Reittimuutokset syksyllä 2009

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,272
Päätin tehdä aiheesta oman ketjun, koska sitä on käsitelty jo monessa eri ketjussa siellä täällä.

Oma ehdotukseni Länsi-Tampereen reittimuutoksista löytyy joo täältä. Mainitunkaltaiset reittimuutokset ovat tarpeeseen monista syistä. Palveluita aiotaan jatkossa keskittää yhä enemmän Lielahteen, onhan sinne yhdistymässä myös mm. Lamminpään ja Lentävänniemen kirjastot....

Mutta mitä muuta? Toisessa ketjussa on puhuttu Hervannan linjastouudistuksesta ja linjojen 6 ja 20 uudelleenjärjestelyistä. Onko aiheesta tehty isojakin suunnitelmia ja onko linjoille 23 ja 30 kaavailtu myös muutoksia? Linjoja 6 ja 20 käsittelevässä viestiketjussa kerrotaan näille linjoille suunnitelluista muutoksista. Linjalle 6 ehdotettu reitti herättää yhden kiinnostavan kysymyksen: Käyttäisikö linja samaa pysäkkiä molempiin suuntiin valtaväylän reittiosuudella? Miten moinen mahtaa toimia? (Kyse on siis tästä. Olen miettinyt myös mahdollisuutta yhdistää Hatanpään reittiosuus ja mahdollinen uusi Hervannasta koillisella alueelle kulkeva linja yhteen, esimerkiksi näin. Jäähallin risteystä olisi myös järkevää hyödyntää joukkoliikenteen tarpeisiin - LIVA-etuuksien kera luonnollisesti. Ehdotuksessa kulkeva linja 36 kulkisi sen kautta, samoin kuin sitä voisi myös linja 39 hyödyntää ehdotetun 36:n liikennöintiaikojen ulkopuolella...

Muita mahdollisia muutoksia olisi luvassa ainakin Lahdesjärven suunnalle, kun Ikea avataan. Uusi linja Keskustori - Ikea - Hervanta voisi aloittaa tuolloin liikennöinnin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia Eppu. Edelleen olen pääpiirteissään samaa mieltä Lännen linjastosuunnitelmistasi muutamaa toteutusyksityiskohtaa lukuunottamatta. Siitä riippumatta täältä pesee myös minulta ehdotus talvikauden 2009-2010 toimenpiteiksi.

Linja 23 pois Tieteenkadulta, jatko Teekkarinkadun liikenneympyrään.
Linjan 30 oikaisu Näyttämönkadulta Insinöörinkadulle.
Linjan 30 kääntäminen Arkkitehdinkadulta Mäyränmäkeen.

23: Ruuhkissa 9x7,5=67,5 Arki- ja lauantaipäivisin sekä arki-illoissa 4x15=60 Pyhisin 3x20=60
30: Ruuhkissa 4x15=60 Päivällä ja illalla 3x20=60 Viikonloppuisin 2x30=60
39: Ruuhkissa 5x15=75 Päivällä ja illalla 4x20=80 Viikonloppuisin 3x30=90

7,5 minuutin megatarjonta kattaisi näin ollen niin Opiskelijankadun, Teekkarinkadun kuin Insinöörinkadun ympäristöt. Nettoautopäivien lisäys olisi 3 yksikköä. Toteutusyksityiskohtana linjan 23 osapäivävuorot voisivat ajaa ruuhkasuuntaa vastaan erillistä reittiä 38 Hermia - Tieteenkatu - Kalevantie - Keskustori.

Länteen toivoisin linjalle 16 uudistusta, joka nopeuttaisi Lentävänniemeläisten matka-aikaa. Linjalla ajettaisiin Männistönkujalta suoraan Lielahdenkatua, Engvistinkatua ja Sepänkatua keskustaan ruuhkissa 11x10=110 ja pyhisin jopa 3x30=90. Samassa yhteydessä linjaa 17 jatkettaisiin nykyistä 16:n reittiä Männistökujalle ja edelleen Reuharinniemeen, ruuhkissa 7x20=140 ja muuten kahden tunnin kierroksin. Nettoautopäivien lisäys olisi 2 yksikköä.

Liitteinä grafiikkaa Hervannan toimenpiteistäni. Mukana myös ehdotus hiljaisen ajan liikenteen reitistöksi, jossa reitit vastaisivat linjaa 39 lukuunottamatta päiväliikenteen reittejä.
 

Liitetiedostot

  • AsuinaluelinjastoB.jpg
    AsuinaluelinjastoB.jpg
    95.4 KB · Lukukerrat: 147
  • Hiljainen.jpg
    Hiljainen.jpg
    121.7 KB · Lukukerrat: 163
  • 23 Aikataulu.jpg
    23 Aikataulu.jpg
    72.7 KB · Lukukerrat: 170
Viimeksi muokattu:
Länteen toivoisin linjalle 16 uudistusta, joka nopeuttaisi Lentävänniemeläisten matka-aikaa. Linjalla ajettaisiin Männistönkujalta suoraan Lielahdenkatua, Engvistinkatua ja Sepänkatua keskustaan ruuhkissa 11x10=110 ja pyhisin jopa 3x30=90. Samassa yhteydessä linjaa 17 jatkettaisiin nykyistä 16:n reittiä Männistökujalle ja edelleen Reuharinniemeen, ruuhkissa 7x20=140 ja muuten kahden tunnin kierroksin. Nettoautopäivien lisäys olisi 2 yksikköä.
Sangen kiintoisaa. Mikäli Reuharinniemi ja Vähäniemenkatu tarvitsevat oman linjan 16:n nopeuttamisen takia, 20 min. vuoroväli tuntuu näin äkkiseltään melko hurjalta. Pientä jatkoideointia voisi olla esimerkiksi linjojen 3 ja 21 reittimuutokset, vaikkapa:

3 Petsamo - Keskustori - Tahmela 2x30=60
21 Turtola - Koivistonkylä - K.tori - Reuharinniemi 4x30=120 (tai jopa 6x20=120)
33 Lahdesjärvi - Viinikka - Keskustori 2x30=60

Samalla linjaa 12 voisi oikaista Koivistonkylässä ja sen vuoroväliksikin saattaisi riittää 20 minuuttia ruuhkissa - samalla kun sen rinnalla kulkevalle K12:lle voisi lisätä lähtöjä. Edellä ehdotetun pulmaksi muodostuisi tulvaisuudessa Vuores - Hatanpää yhteys, jolle täytyisi kehitellä jokin uudenlainen ratkaisu, koska Lahdesjärven linja ei enää sieltä kulkisikaan.
 
Länteen toivoisin linjalle 16 uudistusta, joka nopeuttaisi Lentävänniemeläisten matka-aikaa. Linjalla ajettaisiin Männistönkujalta suoraan Lielahdenkatua, Engvistinkatua ja Sepänkatua keskustaan ruuhkissa 11x10=110 ja pyhisin jopa 3x30=90. Samassa yhteydessä linjaa 17 jatkettaisiin nykyistä 16:n reittiä Männistökujalle ja edelleen Reuharinniemeen, ruuhkissa 7x20=140 ja muuten kahden tunnin kierroksin. Nettoautopäivien lisäys olisi 2 yksikköä.

Mielenkiintoinen visio, mutta Enqvistinkadun sijaan toivoisin reitin pysyvän silti Lielahdenkadulla, ihan vain jo Harjuntausta -pysäkkien vuoksi jotka sijaitsee Kruunukeskuksen ja nykyisen Taninkadun S-marketin vaikutuspiirissä. Nämä ovat merkittäviä nousu- ja jättöpysäkkejä, sillä lietsulaisten ei juurikaan keskustaan tarvi mennä kun kaikki palvelut ovat Lielahdessa tuolla Harjuntaustan alueella.

Se, että linjoja menisi Lielahden kaupallisen keskuksen alueella jo neljää eri reittiä, olisi ideana kestämätön. Kauppa- ja muilla asioinneilla käyminen vain vaikeutuisi, kun valita pitäisi eri pysäkeistä. Lielahdenkatu itsessään ei ole hidas väylä ja Paasikiventielläkin on 70km/h rajoitus. Tällä hetkellä nopeuseroa Enqvistinkadun eduksi ei tule, vaikka siellä välttääkin parit liikennevalot. Sen sijaan sen tien varresta olisi pitkä asiointimatka ylipäätänsä mihinkään. Vai haluatko lentävänniemen perukoilla oleville pitkät tai vaihdolliset asiointimatkat esim pankkikonttoreihin? Joko ensin käveltävä 17:n reitille tai sitten käveltävä 16:n pysäkiltä joka tulisi sijaitsemaan jossain hyvin kaukana.
 
Se, että linjoja menisi Lielahden kaupallisen keskuksen alueella jo neljää eri reittiä, olisi ideana kestämätön. Kauppa- ja muilla asioinneilla käyminen vain vaikeutuisi, kun valita pitäisi eri pysäkeistä.

Myönnettäköön, että Engvistinkatu ei välttämättä sovi runkolinjakäyttöön vielä 2009. Jatkossa Engvistinkadun rooli tulee kuitenkin joka tapauksessa kasvamaan, kun yhteys Myllypuronkadulta kunnostetaan. Tällöin Engvistinkatua tulee miltei varmasti käyttämään jokin Lamminpään suunnan runkolinja, joten miksei myös Lentävänniemen runkolinja.

Tuossa 20 minuutin välein kulkemisessa Vähäniemenkadulle on taustalla ajatuksena se, että etenkin Pohtolankadulta ja varmaan joiltain osin Vähäniemenkatuakin tulisi aika kovat valitusryöpyt jos vuorotarjonta pudotettaisiin minimiin. 20 minuutin vuoroväli ei tässä kohden maksa paljoa ja samalla sen voisi pystyä Länskän kanssa neuvottelemaan porrastetuksi linjan 50 kanssa, mene ja tiedä.
 
Myönnettäköön, että Engvistinkatu ei välttämättä sovi runkolinjakäyttöön vielä 2009. Jatkossa Engvistinkadun rooli tulee kuitenkin joka tapauksessa kasvamaan, kun yhteys Myllypuronkadulta kunnostetaan. Tällöin Engvistinkatua tulee miltei varmasti käyttämään jokin Lamminpään suunnan runkolinja, joten miksei myös Lentävänniemen runkolinja.
Lielahden uudesta asemakaavakartasta voidaan havaita alueen ongelmallisuus: Marketit on sijoitettu sinne tänne, jolloin kävelymatkat esim. pysäkeiltä ovat pitkiä. Ei auta, vaikka aluekeskus -niminen kohta on yhdessä paikassa nätisti tulevien joukkoliikennereittien läheisyydessä. Citymarket ym. Harjuntaustan liikkeet jäävät silti kauemmaksi pysäkeistä, ja niissä kun käy siltikin paljon asiakkaita.

Mielenkiintoinen visio, mutta Enqvistinkadun sijaan toivoisin reitin pysyvän silti Lielahdenkadulla, ihan vain jo Harjuntausta -pysäkkien vuoksi jotka sijaitsee Kruunukeskuksen ja nykyisen Taninkadun S-marketin vaikutuspiirissä. Nämä ovat merkittäviä nousu- ja jättöpysäkkejä, sillä lietsulaisten ei juurikaan keskustaan tarvi mennä kun kaikki palvelut ovat Lielahdessa tuolla Harjuntaustan alueella.
Juuri tämä siis on ongelman ydin, myös jatkossa.

Toisaalta pidän suunnitelmasta tehdä Lielahteen rinnakkaisväylä, joka soveltuu joukkoliikenteen käyttöön. Ainakin linjalle 18 se on hyvä ratkaisu. Lännen linjastouudistus on kyllä ollut ajankohtainen jo jonkin aikaa. Asuessani viime kesänä hetken Lamminpäässä, sain todeta asian hyvin konkreettisesti. Aluehan on monessa mielessä pussinperällä, koska sieltä ei ole autottomalle minkäänlaisia yhteyksiä palveluiden lähelle. Ainoa käyttökelpoinen linja Lielahteen tai Tesomalle on 14, jonka liikennöintiajat ja -tiheys on mitä on. Ylöjärven autoilla toisaalta pääsee pohjanmaantien varteen Lielahteen, mutta nämäkin vuorot ovat harvassa. Jotain tarttis tehdä siis pikaisesti, ja nyt saadaankin muutoksia odotella vielä reilu vuosi...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielestäni tärkeintä on saada Lahdesjärvi Ikean myötä yhdistettyä keskustan ja Hervannan välille nopealla yhteydellä. Keskustelua on käyty toisessa viestiketjussa http://jlf.fi/f15/2549-ikean-liikennointi/

Aiemmin olen esittänyt suoraa liikennöintiä Automiehenkadulla. Palautteen sekä alueella tutustumisen jälkeen en pidä TAKK:n kautta kulkemista poissuljettuna, koska lisäaikaa ei juurikaan kerry. Uusien ramppien valmistumisen aikataulu saattaa merkitä sitä, että alussa liikennöinti tapahtuu Lempääläntien kautta ja myöhemmin moottoritietä.
 
Entäpä moottorite-pysäkkien rakentaminen lakalaivan monitasoliittymään?
Siten linja 65 palvelisi molemmissa tarkoituksissa, niin teollisuusalueen, TAKK:n ja vaihdollisia matkoja lempääläntiellä.
 
Myönnettäköön, että Engvistinkatu ei välttämättä sovi runkolinjakäyttöön vielä 2009. Jatkossa Engvistinkadun rooli tulee kuitenkin joka tapauksessa kasvamaan, kun yhteys Myllypuronkadulta kunnostetaan. Tällöin Engvistinkatua tulee miltei varmasti käyttämään jokin Lamminpään suunnan runkolinja, joten miksei myös Lentävänniemen runkolinja.
Muistutan, että vaikka pysäkkikyltissä erheellisesti lukeekin Engvistinkatu, on katu oikeasti Enqvistinkatu. Lindqvistkään ei välttämättä ole lingvisti. ;)

Miltäs kuulostaisi sellainen idea, että Lentävänniemen päättäriltä ajettaisiin "pikavuoro" Lielahdenkadun, Enqvistinkadun ja Sepänkadun (tai Hämeenpuiston) kautta kerran tunnissa ainakin ruuhka-aikaan siten, että kaupungissa oltaisiin noin :50 ja kaupungista lähdettäisiin noin :10? Tarkoitukseen riittäisi yksi auto.

Tuossa 20 minuutin välein kulkemisessa Vähäniemenkadulle on taustalla ajatuksena se, että etenkin Pohtolankadulta ja varmaan joiltain osin Vähäniemenkatuakin tulisi aika kovat valitusryöpyt jos vuorotarjonta pudotettaisiin minimiin. 20 minuutin vuoroväli ei tässä kohden maksa paljoa ja samalla sen voisi pystyä Länskän kanssa neuvottelemaan porrastetuksi linjan 50 kanssa, mene ja tiedä.

Joo ei puhettakaan, että Pohtolankadulta ja Vähäniemenkadulta ajettaisiin tarjonta alas. Jos alueen asukkaat joutuisivat käytännössä tukeutumaan 50:een, eivät kaikki mahtuisi kyytiin. Kohtuullisen 20 minuutin vuorovälin voi vieläpä näppärästi porrastaa 50:n kanssa, jolloin Pohtolankadulla olisi 10 minuutin vuoroväli Lielahdenkadun ja Vähäniemenkadun risteyksien välillä, jossa on suuri osa alueen kerrostaloista. Vähäniemenkadulle 10 minuuttia on ylitarjontaa.
 
Nopea ja halpa ratkaisu Ikean liikenteen hoitamiseen:

Linja 26, joka Multisillan sijaan ajaa Lempääläntieltä Automiehenkadulle. Pysäkkien Valkama/Ruokomäenkatu, Kitinrinne, Multisillankatu, Multiojankatu/Perkkoonkatu ja Vuores matkustajat hoidetaan kuten nykyisinkin linjojen 50, 52, 53 ja 71 vuoroilla. Lisäksi Pähkinämäenkadulle riittää 52, 53 ja 71.
 
Nopea ja halpa ratkaisu Ikean liikenteen hoitamiseen:

Linja 26, joka Multisillan sijaan ajaa Lempääläntieltä Automiehenkadulle. Pysäkkien Valkama/Ruokomäenkatu, Kitinrinne, Multisillankatu, Multiojankatu/Perkkoonkatu ja Vuores matkustajat hoidetaan kuten nykyisinkin linjojen 50, 52, 53 ja 71 vuoroilla. Lisäksi Pähkinämäenkadulle riittää 52, 53 ja 71.
Täysin kuolleena syntynyt ehdotus, aivan järjetön. Näitä odottaa näkevänsä Aamulehden mielipidekirjoituksissa, ei joukkoliikennefoorumilla. Yksityiset liikennöitsijät taputtaisivat varmasti käsiään, asiakkaat eivät.

Yksityiset liikennöivät takuuvarmasti tavalla tai toisella Ikeaan, kysymys on vain siitä haluaako kaupunki olla mukana lipputulojen jakamisessa ja positiivisen auran levittämisessä.
 
Täysin kuolleena syntynyt ehdotus, aivan järjetön. Näitä odottaa näkevänsä Aamulehden mielipidekirjoituksissa, ei joukkoliikennefoorumilla. Yksityiset liikennöitsijät taputtaisivat varmasti käsiään, asiakkaat eivät.
Mutta kun ajattelee kokonaisvaltaisesti, ei tässä olekaan mitään täysin järjetöntä. Tuli tässä keväällä ja kesällä 2007 koettua mitä käytännössä on Multisillan bussiliikenne omien matkustustarpeiden perusteella.

Mille muulle asuinalueelle ajetaan tällä hetkellä 5 eri linja-autolinjaa, joista kaupungin oma linja on käytännössä aivan päällekkäinen koko matkaltaan? Aikataulullisesti lopputulos oli viime kesänä sitä, että linjan 71 vuorot menivät 00 ja 30, kun 26:t 05 ja 35. Ei ollut 26:n vuoroissa tungosta, käytännössä ne toimivat vain hätävarana heille, jotka myöhästyivät 71:n vuorosta.

Toisin kuin Härmälässä, jossa linja 1 on perusteltu, ei 26:n reitillä ole tapahtunut enää mittavaa asuinrakentamista vaan Multisillan ja Peltolammin alueet ovat käytännössä jääneet polkemaan paikalleen. Asukaslukukin on ko kaupunginosissa ollut huipussaan vuosia sitten.

Voidaan kysyä, mitä lisäarvoa linjan 26 tyhjänä ajattaminen osuudella Tilkonmäenkatu - Vuoreksen varikko antaa, kun olemassaolevaakin liikennetarjontaa on?

Linjalla 26 on myös ollut ongelmana älyttömät pääteaikaseisonnat Vuoreksen varikolla, kun linjaa on yritetty porrastaa Haukiluoman tarpeiden mukaan. Peltolammi-Multisilta -osuudella porrastus tai sen puuttuminen linjojen 50/52/53/71 kanssa on käytännösäs tehnyt linjasta varsin turhan.
 
killerpop sanoi:
Linja 26, joka Multisillan sijaan ajaa Lempääläntieltä Automiehenkadulle. Pysäkkien Valkama/Ruokomäenkatu, Kitinrinne, Multisillankatu, Multiojankatu/Perkkoonkatu ja Vuores matkustajat hoidetaan kuten nykyisinkin linjojen 50, 52, 53 ja 71 vuoroilla. Lisäksi Pähkinämäenkadulle riittää 52, 53 ja 71.
Idea on mielestäni erinomaisen hyvä. Vielä kun tuon 50:n vuorotiheyttä lisättäisiin (molemmissa) ruuhkissa siten, että se olisi koko reitin varrella molempiin suuntiin selkeät 20 minuuttia. Autojahan muutos ei vaadi yhtään enempää kuin nyt on ko. linjalla ajossa.

Ottaen huomioon myös sen seikan, että 26 todennäköisesti ajaa syksyllä 2009 ehkä vain Pyynikintorille asti, voisi tämä linja hyvinkin palvella pelkästään Peltolammia ja Ikeaa. Mahdollisesti se voisi myös olla tuo aiemmin suunniteltu Keskustori - Ikea - Hervanta.

Kun vielä ottaa huomioon sen seikan, että mitä luultavimmin Lempäälän liikennettä uudistetaan lähivuosina, jäisi 26:n rooli Lempääläntiellä kuitenkin mitättömäksi ennemmin tai myöhemmin, on tässä ehdotettu muutos perusteltu.
 
Mutta kun ajattelee kokonaisvaltaisesti, ei tässä olekaan mitään täysin järjetöntä. Tuli tässä keväällä ja kesällä 2007 koettua mitä käytännössä on Multisillan bussiliikenne omien matkustustarpeiden perusteella.

Mille muulle asuinalueelle ajetaan tällä hetkellä 5 eri linja-autolinjaa, joista kaupungin oma linja on käytännössä aivan päällekkäinen koko matkaltaan? Aikataulullisesti lopputulos oli viime kesänä sitä, että linjan 71 vuorot menivät 00 ja 30, kun 26:t 05 ja 35. Ei ollut 26:n vuoroissa tungosta, käytännössä ne toimivat vain hätävarana heille, jotka myöhästyivät 71:n vuorosta.

Toisin kuin Härmälässä, jossa linja 1 on perusteltu, ei 26:n reitillä ole tapahtunut enää mittavaa asuinrakentamista vaan Multisillan ja Peltolammin alueet ovat käytännössä jääneet polkemaan paikalleen. Asukaslukukin on ko kaupunginosissa ollut huipussaan vuosia sitten.

Voidaan kysyä, mitä lisäarvoa linjan 26 tyhjänä ajattaminen osuudella Tilkonmäenkatu - Vuoreksen varikko antaa, kun olemassaolevaakin liikennetarjontaa on?

Linjalla 26 on myös ollut ongelmana älyttömät pääteaikaseisonnat Vuoreksen varikolla, kun linjaa on yritetty porrastaa Haukiluoman tarpeiden mukaan. Peltolammi-Multisilta -osuudella porrastus tai sen puuttuminen linjojen 50/52/53/71 kanssa on käytännösäs tehnyt linjasta varsin turhan.

Itselleni 26 ei ainakaan ole turha. Aamuisin ainakin menee itselleni sopivaan aikaan.

Omia kokemuksia Multisillan bussiliikenteestä. Ainakin niihin aikoihin kun itse kuljen 26 niin se on minun mielestäni porrastettu 71 kanssa kun tullaan Multisillasta. Jolloin useimmiten niiden välillä on 10 minuuttia. Tai no 71 voi tulla 3 minuuttia ennen aikataulun aikaa tai yli 5 minuuttia myöhemmin. Ja aika monesti kun oon ollu 26 kyydissä niin aika monelle ei ainakaan ole löytynyt istumapaikkaa. 50 useimmiten menee linjojen 71 ja 26 välissä. 52 ja 53 sillon kun ne tulee niin ne taitaa tulla samaan aikaan kun 71.

Tossa ny yhen tunnin aikataulu Multisilta - Keskustori.

0800: 71 ja 26, 0805: 50, 0810: 26, 0822-0825 4 autoa, 0830: 26, 0835: 50, 0840: 71, 0850: 26, 0900: 71

Kerran tossa 26 ja 71 menee samaan aikaan, mutta muuten suurinpiirtein se 10 minuuttia eroa. 71 on Multisillassa 00, 20 ja 40. 26 useimmiten 10, 30 ja 50. 52 ja 53 usemmiten 20. 50 useimmiten xxx5. Kyl tossa mun mielestä ainakin on yritetty porrastaa.

Sit kokemuksia Keskutori - Multisilta: pari kertaa kun olen ollut 71:n kyydissä niin on käynyt niin, että keskustorin ja koskipuiston jälkeen bussi on ollut tuulilasikuormassa ja muutamalta seuraavalta pysäkiltä ei päässy halukkaat kyytiin. Keskustori - Multisilta taitaa olla hieman huonommin porrastettu. Ja 52 ja 53 taitaa lähtee linja-autoasemalta.

Kesästä ny en sano mitään, mutta ainakin minun mielestä 26 on tarpeellinen.
 
Takaisin
Ylös