Reittimuutokset syksyllä 2009

Jos Multisillan liikennettä tarkastelee, voisi melkein mitä tahansa muutosta pitää perustellumpana nykytilanteeseen nähden, jossa bussi ajaa koko Vuoreksenkadun tyhjänä armeijan varikon tykö. Esimerkiksi kaikkien vuorojen ajattaminen postikeskukselle voisi hyvin olla järkevämpi vaihtoehto. Tosin ehdotukseni vaatisi vielä pysäkkiparin rakentamisen Raskoneen eteen.
 
26:n reitillä ole tapahtunut enää mittavaa asuinrakentamista vaan Multisillan ja Peltolammin alueet ovat käytännössä jääneet polkemaan paikalleen. Asukaslukukin on ko kaupunginosissa ollut huipussaan vuosia sitten.
Jatkossa tilanne muuttuu: 200 kauppaa ja erikoisliikettä sekä 2000 asuntoa eli noin 4000 uutta asukasta
http://www.ncc.fi/tietoa_nccsta/uutiset/uutiset_2008/fi_FI/lakalaivan_aluesuunnittelu
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/86790.shtml
 
Tulipahan tässä mieleen toinenkin varteenotettava idea. Mitä jos Hervannan yhteys TAYSiin yhdistettäisiin Petsamon linjan kanssa? Tarkemmin kuvattuna ehdotus löytyy tästä google-kartasta. Linja 3 voisi siis ajella reittiä Keskustori - Petsamo - TAYS - Hervanta, ja sille riittäisi mainiosti tunnin kierrosaika. Tällä saataisiin ko. reitille kokopäiväisesti vähintään puolen tunnin vuoroväli, mahdollisesti 20 min. ruuhkissa.

Ainoa este muutokselle tällä hetkellä on Kuntokadun ja Koljontien välinen kohta, jossa katua ei ole. Viimeksi kun siihen yritettiin sellainen rakentaa, loppui suunnitelmat siirtolapuutarhan väen jyrkkään vastustukseen, mutta entäpä jos tähän kohtaan suunniteltaisiin joukkoliikennekatu?
 
Jotain pientä ideointia on taas tullut tehtyä tähän tapaan.

Linjan 1 voisi tosiaan katkaista Pyynikintorin ja Pirkahallin välille, jolloin aikataulutus olisi helpompi toteuttaa Pirkkalan liikenteen kanssa. Samalla Kalkun reittiosuuden ottaisi hoitaakseen linja 12. Yhdessä pienen oikaisun kanssa Koivistonkylässä, linja toimisi edelleen 2 tunnin kierrosajalla ja 20-30 minuutin vuorovälillä. Tarkemmin matkustajamääriä tarkasteltaessa tämän voi väittää riittävän, sillä linjalla 21 näyttäisi olevan usein jopa enemmän matkustajia kuin 12:lla.

Samalla linjoille 6 ja 21 pohdin muutamia muutoksia. Mitäpäs jos kutosta jatkettaisiin Keskustorille ja reitin toinen pää siirrettäisiin Kaukajärveltä Koilliskeskuksen kautta Atalaan? Myöskin kahden tunnin kierrosaika riittäisi nippa nappa, joten neljällä autolla yhä selvittäsiin. Samalla 21:n tueksi tulisi Keskustan ja Koivistonkylän välille toinen linja ja hyvin aikataulutettuna suurin piirtein 15 min. vuoroväli arkisin.

Muita kartassa mainittuja ehdotuksia ovat linjat 3 ja 33. Kolmosen reitin voisi siirtää välille Petsamo - K.tori - Reuharinniemi. Reitti mukailisi nykyistä Y35:n reittiä, ja puolen tunnin vuoroväli olisi riittävä. Samalla voisi miettiä 16:n roolia Vähäniemenkadulla - että olisiko se enää tarpeellista vai voisiko reittiä oikaista suoraan Lielahdenkadun kautta ajettavaksi. Lahdesjärven ja Keskustorin välille voisi perustaa uuden linjan 33, mutta reittivaihtoehtona olisi myös (toisin kuin linkin kartassa) Viinikan kautta ajaminen.

TAYS:n liikennettä koskien kartassa näkyy kaksi linjaa. Aiemmin ehdotettu linjan 20 reittimuutos on siihen laitettu sellaisenaan, mutta linja 36 puolestaan edustaa nopeaa yhteyttä Hervannan ja TAYS:n välillä. Reitti kiertäisi jäähallin parkkipaikan ja Kissanmaankadun kautta TAYS:n pysäkille 5007, joka toimisi päätepysäkkinä. Sieltä autot jatkaisivat Teiskontietä suoraan valtaväylälle ja takaisin Hervantaan. Tällä tavalla linjalle voisi esimerkiksi kahdella autolla saada aikaiseksi 20 minuutin vuorovälin, joten linja olisi kustannuksiltaan tehokas. Kysymys kuuluukin, olisiko linjaa tarpeen sittenkin jatkaa TAYS:n alueelle nykyiselle 6:n päätteelle tai kauemmas? Tätä asiaahan on pohdittu viime aikoina, kun keskussairaalan alue on jatkuvasti laajentumassa.
 
Takaisin
Ylös