassa on asiaa pohdittu katuraitiotien johdosta. Alustavien simulointien mukaan henkilöautoliikenteen kieltäminen Hämeenkadulla ei ole välttämätöntä, mutta sen kieltämisestäkään ei erityisiä ruuhkia seuraisi. Joukkoliikenteen nopeus kasvaisi myöskin keskustassa yli kymmenen prosenttia, jos henkilöautoilua rajoitettaisiin Hämeenkadulla.

Itse näkisin varsin mieluusti Hämeenkadun joukkoliikennekatuna, jolla raitiovaunut kulkisivat keskikaistoilla omilla raiteillaan ja bussit reunakaistoilla, kuten nykyisinkin. Hämeenkatua saisi edelleen taksit ja huoltoliikenne käyttää luonnollisesti. Tulevaisuudessa valmistuvan Ratapihankadun pitäisi ilmeisesti myös helpottaa osaltaan keskustan autoliikennettä, joten Hämeenpuistoon ei tarvitsisi kertyä ruuhka-aikaan pitkiä jonoja.

Joten päätinpä asiasta aloittaa oman ketjunsa ja laittaa samaan pakettiin äänestyksen, siitä kannattaisiko Hämppi pyhittää joukkoliikenteelle vai sallia edelleen yksityisautoilu sillä.
 
Ehdotus kuulostaa erittäin järkevältä. Mutta tälläisen ehdotuksen vastustuksen pohja on se ettei autoliikenne toimi mikäli Hämeenkadun käyttöä rajoitetaan. Viistokadun muisto elää vieläkin vahvana. Kannaksen läpi pääsee autolla neljästä kohdasta ja uuden sillan rakentaminen Mältinrantaan on torpattu tehokkaasti. Onko uusi rantatunneli vastaus kaikkeen? Miten henkilöauto liikenne keskustassa järjestettäisiin, vai järjestettäisiinkö?
 
Joten päätinpä asiasta aloittaa oman ketjunsa ja laittaa samaan pakettiin äänestyksen, siitä kannattaisiko Hämppi pyhittää joukkoliikenteelle vai sallia edelleen yksityisautoilu sillä.

Kannatan, mutta oikeastaan tämä edellyttää mielestäni ratikkaa Hämeenkadulle. Sillä joukkoliikenteen palvelutaso saadaan riittävän korkealle tasolle, jotta kadun sulkeminen yksityisautoilta voidaan perustella.

Hämeenkadun käyttöä puhtaasti bussikatuna haittaisi nupukiveyksen aiheuttama tärinä. Bussin kyydissä tämä tuntuu hyvin epämiellyttävältä, ja vaikka itse sen kestänkin, se käsitykseni mukaan on todella epämukavaa esim. raskaana oleville tai vanhuksille. Ja varsinkin jos kuljettaja painaa kaasua ylinopeuden puolelle, takasillalla seisova saattaa lentää kuopissa puolikin metriä ilmaan. Hämeenkatu bussikatuna herättäisi varmaan välittömästi vaatimuksia päällystyksen uusimisesta asfaltiksi, mikä puolestaan olisi kaupunkikuvallisesti varsin ikävä ratkaisu.

Ratikalla ajo olisi tasaisita, kun kadun pinta täytyisi rakentaa ratikkakaistojen osalta uusiksi, ja kiskoilla nyt on yleensä muutenkin tasaisempaa liikennöidä. Jäljelle jäävät kaistat voisivat edelleen olla nupukiveä, jolloin keskustan yleisilmeeseen jäisi tällainen historiallinen kerrostuma. Toisaalta kun ratikka on hiljainen, kadun ääniympäristö rauhoittuisi huomattavasti ja siellä olisi entistä miellyttävämpi kävellä. Tämä houkuttelisi lisää väkeä liikkeelle ja kadun varren kauppoihin.
 
Kannatan, mutta oikeastaan tämä edellyttää mielestäni ratikkaa Hämeenkadulle. Sillä joukkoliikenteen palvelutaso saadaan riittävän korkealle tasolle, jotta kadun sulkeminen yksityisautoilta voidaan perustella.
Samaa mieltä.

Jäljelle jäävät kaistat voisivat edelleen olla nupukiveä, jolloin keskustan yleisilmeeseen jäisi tällainen historiallinen kerrostuma.
Vaikkapa että keskikaistat joilla raitiotien kiskot kulkisivat olisi mukulakivipäällyste ja sivukaistat asfalttina? Tämä erottaisi raitiotien omat kaistat tehokkaasti kadulta ulkonäön ja tärinän avulla. Toisiaan ohittavat bussit voisivat edelleen käyttää keskikaistoja, sillä hetkellinen tärinä tuskin ketään haittaa.

Toisaalta kun ratikka on hiljainen, kadun ääniympäristö rauhoittuisi huomattavasti ja siellä olisi entistä miellyttävämpi kävellä. Tämä houkuttelisi lisää väkeä liikkeelle ja kadun varren kauppoihin.
Juuri eilen tuli käveltyä Hämpillä varsin runsaasti ja seurattua kadun liikennettä. Suurimman melun koko kadulla aiheuttaa autot. Autojen poistuminen hiljentäisi ja rauhottaisi kadun melua ja liikennettä radikaalisti. Raitiovaunut kruunaisivat komeuden. Helsingin Aleksanterinkadulla olen kuunnellut kuinka hiljaisia kulkupelejä raitiovaunut osaavat olla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko uusi rantatunneli vastaus kaikkeen?
Vaikea sanoa. Eräät sanovat että tunneli on ratkaisu rantaväylän ruuhkiin ja eräät taas sanovat että se siirtää vain ruuhkat muualle.

Miten henkilöauto liikenne keskustassa järjestettäisiin, vai järjestettäisiinkö?
Jos kuvitellaan että koko Hämeenkatu on joukkoliikennekatuna, niin uskoisin että Hämeenpuistoa, Satakunnankatua ja Ratapihankatua käytettäisiin keskustan ohittamiseen. Jos jonkun tarvitsee päästä välttämättä henkilöautolla Hämeenkadulle, niin auton voi jättää sivukadulle, tai parkitaloon, kuten suurin osa nykyisin autoilevista tekee. Ja toivon mukaan laadukas joukkoliikenteen väylä keskustassa saisi enemmän ihmisiä hokuteltua auton ratin takaa julkisiin. Esimerkkinä voitaisiin pitää vaikkapa Ranskalaista Strasbourgin kaupunkia, jossa autoilu on keskustassa vähentynyt runsaasti ja joukkoliikenteen käyttö kasvanut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielestäni Hämeenkatu ei tarvitse ratikkaa ollakseen joukkoliikennekatu. Ainoastaan se kivipäällyste on vaihdettava asfalttiin ja pysäkkialueita ehostettava. Autoilijoilla ei mielestäni ole minkäänlaista todellista tarvetta ajaa Hämeenkadulle, ei varsinkaan sen jälkeen jos ja kun maanalaisia parkkihalleja valmistuu. Vaihtoehtoisia reittejäkin hämpille on aivan riittävästi - oikeastaan jo nykytilanteessakin. Olettaisin myös Rautatienkadun hiljenevän olennaisesti sitten kun suunnitteilla/rakenteilla oleva Ratapihankatu valmistuu.

Mikäli Hämeenkatu muutettaisiin pelkästään joukkoliikenteen käytössä olevaksi kaduksi, syntyisi huomattavia säästöjä. Bussit selviäisivät ko. kilometrin matkasta käytännössä parhaimmillaan puolet nopeammin. Tästä syystä joillakin linjoilla voitaisiin kierrosaikaa pienetää, jolloin myös ehkä jopa autopäivissä säästettäisiin.
 
Nykyäänhän Hämeenkatu on autoilijoille lähinnä hyvin vetävä läpiajoväylä –*joka sattuu kulkemaan keskikaupungin halki. Kannatan Hämeenkadun sulkeimista henkilöautoilta, kunhan se suunnitellaan huolellisesti, esim. näin:

keskusta.png


punaiset viivat ovat joukkoliikennekatuja (Kauppakadulla ja Viistokadulla raitiotie, joka jatkuu joko Koskikeskuksen tai rautatiaseman kautta Kalevantielle)
vihreät viivat ovat kävelykatuja ja -siltoja
siniset viivat ovat autoliikenteen pääväyliä keskustassa ja keskustasta ulos
pysäköintimerkkien kohdalla parkkitalot (joista P-Hämppi valmistuu 2010-luvulla, muut ovat jo!)
 
Itse alkuperäiseen kysymykseen, kyllä pitäisi tehdä joukkoliikennekatu jo tänä vuonna, riippumatta siitä, tuleeko mitään raideliikenneratkaisua.

Tällä hetkellä suurimpia ongelmakohtia on järkestyksessään:
1. Tuomiokirkonkadun ja Hämeenkadun risteys, jossa Tuomiokirkonkadulta Hämeenkadulle oikealle kääntyvät autot ajavat risteyksen tukkoon (Stockmannin kohdallahan on tässä vielä vilkasliikenteinen suojatie), kun autojono tulee asenteella "minä vielä" vaikka valot olisivat vaihtuneet jo kääntyjille punaiseksi. Suman purkautuminen taasen vie oman aikansa, jos Hämeenkadun Rautatieaseman pysäkillä 504 on linja-auto ottamassa asiakkaita.

2. Hatanpään valtatien ja Hämeenkadun risteys. Kun Keskustorille yksi kaista ei kunnolla vedä, ajetaan tämäkin risteys tukkoon ja Hatanpään valtatieltä on tiettyihin aikoihin vaikea liittyä Hämeenkadulle. Ilmiötä tapahtuu erityisesti lauantaisin.

3. Tuulensuu. Hämeenpuistoon kääntyvät autoilijat hidastavat Tuulensuun pysäkeille pääsemistä. Jono etenee verkkaisesti kun samaan aikaan jalankulkijoille palaa vihreä Hämeenkadun suuntaisesti.

Voisi vain kuvitella, millaiset aikasäästöt saataisiin linjoittain, kun katu vetäisi. Mielenkiinnolla odotan myös kommentteja ja kehitysehdotuksia erityisesti Kinmolta.
 
Tuomiokirkonkadun ja Hämeenkadun risteys, jossa Tuomiokirkonkadulta Hämeenkadulle oikealle kääntyvät autot ajavat risteyksen tukkoon (Stockmannin kohdallahan on tässä vielä vilkasliikenteinen suojatie), kun autojono tulee asenteella "minä vielä" vaikka valot olisivat vaihtuneet jo kääntyjille punaiseksi.
Tästä tuli mieleen että olisikohan mahdollista vaihtaa Tuomiokirkonkadun ajosuunta päinvastaiseksi Hämeenkadun ja Verkatehtaankadun välisellä osuudella, jolloin kääntyvä liikenne ei haittaisi Hämeenkatua niin paljon kun autot poistuisivat Verkatehtaankadun kautta Rautatienkadulle? Toki muutos vaatisi Tuomiokirkonkadun varren vinopysäköintipaikkojen uudelleenjärjestelyä, mutta ei juuri muuta radikaalia. Ehkä myös Hämeenkatu 5:n kohdalla olevan suojatien voisi poistaa jolloin jalankulkijat joutuisivat käyttämään ainoastaan Stockmannin suojatietä. Ehkä myös nuolivihreä oikealle kääntyjille (Tuomiokirkonkadulle) ja Tuomiokirkonkadun ylittävän suojatien liikennevalojen pidempää punaista aikaa.
 
Kannatan. Samalla vedettävä autotunneli keskustan ali. Viherpipertäjät saavat autottoman keskustansa ja autoilijat ruuhkattomat yhteydet. Kansainvälisistä kokemuksista mallia. :tongue: :smile: :cool:
 
Päivän Aamulehdessä käsitellään autojen karkottamista Hämeenkadulta.

Yhtenä visiona suunnittelupäällikkö Ari Vandell toteaa, että tulevaisuudessa Hämpillä voisi kulkea ainoastaan ratikat ja jalankulkijat.
 
Kummallista sinänsä, että suunnitellaan pitkälle tulevaisuuteen, kun jotain voisi tehdä jo nyt tai ihan lähitulevaisuudessa. Ihan turhaa on se, että kadulla saa henkilöautoilla ajaa, kun vaihtoehtoisia reittejä niille löytyy.

Ja kaikista typerintä on se, että edelleen kadun pinta on peräisin kivikaudelta, ja tämä näkyy joukkoliikennöitsijöiden huoltokustannuksissa aivan taatusti. Asfaltti olisi huomattavasti helppohoitoisempi pinnoite, eikä linja-autoja tarvitsisi silloin rikkoa epätasaisella kivikadulla. Matkustajatkin varmasti tykkäisivät kun ei tarvitsisi pitää penkinreunasta kiinni ja kuunnella niitä räminöitä ja kolinoita.
 
En tunne Tampereen joukkoliikennettä tai sen sujuvuutta tai sujumattomuutta kovinkaan hyvin, mutta kannatan autojen poistamista Hämeenkadulta.
 
Kummallista sinänsä, että suunnitellaan pitkälle tulevaisuuteen, kun jotain voisi tehdä jo nyt tai ihan lähitulevaisuudessa. Ihan turhaa on se, että kadulla saa henkilöautoilla ajaa, kun vaihtoehtoisia reittejä niille löytyy.

Ja kaikista typerintä on se, että edelleen kadun pinta on peräisin kivikaudelta, ja tämä näkyy joukkoliikennöitsijöiden huoltokustannuksissa aivan taatusti. Asfaltti olisi huomattavasti helppohoitoisempi pinnoite, eikä linja-autoja tarvitsisi silloin rikkoa epätasaisella kivikadulla. Matkustajatkin varmasti tykkäisivät kun ei tarvitsisi pitää penkinreunasta kiinni ja kuunnella niitä räminöitä ja kolinoita.

No mutta mietihän, kun sittenhän päättäjät joutuisivat OIKEASTI TEKEMÄÄN TÖITÄ, että saadaan aikaiseksi jotain, joka kaiken lisäksi VAIKEUTTAISI heidän autoiluaan. Aivan kuin sitä tällä vuosisadalla tapahtunee...

Ja joo, asfaltti olisi hiukan parempi vaihtoehto. Varsinkin, jos on kuunnellut bussien nitinää, natinaa, kolinaa ja ryminää Hämeenkadulla. Ihme, että kasassa pysyvät.
 
Niin, jos Hämeenkatu asfaltoitaisiin koko leveydeltään uskoisin sen nykyisellään lisäävän henkilöautojen läpiajoa ja/tai nostavan niiden nopeuksia. Uudella asfaltilla kun olisi mukava päästellä madalletuilla rasseilla ja vielä noinkin keskeisellä paikalla. Nupukiveys sentään vähän hidastaa lasikuitu BMW:eiden menohaluja. Hämeenkadun kosken itäpuolisen osuuden sulkemisen ei pitäisi olla ongelma tälläkään hetkellä. Sorin suunnasta pääsisi edelleen länteen ongelmitta. Jos Kävelykadun ylittävä liikenne Aleksanterinḱatu/Pellavatehtaankatu parilla sallittaisiin nykyiseen malliin ei autoliikenne kärsisi juuri ollenkaan. Tällöin Hämeenkadun keskelle voitaisiin laittaa asfaltoidut joukkoliikennekaistat ja muu osa kivetä ja/tai istuttaa pieniä nurmikaistaleita. Saataisiin myös pyöräilijöille oma kaista ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Tai ainakin vähemmän nyreissään. Näinkin unta, jossa katsoin Hämeensillalta kohti Rautatieasemaa ja sen edessä näin suuren suihkupatsaan...

Toisaalta tässä on kyse samasta vanhasta pelistä: Jos saamme P-Hämpin, saatte kävelykadun. Jos saamme Rantaväylän tunnelin saatte kävelykadun. Kävelykatua ei näy, mutta P-Hämppi pian valmis ja tunnelikin kohta työn alla.
 
Takaisin
Ylös