Näytä äänestyksen tulokset: Kannattaisiko Hämeenkatu muuttaa joukkoliikennekaduksi?

Äänestäjiä
85. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Kannattaisi

    77 90,59%
  • Ei kannattaisi

    8 9,41%
Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-40/40

Viestiketju: Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?

  1. #31
    Elias avatar
    Liittynyt
    12.01.2012
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    646

    oletus Vs: Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - elokuu 2015

    Kyllä se Hämeenkadun epätasainen nupukivipinnoitus varmasti työllistää monia ihmisiä varikoilla. Kuitenkin tällaisella säästämisen aikakaudella Hämeenkadun tasoittaminen jollain tapaa varmasti maksaisi itsensä takaisin muun muassa säästettyinä linja-autojen huoltokuluina.

    No, jatketaan kivien suojelua ja kolinan kuuntelemista. Onhan se historiallisesti arvokasta.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.08.2015 kello 20:23. Syy: jaettu viesti kahtia
    Eliaksen joukkoliikennekuvagalleria
    Kuvia pääasiassa Tampereen linja-autoista, satunnaisesti muualta.

  2. #32

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - elokuu 2015

    Hämeenkadulla tuskin tapahtunee enää mitään radikaalia ennen ratikkaa eli muutamaan vuoteen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.08.2015 kello 20:24. Syy: jaettu viesti kahtia

  3. #33

    Liittynyt
    18.09.2013
    Viestejä
    42

    oletus Vs: Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - elokuu 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elias Näytä viesti
    Kyllä se Hämeenkadun epätasainen nupukivipinnoitus varmasti työllistää monia ihmisiä varikoilla. Kuitenkin tällaisella säästämisen aikakaudella Hämeenkadun tasoittaminen jollain tapaa varmasti maksaisi itsensä takaisin muun muassa säästettyinä linja-autojen huoltokuluina.

    No, jatketaan kivien suojelua ja kolinan kuuntelemista. Onhan se historiallisesti arvokasta.
    Muistaakseni TKL arvioi muutama vuosi sitten, että Hämeenkatu tuottaa heille noin kahden miljoonan euron lisäkustannukset vuosittain. Hämeenkadun uusimisen hinta on noin 25 miljoonaa euroa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.08.2015 kello 20:28. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  4. #34

    Liittynyt
    04.10.2013
    Viestejä
    38

    oletus Vs: Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - elokuu 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Paaplo Näytä viesti
    Muistaakseni TKL arvioi muutama vuosi sitten, että Hämeenkatu tuottaa heille noin kahden miljoonan euron lisäkustannukset vuosittain. Hämeenkadun uusimisen hinta on noin 25 miljoonaa euroa.
    Nupukivet pois ja asfalttia tilalle. Ei maksa 25 miljoonaa. Ja jos ne on niin olennaisia kaupunkikuvalle, niin voihan ne kivet säästää Hämeensillalta Keskustorille.

    Nupukivissä ei kannata tuijottaa pelkästään yhden liikennöitsijän korjauskuluihin. Olennaisempaa on haitta kokonaisuudessaan. Joukkoliikenteen käyttöastetta, sujuvutta ja matkustusmukavuutta on edistetty mm. liikennevaloetuuksin, joukkoliikennekaistoin ja jäähdytysilmastoiduin autoin. Samoin ympäristöön on panostettu pitämällä Tampereen liikenteen päästöluokitusten vaatimukset korkealla. Eli haitoista on pyritty systemaattisesti eroon. Jostan syystä tämä yksi haitta, eli nämä nupukivet, nauttii erityissuojelua. Tärinärata on ja pysyy, vaikka se on huomattava haitta kaluston huollolle ja kunnossapidolle, joukkoliikenteen matkustusmukavuudelle ja jopa matkustusturvallisuudelle. Lisäksi silläkin on oma huomattava ympäristöhaittansa melusaasteen muodossa.

  5. #35
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?

    On kai tuossa muitakin muuttujia kuin linja-autojen korjauskustannukset. Miten esim. katujen korjaus, onko asfaltti kunnossapidon kannalta halvempi vai kalliimpi kuin nupu? Ratikan tullessa bussit Hämeenkadulla vähenevät ja ainakin itäosan voisi historiallisista syistä jättää nupukivelle. Kosken länsipuoli pitäisi muutenkin miettiä kokonaan uusiksi ja sinne voisi vetää Hämeenkadullekin asfaltin.

  6. #36

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    672

    oletus Vs: Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?

    Tokihan asfalttikin kuluu ja painuu, mutta on huomattavasti helpompi paikata kuin nupukivi, jossa joutuu käytännössä korjauksen tekemään aina repimällä katu auki ja tehdä pohjustaa uusiksi. Aina tämäkään ei auta, esimerkiksi Sokoksen edustan suojatiellä paikattiin muutama vuosi sitten bussikaistalla olleet nypyt, nyt ne ovat jo pulpahtaneet uudelleen pinnalle. Puhumattakaan siitä, miten liukas alusta nupukivi on sateella, puhumattakaan muutaman asteen pakkaskeleistä.

    Jos se jossain pitää säilyttää, niin Keskustorin alue olisi hyvä pätkä siihen, pitää vauhdit kurissa aiheuttamatta 400 metrin matkalla turhaa tärinää. Sähköovia on jouduttu useassa autossa korjaamaan tämän kadunpätkän takia.

  7. #37
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?

    Nupukivien ja asfaltin lisäksi yksi vaihtoehto Hämeenkadulle olisi betonikiveys. Nupukivien tyylinen ulkonäkö, mutta ilman nupukivien pinnan epätasaisuuden (pinta yleensä lohkottu tai ristipäähakattu) aiheuttamia tärinä- yms. haittoja. Betoni ei tosin ole teoriassa yhtä kestävää kuin luonnonkivi etenkään suolarasituksen suhteen, joten tämä vaatisi ehkä lisäselvityksiä.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  8. #38

    Liittynyt
    07.11.2013
    Viestejä
    43

    oletus Vs: Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?

    Ratikkaprojektihan on nyt siinä vaiheessa, että kaupunginvaltuuston päätöksen mukaan muita vaihtoehtoja ei ole eikä suunnitella, paitsi jos syksyllä 2016 päätetään toisin. Hämeenkadun pintakin on siten tällä hetkellä kokonaan ratikkaprojektin käsissä. Ratikan katuympäristöohje oli alkukesällä lausuntokierroksella. Luonnosta ei saanut julkaista, mutta uskaltautunen lainaamaan sieltä katupinnoitetta käsittelevää kappaletta, niin saadaan tällekin keskustelulle faktapohjaa.

    Luonnonkivi. Kiskoalueella käytetään luonnonkiveä Tampereen ydinkeskustan alueella, jossa koko katu on päällystetty luonnonkivellä, kuten hämeenkatu tai jalkakäytävät ja raitiotien välikaistat on päällystetty luonnonkivellä, kuten itsenäisyydenkadun länsipäässä rautatieaseman tunnelin ja yliopistonkadun välisellä alueella.

    Hämeenkadun kiskoalueilla käytetään sileäpintaiseksi kuluneita vanhoja nupukiviä kadun historiallisen luonteen korostamiseksi. ne mahdollistavat jalankulun kiskoalueen yli koko katujaksolla, mutta eivät houkuttele ylityksiin. suojateiden kohdalla kiskoalueella käytetään pinnaltaan ristipäähakattuja mittatarkkoja nupukiviä suojatieraidoituksen mukaisesti. itsenäisyydenkadun länsipäässä ajoradan ylitys on mahdollista vain suojateillä, joten siellä voidaan käyttää kiskoalueella ja raitiotien välikaistoilla lohkopintaisia noppakiviä (90 x 90 x 90).

    Luonnonkivipäällysteiden värit ovat pääosin ruskean ja harmaan sävyisiä Tampereen ydinkeskustan alueella. muualla värit voidaan määritellä kunkin alueen luonteen ja muiden päällysteiden värien mukaan niihin sopeutuviksi. Värisävyt määritellään aluekohtaisesti katujen yleis- ja rakennussuunnitelmien yhteydessä.

    Betonikivi. Kiskoalueella käytetään betonikiviä alueilla, joilla on betonikiviä myös kiskoalueen ympäristössä, esim. pysäkkilaitureilla tai jalkakäytävillä. Betonikiviä voidaan käyttää myös korotetuilla kiskoalueilla yhdessä kiskojen välissä käytetyn valubetonin kanssa.

    Kiskoalueilla käytetyt betonikivet ovat pääsääntöisesti suorakaidekiviä (138 x 278 x 80) ja noppakiviä (138 x 138 x 80). Betonikivien väri on pääsääntöisesti vaalean harmaa erotuksena tumman harmaista laituripäällysteistä ja laiturin reunan valkoisista varoitusraidoista. Vaalean harmaa väri liittää betonikivet myös luontevasti kiskojen välisellä alueella mahdollisesti käytettävään valubetonipäällysteeseen. Vaihtoehtoisesti kiskoalueella voidaan käyttää ruskean sävyisiä betonikiviä silloin, kun harmaa soveltuu huonosti ympäristön muiden materiaalien väreihin.
    Betonikiveä ei käytetä kiskoalueella kulttuurihistoriallisesti merkittävissä arvoympäristöissä, kuten hämeenkadun ympäristö, jossa pyritään käytetään pääsääntöisesti luonnonkiveä.

    Valubetoni. Valubetonia voidaan käyttää kiskojen välisillä kaistoilla lähes koko rataverkon alueella. ainoastaan ydinkeskustan historiallisilla alueilla, kuten hämeenkadulla tai muutoin kaupunkikuvallisesti merkittävillä historiallisilla alueilla valubetonin käyttö ei ole toivottavaa. Valubetonia voidaan käyttää kiskojen välisellä alueella yhdistettynä asfaltti-, betonikivi- ja nurmipäällysteisiin. Valubetoni soveltuu kiskoalueille myös suojateiden ylityskohtiin tai risteysalueille sekä alueille, joilla päällystettävät alueet ovat pieniä ja epäsäännöllisiä esim. risteävien kiskojen ja vaihteiden takia.
    Valubetoni on värisävyltään harmaata

  9. #39
    Elias avatar
    Liittynyt
    12.01.2012
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    646

    oletus Vs: Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?

    Kehitystä tapahtuu nyt toiseen suuntaan. http://www.aamulehti.fi/kotimaa/juur...uutos-24196501

    Hämeenkadun itäpää avataan väliaikaisesti autoilijoille talven aikana. Näinkö ratkaistaan kaupungin ruuhkat? Ensin kavennus kaksikaistaiseksi, ja busseja on jo valmiiksi ruuhkaksi jonossa. Tukkoisuutta lienee luvassa..
    Viimeisin muokkaaja Elias; 11.01.2017 kello 21:27.
    Eliaksen joukkoliikennekuvagalleria
    Kuvia pääasiassa Tampereen linja-autoista, satunnaisesti muualta.

  10. #40

    Liittynyt
    28.03.2016
    Viestejä
    16

    oletus Vs: Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elias Näytä viesti
    Kehitystä tapahtuu nyt toiseen suuntaan. http://www.aamulehti.fi/kotimaa/juur...uutos-24196501

    Hämeenkadun itäpää avataan väliaikaisesti autoilijoille talven aikana. Näinkö ratkaistaan kaupungin ruuhkat? Ensin kavennus kaksikaistaiseksi, ja busseja on jo valmiiksi ruuhkaksi jonossa. Tukkoisuutta lienee luvassa..
    En kyllä tästa päätöksestä pidä laisinkaan

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsinki, joukkoliikennekatu ja aukiajettava (puskettava) portti/portit?
    kirjoittanut Makeone foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 22.09.2008, 10:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •