Pysäkit ja niiden nimet

Tuovatkohan kerralla sitten kaikille pysäkeille uudet päreet, kun valmista saadaan... Veikkaisin samoja aikoja, kun Lielahdessa saadaan EnGvistinkadun pysäkkikilpi vaihdettua Sellukatu-nimiseksi. :D

Linnainmaan-Pappilan-Takahuhdin suunnalla on tämän syksyn aikana ahkerasti vanhoja ruskeita vanerikatoksia lasisiin. Uudet katokset löytyvät jo kaikilta Takahuhdintien/-kadun odotuspysäkeiltä (myös Leivon leipomolta) sekä Tanhuankadun ja Luhtaankadun pysäkeiltä. Myös Pikkupiankadun ja Tuluskadun pysäkeiltä on jo viety vanha katos pois, ja uusille jo kaivetaan sähköjohtoa maahan. Täysin uutta katosta ollaan rakentamassa Leinolan koulun pysäkille (4573) sekä mahdollisesti myös Aitoniitynkadun (5143) pysäkille.

Noiden jälkeen jokaisella pysäkillä Linnainmaan alueella olisi katokset Tampereen suuntaan. Lähialueelle vanhoja katoksia jää enää Orimuskadun molempiin päihin sekä Atan-/Nikinväylälle.
 
Viimeksi muokattu:
Samoin Veisun-Hallilan alueella katoksia on uusittu.

Vanhalta Sellukadun pysäkiltä ehdittiin viedä katoskin pois, vaikka uudella pysäkillä johdot odottavat. Aikovatkohan pistää paikalleen ennen talvea?
 
Tämän päivän Aamulehden yleisönosastossa haukutaan Härmälän uudet järjestelyt, perusteluina mm. Uudet järjestelyt estävät busseja ohittamasta toisiaan, estäen näitä poimimasta matkustajia joka toiselta pysäkiltä, aiheuttaen myöhästymisiä. Lisäksi Härmälän kapeilla omakotitalokaduilla (tarkoittaa varmaan Perkiönkatua ja Härmälänkatua) on liikenne lisääntynyt kun autoilijat etsivät vaihehtoisia reittejä välttääkseen ruuhkan. Edelleen ihmetyttää miksi Pirkkalasta tulevat autoilijat haluavat ehdoin tahdoin ajaa hidasta ja ruuhkaista Nuolialantietä kun vieressä menee Ilmailunkatu/Sarankulmankatu, jossa ei ole pysäkkejä eikä juuri suojateitäkään ja tiellä on 60 km/h rajoitus. Ja sitten vierestä menee vielä moottoritie...
 
Tässä lienee kyse taas perinteisestä suomalaisuudesta: halutaan joukkoliikenneyhteyksiä paremmaksi, mutta sitten kun se tehdään yhdellä ainoista tavoista, niin sitten siitä syntyy itku ja poru. Perusteluna tuolle Nuolialantien kautta kulkemiselle näkee sitä, että se on matkallisesti edelleen lyhyin (muistaakseni 25% lyhyempi Ilmailunkadun reittiin verrattuna). Nopeudesta ei kukaan muista mainita mitään. Toinen lienee tottumus, tästä on menty viimeiset 30 vuotta ja siitä muuten mennään nytkin!

Bussien vetoketjuperiaate tuossa kyllä kärsii, mutta näkisin sen varsin pienenä ongelmana, varsinkin, kun ensi kesänä tuon läpiajavat linjat vähenevät huomattavasti.
 
Tuttuni kulkee päivittäin Hatanpään ja Pirkkalan väliä. Hän sanoo Pirkkalasta tullessaan valitsevansa Partolassa liikennevalojen mukaan ajaako suoraan Ilmailunkadun vai Nuolialantien kautta. Todisti kerran minullekin, että ajallisesti molemmat reitit ovat 10 sekunnin tarkkuudella yhtä nopeita, jos lähtee yhtä aikaa samasta päästä (ottaa verrokkiauton, joka ajaa toista kautta). Jos autot halutaan Härmälästä pois, Ilmailunkadun reittiä pitää nopeuttaa.

Moottoritie on ehkä nopea kun sinne pääsee, mutta Pirkkalasta Tampereen keskustaan Se ei ole nopein reitti - ei todellakaan. Ongelma piilee siinä, että Pirkkala on tietoisesti tehnyt moottoritielle pääsyn hankalaksi Pirkkalan keskustan ja Pakkalankulman välillä. ABC:n ramppi aiheuttaa ison kiertomatkan itään matkustaessa, Kurikkaa ei ole suunniteltu läpiajoon ja Sarankulman liittymästä ajaakin sitten mieluummin Ilmailunkadun tai Nuolialantien kautta kun lähtee kiertämään Toivioon asti moottoritielle päästäkseen.

Pirkkala/ELY-keskus/Liikennevirasto voivat kaikki katsoa peiliin syyllistä etsiessään.
 
Ainakin Tampere-talon (0561) pysäkillä on uuden mallinen QR-koodi Lissuun, joka on tyylitellympi ja joukkoliikenteen väreihin brändätty sekä sisältää lisäksi NFC-tunnisteen. Lisäksi viivakoodi oli uudistunut niin, että sen voi lukea myös Windows Phonen sisäisellä lukijalla, joka ei ole ymmärtänyt vanhanmallisia koodeja. En voinut ottaa kuvaa tai kokeilla NFC:tä, kun Lumiastani oli akku loppu.

Hieno juttu, NFC helpottaa koodin lukua paljon! Toivottavasti yleistyvät pian muillakin pysäkeillä. Seuraava vaihe olisi kännykkälippu pysäkillä olevaa NFC-tarraa näpäyttämällä.
 
Koskas poliisiaseman kohdalta on kadonnut seutulinjojen pysäkkimerkki ja "päreet".
Ennen toinen pysäkki oli lähempänä poliisiasemaa. Nyt keltainen ja sininen pysäkkimerkki on samassa tolpassa enkä osaa pysähtyä siihen kun ei ole merkitty 71 ja 60-63 pysäkiksi. :eek:
 
Nyt kun Lielahteen rakennetaan kiertoliittymää Pohtolankadun ja Lielahdenkadun risteykseen, muuttuu myös pysäkin Harjuntaustan koulu (1019) sijainti takaisin Rientolankadun pohjoispuolelle, josssa se oli noin 10 vuotta sitten viimeksi.

Etualalla vanha pysäkkitasku joka jäi pois käytöstä (sen eteläpuolella kuvasta näkymättömissä tilapäinen pysäkki ja kuvassa kauempana uusi pysäkkisyvennyksen paikka.

Harjuntaustan koulua ei sitäkään ole ollut moneen vuoteen, ei ainakaan 2010-luvulla, vaan koulu on Lielahden koulu. Voisikohan tämän pysäkkiparin viimeistään nyt nimetä Rientolankaduksi?
 
Harjuntaustan koulua ei sitäkään ole ollut moneen vuoteen, ei ainakaan 2010-luvulla, vaan koulu on Lielahden koulu. Voisikohan tämän pysäkkiparin viimeistään nyt nimetä Rientolankaduksi?
Ei vaan Lielahden kouluksi, sillä nykyinen Lielahden koulu on perusteltua uudelleennimetä Lielahtikeskukseksi.
 
Ei vaan Lielahden kouluksi, sillä nykyinen Lielahden koulu on perusteltua uudelleennimetä Lielahtikeskukseksi.

...jolloin syntyisi taas samanlainen tilanne kuten Sammon valtatiellä; Takahuhdin kouluksi nimetyllä pysäkillä on joko liian aikaista tai myöhäistä, tulosuunnasta riippuen, jäädä pois, mikäli on suuntaamassa nimenomaan koululle.
 
Viimeksi muokattu:
...jolloin syntyisi taas samanlainen tilanne kuten Sammon valtatiellä; Takahuhdin kouluksi nimetyllä pysäkillä on joko liian aikaista tai myöhäistä, tulosuunnasta riippuen, jäädä pois, mikäli on suuntaamassa nimenomaan koululle.
Juuri näin, eli Rientolankatu. Samalla vaivalla voitaisiin noi 27:en pariPossilankatu xx - pysäkkiä nimetä vastaavasti Ollinojankaduksi. Pointti on kuitenkin tuossa, että pysäkin paikka muuttuu ja ko koulu jää vallan kahden peräkkäisen pysäkin välimaastoon. Jos ei olla edes kohdalla, on turha nimetä jonkun kohteen mukaan.
 
Juuri näin, eli Rientolankatu. Samalla vaivalla voitaisiin noi 27:en pariPossilankatu xx - pysäkkiä nimetä vastaavasti Ollinojankaduksi. Pointti on kuitenkin tuossa, että pysäkin paikka muuttuu ja ko koulu jää vallan kahden peräkkäisen pysäkin välimaastoon. Jos ei olla edes kohdalla, on turha nimetä jonkun kohteen mukaan.

Samaa mieltä. Sen sijaan nykyinen Lielahden koulu -pysäkkikolmikko tulisi nimetä Lielahtikeskukseksi.

Pirkkahallin pysäkkityömaa on valmistunut, ja siinä kävi niin kuin arvelinkin: itään kulkiessaan 14 tekee koukkauksen Pirkkahallin pihaan uudelle pysäkille. Heinäkuuhun asti tämä tarkoittaa sitä, että Pirkkahallin kääntöpaikan suunta muuttui päinvastaiseksi (tosin ykkönen ja seiska käyttivät vieläkin väliaikaista pysäkkiä, vaikka pysäkkimerkit ja työmaa-aidat oli jo siirretty). Pirkkahallin itään suuntaavalla pysäkillä on kaksi katosta ja länteen suuntaava on katokseton. Ilmailunkadun muut pysäkit eivät tätä vauhtia kerkeä heinäkuuhun mennessä valmiiksi: mitään työn merkkejä ei näy. Sama tilanne oli myös Lahdenperänkadulla, kun viimeksi käväisin.
 
...jolloin syntyisi taas samanlainen tilanne kuten Sammon valtatiellä; Takahuhdin kouluksi nimetyllä pysäkillä on joko liian aikaista tai myöhäistä, tulosuunnasta riippuen, jäädä pois, mikäli on suuntaamassa nimenomaan koululle.
Suurin osa koululle menijöistä kuitenkin lienee yläkouluikäisiä, jolloin se pysäkki on just oikeassa kohtaa.

Itse asiassa muuten olen muutaman kerran mennyt vahingossa alakoulua kiertelemään ympäri, kun on ilmoitettu yleisötilaisuuden järjestettävän "Lielahden koulun auditoriossa". :lol:
 
Takaisin
Ylös